Hallo allemaal.
Ik heb begin van de week precies dezelfde melding PASM ausfall in mijn dashboard gekregen. Gaat om een 997S coupe met PASM. Was bang dat het idd een van de actieve dempers zou zijn. Vering wordt keihard en is ronduit onplezierig in de omgang, daarnaast werkt de Sport modus ook niet meer, en staat hij in de laagste stand (-10mm t.o.v. normaal). Als ik de auto uitzette en vervolgens weer startte was de melding weg, en kon ik in stilstand de sportmodus activeren en deactiveren. Zodra ik ging rijden (vanaf 6 km/h) kwam de melding weer terug en ging niet meer weg tijdens het rijden.
Omdat e.e.a. in stilstand wel werkt, en ik ook zag dat het subtiele 10mm hoogteverschil nog steeds werd bereikt dacht ik bij mezelf: Dit kan haast niet de demper zijn? Wellicht is het iets met de ABS sensors, stuurwielhoek kalibratie etc...
Zat daar nog over te piekeren toen ik me bedacht dat de daadwerkelijke melding eigenlijk pas kwam nadat ik een paar minuten daarvoor op een landweggetje in het buitengebied een drempel had genomen met een zodanige snelheid dat mijn elfje even loskwam
Na het nodige inleeswerk over de werking van PASM op een 997 lek het mij plausibel dat de meetsensoren die aan de onderste draagarmen gekoppeld zijn van de voorwielen met een stangetje tijdens die drempel-flight een zodanig vreemde waarde hebben afgegeven dat de kalibratie van de dempers en hun hoogte / positie wel eens buiten de normen kon zijn, en dat daarom de computer de boel uitschakelde zodra er gereden gaat worden...???
De oplossing lijkt te simpel om waar te zijn maar het werkt 100%: Start de auto, handrem erop, neem een goede garagekrik, en krik de rechter voorzijde zo hoog op dat je wiel goed loskomt en echt in de vering hangt. Inspecteer even het niveau positie armpje en de kabels en geef een slinger aan het wiel (rechtsom) zodat het wiel even goed draait in de voorwaartse richting. Laat de auto vervolgens weer RUSTIG zakken en doe hetzelfde aan de andere kant maar draai dan het wiel linksom (voorwaartse richting). Stap in, handrem eraf en rij rustig weg. Melding permanent verdwenen (nu ca. 250 km en vele bochten drempels en snelheden later)
Leermomentje 1: Niet te hard over een drempel vliegen
Leermomentje 2: Niet direct 2 nieuwe dempers laten monteren bij een stealer.