Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
25 sep 2015 23:19
Ik ga volgende week m,n Boxster schorsen en pas in Maart komt hij weer uit de garagbox.
Accu gaat er uit.
Om platte kanten aan de banden te voorkomen wil ik de banden harder oppompen.
Maar hoe hard?
En zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
25 sep 2015 23:22
Ik zou de auto aan een druppellader hangen en hij soms gewoon een beetje verplaatsen als dit mogelijk is.
6 Maanden is niet zo heel veel hoor. Wel met volle tank weg zetten.
25 sep 2015 23:39
Druppellader is helaas geen optie. Het is een (huur) garagebox
25 sep 2015 23:58
Ik zet de banden op 3.2 bar en heb geen last van platte kanten.
26 sep 2015 0:23
Keuzes, keuzes, keuzes
- Hogere druk in de banden ... barretje of 4.
- Op bokjes zetten - zodat de wielen niet met het volle gewicht op de grond staan ...
- Setje wielen kopen voor stallingsdoeleinden € 340,00 ... en je knappe velgen/banden netjes opstapelen met een kartonnetje er tussen
- Niet schorsen - en bij mooi weer gewoon lekker een rondje gaan rijden ...
26 sep 2015 4:08
MY00 schreef:.... Wel met volle tank weg zetten.
dat zou ik nu net niet doen. dat advies geldt nog uit de tijd toen brandstoftanks uit metaal gemaakt werden en benzine onbeperkt houdbaar.
moderne motoren kunnen wel eens last krijgen met 6 maand oude loodvrije benzine. bovendien is je wagen stallen met een bijna lege tank één van de beste en goedkoopste diefstalbeveiligingen die er bestaan
Olaf schreef:...Op bokjes zetten - zodat de wielen van de grond staan ...
zwaartekracht van onafgeveerd gewicht is niet gezond voor de schokdempers. na zo'n lange tijd stretchen is de kans op lekken heel groot. om de 2-3 weken de wagen 20 cm voor- of achteruit duwen en anders een aftands stel
winterwielen er onder.
26 sep 2015 4:30
dpRide schreef: .. en anders een aftands stel
winterwielen er onder.
Er is altijd een baas-boven-baas
Voor die € 200,00 inderdaad niet te laten - alhoewel het de vraag is of olle griese voor die € 140,00 verschil, twee keer zo ver (enkele reis) wil gaan rijden.
.. mocht hij uberhaupt de extra wiel-set-optie overwegen
26 sep 2015 8:35
Voor 6 maanden zou ik in ieder geval kiezen voor:
- Druppellader (als dat niet kan accu er uit en accu thuis aan de druppellader)
- Auto regelmatig verplaatsen of wielen draaien
- Vochtvreter in de auto leggen (afhankelijk de garage / stalling)
26 sep 2015 8:47
Wanneer je niet over elektriciteit beschikt in je garage zou je hier ook aan kunnen denken.
http://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/d13_ZONNEPANEEL_12_VOLT_DRUPPELLADER.htmlZijn er meer op het forum die dit zo doen. Heb er zelf geen ervaring mee.
26 sep 2015 16:28
Met dat zonnepaneel (zie link) als druppellader heb ik al enkele jaren ervaring met de accu's van de boot. Een beetje licht is al voldoende om de accu goed in conditie te houden. Het paneel hoeft niet in de zon te hangen. Een beetje daglicht is al voldoende.
Voor wat betreft de P:
In de wintermaanden duw ik deze elke paar weken 10-20cm van zijn plaats. Nog nooit iets aan de banden gemerkt.
Vochtvreters gebruik ik niet; de P staat in een droge garage.
26 sep 2015 16:56
als ik dit allemaal lees ben ik toch een echte boffer, ik heb stroom, verlichting, acculader, verwarming, uitgebreid alarm op auto en pand. dus acculader er aan en de bandjes een beetje verhoogde spanning geven en klaar ben ik. wat een uitslover maar ja kon het niet laten.
26 sep 2015 17:16
Taxi Hans jij hebt inderdaad mazzel met alles. Ik heb van alles niks. Vanaf 1-10 andere garagebox dichter bij huis. Hier eens kijken hoe ik de kabels voor een zonnepaneel netjes buiten krijg.
26 sep 2015 17:47
Accu eruit ? Hoe zit het dan met werking van je alarm welke vermoedelijk door verzekering verplicht is gesteld ?
26 sep 2015 18:05
Hangt van de polisvoorwaarden af.
Goed om de polis een keer door te lezen.
26 sep 2015 21:44
sandernl schreef:Accu eruit ? Hoe zit het dan met werking van je alarm welke vermoedelijk door verzekering verplicht is gesteld ?
Je hebt kans dat het alarm al gaat loeien op het moment dat je de accu los-koppelt .... en als dat niet het geval is, is de kans groot dat het alarm (incl start-onderbreking en vergrendeling van de deuren) zichzelf inschakelt als je de accu weer aan-koppelt ..
Ook iets om rekening mee te houden:
Controleer voor dat je het kofferdeksel dicht doet - met afgekoppelde accu - of je de portieren nog van het slot krijgt ... en of je de dichte klep met de nood-release-kabel open kan maken
Verzekering zal (bij alarm eis) ongetwijfeld in de polis-voorwaarden hebben staan dat je aan moet kunnen tonen dat er een functioneel alarm in de auto zat ten tijde van de diefstal ... meestal doe je dat met een certificaat van een inbouwstation of andere instantie die geloofwaardig over komt ...
Zolang je na diefstal niet tegen de verzekering zegt: keer maar 150 euro minder uit, want ik heb de accu nog .. is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht
26 sep 2015 21:51
Olaf, al die technische snufjes zijn niet van toepassing op de 986
Ik heb hem WA verzekerd en tijdens de schorsing gooi ik hem daar uit want dat is geen meerwaarde.
26 sep 2015 22:32
olle griese schreef:Olaf, al die technische snufjes zijn niet van toepassing op de 986
Er zijn 986jes die dat technische vernuft wel hebben
Met alleen WA heb je inderdaad geen issue ..
mocht'ie gestolen worden
26 sep 2015 23:32
Met de accu eruit/ontkoppeld werkt de ontgrendeling van je voorklep niet. Beetje lastig als je de accu wilt terugplaatsen. Wat ik doe is een doek op de vergrendeling van de voorklep leggen als ik aan het klussen ben en de accu ontkoppeld heb. Er zit wel een punt in de zekeringkast waar je 12v op kan zetten als de voorklep wel vergrendeld is en je accu leeg of ontkoppeld. Tegen diefstal is het natuurlijk wel beter om alles te vergrendelen.
27 sep 2015 0:45
Emergency release ... by een Boxster
Volgens mij hebben de Porsche's vanaf '90 een mogelijkheid om met een kabeltje de klep te kunnen openen om bij de accu te komen.
911 en Boxster zit deze ergens in een wielkast -
bij de 968 zit deze achter 1 van de voorste knipperlichten Als je inderdaad de deur van het slot hebt, kan je ook met een start-pack of tweede accu de boel ontgrendelen
27 sep 2015 21:15
Ik zou ook even wachten met de airco reparatie (je andere topic). Een half jaar stilstaan is ook niet best voor de pakkingen van je airco.
28 sep 2015 17:43
Wel geinig, overal lees je dat de bandenspanning omhoog moet bij het langer stallen van een auto. Dacht ik ook altijd.
Bij lang parkeren moet de bandenspanning juist lager. 1 tot 1,5 bar is ideaal.
Maar dat kan alleen als je de auto opkrikt zodat je de wielen vrij kunt laten draaien.
28 sep 2015 17:48
en dat schijnt weer niet goed te zijn voor de veren, dus misschien de auto op kleine bokjes en wielen eraf en opstapelen.
die van mij al meer dan 20 jaar de bandjes op verhoogde spanning en nooit geen last gehad met platte kanten etc etc.
28 sep 2015 17:53
Ik heb hem WA verzekerd en tijdens de schorsing gooi ik hem daar uit want dat is geen meerwaarde.
als de stalling afbrand wie gaat dan het verlies betalen, panden zijn vaak alleen tegen opstallen verzekerd en niet tegen de boedel die binnen staat. in mijn eigen bedrijf met daarnaast mijn eigen vastgoed bv is het niet anders, inbraak of verlies van panden moet de boedel die binnen staat op verzekering verhaalt worden die daarop is afgesloten. mocht je een pand huren vraag dan even de condities op, is het van je zelf ook dan even in je condities kijken.
28 sep 2015 20:41
Taxi Hans schreef:en dat schijnt weer niet goed te zijn voor de veren, dus misschien de auto op kleine bokjes en wielen eraf en opstapelen.
Niet goed voor de veren? Een veer en wielophangingsrubbers kunnen beter onbelast weggezet worden dan belast.
Bij langdurige stalling is het op bokjes zetten van de auto het beste dat je kunt doen. De veren zijn dan uitgeveerd, de wielophangingsrubbers niet verdraaid, de wiellagers en banden worden niet belast etc.
Maar een half jaar wegzetten is nog niet zo lang dat je dit allemaal doet.
Zelf een auto van mij drie jaar geleden stil gezet met 3 bar in de banden. Wilde hem kort stallen, en heb de auto dus niet op bokken gezet. Maar werd wat langer. Twee weken geleden de auto voor het eerst weer gezien en verrold. De banden met nog steeds hoge bandenspanning hebben erg platte kanten. Denk dat dit niet meer goedkomt
28 sep 2015 22:09
Taxi Hans schreef:als de stalling afbrand wie gaat dan het verlies betalen, panden zijn vaak alleen tegen opstallen verzekerd en niet tegen de boedel die binnen staat.
De auto is WA verzekerd. Dat helpt dan weinig als de boel afbrand.
Ik heb bewust voor WA gekozen.
Het is een 18 jaar oude, niet al te dure auto waar ik ontzettend veel plezier van heb maar niet meer voor uit wil geven dan nodig.
Ik heb nu 40 jaar mijn rijbewijs en rij al 40 jaar schadevrij.
Dat garandeert natuurlijk niks maar het helpt wel.
En geld geef ik liever uit aan onderhoud.
Op deze manier gaat hij met een beetje mazzel (en zonder afschrijving) nog wel 18 jaar mee.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.