Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
23 mei 2005 18:17
Ik heb vandaag 250km gereden langs de ringvaart. Nu heb ik als ik bijna stil sta na remmen een beetje vreemd geluid. soort gezoem. Dus als hij nog een paar meter rolt zonder dat ik de rem aanraak.
Lijkt heel erg op het geluid van een bus die tot stilstand komt. alsof er nog contact is tussen de remschijf en de blokken??
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Lijkt van voren te komen(auto heeft 2 maanden stilgestaan trouwens voor de revisie)
(trouwens best moeilijk een geluid uitleggen)
23 mei 2005 23:24
alsof er nog contact is tussen de remschijf en de blokken??
je hebt zelf het antwoord eigenlijk al gegeven
remmen even gangbaar (laten) maken...
26 mei 2005 8:41
De beweging van de remblokken is minimaal, veroorzaakt alleen door de afdichtingsring van de zuiger, die vervormt wordt tijdens het remmen en vervolgens z'n oorspronkelijke vorm inneemt. Na het remmen is het dus niet vreemd wanneer de schijf gedurende enkele omwentelingen het blok ook nog iets weg drukt.
Het zoemende geluid is na enkele meters vast ook weg
En wanneer je tijdens deze meters de auto wat laat slingeren - links/rechts sturen - dan is het geluid nog sneller verdwenen. Je hoort het alleen wanneer je langzaam rijdt en er dus niet veel ander geluid is. Wanneer geen ander fraai geluid je aandacht trekt
Ken dit geluid van de 3.2; blijkbaar is de (voor)wielophanging zodanig dat dit wat schurende geluidje versterkt wordt doorgegeven. Geen enkel probleem, geen aktie nodig.
26 mei 2005 10:44
Paul van Engelen schreef:Het zoemende geluid is na enkele meters vast ook weg
En wanneer je tijdens deze meters de auto wat laat slingeren - links/rechts sturen - dan is het geluid nog sneller verdwenen. Je hoort het alleen wanneer je langzaam rijdt en er dus niet veel ander geluid is. Wanneer geen ander fraai geluid je aandacht trekt
Ken dit geluid van de 3.2; blijkbaar is de (voor)wielophanging zodanig dat dit wat schurende geluidje versterkt wordt doorgegeven. Geen enkel probleem, geen aktie nodig.
Klopt, het geluis is echt de laatste meters na remmen als hij uitrolt. Het gaat echter wel door tot ik helemaal stil sta.
29 mei 2005 22:21
Ik ervaar dit geluid ook in mijn 3.2 m.n. linksvoor, toch draait het wiel vrij als ik de auto uithang op een assteun.
Het lijkt me niet ernstig, ik constateer ook geen overmatige remblokslijtage.
31 mei 2005 22:48
Ik denk dat je remmen gewoon een beetje vast zitten.
Dat is vrij normaal als de auto wat langer stilstaat. Zet je de wagen na het seizoen stil en kan het vuil lekker vast gaan zitten aan de buitenzijde van de rezuigers. Deze willen dan niet vanzelf terug zodat je remblokken tegen de schijf aan blijven lopen. Dat is wat je hoort.
Als je remblokken verder als de helft versleten zijn zijn de remklauwen hier gevoeliger voor als wanner er nieuwe dikke blokken op zitten.
Advies gewoon even de velgen eraf en de remblokken demonteren. rempedaal voorzichtig een keer half indrukken niet meer anders drukje de remzuigers uit de remtang en dan moet je de hele boel opnieuw monteren en ontluchten. cups en glijrandjes schoon maken, remcupterug drukken, kopervet eraan en alles weer op de plaats terug zetten.
niet vergeten voor je gaat rijden eerst op de remmen te drukken zodat de remblokken weer tegen de schijf aan zitten.
Succes, als je er bedreven in raakt een klus van een half uurtje per wiel.
07 jun 2005 20:16
En als alles geen soelaas biedt:. . . . . gewoon je remklauwen reviseren
Overigens geen klusje voor een laag DIY gehalte.
Bij twijfel, naar de specialist.
07 jun 2005 22:32
Remklauw revisie lijkt mij pas nodig als de cups "aangevreten" zijn of super vast zitten. Vaak eenvoudig herkaanbaar aan het doorremmen terwijl je niet meer op de pedaal drukt. (ga op een lichte helling af staan, rem flink. Laat dan de pedaal los. Rolt de auto niet meer vanzelf weg wordt het echt tijd dat je de boel schoon maakt.
Zien de cups er niet meer mooi en glimmend uit dan is revisie aan de beurt, maar als je over een licht gezoem/ of schurend geluid praat is dat volgens mij nog lang niet aan de orde.
Ps zodra je tijdens het schoonmaken ook maar een beetje remvloeistof tegen komt inderdaad direct revisie, maar dat herken je gelijk.
Normaal is alles droog en stoffig en zit de oude remstof lekker aangekoekt maar is het met een beetje kloppen en borstel zo weer schoon.
12 jun 2005 13:10
Nine-eleven schreef:En als alles geen soelaas biedt:. . . . .
Foto ziet er prima georganiseerd uit, maar toch wel 1 belangrijke opmerking: in alle beschrijvingen van remonderhoud die ik ken, wordt gesteld dat remklauwen
niet gedeeld mogen worden Voor revisie van remklauwen die niet zijn aangetast, is het ook niet nodig. En anders,
helaas: vernieuwen.
Als een zuiger ook maar een beetje
vast zit, moet je niet gaan rommelen, maar de boel uit elkaar halen, en als revisie nog mogelijk is - zie hiervoor - schoonmaken en nieuwe delen er in. Ik doe beslist niet neurotisch over remmen, maar je moet wel eerder je EUROs in remmen stoppen dan in een andere chip of iets ander "leuks".
13 jun 2005 19:18
Paul van Engelen schreef:Nine-eleven schreef:En als alles geen soelaas biedt:. . . . .
Foto ziet er prima georganiseerd uit, maar toch wel 1 belangrijke opmerking: in alle beschrijvingen van remonderhoud die ik ken, wordt gesteld dat remklauwen
niet gedeeld mogen worden Voor revisie van remklauwen die niet zijn aangetast, is het ook niet nodig. En anders,
helaas: vernieuwen.
Als een zuiger ook maar een beetje
vast zit, moet je niet gaan rommelen, maar de boel uit elkaar halen, en als revisie nog mogelijk is - zie hiervoor - schoonmaken en nieuwe delen er in. Ik doe beslist niet neurotisch over remmen, maar je moet wel eerder je EUROs in remmen stoppen dan in een andere chip of iets ander "leuks".
Klopt helemaal, het advies luidt dat remklauwen niet gedeeld "mogen" worden. Dit "advies" is veelal wel van importeurs c.q. fabrikanten die liever dure vervangingsdelen over de toonbank zien gaan dan een revisiesetje.
Remklauwen zijn tenslotte ook "in elkaar" gezet en mits er niet onderling uitgewisseld wordt is revisie imho wel degelijk mogelijk.
Daarnaast zijn dit achterremklauwen die slechts een relatief klein deel van het remvermogen voor hun rekening nemen en voornamelijk dienen de auto in rechte lijn te houden.
De zuigers zaten overigens dusdanig vast dat deze zonder de remklauwen te delen niet fatsoenlijk te demonteren waren.
Na een grondige revisie werken deze klauwen perfect.
Overigens zijn op de vooras van mijn SC 964 remklauwen gemonteerd met nieuwe geboorde schijven.
Deze geven in combinatie met staal ommantelde remleidingen en gereviseerde remmen achter een significante (om maar eens wasmiddel terminologie te gebruiken
) verbetering.
17 jun 2005 23:27
Paul van Engelen schreef:De beweging van de remblokken is minimaal, veroorzaakt alleen door de afdichtingsring van de zuiger, die vervormt wordt tijdens het remmen en vervolgens z'n oorspronkelijke vorm inneemt. Na het remmen is het dus niet vreemd wanneer de schijf gedurende enkele omwentelingen het blok ook nog iets weg drukt.
Het zoemende geluid is na enkele meters vast ook weg
En wanneer je tijdens deze meters de auto wat laat slingeren - links/rechts sturen - dan is het geluid nog sneller verdwenen. Je hoort het alleen wanneer je langzaam rijdt en er dus niet veel ander geluid is. Wanneer geen ander fraai geluid je aandacht trekt
Ken dit geluid van de 3.2; blijkbaar is de (voor)wielophanging zodanig dat dit wat schurende geluidje versterkt wordt doorgegeven. Geen enkel probleem, geen aktie nodig.
Verhaal klopt helemaal. Ik had het een tijdje toen net mijn remmen vervangen waren. Gaat vanzelf weg.
05 jan 2007 22:41
paul3.2 schreef:Ik heb vandaag 250km gereden langs de ringvaart. Nu heb ik als ik bijna stil sta na remmen een beetje vreemd geluid. soort gezoem. Dus als hij nog een paar meter rolt zonder dat ik de rem aanraak.
Lijkt heel erg op het geluid van een bus die tot stilstand komt. alsof er nog contact is tussen de remschijf en de blokken??
deze week een gelijkaardige farce gehad : mijn wagen had een weekje stilgestaan en de eerste rit dit jaar was gelijk door de pekel (strooizout) - linksvoor was een licht schurend geluid te horen dat verdween bij het remmen. Er viel geen lijn in te trekken, soms 25 km niks te horen en dan door een kleine oneffenheid in het wegdek was het geluid er weer. Net een zuiger die soms bleef 'hangen' in de remklauw (gekend fenomeen bij moto's die overwinteren). Gisteravond op terugweg naar huis klonk het steeds harder en was het in het interieur goed te horen en stopte het geluid ook niet meer bij het remmen. Toch maar even de garage gebeld en vanavond langsgegaan -> conclusie : LV-remblokken waren compleet dood, RV quasi even slecht. Erg vreemd, want de vorige eigenaar (H-employee en super Pietje precies op zijn auto) had de remschijven nog geen 30K km geleden laten vervangen - even de factuur opgesnord en idd. enkel de remschijven, niet de remblokken waren vervangen/aangerekend.
Is dit eigenlijk een gangbare praktijk?
05 jan 2007 23:26
schijven vervangen dan ook blokken, ik denk dat niemand ander advies zal geven.
Een goede garage zal het niet eens doen op aanvraag, zodat je je nieuwe schijven niet verknoeit.
robert
05 jan 2007 23:28
2.2VTEC schreef:[ enkel de remschijven, niet de remblokken waren vervangen/aangerekend.
Neen absoluut niet normaal.
Tenzij de schijven zijn vervangen omdat deze te dun waren, maar nog wel recht en de blokken voor meer als 50 % oke, maar dat is zelden het geval.
05 jan 2007 23:42
Ik heb ook altijd geweten dat bij het vervangen van schijven de blokken steeds (hoe goed ze ook nog zijn) vervangen moeten worden
05 jan 2007 23:47
Rene914 schreef:Neen absoluut niet normaal.
Tenzij de schijven zijn vervangen omdat deze te dun waren, maar nog wel recht en de blokken voor meer als 50 % oke, maar dat is zelden het geval.
vorige eigenaar
(collega van een goede vriend, mailt me nog geregeld om te vragen hoe het met zijn ex-bolide gaat die wegggegaan is omwille van opgroeiende kinderen die niet meer in de 2+2 kunnen) even gemaild en hij was er zich niet van bewust - aangezien blokken een stuk minder kosten als remschijven (en hij als H-employee 20% korting krijgt op original parts) is het zeker geen besparing maar een beslissing die de garage genomen heeft op eigen houtje - "kostenbewustzijn" en "meedenken met de klant" zijn in het bedrijfsleven best goed, maar men moet nu ook niet gaan overdrijven
06 jan 2007 0:24
Hoi Paul 3.2,
Ik heb de zelfde geluiden. Kan niet veel kwaad, is wel hinderlijk. Binnenkort laat ik een remmen upgrade doen net als "nine-eleven". 964 C4 calipers voor dus met nieuwe schijven en blokken.
nine-eleven, maken die geboorde schijven meer geluid bij remmen ? Ben er nog niet aan uit of ik deze neem of gewone schijven.....
m.v.g
CorS
06 jan 2007 0:35
CorSleutel schreef:Binnenkort laat ik een remmen upgrade doen net als "nine-eleven". 964 C4 calipers voor dus met nieuwe schijven en blokken.
nine-eleven, maken die geboorde schijven meer geluid bij remmen ? Ben er nog niet aan uit of ik deze neem of gewone schijven.....
In theorie wel, maar niet noemenswaardig hoorbaar.
Het is overigens absoluut een aan te bevelen upgrade, zeker in combinatie met staal ommantelde remleidingen.
06 jan 2007 0:48
Ok nine-eleven, volgens mij heb ik die stalen ommantelde remleidingen al.
Ik laat de upgrade doen bij vd Gugten.
Groeten
06 jan 2007 2:40
CorSleutel schreef:Ok nine-eleven, volgens mij heb ik die stalen ommantelde remleidingen al.
Ik laat de upgrade doen bij vd Gugten.
Groeten
Doe Johan de groeten van mij . . . . .
Ik ben bij Johan uiteraard onder mijn eigen naam bekend: Marcel.
p.s.
Heb toch even een vraagje, ondanks dat jouw nickname wat sleutelvaardigheden doet vermoeden laat je een relatief eenvoudig klusje door een specialist uitvoeren ???
06 jan 2007 13:04
Nine-eleven schreef:Heb toch even een vraagje, ondanks dat jouw nickname wat sleutelvaardigheden doet vermoeden laat je een relatief eenvoudig klusje door een specialist uitvoeren ???
Moet eigenlijk zijn Cor
huisSleutel.
06 jan 2007 13:58
Sleutel ff vertalen in het engels. Was een ouwe bijnaam, waardoor een hoop mensen mij nu Cor noemen. Sommige zijn na een aantal jaar stom verbaast als ze mijn echte naam ( Jeroen ) horen. Paspoort enzo moet er dan aan de pas komen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.