Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
23 okt 2015 23:38
Sinds vanmiddag heb ik, na het verkopen van m'n 964 C2, een 986 2.7 uit 2003 'opgehaald'. Een prachtig exemplaar. 1ste eigenaar (uit België, dat wel) en nog (net) geen ton echte km's op de teller. Man, wat een heerlijke auto. Na de rit naar huis heb ik alleen wel gemerkt dat er wat onbalans is. En wat schudderij bij gas lostalen (vliegwiel?). En eigenlijk ook wat geschud bij het remmen
. Leek wel of ik op een kasseienweg reed; maar het was toch echt de 5-baans brede A2. Is dit volgens jullie voornamelijk achterstallig balanceren en uitlijnen? Of is er in geval van een Boxster mogelijk meer aan de hand. Zijn er hier "ervaringsdeskundigen" die mij op weg kunnen helpen met mogelijke oplossingen?
Thanks
23 okt 2015 23:43
Oh ja, dit is d'r...
Laatst bijgewerkt door
ErikE op 25 okt 2015 19:57, in totaal 1 keer bewerkt.
24 okt 2015 8:55
Gefeliciteerd, mooi exemplaar.
Uitlijning, bandenspanning...?
Dit waren bij mij, samen met gecupte voorbanden ook veroorzakers van minder weggedrag.
Nu, ook met nieuwe banden en schokdemping voor een snaarstrak sturen exemplaar
24 okt 2015 10:02
geschud tijdens het remmen kan duiden op kromme remschijven
24 okt 2015 10:14
Of corrosie op de binnenzijde van de schijf
Ff onder de auto kijken hoe ze er uitzien
24 okt 2015 10:54
Deze dus:
Mooi hoor, veel plezier met de Boxster
24 okt 2015 13:48
Geschud remmen komt denk ik door een tijdje stilstaan. Banden zijn niet meer helemaal rond en dat merk je vooral bij het remmen.
24 okt 2015 15:32
Mooie Boxster Erik!
Schudden bij gasloslaten? Moest meteen denken aan een defecte voorste motorsteun. Trillen bij remmen zal aan de remschijven liggen.
Wielen laten controleren op onbalans is nooit verkeerd bij trillingen in de auto. Uitlijning zal er niks mee te maken hebben.
24 okt 2015 16:00
Erwin schreef:Mooie Boxster Erik!
Schudden bij gasloslaten? Moest meteen denken aan een defecte voorste motorsteun. Trillen bij remmen zal aan de remschijven liggen.
Wielen laten controleren op onbalans is nooit verkeerd bij trillingen in de auto. Uitlijning zal er niks mee te maken hebben.
Thanks, ook voor alle tips. Ik ga er mee aan de slag! En daarna lekker "middenmotor-touren"...
22 nov 2015 9:30
Mijn 986 heeft intussen een 100k beurtje gekregen. De onbalans, trillen en "bobbelen" bij zowel gasgeven als bij gas lossen, zijn grotendeels verklaard. Rechtsvoor is het kapotte wiellager vervangen en rechtsachter is de velg gericht. Die bleek nogal 'ovaal' te zijn... En, dat helpt!
De voorste motorsteun blijkt dik in orde, dus het overgebleven issue van enige trilling bij gas lossen, tijdens het uitrollen, komt niet daar vandaan. Het lijkt soms net of de auto (snel) over een witte berm-markeringsstreep met onderbrekingen rijdt. Daar wil ik nog verder mee.
Tips zijn zeker welkom!
22 nov 2015 9:49
Voel je de trilling in je kont of in je handen?
22 nov 2015 11:56
Als het alleen bij gas lossen is zou ik het niet direct in de wielen zoeken.... Aandrijfas?!
22 nov 2015 12:02
ErikE schreef:Het lijkt soms net of de auto (snel) over een witte berm-markeringsstreep met onderbrekingen rijdt. Daar wil ik nog verder mee.
Tips zijn zeker welkom!
Misschien een spijker of moer in je band? Alhoewel dat bij een beurt gezien zou moeten zijn. Mijn toenmalige Boxster 2.7 had ook wel eens last van gecupte banden aan het einde van de looptijd. Verder de eerste km's bij lang stil staan, maar na een paar rotondes was dat weg
22 nov 2015 12:46
Thanks. De trillingen komen door via het zitvlak. Niet via het stuur, dat voelt (nu) helemaal o.k.
Als je het mij als technisch leek vraagt, lijkt het wel iets te maken te hebben als de auto remt op de motor.
Het zal toch niet iets met het vliegwiel of zo te maken hebben?
22 nov 2015 12:48
Klinkt als verharde of uitgedroogde draagarmrubbers in de ophanging. Een bekend euvel bij de Boxster, maar ook bij de 911, die dezelfde constructie hebben.
22 nov 2015 13:01
Ondanks dat ik net de beurt heb laten doen, waarbij ze ook de onderzijde volledig hebben geïnspecteerd, zal ik dit nog eens extra laten checken!
22 nov 2015 13:07
Is makkelijk te controleren. Als je de draagarmen omhoog drukt, dan kan je zien of de rubbers hun werk nog doen. Als ze zo hard zijn, dat er geen beweging meer in zit, dan moeten ze vervangen worden. Het checken is een paar minuten werk alstie op de brug staat.
22 nov 2015 14:24
Mijn ervaring is dat motorsteunen bijna nooit voldoende gecontroleerd worden, terwijl ze na 10 jaar allemaal een beetje doorgezakt zijn. Als ik jou was zou ik ze meteen met de RS variant vervangen, en vergeet ook niet de ophanging van je bak te vervangen
29 nov 2015 17:50
Idd wat Erwin en johann zeggen. Algemeen bekent euvel dat de voorste motorsteun rubber gaar is.
29 nov 2015 18:22
Altijd bij gas los? Of alleen even binnen bepaald toerenbereik?
Indien laatste, variocam aan t werk?
29 nov 2015 22:24
Dat zal ik nog eens goed gaan checken. Ben niet helemaal zeker. Is het (voorste) motorsteunrubber redelijk eenvoudig te vervangen, of is dit een hele operatie?
29 nov 2015 22:32
Vervanging valt mee, ongeveer 2 uren sleutelen en 4 als het tegenvalt.
29 nov 2015 23:14
Laat maar weten als je een keertje wilt sleutelen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.