Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 12:52

Ik heb nu ruim 5 jaar een 986 Boxster (S) waarmee ik nu zo'n 24.000 km heb gereden. Bij aankoop was de auto rondom voorzien van Michelin Pilot sport PS2 waarover ik niet kan klagen qua grip (fenomenaal).

Wat me echter wel ronduit tegenvalt is de slijtage van de achterbanden. De eerste door mij laten monteren set PS2 hield het krap 12.000 km vol en met de onlangs gemonteerde set ben ik na 3000 km ook alweer 2 mm kwijt. Die 3000 km was voor pakweg de helft snelweg (120-130 km/h, ik rij dan niet te hard) en de andere helft op bochtige wegen in de Vogezen en Jura. Natuurlijk rij ik dan wel door - daar heb ik de auto juist voor gekocht - maar het blijft openbare weg dus met de nodige marge en zonder gekke dingen (gem. brandstofverbruik 9.6 l/100 km).

Wat me trouwens ook opviel aan die Michelin's: spiksplinternieuw zit er maar 7 mm op. Dus bij vervanging bij 2 mm (limiet is 1.6) heb je maar 5 mm beschikbaar. Als mijn huidig 'verbruik' zo lineair doorgaat is dat 5/2 * 3000 - 7500 km...

Oh ja, de voorbanden heb ik nog niet hoeven te vervangen dus die liggen er nu al minimaal 24.000 km onder.

Hoe liggen de ervaringen hier met Michelin PS2? Enige adviezen voor alternatieven met iets langere levensduur?

Thanks, Arjan

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 12:58

Ik vind dit niet abnormaal.
Voorbeeld: ik heb naast de Porsches een slechts 150pk "sterke" MR2 spyder en heb met nog geen enkel merk achterbanden de 10.000km gehaald...

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 13:09

Gemiddeld zit ik met de Conti Sportcontact ook rond de 12000 km en dan rijd ik sportief (993) De Pzero gingen bij mij bij 8000 km al als semislick eraf. De eerste set PS2's ook 10.000 km. Ik doe ook twee keer zo lang met voorbanden.

Net als Remmel denk ik dat 12.000 niet zo gek is. Snelweg rijden en het afremmen van hogere snelheid is bijna net zo funest als stevig bochtenwerk is mijn ervaring.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 14:09

Een keertje professioneel laten uitlijnen kan ook veel verschil maken.

Bijvoorbeeld teveel toespoor achter geeft dit effect ook bij 'normaal' rijgedrag al.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 17:55

996 met ps2 banden hier. heb nu 35k gereden in een jaar tijd, heb nog 3mm profiel achter, en voor nog 5 ofzo.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 18:43

Dezelfde banden,ik rij er 7500 km mee .
Ik weet waar t aan ligt: :mijn rechter voet

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

26 mei 2014 19:50

Ik dan wel een Boxster 981 met 20 inch velgen maar na ongeveer 10 k km heb ik achter nog 5 mm profiel, naar schatting moet ik dus wel de 20K halen.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

31 mei 2014 21:19

Dank voor de antwoorden.

Net een paar dagen in de Ardennen geweest en m'n bandenslijtage gaat onverdroten door: heb nu sinds montage zo'n 4500 km gereden en heb nog 4 mm over (dus van de 7 mm toen ze nieuw waren). Uiteindelijk zal ik dus bij vervanging bij 2 mm op zo'n (7 - 2) * (4500 / (7-4)) = 7500 km uitkomen. Ik blijf dat bedroevend slecht vinden want afgezien van die paar leuke bochten in de Vogezen en de Ardennen zwem ik gewoon mee met het verkeer: in Frankrijk veelal 90 / 110 km/h op de RN en in Belgie 120 km/h. Met een dergelijk rijgedrag hoef ik met mijn leaseauto's bij wissel na twee jaar (dan pakweg 80.000 km) niet eens banden te wisselen.

Hoe rijdt bovenstaande 996 rijder die na 35.000 km nog niet hoeft te wisselen? Toch ook niet constant 80 a 100 km/h?

Ik weet eigenlijk niet precies wat die achterbanden kosten maar ruim 500 pieken zal het wel zijn, ergo zo'n 8 ct /km. Wijkt niet eens zo significant veel af van m'n brandstofkosten (zo'n 14 ct /km op RON98, waarbij aangetekend dat ik overwegend in B / F / D tank). Wel amusant dat die 8 ct/km meer is dan de brandstofkosten van m'n (hybride) lease auto. Zal ik er 'ns ingooien op de vrijdagmiddagborrel of verjaardag waarbij weer 'ns wordt geneuzeld over de benzine prijzen :-).

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

31 mei 2014 22:18

Berlina schreef:....
Ik weet eigenlijk niet precies wat die achterbanden kosten maar ruim 500 pieken zal het wel zijn, ergo zo'n 8 ct /km. .....


Valt wel mee volgens mij. Voor 500 euro moet je toch wel een setje kunnen scoren.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

01 jun 2014 1:04

Berlina schreef:Hoe rijdt bovenstaande 996 rijder die na 35.000 km nog niet hoeft te wisselen? Toch ook niet constant 80 a 100 km/h?


Ik rij met mijn 996 best wel fors maar niet ruw ( een beetje zoals Gijs van Lennip het beschrijft, zonder te zeggen dat ik net zo goed rij :mrgreen: ) en mijn Pirelli Pzero zitten er nu bijna 15.000 km op.

Ik denk inderdaad dat je auto uit moet laten lijnen, want met het beschreven weggedrag zou de slijtage veel minder moeten zijn!

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

01 jun 2014 3:28

Ik rij ook al jaren met Michelin PS banden.
Heb ze ook onder de Porsche laten zetten en de Michelin cup banden laten verwijderen.

Reed gemiddeld altijd rond de 7000 - 9000 km met een setje achterbanden (sportieve rijstijl)

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

01 jun 2014 9:31

ver boven de 200 schreef:....Ik denk inderdaad dat je auto uit moet laten lijnen, want met het beschreven weggedrag zou de slijtage veel minder moeten zijn!


met een foute uitlijning zou het best eens kunnen dat je auto aan "crab walking" doet. het hoeft geen uitleg dat dit overmatige slijtage tot gevolg heeft.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

03 jun 2014 12:46

Dank allen voor de antwoorden.

Ik ben niet helemaal thuis in de wereld van het uitlijnen maar als m'n Boxster niet goed zou zijn uitgelijnd (in mijn beleving dan toe-/naspoor, camber) dan zouden de banden toch ongelijkmatig moeten zijn afgesleten? Dat is bij mij niet het geval. Of kan onjuiste uitlijning ook tot regelmatige - maar snelle - slijtage leiden?

Thanks, Arjan

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

03 jun 2014 13:18

Bij nader inzien leidt een verkeerde toe- of naspoor niet direct tot een onregelmatig slijtage patroon.

Op naar de uitlijnboer dus maar.

Heeft iemand nog een suggestie in de omgeving Breda? Of zou Profil Tyre al volstaan?

Groet, arjan

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

19 aug 2014 2:08

Berlina schreef:Hoe rijdt bovenstaande 996 rijder die na 35.000 km nog niet hoeft te wisselen? Toch ook niet constant 80 a 100 km/h?



Ik rijd veel rechtuit, veel snelweg, ritjes stad zijn gewoon funest voor zulke brede banden en dat vermogen, ik doe dus ook haast nooit ritjes stad. Maar ik rijd overal 20-30km/u te hard, en ik ben redelijk vaak nog een kwajongen op de rotondes, ik rijd agressiever er mee dan mijn bmw 320d waar ik 70k op een setje banden deed.

Nu ben ik wel super allergisch voor maar iets wat verkeerd is aan de uitlijning, hij is ondertussen wel 3x uitgelijnd, dus hij is echt op de uitlijnbank 100% goed gezet, dus niet 'ergens' in het groen, maar echt spot on in het midden.

Ik heb nu nog 1.8-2mm profiel (achterbanden) denk ik en heb er nu zo'n 42k op staan. Nu is het ook nog zo dat ik een carrera 4 heb, dus een groot gedeelte van de aandrijving/slijtage gaat natuurlijk ook naar de voor-as. Ik denk dat dat ook wel wat verschil maakt.

Re: Bandenslijtage Michelin Pilot Sport PS

25 aug 2014 11:19

Mijn 993 C2 Tiptronic: achterbanden Michelin PS2 bij mij nu zo'n 16.000 km oud en bijna op. Ik rijd rustig, ook 9,6l/km gemiddeld, voornamelijk lange stukken en net 3.400 km gereden in Bourgogne, Provence en Auvergne met veel mooie bergweggetjes. Prima banden naar mijn idee en in Amsterdam kan ik ze bij een lokale bandenboer kopen voor 150 euro per stuk excl. montage of 170 incl. montage. Met vorige achterbanden 15k gereden en toen vervangen met nog 1,8mm erop.
Plaats een reactie