Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
06 apr 2015 19:36
Voor mijn 996 c4s zoek ik na de montage van GT3 wielen een set spoorverbreders voor de achterwielen. Mijn oude wielen waren 11J breed, de nieuwe 10J breed.
Ik dacht aan spoorverbreders van 20mm per kant (het verschil tussen de huidige en vorige wielen is tenslotte 25,5 mm in breedte van de velg) dus 20 mm lijkt me geen probleem.
Maar ik vind verschillende soorten/merken op de markt variërend van een € 100 tot € 300 per set. Heeft er iemand ervaringen/tips welke wel of juist niet te nemen?
06 apr 2015 19:49
Volgens mij moet je naar de ET waardes van beide typen velg kijken en niet simpelweg de 2,5 cm verschil tussen de 10J en 11J proberen te compenseren.... Het verschil in ET waarde moet je dan compenseren, maar soms is dat niet eens nodig.
(Please correct me when I'm wrong)Informatief draadje:
viewtopic.php?f=5&t=44092&hilit=ET+waarde
07 apr 2015 14:22
De et waarde van beide wielen is gelijk (63)
07 apr 2015 14:49
(het verschil tussen de huidige en vorige wielen is tenslotte 25,5 mm in breedte van de velg)
Dan heb je bij een gelijke ET waarde dus een verschil van 12,75 mm tussen het spatbord en de velg.
15 mm spacer zou ruim voldoen....of monteer een wiel en meet gewoon op wat je kwijt kunt.
En niet overdrijven anders krijg je dit...
07 apr 2015 15:20
Bij 15mm zit je nét op de spacers met eigen bouteinden.
Is een betere oplossing dan de bestaande bouten met 15mm verlengen en een spacer met alleen gaten te nemen.
Deze dus NIET;
Deze dus WEL;
Bijv. hier te koop;
http://www.designtek.eu/Wheel-Spacers-W ... prod17500/http://www.ebay.com/itm/PORSCHE-SPECIFI ... 74&vxp=mtr
08 apr 2015 21:35
Remmel schreef:Deze dus WEL;
Toch een beetje oppassen met die dingen: ik heb ze in 15 en 21 mm liggen en die gaan bij mij NIET over de centreerrand van de 996. Bij m'n ex 993 en 964 pasten ze wel.
08 apr 2015 23:02
Ja mannen let wel even op !!!
De ruimte in je wielkast wordt doorgaans bepaald door de ruimte die het rubber nodig heeft.
Rubber steekt immers altijd iets buiten de velgrand uit.
Als je een smallere velg neemt, met gelijke ET waarde maar nog steeds met dezelfde bandenmaat, dan blijft de band op dezelfde positie in de wielkast staan. Het enige verschil is nl dat dezelfde band op een smallere velg iets verder voorbij de velgrand uitsteekt. Dat geeft je dus géén extra ruimte tussen je band en wielkast, om op te vullen met spacers.
Alleen als je ook een smallere band monteert, dan kun je een spacer nemen die de helft is van het breedteverschil van de band. Dan hou je nl weer dezelfde marge tussen je band en je wielkast.
09 apr 2015 7:48
Kortom, meten is weten.
10 apr 2015 22:33
The-P, ik ben nog wel even benieuwd: was je van plan dezelfde bandenmaat te handhaven, of ook een maatje smaller....
10 apr 2015 22:46
De banden zijn overgedraaid, achter 295 breed.
11 apr 2015 1:49
Als ze al netjes strak in de wielkasten pasten, dan is er m.i. geen ruimte / noodzaak voor spacers dan ...
Heb je ze dr al onder ?
12 apr 2015 9:12
De wielen zitten er al onder, ik zal foto's maken.
Ik had niet nagedacht over de bandbreedte... alleen over de velgbreedte
12 apr 2015 23:01
Een wel vaker gemaakt denkfout op t forum als het gaat om velgen en ET waarde, om alleen naar het effect op de velgranden te kijken. Je moet altijd even verder puzzelen wat de positie van je rubber wordt
Voordelige aktie zo
15 apr 2015 11:49
een gt3 heeft origineel ook een spacer erop zitten weet niet of dat deze er bij de gewone 996 ook op zitten anders die bestellen dan staat ie wel mooi.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.