Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
14 nov 2015 1:44
Wat is het verschil tussen
19-inch Turbo II wheel set,
8,5J x 19 ET56 + 11J x 19 ET51,
en
19-inch Turbo II wheel set,
wheels 8Jx19 ET57+11J x 19 ET51
Passen deze allebei op een 997 4S
14 nov 2015 11:23
Hi Geert,
8 en 8,5J scheelt 0.5 inch over de totale breedte.
De 8J velg komt dus 1/4 inch minder naar buiten als naar binnen.
Het hart van de velg daarentegen zit 1mm verder naar binnen (ET57 tov ET56), dit scheelt dus bijna niets.
Over het totaal komt de 8J velg dus 1/4 inch minus 1mm minder naar buiten, en 1/4 inch plus 1mm minder naar binnen.
In mm: de 8J velg is 7,35mm ruimer aan de buitenkant en 5,35mm ruimer aan de binnenkant.Edit 16/11: maakte een telfout (rekende met 1/2 inch ipv 1/4 inch...), regel in rood in aangepast.
Jean-Pierre
Laatst bijgewerkt door
Remmel op 16 nov 2015 16:13, in totaal 2 keer bewerkt.
14 nov 2015 11:28
zou ook centre lock verschil in kunnen zitten (5 gaats of 1 gats ! ) heb te weinig info om daar over te kunnen oordelen !
.
14 nov 2015 13:08
Remmel schreef:Hi Geert,
8 en 8,5J scheelt 0.5 inch over de totale breedte.
De 8J velg komt dus 1/4 inch minder naar buiten als naar binnen.
Het hart van de velg daarentegen zit 1mm verder naar binnen (ET57 tov ET56), dit scheelt dus bijna niets.
Over het totaal komt de 8J velg dus 1/4 inch minus 1mm minder naar buiten, en 1/4 inch plus 1mm minder naar binnen.
In cm: de 8J velg komt 1,17cm minder naar buiten en 1,27mm minder naar binnen.
Jean-Pierre
Je verhaal is juist en beschrijft de positie waar de rand van de velg komt te staan.
Aannemende dat je dezelfde bandenmaat (breedte) houdt, is de positie van het rubber en daarmee de plaats van de band in de wielkast slechts die ene millimeter verschil, bij ET 57 staat het rubber 1mm verder naar binnen.
14 nov 2015 16:22
aanvullend nog dit:
- op de 8" brede velgen kunnen banden van 215 t/m 245 mm breed
- op de 8,5" brede velgen kunnen banden van 225 t/m 255 mm breed
14 nov 2015 18:06
past dit op een 996 mk 1 gt3
Hinterachseachse : 9 Zoll Innenbett + 2 Zoll Aussenbett - 11x18 et42
Vorderachse : 8 Zoll Innenbett + 1 Zoll Aussenbett - 9x18 et41
14 nov 2015 19:06
Grogos, heb je de zoekfunctie van dit forum ooit eens geprobeerd?
ET waarde is hier al meermaals voorbij gekomen én met behulp van plaatjes en rekenvoorbeelden tot in de puntjes uitgelegd.
15 nov 2015 0:39
Maar natuurlijk Olaf. Ik vind het ondanks dat moeilijk te doorgronden of iets nu wel of niet past zodra het buiten de maten van het boekje gaat. Combi van J en ET en bandenmaten en verschil tussen wel C2 en C4. Omdat ik overweeg on line te kopen ben ik op zoek naar feedback van forumleden. Eenmaal gekocht is gekocht he.......
Gr van Geert
16 nov 2015 13:44
Remmel schreef:Hi Geert,
8 en 8,5J scheelt 0.5 inch over de totale breedte.
De 8J velg komt dus 1/4 inch minder naar buiten als naar binnen.
Het hart van de velg daarentegen zit 1mm verder naar binnen (ET57 tov ET56), dit scheelt dus bijna niets.
Over het totaal komt de 8J velg dus 1/4 inch minus 1mm minder naar buiten, en 1/4 inch plus 1mm minder naar binnen.
In cm: de 8J velg komt 1,17cm minder naar buiten en 1,27mm minder naar binnen.
Jean-Pierre
gedacht is goed, berekening compleet fout...
Het verschil tussen 8 en 8.5 is aan de binnenkant 5mm en aan buitenkant 7mm
16 nov 2015 16:15
de_koen schreef:gedacht is goed, berekening compleet fout...
Had 1/2 inch ingetypt op de rekenmachine ipv 1/4 inch.... berekening is aangepast.
16 nov 2015 22:20
Dank allemaal - Ik weet nu in ieder geval waar ET de mosterd haalt
17 nov 2015 0:00
Bij de zoekfunctie.
14 dec 2015 17:07
de_koen schreef:Remmel schreef:Hi Geert,
8 en 8,5J scheelt 0.5 inch over de totale breedte.
De 8J velg komt dus 1/4 inch minder naar buiten als naar binnen.
Het hart van de velg daarentegen zit 1mm verder naar binnen (ET57 tov ET56), dit scheelt dus bijna niets.
Over het totaal komt de 8J velg dus 1/4 inch minus 1mm minder naar buiten, en 1/4 inch plus 1mm minder naar binnen.
In cm: de 8J velg komt 1,17cm minder naar buiten en 1,27mm minder naar binnen.
Jean-Pierre
gedacht is goed, berekening compleet fout...
Het verschil tussen 8 en 8.5 is aan de binnenkant 5mm en aan buitenkant 7mm
Ik blijf het raar vinden dat men zich zo vaak richt op de verplaatsing van de velgranden, terwijl het er uiteindelijk om gaat wat er met het rubber gebeurt - het midden van het loopvlak en de positie van de zijwangen - dat bepaalt hoe het optische plaatje wordt en of er genoeg ruimte voor is.
In dit voorbeeld, uitgaande van gelijke breedte van de banden, komt het rubber (loopvlak / zijwangen) gewoon een millimeter van zn plek, nl het verschil in ET waarde. Dat de velg breder is, zie je terug in dat het rubber minder ver voorbij de velgranden steekt, maar dat heeft geen invloed op de plaats van de band in de wielkast.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.