Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
04 mei 2015 12:20
Ik ben enkele jaren geleden hier geweest om mij te orienteren en heb eerst gezocht naar een geode 964 of 3.2. Heb veel auto’s bekeken en bijna van een forumlid een 964 gekocht die hij toch uiteindelijk niet besloot te verkopen. Ik vond de 3.2 geweldig kwa looks en geluid maar veel auto’s met roestproblemen gezien. De 964; veel met hoge kilometerstanden en ook aardig wat lekkages. Kwa rijden; strak maar het gaf mij toch niet de kick van de 3.2.
Toen heb ik naar een 993 gekeken en uiteindelijk in een 993 varioram gereden met korte bakverhoudingen, luchtfilter met gaatjes af fabriek en lage kilometerstand. Dit gaf me pas echt het gevoel met een serieus snelle auto te rijden en met name het beschikbare koppel in het middengebied en natuurlijk de prachtige klank van de varioram met de kleppen die geopend worden.
In de loop der tijd begon ik me steeds meer te irriteren aan het zachte onderstel en onstabiele achterzijde. Echter, wanneer je tests terugleest werd de 993 destijds bejubeld door zijn mooie achterwielophanging en ook de 993 rs scoort hoge ogen.
Ik heb me er via vele forums in verdiept. Ik ben meer op wat meer technische forums mijn aandacht gaan richten en met veel mensen mailcontact gehad.
Samenvattend; de 993 heeft van fabriek uit een heel goed onderstel. Echter; van fabriek zijn de rubbers in de ophanging en besturing vrij zacht. Verder moet de kinematic toe perfect zijn afgesteld. Dan komt nog het ouderdomsprobleem erbij; rubbers zijn uitgedroogd en hebben speling en hebben niet meer hun originele karakteristiek en dempers zijn af fabriek al vrij slecht. Dit alles bij elkaar doet een onderstel veel afbreuk.
Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.
Ik heb veel discussies gehad met mensen uit de US maar ook met specialisten. Uiteindelijk toch maar de stap gezet en een specialist gevonden die mij begreep en samen een plan opgesteld. Hierin zijn de rubbers vervangen, nieuwe dempers en nog een paar kleine zaken, oh ja ik lees veel verhalen over de PSS 10 en allerlei dure dempers en zware stabi’s; als de rest niet goed is, is het gewoon een overkill! Gewoon B6 is meer dan genoeg; belangrijk is dat de rest in goede staat is en goed is afgesteld.
Resultaat; een 993 die net zo scherp stuurt of nog beter als een 964 of 3.2, totaal geen nerveuze achterkant meer, perfect op de grens te rijden en dan in combinatie met de voordelen van de 993 motor maakt het toch tot een wel hele mooie combi van puur rijgedrag en modern performance.
04 mei 2015 13:10
Mooi verhaal! Heb je naast de B6 alles standaard gelaten of specifiek spul gemonteerd?
04 mei 2015 13:17
Goed onderbouwd verhaal. Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen? En dus inmiddels tevreden?
04 mei 2015 15:11
coolfan schreef:Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.
Een jaar geleden besloten mijn 993 onderstel te vernieuwen met nieuwe Bilstein B6 dempers. Vier zeer gerenommeerde (en op het forum goed bekend staande) specialisten gevraagd naar hun mening over kinematic toe adjustment en uitwegen. Vier verschillende antwoorden:
- uitlijnen heeft geen zin als je de kinematic toe niet opnieuw en goed afstelt, uitwegen kan.
- als kinematic toe goed staat moet je er gewoon van afblijven, en uitwegen heeft alleen zin als je het circuit op wilt.
- uitwegen is een hype, maar kinematic toe moet je goed afstellen bij uitlijnen.
- altijd uitwegen, maakt wereld van verschil, en kinematic toe moet je gewoon goed afstellen.
Ik heb auto uiteindelijk 'gewoon' weggebracht voor nieuwe dempers en uitlijnen, volgens mij is de kinematic toe niet aangeraakt, en ik ben dik tevreden. Maar misschien weet ik niet wat ik mis...
04 mei 2015 15:27
Inderdaad - onderstel van een 993 kán heel goed afgesteld worden .... en je merkt zeer zeker verschil, ook als je geen circuit-rijder bent ...
Of je moet je als een natte krant op de openbare weg gedragen ....
Onlangs is er nog 'n PF'er hier van zijn geloof gevallen, heeft z'n straat-911 goed uit laten- wegen en lijnen ... wellicht meldt hij zich hier ook nog even
04 mei 2015 16:15
HALLO!
Gemeld
04 mei 2015 16:48
Was dat niet die "Alfa" man
Mijn 993 is kwa sturen en rijden ook een topper, heb in de loop der jaren wel wat laten vernieuwen, schokkers en schijven, rubbers en dito laten (vierkant) uitlijnen.
Ook wat de TS melde de power is ok en vooral wanneer de kleppen opengaan van de vario
Je mag en kan hem niet vergelijken met de GT3, dat is echt een raceauto
04 mei 2015 17:52
Ik heb zelf ook nog een BMW met M onderstel en doe weleens mee met trackdays met huur M3's geprepareerd voor het circuit. Dus had wel wat vergelijkingsmateriaal. Verder ook gehoord dat bijvoorbeeld een 993 rs perfect rijdt. De kinematic toe is gewoon een heel wezenlijk deel van de uitlijning; staat ie niet goed dan klopt de geometrie niet. De 993 heeft een veel geavanceerder onderstel dan zijn voorgangers, mits goed uitgelijnd, alles in goede conditie anders rijdt ie als een zwabber en krijg je natte oksels. Verder zitten er een paar kleine dingen in die wat soepeler afgesteld zijn.
Heb heel veel contact gehad op Amerikaanse meer technische forums en toen een keer met de jullie wel bekende Erwin samen bekeken wat we moesten veranderen. Aan de andere kant wilde ik hem zoveel mogelijk origineel houden dus met een paar kleine veranderingen hem laten sturen net als of zelfs nog beter dan een 964 en zo eigenlijk met de mooiere 993 motor de ideale luchtkoeler te bereiken. Ik ben dan ook gewoon voor de B6 gegaan. PSS10 is duur en eigenlijk een overkill voor straatgebruik; investeer dus eerst in goede dempers, rubbers en uitlijning!
04 mei 2015 19:21
Was ik al bang voor. Altijd dezelfde die die onderstellen strak krijgt. Bij mijn 964's ook
OT: M-onderstel was altijd het eerste vinkje dat ik bij mijn (lease)BMW's aankruiste op de optielijst. En meteen daarna sportstoelen.
04 mei 2015 22:47
Klopt; BMW maakt eigenlijk belachelijk goede onderstellen. Ok de laatste jaren worden ze toch wel wat softer omdat de meeste mensen meer comfort willen en meer gadgets maar bijvoorbeeld een BMW 130i met sportonderstel of E36M3 zijn auto's die je voor redelijk geld kunt kopen en het een Porsche heel moeilijk maken. Ook omdat ze veel makkelijker zijn om mee te spelen; kontje komt heel makkelijk om en is goed te controleren en kwaliteit is top. Maar Porsche heeft gewoon iets wat BMW dan weer niet heeft en dat is dat aparte gevoel.
11 mei 2015 19:14
dirty gertie schreef:coolfan schreef:Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.
Een jaar geleden besloten mijn 993 onderstel te vernieuwen met nieuwe Bilstein B6 dempers. Vier zeer gerenommeerde (en op het forum goed bekend staande) specialisten gevraagd naar hun mening over kinematic toe adjustment en uitwegen. Vier verschillende antwoorden:
- uitlijnen heeft geen zin als je de kinematic toe niet opnieuw en goed afstelt, uitwegen kan.
- als kinematic toe goed staat moet je er gewoon van afblijven, en uitwegen heeft alleen zin als je het circuit op wilt.
- uitwegen is een hype, maar kinematic toe moet je goed afstellen bij uitlijnen.
- altijd uitwegen, maakt wereld van verschil, en kinematic toe moet je gewoon goed afstellen.
Ik heb auto uiteindelijk 'gewoon' weggebracht voor nieuwe dempers en uitlijnen, volgens mij is de kinematic toe niet aangeraakt, en ik ben dik tevreden. Maar misschien weet ik niet wat ik mis...
+1 GOED VERHAAL
MAAR DAN KONI fsd NIEUWE DRAAGARMEN, NIEUWE VEREN RIJDT ALS NOOIT TEVOREN
20 mei 2015 20:29
coolfan schreef:Klopt; BMW maakt eigenlijk belachelijk goede onderstellen. Ok de laatste jaren worden ze toch wel wat softer omdat de meeste mensen meer comfort willen en meer gadgets maar bijvoorbeeld een BMW 130i met sportonderstel of E36M3 zijn auto's die je voor redelijk geld kunt kopen en het een Porsche heel moeilijk maken. Ook omdat ze veel makkelijker zijn om mee te spelen; kontje komt heel makkelijk om en is goed te controleren en kwaliteit is top. Maar Porsche heeft gewoon iets wat BMW dan weer niet heeft en dat is dat aparte gevoel.
Helemaal met je eens Coolfan. Ik heb de onderstellen ook langdurig kunnen vergelijken, echter je moet natuurlijk niet vergeten dat als je het hebt over wegligging de gewichtsverdeling een grote rol speelt. In dit opzicht zijn onze vrienden uit München duidelijk in het voordeel t.o.v. Zuffenhausen. BMW streeft zeer strak naar de 50-50 gewichtsverdeling, iets wat bij de 993 onmogelijk is. Daarentegen is de druk op de (aangedreven) achterwielen natuurlijk een groot voordeel bij (bocht)acceleratie
22 mei 2015 16:10
Precies! BMW heeft de mooiste gewichtsverdeling maar net zoals je zegt; door het gewicht achterin kan een 911 gewoon veeeel harder de bocht uit komen en juist met die varioram met korte bak heb je in het middengebied ook nog lekker veel koppel en kan je hem zelfs nog een beetje laten kwispelen.
18 jun 2015 22:28
Mijn ervaring met m'n vario met G21 bak is identiek. Was een slappe hap, maar nu superstrak sturend. Ik heb B6, H&R, m030 stabis, veerbeenbrug, RS motorsteunen, RS motorophanging, RS rubbers en een RS geometrie. Gewoon op 17" Cup2 (8j et52 aan de voorkant en 9j et55 achter) met Michelins en het is een onherkenbaar beter sturende Porsche.Natuurlijk ook de sound passend gemaakt met een top uitlaatsysteem. Geweldig gewoon
19 jun 2015 19:01
Ik heb nét mijn 17 inch cup 2 met Conti's vervangen door de 18 inch turbo twist maar dan met de Michelins Pilot Sport 2; verder alles origineel gelaten; wát een verschil..... het nog wat lagere profiel i.c.m. de enorm plakkende Michelins geeft een veel beter bochtgevoel.
19 jun 2015 19:29
En wat doet dat in 'the wet'....
20 jun 2015 14:10
In principe stuurt 18 inch wat strakker. Ander bijkomende is dat je voor 225 hebt ipv 205 en achter 265 ipv 255 waardoor de auto iets minder onderstuurd is. Nadeel is wel dat het grensbereik kleiner wordt zeker icm super grip banden dus banden mogen best wel wat minder zijn; leuker! In de wet is de auto nog steeds heel veilig. Ok je kan met een geupgrade onderstel meer spelen maar een 911 is niet de ideale driftauto; pak daarvoor een BMW met 6-cilinder.
Wat betreft 18 inch; staat prachtig onder de 993 maar je onafgeveerde massa neemt ook toe dus kies dan voor de hollow spoke.
20 jun 2015 14:36
Helemaal 100% mee eens, maar om het onderstuur te verminderen met 17" kun je ipv de 7j ET55 met 205, ook de (moeilijk te vinden) 8j ET52 cup2 met 225 aan de voorkant monteren. Als je een beetje laat voor de bocht remt is de auto geweldig neutraal tot minimaal overstuurd ( maar heerlijk controleerbaar). Op het circuit hoef ik geen comfort, dus daar rij ik ook met (lichtgewicht) 18". Voelt strakker, maar ik ben er gek genoeg niet sneller mee (2.02 min op Zandvoort voor de liefhebber) dan op de 17". Sneller kan ik niet op wegbanden. Met semislicks is er nog wel iets te winnen.
20 jun 2015 22:18
alvin01 schreef:En wat doet dat in 'the wet'....
Nog niet 'in the wet' getest Alvin. In principe rijd ik niet wanneer het nat is...
@coolfan; 285 achter, en ook met deze grip kun je hem toch nog wel aardig snel driftend door de bocht krijgen. M.i. dé ideale bocht daarvoor is de afslag Leidschendam komende vanaf de A4 (naar noorden rijdend) Waarschijnlijk bij een aantal van jullie welbekend.... Adviessnelheid hier is 40 kmh. Des avonds of nog liever des nachts, geen verkeer, droog en niet al te koud weer.... bij juist aansnijden kun je de 100 aantikken.
Ik heb overigens de gewone 18 inch turbo twists niet de hollow spokes.
23 feb 2017 20:33
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik wil bij Gert de progressieve M030 veren met de B6XT schokdempers aanschaffen voor mijn 993 4S. Mijn auto staat in Breda en hebben jullie een goed adres daar in de buurt? Het moet een adres zijn die de wagen goed kunnen afstellen en dan m.n. het afstellen van de KT is belangrijk volgens Gert.
23 feb 2017 21:10
Ik had bij Gert Carnewal een nieuwe set Bilstein B8 gekocht en i.v.m. de opmerking van Gert m.b.t. de kinematic adjustment ben ik bij
Madeno Racing in Oude Tonge terecht gekomen.
Kost wat maar dan heb je ook wat n.l. een perfect sturende 993
23 feb 2017 22:59
Een maand geleden zijn mijn oude OEM schokbrekers (Monroe?) vervangen (lekten een beetje). Deze schokbrekers worden niet meer gemaakt, na zoeken en advies uitgekomen op de FSD lijn van ons eigen Nederlandse Koni. Nog niet heel veel mee gereden maar eerste indruk is zeer goed.
23 feb 2017 23:05
Bimmer schreef:Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik wil bij Gert de progressieve M030 veren met de B6XT schokdempers aanschaffen voor mijn 993 4S. Mijn auto staat in Breda en hebben jullie een goed adres daar in de buurt? Het moet een adres zijn die de wagen goed kunnen afstellen en dan m.n. het afstellen van de KT is belangrijk volgens Gert.
De 993 4S wordt toch af fabriek al met M030 (sport suspension) geleverd, net als de turbo.
Bilstein B6 lijkt me een prima upgrade.
24 feb 2017 19:38
Zijn er nog meer aanbevelingen qua specialisten in de omgeving Breda?
24 feb 2017 19:39
Bel Lothar van Rennsport in Breda.
Hele goede ervaringen mee.
Mijn 993 4S heeft een standaard onderstel, maar super afgesteld door Lothar.
Heel stabiel en veel vertrouwen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.