Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

beter remmen op klassiek

30 mei 2005 23:09

Wie heeft voor mij een goede sugestie om mijn remvertraging te verbeteren zonder de voorpoten te wisselen op mijn 914.
Ik nu heb standaard 911 met korte steek voor de remklauwbevestiging.

Geventileerde schijven voor wat extra koeling op het circuit en remtangen van een niet nader te noemen japans merk (sorry maar die had ik op dat moment liggen en die paste netjes nadat er een extra strip tussen is gezet.

De hoofremcylinder was 17 mm en is vervangen voor een exemplaar met 19 of 21 mm doorsnede weet de juiste maat niet meer.

Ik heb al gedacht om boxter tangen te gebruiken die zijn nl lekker makkelijk overal op aan te passen met die dwarsgaten, maar ik denk dat dat weer een kostbare zaak gaat worden en wellicht een beetje overkill, staat overigens wel mooi in een paar CUP velgen.

31 mei 2005 4:00

Veerpoten van een latere 911 nemen (van 911 S of 74 en later)
De afstand tussen de boutgaten is dan 3,5 inch (ipv 3" voor de vroegere exemplaren)

let op, want daar horen ook andere wielnaven bij (de naven van de vroege veerpoten passen niet op de latere veerpoten)

De schokbrekers zijn wel gewoon uitwisselbaar (mits je het zelfde type veerpoten neemt)

Je kan dan SC klauwen met SC schijven (20mm) monteren of 3.2 carrera remmen en schijven (24mm)
(de maten van de remzuigers van de SC en de 3.2 zijn het zelfde)

Als je denkt dat je naar de grote van de Boxster remmen moet (lijkt me inderdaad overkill), ben je makkelijker en zeker goedkoper uit met de voorremmen van een 944 Turbo of 964
Daarvan moeten de montage gaten een klein beetje uitgevijld worden en dan passen ze zonder verdere spacers op de 3.5" veerpoten
Je moet dan de 24mm Carrera 3.2 schijven gebruiken (dat geldt trouwens ook voor de Boxster klauwen)

Houdt wel de rembalans in de gaten.

De 19mm remcilinder is groot genoeg

Bedenk wel, de remafstand wordt met grotere remmen NIET korter
De remweg is hoofdzakelijk afhankelijk van de hoeveelheid grip die je banden geven dan de grote van de remmen/schijven (ik ga er dan even vanuit dat je huidige remmen sterk genoeg zijn om de wielen te blokkeren)
Grotere remmen/schijven geven alleen een betere hitte afvoer, zodat je bij herhaald hard remmen (bv op het circuit) minder snel of geen last van kokende remvloeistof hebt (fading)

Wel zal het pedaal gevoel veranderen (waardoor mensen DENKEN dat de auto harder remt)

Ipv meteen naar grotere remmen te gaan zou je bv. ook eerst een aggressievere (semi-race) remblokken kunnen proberen (geen race remblokken, want die remmen niet als ze koud zijn en zijn dus niet bruikbaar op een straat auto)

Als je last hebt van fading kan je eerst ATE Super Blue remvloeistof proberen (heeft een hoger kookpunt)
Eventueel in combinatie met andere blokken

31 mei 2005 17:34

Jeroen betekend dit dat boxter remmen ook op een 944T passen.

Ik heb nog wel een paar remklauwen van een 944 turbo liggen.

31 mei 2005 21:30

Nee... de Boxster klauwen zijn zelfs iets kleiner dan de 944 turbo / 964 klauwen

31 mei 2005 22:35

Als ik het goed begrijp is er dus geen alternatief op de smallere 3"steek.

Dat kan kloppen want toen ik andere veerpoten eronder heb gezet met 5 gaats 911 naaf (grotere astap en lagers dus) had ik niet in de peiling dat er verschil was tussen de 3"en de 3,5" steek. De verkeerde gekocht dus.

Toen voor nood maar even een remklauw eropgezet van een Mazda met een extra spacer blok. Deze passen nu redelijk op een 22 mm schijf en remmen ook prima, maar blokeren alleen bij zeer veel pedaaldruk. Het is wel prettig doseren. (Ze gebruiken ook niet het gehele oppervlak.

Ik heb voor 17" 235x45 erop liggen dus met dat rubber zit het wel goed.

Achter is al het remmen werk nog basis 914 met een 17" 255x40 band, dus daar mis ik zeker het nodige. Toch is de remballans nog goed.
Is daarnog een andere passende remtang voor beschikbaar liefst Porsche, ik ook wel eens ergens gelezen dat daar BMW op kan?

Zoals je ziet heb ik mij er tot nu toe nog niet echt in verdiept, maar ik wil toch iets sneller stil kunnen staan (bij droog weer).

31 mei 2005 22:49

achter kan je 911 remmen monteren (incl. geventileerde schijven)
je hebt dan alleen geen handrem meer...

met hele kleine aanpassing aan de draag armen kan je trouwens wel ombouwen naar 911 (trommel) handremmen
't is alleen wel effe pielen met de kabels

31 mei 2005 23:21

Je bedoel een extra gat door de draagarm voor de handremkabel. Dat is niet zo een probleem, maar volgens mij moet er dan ook nog een ander groter lagers huis in want de 911's sijn net en slagje groter, of hebben de wat oudere ook het zelfde keline lager als onze 914?

01 jun 2005 2:18

de "hoekjes" van het lagerhuis moeten een stukje worden weggeslepen zodat de ankerplaat van een vroege 911 (t/m 73) er overheen past

meest lastige is nog om de juiste kabels te vinden of te laten maken...
911 kabels passen wel op de remmen, maar zijn links en rechts even lang en passen niet op de hendel
914 kabels passen niet op de 911 remmen...

kijk even hier, daar wordt de conversie vrij uitvoerig uitgelegd (plaatjes zeggen in dit soort gevallen vaak meer dan worden :mrgreen:)

http://www.914club.com/bbs2/index.php?act=ST&f=5&t=4909

01 jun 2005 9:05

Hallo Rene 914,

Als je alsnog 911 SC remklauwen zoekt (20 mm dikte schijf) dan heb ik die nog liggen. Ik had ze net gereviseerd voordat ik ze er uiteindelijk afhaalde.

gr.

Dick

01 jun 2005 21:54

Jeroen, mooie plaatjes ik heb ze maar even opgeslagen.
Achter wordt mijn eerstvolgende projekt (na de zomer).
Handremkabels moeten wel te maken zijn, eerst maar remklauwen en schijven zien te vinden, ik heb nog twee 911 ankerplaten liggen, maar weet niet of dit het juiste type is dus even de voorraad in duiken.

Dick, achter of voor klauwen? (achter heb ik dus nodig )

02 jun 2005 13:50

Nee, zijn voor-klauwen.

Wellicht iemand anders...?

gr.

Dick

21 jun 2005 20:01

Ik weet niet of ze voor jouw auto leverbaar zijn, maar Greenstuff remblokken van EBC vertragen veel beter dan standaard remblokken. Ik heb een tijdje geleden een Triumph GT-6 gehad en vond deze heel slecht remmen. EBC remblokken gemonteerd en het verschil was fenomenaal. Volgens fabrieksopgave hebben ze geloof ik 30% meer wrijving dan standaard remblokken.

21 jun 2005 22:49

Ik even opgezocht , zijn inderdaad ook voor de 914 te koop.
Zie ook http://www.es-international.nl/index.htm.

Hebben trouwens ook meer leuke hebbe dingetjes.

Bedankt voor de tip

22 jun 2005 1:00

die green/red/whatever-stuff blokken zijn gewoon troep
meuk voor onder een CRX met neon en een brulpijp

als je fatsoenlijke "sport" blokken wil, dan kom je uit bij Pagid, Ferodo, etc. (die prijzen zijn niet voor niets "iets" hoger)

23 jun 2005 10:16

Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat deze blokken veel beter remmen dan standaard remblokken, kennelijk heb jij een andere ervaring. Ik heb het niet over gebruik onder een CRX, maar onder een Triumph GT-6 mkIII van 1973 en zoals reeds vermeld was het resultaat verbluffend ten opzichte van de standaard remblokken. Uit je antwoord kan ik opmaken dat je zelf deze blokken ook uitgeprobeerd hebt, waarom zijn ze je niet bevallen? Ik weet dat ze harder slijten dan gewone blokken, maar dat is logisch omdat ze ook meer weerstand bieden.

Ik heb het overigens niet gehad over sportblokken, want dat zijn volgens mij de rode remblokken van EBC en niet de groene waar ik over praat. We hebben het over eenvoudige, betaalbare manieren om beter te gaan remmen. Sportblokken zijn voor normaal straatgebruik ten zeerste af te raden omdat deze pas een beetje beginnen te remmen als ze goed opgewarmd zijn.
Plaats een reactie