Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
05 mei 2005 11:26
Op mijn 964 C4 slijten de voorbanden nogal snel (omgebouwd naar 17 inch, conti N2)
na 4000 km zitten ze al bijna op de limiet en dit vooral aan de buitenzijde.
Ik ben geen type dat iedere bocht door scheurt, dus daar kan het niet aan liggen.
De bandenspanning is koud 2,2 atm. Wellicht iets te laag de laatste tijd.
Ik begrijp dat een meer negatief camber een ander slijtagepatroon gaat opleveren. Kan dat met een C4? Uit laten lijnen?
Achter gaat de slijtage zeer regelmatig en mild (zitten er al zeker 13000 km op, kan nog wel 3000 km mee). Spanning 2,5. Conti N1.
05 mei 2005 13:38
ja dat is wel erg snel zeker als je aan geeft niet elke bocht te "hoeken"
uitlijnen zal wel helpen.
toen ik de mijne kocht stonden de wielen(18 inch) te veel naar binnen(ik weet niet hoe het heet) en daar door reageerde de auto erg fel op spoorvorming in de weg en kuilen. je moest echt twee handen op het stuur houden om te corrigeren.
als ik hetzo lees denk ikdat je wielen teveel naar elkaar toe staan
( dat is dat de auto recht uit rijdt en het stuur terug komt als je het los laat na een bocht)
is dit teveel dan duwen de wielen tegenelkaar in en slijten ze aan de buitenkant.
staan ze teveel naar buiten dan slijten ze aan de binnenkant
als je gaat uitlijnen moet je naar een bedrijf gaan wat ook de achter wielen mee meet
ik was bij loosdrecht inde buurt afslag vinkenveen
er is iemand op het forum die vandaar komt weet vast wel hoe het heet
anders stuur je hem een pb hij heeft het topic geplaast hemelvaart rit
groetjes robert
hoe slecht ik het ook uit leg een ding is duidelijk uitlijnen!!!!!!
05 mei 2005 14:40
james schreef:Kan dat met een C4? Uit laten lijnen?
Ik zou er maar even een specialist/dealer naar laten kijken, maar dit klinkt als of jij momenteel een voorwielaangedreven Porsche hebt ipv een fourwheel aandrijving!
05 mei 2005 19:35
james schreef:Op mijn 964 C4 slijten de voorbanden nogal snel (omgebouwd naar 17 inch, conti N2)
na 4000 km zitten ze al bijna op de limiet en dit vooral aan de buitenzijde.
Zeker het advies om de oorzaak ervan te (laten) onderzoeken
Tuurlijk is uitlijnen bij een C4 mogelijk
en zou 'm ook
uit laten wegen.
05 mei 2005 20:28
Wat dat uitwegen betreft, daar bestaat nog ergens een topic over. Ik heb dat eens doorgenomen maar ik snap eigenlijk niet goed wat men juist doet. Er wordt gemeten, dat zie ik. Maar wat dan ?
05 mei 2005 21:38
James,
Auto laten uitlijnen...
Niet iedere bandenboer kan een Porsche uitlijnen, dus even rondvragen...
Mogelijk heb je te weinig negatief camber
(neg.camber = de bovenkant van het wiel staat dichter naar de auto dan de onderkant van het wiel)
of te veel toespoor
(toespoor = de voorkant van de wielen staan dichter naar de auto dan de achterkant - uitspoor is precies andersom)
of allebei
Hou voortaan ook je banden spanning beter in de gaten!
Chris,
Met uitwegen is het de bedoeling om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk over de 4 wielen te plaatsen
Dat doe je door de rijhoogte per wiel aan te passen (zet je rechts achter hoger, dan drukt er meer gewicht op het linker voorwiel, etc. etc.)
05 mei 2005 22:07
Jeroen914 schreef:Met uitwegen is het de bedoeling om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk over de 4 wielen te plaatsen
Dat doe je door de rijhoogte per wiel aan te passen (zet je rechts achter
hoger, dan drukt er meer gewicht op het linker voorwiel, etc. etc.)
Duidelijk
..... klik anders op de oranje tekst in mijn vorige bericht
05 mei 2005 23:06
OK, weer wat interessants bijgeleerd.
Many thanks...
06 mei 2005 0:01
james schreef:Achter gaat de slijtage zeer regelmatig en mild (zitten er al zeker 13000 km op, kan nog wel 3000 km mee). Spanning 2,5. Conti N1.
Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop...
06 mei 2005 5:24
2000 gtv schreef:Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop...
Wellicht beetje teveel van deze gedaan?
06 mei 2005 10:03
Heren, dank voor al uw adviezen.
Mij is nu wel duidelijk dat er een aantal oorzaken voor deze overmatige slijtage aan de buitenzijde van de voorbanden kan zijn.
Te weinig negatief camber, te veel toespoor en natuurlijk geen correcte bandenspanning (dit heeft slechts een beperkte rol gespeeld; meestal 2,5 atm koud).
Ik zal de C4 laten uitlijnen, zodra de voorbanden vervangen moeten worden en laat jullie weten wat de oorzaak is geweest.
Profile in Steenwijk schijnt goed te zijn (via Renntech/Steenwijk gehoord).
Groeten,
James.
06 mei 2005 12:45
horn schreef:2000 gtv schreef:Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop...
Wellicht beetje teveel van deze gedaan?
Nee was op dieet (oke.. missschien een keer een zwak moment gehad en een klein ieniemienie streepje gezet maar meer ook niet)
Heb nu alles bij Renntech opnieuw laten uitwegen-en lijnen.Dus ben benieuwd hoe lang ik er nu mee doe.
(voorbanden overigens zgan)
06 mei 2005 13:54
Ben het volmondig met Jeroen eens ...
Heb ook de "fout" gemaakt toen ik net de C4 had ... haar laten uit te lijnen bij een "gewone" bandenboer ...
Banden sleten weg als de pest ... dan maar naar iemand met verstand van 911'jes ... die regelde alles af en dat machien gaf de ene "fout" na de andere ... "nu staat ie goed" zei ie ...
Geloofde er geen snars van ... en na 5000km met de nieuwe Michelins ... geen millimeter slijtage verschil tussen links en rechts ...
Blijkbaar is 11'jes uitlijnen een "kunst" op zich dus ...
Dirk
06 mei 2005 21:26
Wat is jullie ervaring..Hoeveel km gaan voor- en achterbanden gemiddeld mee, bij 'verstandig' rijgedrag?
06 mei 2005 23:17
Voor 20k,achter krap 10k...maar met een GT3..
07 mei 2005 3:30
7000km... rond om op
uit laten lijnen naar eigen specs en keurig vlak afgesleten
(dit zijn de achterbanden, voorbanden waren idem)
07 mei 2005 5:31
Maar dat is met hoeveel circuitrondjes Jeroen?
07 mei 2005 5:42
valt wel mee hoor, niet eens zo gek veel mee op het circuit geweest...
op de openbare weg slijten ze bijna net zo hard
07 mei 2005 13:37
Als ik mijn Mich's bekijk na nu bijna 8000km getuft te hebbe
valt allemaal reuze mee ... en ik ben nu nie bepaald een doetje voor mn bandjes ... toch al paar behoorlijk heftige ritjes mee gemaakt.
Naar verluid is dit een beetje eigen aan Michelin ... zijn stuk duurder, maar zouden ook iets langer meegaan (zei de bandeboer)
Dirk
07 mei 2005 13:59
Plm. 14000 km.
Pirelli Zero Asimmetrico achter en Directionale voor.
Overigens nu de auto laten uitwegen, en uitlijnen vlg. 993RS gegevens.
Wederom Pirelli.
11 mei 2005 10:24
RS-R schreef:Plm. 14000 km.
Pirelli Zero Asimmetrico achter en Directionale voor.
Overigens nu de auto laten uitwegen, en uitlijnen vlg. 993RS gegevens.
Wederom Pirelli.
Ben benieuwd hoelang je nu met je achterbanden gaat doen.Mijn camber achter stond naar RS spec. en ze zijn dus juist aan de binnenzijde versleten.
19 mei 2005 15:19
Inmiddels de 964C4 laten uitlijnen.
Bleek inderdaad te veel toespoor te hebben.
Het herkennen a/d voorband is dus dat de buitenzijde eerder slijt (overdreven gesteld: je gaat als een sneeuwschuiver over de weg).
Dat kan ook bij positief camber, maar dat kan bij een 911 bijna niet.
Tevens zie je bij te veel toespoor dat er een richeltje op de profielranden ontstaat, dat naar binnen gericht is (te begrijpen als je met de buitenzijde van je banden over het wegdek schuurt).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.