Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
13 jul 2015 20:54
na vele jaren trouwe dienst (1989) en 280k op de klok heb ik een ABS probleem,
bij contact aan , alle lampjes aan, na starten gaat alles netjes uit, als ik ga rijden gaat het ABS lampje aan en het uitroepteken en een acoustisch alarm ( dit kan uitgezet worden) is dit een speedsensor probleem ?
13 jul 2015 21:02
Ik neem aan dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit
En als je remblokken op zijn gaat er een andere lampje branden?
13 jul 2015 21:04
Speedsensor? Dat kan.
Kan ook een defecte zekering, defect relais oid. zijn. Oftewel, spanningsvoorziening.
Kan ook bijvoorbeeld een defect stuurapparaat zijn, hydroaggregaat met vastzittende kleppen of een toerentalsensor die geen info geeft. ( tandkrans erg vervuild?)
Met dit soort problemen kun je als eigenaar de zekeringen controleren, vuil op de tandkransen bij gedemonteerd wiel controleren en misschien een relais uitwisselen.
Daarna is uitlezen met de juiste uitleesapparatuur / software de volgende stap.
13 jul 2015 21:43
Ik had ook steeds problemen, de ene keer bleef mijn ABS lampje branden dan weer het lampje van mijn airbag dan weer het lampje van mijn cabrio kap soms ging het weken goed nergens last van en dan begon het weer.
Na veel onderzoeken en uitlezen van de computer bleek het mijn accu te wezen.
Het blijkt dat ik genoeg stroom had om te starten (auto hangt altijd aan een druppelaar) maar niet genoeg stroom om de elektrische installatie goed te laten werken.
Nieuwe accu gekocht Bosch 12 volt 74 AH en geen problemen meer gehad.
Dus misschien accu laten testen ?????
13 jul 2015 22:00
Dus misschien accu laten testen ?????
Of de dynamo, dat was bij mijn 964 het probleem met dezelfde symptomen als TS omschrijft.
Neemt niet weg dat het ook nog een van Erwin's redenen kan zijn....
13 jul 2015 22:08
rarebear schreef:na vele jaren trouwe dienst (1989) en 280k op de klok heb ik een ABS probleem,
bij contact aan , alle lampjes aan, na starten gaat alles netjes uit, als ik ga rijden gaat het ABS lampje aan en het uitroepteken en een acoustisch alarm ( dit kan uitgezet worden) is dit een speedsensor probleem ?
1989 C2....bedoel je niet een C4?
Indien een C4:
Contact maken (stand voor starten). 20-30 seconden wachten (na stoppen zoem). Dan starten!
Foutmelding weg, dan waarschijnlijk de pomp......
13 jul 2015 22:16
Goeie tips allemaal ! Zekering en relais zijn OK, accu is 5 maanden oud maar ontlaadt snel als er niet gereden wordt.
Hangt nu aan de oplader. Wiel sensors zijn de volgende stap, helaas krijg ik geen verbinding met de ECU,
de 19 pins plug heeft volgens mij de verkeerde layout. Ik heb de piwis software. Overigens is het Porsche systeem perfect want je hebt gewoon de goede remkracht alleen het ABS doet niet meer mee.....dus bij regen ff uitkijken.
KYP
p.s. mijn C2 is in oktober 89 in Duitsland op kenteken gezet, het is een sluimerend misverstand dat in 89 geen C2 bestond maar alleen de C4 !
13 jul 2015 22:21
Modeljaar '89 is alleen C4.
Modeljaar '90 C4 of C2
Dus de eerste C2's zijn vanaf ongeveer september 1989 op kenteken gezet.
14 jul 2015 7:00
Ok, dank voor de info.
Opsomming Erwin lijkt mij compleet. Aanvulling op de C2 zit dezelfde pomp als op de C4.
Ik zou zeker mijn voorstel een keer proberen. Pomp loopt mogelijk op het eind van zijn leven en heeft initieel meer tijd nodig om de zaak op druk te brengen. Bij een kmstand van 280K is dat niet vreemd.
Ik weet dit uit ervaring, vandaar...
Er staat een pomp te koop op MP:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... dules.htmlNieuw kost deze €2000,-
Check ook ff RennList, een dag aan leesvoer over dit probleem te vinden:
http://rennlist.com/forums/964-forum/53 ... 64-c2.htmlMocht je in de omgeving Eindhoven zijn kan ik de P wel voor je uitlezen.
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 14 jul 2015 10:50, in totaal 2 keer bewerkt.
14 jul 2015 10:31
Het rennlist verhaal is interessant, ga ik ook checken...bedankt !
Ik hoorde ook dat bij een slecht wiellager het wiel gaat wiebelen en de sensor vreemde waardes naar de ECU stuurt.
14 jul 2015 11:33
Ook al een "stukkende" pomp (laten) vervangen....Jaartje of anderhalf terug.
ABS werkte ook niet en kreeg geen lampjes op 't dash.
14 jul 2015 11:43
Hoe heb je, je ABS getest?
14 jul 2015 13:04
rob964.c4 schreef:Ik neem aan dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit
Rarebear, heb je de tip van Rob al geprobeerd?
Ik had met mijn 964 ook hetzelfde probleem, alles leek OK. Vloeistofpijl op max streep. Toch iets meer vloeistof in reservoir gedaan en probleem was opgelost en nooit meer teruggekomen.
Fluitje van een cent en kost (bijna) niets.
15 jul 2015 0:52
Pompen C2 en C4 verschillen wezenlijk, gelijk het hele rem aansturing systeem van beide modellen. Vriendje van mij heeft hetzelfde probleem: oplossing is waarschijnlijk nieuwe stuur eenheid. Helaas.
15 jul 2015 8:10
C2 en C4 hebben beiden hetzelfde partnr (PET).
Overigens specialist geeft ook aan dat deze hetzelfde is, ik stond erbij toen er eentje werd vervangen. Heb toen de vraag gesteld. C4, Turbo, RS en C2 all te same!
Maar die kan zich ook vergissen (-
Je doelt waarschijnlijk op de PDAS onderdelen.
15 jul 2015 12:20
accu is 5 maanden oud maar ontlaadt snel als er niet gereden wordt.
Dat probleem had ik ook bij mijn 964 en heeft mijn specialist gefixed. Het schijnt dat soms (door veroudering) er teveel stroom door het ventilatie/verwarmingscircuit gaat (0,2Ampere) en dat trekt je accu snel leeg. Hoe het precies zit weet ik niet maar hij heeft het opgelost door een extra weerstand + electronische schakelaar tussen te zetten die dan aangaat als je het contact omdraait. Nu trekt ie in ruste dan nog maar 0,01 ampere en kan je langer stilstaan. Mij is verteld dat heel veel 964's dit 'probleem' hebben of krijgen. Fix werkt trouwens prima.
15 jul 2015 12:27
Ik heb toen toch echt 2 verschillende Partnr's gezien en daardoor iets langer moeten zoeken voor een C2. Kom er maar in Experts!
Pompen gaan bij C4 iets sneller stuk als ik het goed heb.
15 jul 2015 12:40
Klinkt ook logisch, gezien het uitgebreide system van de C4.
15 jul 2015 22:41
Tip van Rob uitgevoerd: Remvloeistof op max. probleem is er nog steeds.
Spanning gechecked naar de ABS unit, OK. ook massa OK
Ga nu de ABS sensors doormeten....
20 jul 2015 23:34
Staat op Rennlist een boel beschreven, ik heb ooit ook "gedoe" gehad.
Doormeten sensoren is een simpel klusje, ohm meter moet ong. 1000 Ohm meten (kan zonder de wielen of ander spul te demonteren, gewoon bij de de ABS connector meten)
pin 11,21=RV
pin 4,6=LV
pin 24,26=RA
ping 8,9=LA
Uiteindelijk was het bij mij corrosie van een stekker onder het plastic afdek-kapje bij de verdeler (meen ik, het is alweer een paar jaar geleden), daar zat duidelijk wat schimmel/corrosie op, even schoongemaakt en storing opgelost!
Suc6 met de zoektocht iig!
21 jul 2015 17:19
Paul, bedankt, een heel goede tip denk ik, op rennlist wordt daar ook over gesproken, die ABS pomp gaat zelden kapot maar bij onze oudjes speelt corrosie van aansluitingen een grote rol. De multi stelkker op de ABS regelunit is ook verdacht, maar ik heb hem nog niet los durven trekken...
Het meten is dat bij de ABS regelunit rechtsvoor met de grote multistekker ?
Ga het allemaal nalopen...
21 jul 2015 20:52
Beste,
Het kan goed zijn dat er niets mis is met je abs, maar dat je een probleem hebt met een bobine, bougiekabels, of een verdeler die doorslaat.
Als je in het donker goed kijkt of er nergens niks overslaat.
Ik heb dit al een paar keer gehad...
Zelfde problemen met de lampjes.
Succes...
21 jul 2015 22:06
@pasC4... het ABS doet het echt niet, bij hard remmen blokkeren de wielen, maar ik zal zeker in het donker kijken of er overslag is bij de ontsteking...bedankt voor de tip !
22 jul 2015 19:38
Bij mij was het idd corrosie op die multistekker van de ABS regelunit, even het plastic afdekspul weghalen en gewoon de stekkers even loshalen en schoonmaken. Bij mij zag ik meteen de bloemkolen zitten dus dat was een inkoppertje. Netjes gereinigd en weer aangesloten en dat was de oplossing voor mijn probleem.
Het meten van de wielsensoren doe je op die grote witte connector die op de ABS computer zit! Heb het rennlist linkje niet meer maar daar werd het besproken bij de 968 meen ik, zelfde ABS unit en wielsensoren (dus zelfde weerstand te meten)
suc6, Paul
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.