wie o wie kan mij van info voorzien, ik heb gezocht op het net en deze site, maar weinig specifieke info gevonden om een keuze te kunnen maken
het uitgangspunt is een 996 gt3 mk1 uit 99 met standaard wielen en ohlins schroefset ik rij nu op oude DOT 2011 toyo R888 achterbanden. en nieuwe DOT 2014 toyo voorbanden de achterbanden hebben weinig grip, de voorbanden hebben top grip. ik moet de achterbanden wisselen. nu heb ik een dilemma.
de toyo wordt op US forum afgemaakt voor de Porsche 911. de wangen schijnen bij warme banden de zijwaartse krachten niet te kunnen verwerken. daarnaast schijnen de toyo's geen grijs gebied te hebben van matige grip. het is top grip, en dan ineens GEEN grip.
de MIchelin pilot sport 2 is in N codering en in 18 inch voor de 996 gt3 MK 1 leverbaar. de michelin pilot sport cup is alleen in 19 inch leverbaar met N codering.
ik weet het dus niet meer. wat moet ik doen, zoveel mensen zoveel meningen..
wie o wie heeft ervaring met semi slick circuit banden of R compound banden voor een 911 wie wil daar wat over schrijven zodat ik en met mij anderen een afgewogen keuze kunnen maken.
Zat gisteren dit te lezen, omdat ik Toyo's op de 993 wil proberen. Zijn wat goedkoper dan de Michelins, denk ik, hoewel ik nog niet echt prijzen vergeleken heb. Toyo's warmen sneller op schijnt het, Michelins zijn beter voor het echt snelle werk. Voor mij zijn Toyo's voorlopig prima lijkt me, maar ben ook geinteresseerd in ervaringen van forummers.
probleem is dat ze 19 inch cup banden met N codering vergelijken en in 18 inch bestaat geen michelin cup band met N codering. de cup banden in 18 inch zonder N... of de toyo zonder N...
Dan ben ik benieuwd wat het bezwaar zou zijn om Michelins ZONDER N-codering te monteren….. Is dat een marketingtechnische overweging? Is die band niet bestand tegen het hogere gewicht van de motor achterop? (…achterin… ) En heeft er ook iemand ervaring met de Pirelli Corso's?
thomas1665 schreef:de toyo wangen schijnen bij warme banden de zijwaartse krachten niet te kunnen verwerken. daarnaast schijnen de toyo's geen grijs gebied te hebben van matige grip. het is top grip, en dan ineens GEEN grip.
Wat is jouw ervaring daarmee, heb je dat zelf nadat de banden warm werden op het circuit ook zo ervaren ?
ik vind het lastig om daar een mening over te geven, de banden waren nieuw, maar al 4-5 jaar oud. de wangen waren ook helemaal blauw na de eerste keer rijden, verder heb ik wat lopen rommelen met bandendruk. na een aantal rondes gingen de banden meer glijden, maar of dat kwam omdat de bandendruk te hoog werd, de compound te oud is of dat het door de slappe zijwang komt weet ik dus niet.
De N codering is volgens mij geen marketing verhaal,maar een goedgekeurde en verstevigde zijwang van de band voor het gewicht van de motor op de achteras.
Heb redelijk wat setjes versleten op een GT3 CS MK1 Nordschleife: PS2, prima band tot het heel erg warm wordt, maar daar (NS) een mooie allrounder Diverse circuits waaronder Assen, Zandvoort, Francorchamps en Zolder PZero Corsa: veel grip maar qua stuurprecisie redelijk Toyo R888: Mooie allrounder, maar te veel onderstuur naar mijn zin. Blijft wel constant qua temperatuur Michelin Cup (1): Heel veel stuurprecisie, veel grip en een super balans. In de regen is het overigens niks, maar dat geldt (in mindere mate) ook voor de Toyo en de Pirelli.
Wat heel belangrijk is: De spanning!! WARM: 2.4 bar voorzijde en 2.8 achterzijde.
Mijn ervaring is, dat als je KOUD op 1.8 tot 1.9 bar start je na 2 tot 3 rondjes op de ideale spanning zit en bijna niet hoeft te corrigeren
Heb meegereden in een 997 gt3 waar we voortdurend bandenspanning checkte. Ik voelde dat we na een paar rondjes eerder begonnen te glijden. Toen even wat lucht eruit gelaten en ging het beter.