Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
23 mei 2015 9:49
ben voornemens komende winter het onderstel aan te pakken...
benieuwd ben ik naar de ervaringen van andere forumleden
ik speel met de volgende gedachten...
- koni vs bilstein
- torsie upgrade? en zo ja welke diameter...
- verlagen
- spoorverbreders (optische look)
- coilover vs torsie
- rubbers OEM vs powerflex of andere mogelijkheden
De koni's zijn van buitenaf instelbaar lijkt mij interessant (maar ga je dit gebruiken?)
Torsie moet in balans zijn met demper maar welke diameter voor sportief weggedrag (geen circuit auto)
Verlagen neem ik gelijk mee aangezien ik de auto nu te hoog vindt staan.
Spoorverbreders omdat het mooi is! maar wat doet het met de wegligging?
Wat zijn de mogelijkheden van een coilover en zijn er voordelen t.o.v. torsie???
Rubbers upgrade met als voorwaarde dat de auto comfortabel blijft op hoge snelheid... bestaat zoiets?
tja aardig lijstje en niet te vergeten de banden... ik denk dat de Pirelli's prima zijn..
23 mei 2015 11:36
Hermen,
Goed bezig van Motor naar onderstel, ik zit in de vice versa modus:-)
Mijn 3.2 heb ik volgende aan gedaan:
- Bilstein Sportlich strasse (niet de clubsport dat is echt hard)
- Stond al laag maar netjes vinger tussen spatbord en band, heb spatbordrand niet hoeven omslaan. Volgens mij kan mijn auto bijna niet echt fatsoenlijk lager nu.
- heb 6 en 7j 16 inch fuchs en achter een spoorverbreder. (18m spacer, sluit 7j velg mooi aan bij rand spatbord, bredere look, zat er al onder dus weet niet hoe die zonder rijdt)
- Elephant racing rubbers, vergelijkbaar met origineel, check flimpje op hun site, ook hoe het zelf te doen.
- Turbo stuurstang. Aanrader, directer gevoel.
- Torsie gewoon standaard (19mm voor geloof ik ). Dit wil ik wellicht nog wel wat harder 21voor, 28 achter oid. Maar laat je hierover goed informeren. De torsiestangen maken je auto echt harder of zachter, veel meer dan de rubbers of schokbrekers. En als combi voor en achter niet klopt heb je waardeloze wegligging.
- Michelin Pilot Excalto N0 (Porsche advies van 2014 en ook voor 2015)
- Vorig jaar laten uitwegen en uitlijnen en auto nog iets lager. Laat dit vooral doen door iemand met ervaring met Porsches en torsievering, echt een verschil in de rust en "strakheid" van de auto.
Wat merk ik ervan: 1 geen gepiep en gekraak meer. Strakke wegligging maar geen plank zodat je nog redelijk normaal over klinkerweg kan rijden en ook drempels perfect. In bochten rustiger en minder zweverig. De oude rubbers waren gewoon op, daardoor leunde draagarm in op de torsiestang. Eigenlijk heb je dan geen goede veerbeweging meer, voelt strak en hard maar is het eigenlijk niet. Rechtuit blijft ie op hoge snelheid nog wel iets zoeken. Volgens mijn specialist (rebel engineering) is onderstel perfect afgesteld, banden en vooral achterbanden mogen nog stijvere wang hebben, dat kan die laatste bewegingen op hoge snelheid rechtdoor wegnemen. Daar zou je dus op zoek kunnen gaan naar andere band. Ik denk dat ook geheel aan veranderingen is wat werkt en niet alleen andere schokbrekers of rubbers. Ooit (eerst ff rijden na revisie) laat ik torsiestangen voor en achter vervangen en ook nieuwe rubbers achter.
24 mei 2015 7:05
Hi P32 dank voor jouw feedback ik heb nog wat vragen...
- Bilstein Sportlich strasse (niet de clubsport dat is echt hard)
Hermen- ik zie complete poten en inserts wat heb jij?compleet
http://nl.parts-wise.com/porsche-911/replacement-parts/bilstein-schokdempers/bilstein/c137/91133305149/p151686/insert
http://www.flugplatz911.nl/911-insert-F- Stond al laag maar netjes vinger tussen spatbord en band, heb spatbordrand niet hoeven omslaan. Volgens mij kan mijn auto bijna niet echt fatsoenlijk lager nu.
Hermen- heb je een foto hiervan? - Elephant racing rubbers, vergelijkbaar met origineel, check flimpje op hun site, ook hoe het zelf te doen.
Hermen- heb je alle rubbers behalve torsie gedaan?- Turbo stuurstang. Aanrader, directer gevoel.
Hermen- heb ik- Vorig jaar laten uitwegen en uitlijnen en auto nog iets lager. Laat dit vooral doen door iemand met ervaring met Porsches en torsievering, echt een verschil in de rust en "strakheid" van de auto.
Hermen- waar heb je dit laten doen?
24 mei 2015 11:26
-Ik heb inserts voorzijde (in bestaande boge poot). Achterzijde is 1 geheel.
-kan geen gehele foto vinden en auto staat nu heel hoog omdat de motor eruit is;-)
-Alle rubbers voorzijde, ook de fuseekogels vervangen.
-Bij Rebel Engineering Steenwijk
-Ik heb toen topic gemaakt DIY voorwielophanging
viewtopic.php?f=33&t=41658, daar staan nog wat foto's en ervaringen/tegenslagen.
Ga je het laten doen of zelf doen? Ik heb het zelf gedaan op de oprit. In elkaar zetten gaat goed, uit elkaar halen is een ander verhaal en je moet er van houden om er steeds onder te kruipen. Ook het juiste gereedschap is wel handig. Ik weet niet of ik snel weer zelf zou doen, achterzijde rubbers vervangen sowieso niet. Achterzijde alleen de schokbrekers vervangen is kwestie van oude loshalen en nieuwe vastdraaien en een eitje om zelf te doen.
25 mei 2015 8:08
ik begin met de schokbrekers en dan zien we vanaf daar hoe we verder gaan...
zelf geen ervaring met grote hamers
ik zal nog es kijken hoe Thor de hamer hanteert in the Avengers
25 mei 2015 14:36
nog meer mensen ervaring met spoorverbreders?
doel is de wielen netjes uit te vullen in wielkasten . . .
26 mei 2015 9:19
Ik heb achter 17mm verbreders er tussen zitten, inderdaad ook puur voor de looks. Invloed op weggedrag van de spacers alleen weet ik niet want heb tegelijkertijd ook de 10 jaar oude Wallmart banden vervangen door Michelin N1's, het rijdt nu waanzinnig
26 mei 2015 13:17
Ik heb dit verleden jaar gedaan.
- Torsieveren 21/28
- Rubber A-arm bushings voor, poly bussen achter (Die had beiden ooit gekocht bij Mittelmotor, moest ik het nog eens doen ging ik voor Rebel racing hoewel ik hier ook tevreden van ben (geen gekraak/gepiep oid, wel letten op het correct monteren van de bussen achter met het juiste vet!)
- Turbo stuurstangen
- Nieuwe balljoints etc
- Bilstein Sport (iets te hard voor de gemiddelde rijder denk ik maar voor mij prima)
Resultaat: Stuurt erg strak en precies + veel minder overhellen in bochten!
04 jun 2015 9:53
Mijn onderstel achter door Rebel laten doen vorig jaar; versleten spullen uit 1989 laten vervangen door nieuw origineel + uitwegen: een wereld van verschil en heel erg blij mee.
Laat je vooraf adviseren over wat je wilt bereiken:
M.i. gebeurt het te vaak dat iemand vanwege een versleten origineel onderstel naar strakker en stugger wil (logisch) en daarom naar een strakker en stugger sport-onderstel stapt. Terwijl een origineel nieuw onderstel ook al heel veel strakker is dan een compleet versleten origineel onderstel... Als dat is wat je zoekt dan moet je het wellicht ook daarbij laten.
05 jun 2015 23:56
Welke schokbrekers heb jij laten monteren Dick?
06 jun 2015 6:25
lindemans schreef:Mijn onderstel achter door Rebel laten doen vorig jaar; versleten spullen uit 1989 laten vervangen door nieuw origineel + uitwegen: een wereld van verschil en heel erg blij mee.
Laat je vooraf adviseren over wat je wilt bereiken:
M.i. gebeurt het te vaak dat iemand vanwege een versleten origineel onderstel naar strakker en stugger wil (logisch) en daarom naar een strakker en stugger sport-onderstel stapt. Terwijl een origineel nieuw onderstel ook al heel veel strakker is dan een compleet versleten origineel onderstel... Als dat is wat je zoekt dan moet je het wellicht ook daarbij laten.
lastig vraagstuk ik weet niet hoe het kan zijn met nieuw origineel maar ik wil wel een upgrade...
keertje meerijden misschien?!
08 jun 2015 13:10
Bert schreef:Welke schokbrekers heb jij laten monteren Dick?
Groene
Ik denk de standaard Bilstein schocks, zal ff kijken of t nog de factuur van Erwin staat.
Ten opzichte van wat er onder vandaan kwam een heel verschil (standaard dempers, 25 jaar / 230.000 km)....
13 jun 2015 23:52
Dat zijn inderdaad de standaard Turboseries, die heb ik ook onlangs gemonteerd en bevalt me prima voor de cabrio,
11 jul 2015 11:24
zo ik sta op het punt de Bilstein 24-009751 Sportlich Straße te bestellen.
voor de voorzijde voor mijn jaargang zie ik in de tabel van Bilstein: Suspension Strut Manufacturer Boge
Na wat zoek werk in mijn oude facturen zie ik dat aan de voorzijde in 2003 een koni is gemonteerd bij Schmidt Oss
Het artikelnr is : 911 341 914 02
Op de site van parts wise zie ik vervolgens dit
http://nl.parts-wise.com/91134191402/p49931/Ik dacht dat er alleen Boge en Bilstein struts zijn maar nu zie ik ook Koni...
Wie weet meer?
11 jul 2015 15:17
Voor zover ik weet heeft Koni maar heel kort, ergens midden jaren 70, veerpoten voor Porsche gemaakt, dus de kans dat je die onder je auto hebt zijn vrijwel nihil
In plaats van op een lijstje loeren, moet je gewoon even kijken wat er onder je auto zit. Het merk staat in je veerpoot gegraveerd
Hoogst waarschijnlijk Boge, misschien Bilstein, vrijwel zeker geen Koni
Vervolgens bestel je inserts die in je veerpoten passen
12 jul 2015 9:31
Grote kans dat je Boge veerpoten hebt. In een Boge veerpoot passen losse schokdemperpatronen.
Dat kan dus ook van Koni, Bilstein of een ander merk zijn.
Koni wat duurder en zeker niet evenredig beter.
Bilstein is de juiste keus. Voor Euro 599,- heb je al een Bilstein B6 set thuis afgeleverd.
12 jul 2015 17:05
Dag beste Erwin,
Weet jij waar ik deze set voor 599 kan kopen? Ik zie deze alleen veel duurder aangeboden
12 jul 2015 18:21
Probeer Erwin eens
12 jul 2015 19:26
Ah nu zie ik het erwin = rebel racing
Dank heder ik ga het hem vragen
01 aug 2015 20:24
zo job done!
Eerste dag vakantie gelijk aan de slag met de Bilsteins achter.
Ligt als een huis op de weg achter mooi solide in-uit demping ja toch ....
17 aug 2015 17:15
Ik ben in de weer met het verlagen van de wagen en begin hiermee aan de achterzijde.
De bedoeling is eerst te kijken wat ik kan bereiken met de excentrische bout, ik geloof dat deze met een steeksleutel 36 is te verdraaien. (boutje 18 afbeelding)
Iemand in het bezit van een extra platte 36 ???
Ik zou deze graag lenen
17 aug 2015 19:09
voor de volledigheid, aan de voorzijde wordt de hoogte (binnen bepaalde marges) ingesteld met
boutje nr 20 zie onderstaande afbeelding (boutje nieuw kost +/- €30,-
)
17 aug 2015 23:07
Goed werk. Ga je schokbrekers voor ook vervangen? Dat is wel ff FLINK meer werk dan achter. Tenzij je de boge veerpoot niet van de fuseekogel afhaalt, hem onder het scherm vandaag weet te halen.
Ik zou pas aan verlagen beginnen als je de schokbrekers hebt vervangen. Zijn je ophangingsrubbers nog goed? Zowel van je draagarmen als ook de schokbrekerpoot houder bovenkant.
Dat ga je pas echt goed merken. En na uitllijnen en uitwegen (mijne bij Rebel) helemaal.
Zelf verlagen voorkant idd eenvoudig. Plaats eventueel een spacer tussen het stuurhuis en dwarsdrager als je lager gaat om bump steer te voorkomen. (Uitwegen wel laten doen) als je achter wilt doen ga je dat met die bout niet redden als je echt wat lager wilt. Dan moeten 17-19 ook los. En alles kan gemeen vast zitten. Markeer in elk geval je huidige settings.
Ik zou achter laten doen, zelf losmaken en gangbaar maken als lukt scheelt wel weer in kosten!
20 aug 2015 7:52
P32again schreef:Goed werk. Ga je schokbrekers voor ook vervangen? Dat is wel ff FLINK meer werk dan achter. Tenzij je de boge veerpoot niet van de fuseekogel afhaalt, hem onder het scherm vandaag weet te halen.
Ik zou pas aan verlagen beginnen als je de schokbrekers hebt vervangen. Zijn je ophangingsrubbers nog goed? Zowel van je draagarmen als ook de schokbrekerpoot houder bovenkant.
Dat ga je pas echt goed merken. En na uitllijnen en uitwegen (mijne bij Rebel) helemaal.
Zelf verlagen voorkant idd eenvoudig. Plaats eventueel een spacer tussen het stuurhuis en dwarsdrager als je lager gaat om bump steer te voorkomen. (Uitwegen wel laten doen) als je achter wilt doen ga je dat met die bout niet redden als je echt wat lager wilt. Dan moeten 17-19 ook los. En alles kan gemeen vast zitten. Markeer in elk geval je huidige settings.
Ik zou achter laten doen, zelf losmaken en gangbaar maken als lukt scheelt wel weer in kosten!
onderstel rubbers wordt echt een winterklusje... ik twijfel er aan het dit jaar te doen eigenlijk rijd de auto best strak momenteel
ik heb aan de achterzijde nog eens goed naar de instelmogelijkheden gekeken en kom tot de conclusie dat op de plaat naar de torsiestang niets meer is te verlagen , is waarschijnlijk al eens aan gedraaid...
deze vrijdag eerst eens bezoekje aan Profile te Mijdrecht nieuwe Pirelli's P Zero Asimmetrico 225/50 ZR16 incl uitlijnen
22 aug 2015 12:41
zo gisteren nieuwe banden + uitlijnen , iemand verstand van uitlijnen ?
onderstaand rapport kreeg ik mee en het valt me op dat links en rechts verschillen
zijn dergelijke verschillen acceptabel?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.