Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Schuin afslijten banden

29 aug 2014 16:17

Ik heb mijn eerste Porsche en ben dus niet helemaal bekend met wat normale slijtage is.
997.2 S

Achterbanden zijn aan binnenzijde kaal, komt kanvas doorheen maar aan buitenzijde zit nog zo'n 4 mm.
Verschil in slijtage voorbanden tussen binnen en buiten ca 2 mm.

Is het normaal dat banden schuin slijten?
Zo ja hoe schuin is 'normaal' ?

Alvast bedankt

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 16:30

Yep :roll:

Aantal km weet ik niet meer.
62370

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 16:37

Zo dan..!!
die bandjes gaan zo maar kort mee....
duizendje of 15.000 ofzo?

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 16:50

Nou nee, dat niet.
Ik dacht dat ik er ongeveer 30K mee gereden heb. Precies is moeilijk omdat ik wissel naar winterbanden.
Die 30k word door kenners gezien als héél goed.
Ik zat hier wel aan de binnenkant op het staal :|

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 16:54

En dit krijg je met een normale rijstijl?
Niet bij het betere bochtenwerk?

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 17:00

Dat is met een behoudende rijstijl.
Geen circuit
Geen racerij
Wel een paar forse ritten waar soms korte stukken behoorlijk gas gegeven werdt.

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 19:45

BusterG schreef:Is het normaal dat banden schuin slijten?
Zo ja hoe schuin is 'normaal' ?

Alvast bedankt


Nee, dat is niet normaal. Even de boel goed laten uitlijnen en of uitwegen. Waarschijnlijk is het camber iets te positief afgesteld.

Re: Schuin afslijten banden

29 aug 2014 21:43

Franz schreef:Waarschijnlijk is het camber iets te positief afgesteld.

:scratch:

Re: Schuin afslijten banden

30 aug 2014 19:57

Jeroen914 schreef:
Franz schreef:Waarschijnlijk is het camber iets te positief afgesteld.

:scratch:

Je bedoelt negatief met positief slijt je buitenkant ;)

of te veel toe. ;) ik heb -2 graden camber achter en ik eet nog steeds de buitenkant op ;) ipv de binnekant.
maar das ook voor een deel mijn rijstijl en trackday werk :drive:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door skeijmel op 30 aug 2014 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Schuin afslijten banden

30 aug 2014 20:02

sarsrich schreef:Yep :roll:

Aantal km weet ik niet meer.
62370


8) :drive: :drive: :drive:

Re: Schuin afslijten banden

30 aug 2014 21:47

skeijmel schreef:Je bedoelt negatief met positief slijt je buitenkant ;)

Sorry, te negatief camber inderdaad. Ik las te snel en was in de veronderstelling dat de buitenkant sneller sleet en nog maar 4mm profiel over had.

Re: Schuin afslijten banden

01 sep 2014 17:50

Zijn er ervaringen met camber settings welke een gelijkmatigere slijtage opleveren maar niet teveel aan grip inboeten?!
Er moeten nu toch nwe banden onder kan ik eea gelijk laten aanpassen zodat deze set wat langer meegaat.
Dank alvast

Re: Schuin afslijten banden

01 sep 2014 19:48

Absoluut niet normaal deze mate van ( gevaarlijke) slijtage.

Uitlaten lijnen door goed bedrijf die ervaring met Porsche straatauto's heeft. Wielvlucht en sporing achter meer richting 0 laten afstellen.

Re: Schuin afslijten banden

01 sep 2014 20:26

Heb je het nu over de TS of over Richard?

Re: Schuin afslijten banden

01 sep 2014 22:05

Allebei vermoed ik.

Re: Schuin afslijten banden

01 sep 2014 22:13

sarsrich schreef:Nou nee, dat niet.
Ik dacht dat ik er ongeveer 30K mee gereden heb. Precies is moeilijk omdat ik wissel naar winterbanden.
Die 30k word door kenners gezien als héél goed.
Ik zat hier wel aan de binnenkant op het staal :|


Ik snap dat niet iedere Porsche bezitter wekelijks op zijn knieën gaat om zijn banden te controleren, maar ik vind dat je dit toch wel iets eerder in de gaten had moeten hebben. Je hebt een snelle auto, dan moet je er ook voor zorgen dat je veilig snel kunt rijden. 30.000km op een setje banden is goed, maar zo te zien heb je er zeker 10.000km te lang op doorgereden.

Ik betwijfel trouwens of dit van een te positief camber komt. Deze banden zijn natuurlijk veel breder dan die van mijn E30 M3, maar die heeft achter een vrij stevig camber staan, en daar heb ik nog nooit zo'n scheve slijtage gehad. Ik heb wel eens een setje voorbanden verspeeld omdat het toespoor verkeerd stond, dan schrapen je banden het rubber eraf, misschien staat de toe-in / out op je achterkant verkeerd?

Re: Schuin afslijten banden

02 sep 2014 20:48

Richard.
Camber en (gemiddelde) rijstijl/hoeveelheid bochtenwerk zijn waarschijnlijk niet in verhouding.

Veel snel bochtenwerk (circuit) vraagt voor een gelijkmatiger slijtage een negatiever camber dan recht-uitbranden met weinig en/of rustig bochtenwerk.

Re: Schuin afslijten banden

03 sep 2014 1:37

BusterG schreef:Zijn er ervaringen met camber settings welke een gelijkmatigere slijtage opleveren maar niet teveel aan grip inboeten?!

Lees nou even wat je typt :roll:
Gelijkmatige slijtage = optimale grip :idea:

Re: Schuin afslijten banden

04 sep 2014 23:04

Jeroen914 schreef:
BusterG schreef:Zijn er ervaringen met camber settings welke een gelijkmatigere slijtage opleveren maar niet teveel aan grip inboeten?!

Lees nou even wat je typt :roll:
Gelijkmatige slijtage = optimale grip :idea:


Tuurlijk..... :bang:

waarom denk je dat p's op circuit op grote neg camber staan...voor grip in bochten...als je met deze settings op straat rijd zijn je banden binnen no time eenzijdig versleten....
Max lifetime op de straat betekent bijna geen neg camber....maar gripvelies in bochten...
Camber setting is altijd een compromis tussen lifetime en max grip (in bochtenwerk)

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 0:33

BusterG schreef:waarom denk je dat p's op circuit op grote neg camber staan...voor grip in bochten...

Klopt

als je met deze settings op straat rijd zijn je banden binnen no time eenzijdig versleten....

Niet per sé, maar zeer waarschijnlijk wel

Max lifetime op de straat betekent bijna geen neg camber....maar gripvelies in bochten...

En tot zo ver het klok-klepel-verhaal...
Je moet niet zo maar van alles na gaan zitten brullen wat je ergens hoort of leest, zonder dat je het hele verhaal kent, laat staan dat je begrijpt waar het over gaat :idea:

Zou je namelijk bij een (goed afgestelde) circuit auto naar een setje versleten banden kijken, dan zou je ook zien dat die gewoon gelijkmatig (dus over de hele breedte van het loopvlak even veel) afgesleten zijn, ook als er sprake is van (veel) negatief camber.

Camber afstelling is ALTIJD afhankelijk van de manier waarop een band wordt belast (en hoe een band op die belasting reageert)
Het doel is altijd om het hele loopvlak van de band maximaal te benutten (dat levert namelijk ook altijd de meeste grip - wat is anders het nut van brede banden?)
Negatief camber betekend dus niet automatisch dat je band scheef afslijt. TE veel (of te weinig) wel.

Dus als je zegt dat veel negatief camber veel grip geeft (want dat hebben raceauto's ook) of erger nog: dat scheef afgesleten banden meer grip hebben gegeven, dan heb je d'r geen ene :ass: van begrepen :mrgreen:

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 8:37

:cheers: :thumleft: :res:

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 9:47

Jeroen914 schreef:...dat levert namelijk ook altijd de meeste grip - wat is anders het nut van brede banden...

Brede banden is voornamelijk bedoeld om de bandentemperatuur onder controle te kunnen houden. Hoe breder de band hoe minder druk/gewicht per vierkante CM bandoppervlak dat op de grond staat. Minder frictie dus ook minder warmte ontwikkeling. Als je geen rekening zou houden met downforce via spoilers, bodemplaat en diffusors dan heb je theoretisch evenveel tractie met smalle banden.
Een stadsautootje gaat heus even snel de bocht uit op bredere sloffen bij droog wegdek en banden op bedrijfstemperatuur.

Over dit onderwerp al menige discussies gevoerd tem experimentjes met een A4tje met daarop één kilo gewicht, verspreid over 5 of 50 cm2 en dan verder slepen met een newton metertje ertussen. Zoek maar op Utjoep waar dit helemaal wordt uitgelegd. je hebt in beide situaties evenveel weerstand/trekkracht nodig.

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 10:36

Dat is een zeer theoretisch verhaal. Wanneer de druk op een band toeneemt zullen er meer zijdelingse krachten weerstaan kunnen worden, dit is echter geen lineair verband. Een twee keer hogere druk resulteer niet in een twee keer hogere zijwaartse weerstand, daar gaat het mis. Vandaar dat bredere banden toch voordelen hebben tav van grip.

O ja, en on-topic. Wanneer je banden zo schuin afslijten is er iets niet goed en de meeste Sjonnies rijden met veel neg camber omdat dat vet staat :popcorn:

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 13:58

theoretisch? je mag het praktisch maken en aan de hand van dit artikel over rolling resistance uitleggen welke variabele de bredere banden meer grip geven. hogere druk krijg je er niet door want het gewicht van het voertuig blijft gelijk. er is in jouw verhaal dus ook geen hogere zijwaartse weerstand.
Laatst bijgewerkt door dpRide op 05 sep 2014 16:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Schuin afslijten banden

05 sep 2014 14:53

Ja theoretisch. Het klopt, de grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijvingskracht, mits de totale kracht loodrecht op het oppervlak gelijk blijft. Er spelen echter een paar zaken mee die de boel verstoren:

- Als een auto door de bocht gaat zijn de krachten niet loodrecht omdat de zaak vervormd.
- Banden rubber gedraagt zich een beetje als lijm.

Dat artikel gaat over rolweerstand, ik ben echt geen specialist (reproduceer gewoon wat ik in boeken heb gelezen) maar rolweerstand is toch wat anders?
Plaats een reactie