Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
03 dec 2014 23:33
Eind vorig jaar heb ik mijn Michellin voorbanden (255/40ZR20) vroegtijdig vervangen (5,5mm profiel) aangezien de wangen van deze banden zacht geworden waren. Dit merkte ik vooral bij korte bochten (inparkeren) en op de snelweg (zwevend weggedrag). Auto tevens laten uitlijnen (geen noemenswaardige afwijkingen). Hierna enkele maanden met winterbanden (op eigen velg) gereden. Sinds maart rij ik weer met mijn zomerbanden. Twee weken geleden merkte ik weer dat de wangen zacht worden (knarsend/krakend bij inparkeren, zwevend weggedrag). Bij inparkeren of korte scherpe bocht lijkt het wel of de band over de wang heen slaat. Bandenspanning is steeds goed geweest (ik controleer vrij regelmatig - 2,5bar). De banden hebben ongeveer 12.000km achter de rug maar helaas ben ik weer aan vervanging toe (profieldiepte 6,5mm). Daar BAAL ik natuurlijk behoorlijk van. Nu heeft een vriendje van mij ook een PAN gekocht. Zelfde wielen/bandenmaat en Michellins voorop. Ook hij heeft dit euvel...
Ik wil Michellin hierover informeren maar ben bang dat die nul op het rekest geven...
Is dit probleem bekend bij jullie? Wat is jullie advies?
03 dec 2014 23:46
Toevallig dat je het zegt. Net nog gereden met de Panamera, ook Michelins eronder (Pilot Super Sport geloof ik, nog geen 2500km oud). En ik ervaar hetzelfde. Een hoop gebonk bij erg scherpe, korte bochten op lage snelheid. Links of rechtsom maakt niet uit. Gaat bij mij om een Turbo maar dat is volgens mij bijzaak.
Fijn is anders maar goed. Ik ben wel benieuwd wat Michelin hierop te zeggen heeft. Auto is uitgerust met RDK en de bandenspanning is altijd zoals het hoort volgens het boekje...
05 dec 2014 18:59
Mijn Boxster 'stuitert' ook over de band bij langzaam rijden en een scherpe bocht. Ik heb Pirelli's. Doen ze allemaal en heeft volgens niets te maken met een zachte wang. Heb ik ook nooit van gehoord. Wie heeft je dit verteld? Heeft volgens mij meer te maken met de combinatie van een brede band en stuur geometrie.
06 dec 2014 1:10
Wie mij dat verteld heeft... mijn monteur. En ik merk zelf dat het weggedrag opeens verandert, de banden bij korte bochten gaan protesteren. Hebben ze de eerste 10.000 kilometer niet gedaan. Uitlijning is prima.
06 dec 2014 8:21
heeft niks te maken met de wangen van de banden ... dringend andere monteur zoeken !!!
heeft te maken met de buitentemperatuur en de eigenschappen van het "zomerrubber" dat bij deze temperatuur hard is. dit fenomeen lost zichzelf op zodra het weer 10°C of warmer is; ofwel winterbanden monteren zodat het rubber zacht blijft bij deze lage temperaturen.
06 dec 2014 18:27
Klopt. Ik schrok me wezenloos toen mijn nieuwe 981S vorig jaar februari werd geleverd. Dealer gaf hetzelfde als de bovenstaande reactie aan (combinatie temperatuur/geometrie). Bij hogere temperaturen hoor ik niets. Kortom: niets zorgwekkendst (alleen rotgeluid en gevoel).
08 dec 2014 1:17
Het bonken over de voorwielen bij scherp links of rechts sturen blijkt normaal te zijn en valt op naarmate het kouder wordt en ook natter en vooral bij koude banden.
Had het bij m'n 997 en heb het bij de Panamera. Bij koude ondergrond èn koude banden, bijv in een parkeergarage valt het extra op; 's morgens bij inrijden op het werk geen problemen, 's avonds bij wegrijden de garage uit volop bonken en onderstuur... tot de banden warmer zijn.
Panamera staat voorlopig nog op Michelin Supersport in dezelfde maat als jij.
08 dec 2014 11:38
Nou... dat moet het dus zijn. Rij inmiddels op mijn winterbandenset. In het voorjaar maar eens kijken of het probleem met de banden dan weg is. Iedereen bedankt!
11 dec 2014 19:02
Teken eens op een blaadje papier de hoek van je voorbanden om een bocht te maken. Of controleer het met een gradenboog bij je stuur uitslag. Als het goed is zie je 2 ongeljke hoeken. De beide banden leggen dus een andere weg af bij een bocht (en ook een andere snelheid). Bij flexibel rubber wordt het verschil in hoek opgevangen met wat weerstand die de band opvangt met flexibiliteit. De ene band stuurt namelijk meer in dan de andere. Is het rubber echter minder flexibel. Dan kan je raden wat er gebeeurt. Aangezien de afstand tussen de banden zelf een constante is met wat speling dus afhankelijk van stugheid in je band en ophanging. Probeert het wiel dat meer instuurt de afstand te verkleinen tussen beide banden. Aangezien met de kou nu de flexibiliteit van je banden is er minder speling in de afstand tussen de banden mogelijk. Dus bij overschrijden van de maximumspeling wordt hij weer in zijn normale stand teruggeduwd.wat je voelt als springen van de band. Als mijn uitleg niet helder is. Zie een youtube filmpje. Die is er vast wel.
Edit:bovenstaand stukje huisvlijt is getypt op mijn mobiel. Hoop ook dat ik het goed heb. In mjjn logische wereld. Werkt het nu zo.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.