Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
16 jan 2016 17:16
Een vraag voor gevorderden: Wie heeft een oplossing voor onderstaand raadsel?:
Betreft een Boxster 987 S (56k km) uit maart 2008 met (nu niet functionerend) RDK bandenspanning systeem.
Sinds enige tijd brandt het oranje bandenspanningsymbool op mijn dashboard waarbij het systeem aangeeft “te leren en niet actief is”. Daarbij brandt ook het rode uitroepteken.
Bij een eerste controle bij de Porsche dealer gaf de werkplaats computer aan dat er 2 lege batterijen waren (rechts voor/achter: 0 mnd) en bij de linker wielen waren de batterijen nog 125mnd “vol”. De batterijen zijn vervangen maar het systeem werkte helaas nog steeds niet. Bij een 2e keer uitlezen een maand later bleek dat ook de rechter wielen lege batterijen zou hebben (?). Vanaf hier wordt het dus bijzonder…
De dealer gaf aan dat het mogelijk de regelunit zou kunnen zijn. Deze is inmiddels door de dealer vervangen maar nog steeds blijven dezelfde meldingen en is er geen werkend RDK. Ook hebben zij het geprobeerd met “werkende donor wielen”; ook geen resultaat. De rechter batterijen zijn nog niet vervangen want de dealer verwacht niet dat het daar in zou zitten (waren immers eerst nog lang niet leeg).
Na deze grote zoektocht geeft de dealer aan het niet meer te weten en het nu echt kostbaar gaat worden (alles doormeten/vervangen: bedrading en antennes in de wielkasten). Suggestie: uit-programmeren.
Dit heb ik echter nog niet gedaan want ik gebruik de RDK functie met regelmaat. Ik heb ergens anders het hele systeem door laten meten (alle draden en stekkers van regelunit tot de antennes, de antennes zelf, unit gereset, geen waterplekken of corrosie, etc.) waarbij geen bijzonderheden zijn geconstateerd (waarden van antennes wijken onderling minimaal af). Dus helaas nog steeds zonder resultaat.
Kortom: batterijen in de wielen zijn goed, antennes werken, nieuwe regelunit, goed functionerende boordcomputer maar geen werkende RDK.
Wie durft?!
16 jan 2016 18:07
De Porsche dealer probeert er dus met trail en error achter te komen?
Mogelijk heb je dus nu batterijen en regelunit voor niets vervangen, een fikse rekening gehad en ben je dus nog geen steek wijzer (en oh ja, heb je nog steeds een RDK systeem dat het niet doet).
Ik verbaas me steeds meer over het gebrek van
werkelijke kennis bij de gerenommeerde dealer.
Het wordt misschien tijd voor een "no cure no pay" tarief bij de dealers...
Tip:
Kijk eens op het Duirse Porsche forum, heb daar verschillende posts over het RDK systeen voorbij zien komen.
Misschien kun je daar het antwoord vinden.Anyway, veel succes.
17 jan 2016 10:06
Voor zover ik weet kan je geen batterijen vervangen, maar alleen de unit per wiel. Elke unit zou een unieke ID moeten hebben. Het lijkt er op dat 'het systeem' niet is ingeleerd, want de situatie is 'ongewijzigd'? Ben benieuwd wat voor een oplossing kan zorgen. Dat de dealer met als oplossing 'uitzetten' komt is ten hemel schreiend...
17 jan 2016 11:53
Naar mijn mening gebruiken dealers te weinig hun eigen netwerk, nl het dealer netwerk! En dan niet alleen in Nl maar in heel Europa.
Wat ik zou doen is eens naar een andere dealer gaan (of tenminste eens bellen) want het zou best zo kunnen zijn dat zij het antwoord wel hebben of dat als zij een keer kijken er wel achter komen. Het heeft vaak met het analyserend/probleemoplossend vermogen te maken van de monteur. Er zit echt verschil tussen de dealers!
17 jan 2016 12:02
Het klopt inderdaad dat de "batterijen" eigenlijk een kleine unit is die bestaat uit het ventiel, zendertje en batterij.
Ik geloof graag dat het lastig is om te bepalen welk onderdeel er nu precies mankementen vertoont. Er zijn zoveel combinaties mogelijk om stap voor stap dingen uit te sluiten. De dealer kan het via de computer kennelijk niet goed traceren (geeft steeds andere waarden aan bij elke analyse). Dan blijft veel ouderwets hand/speurwerk over en dat kost veel arbeidsuren. Vanuit die optiek kan mij goed voorstellen dat de dealer aangeeft welke opties ik heb: of veel geld kwijt (maar dan werkt de RDK wel) of, als ik niet te veel belang aan een RDK zou hechten, uit-programmeren.
Maar ik vind het een handige en voor een sportieve auto, een noodzakelijke functie. Zeker afgelopen jaar tijdens snelle ritten in de bergen waarbij de temperatuur (en dus de druk) in de banden behoorlijk oplopen...
17 jan 2016 12:23
Had dit probleem ook met mijn gt3, hoop zoekwerk van de dealer.
Zag bij de proefrit gelijk dit uitroepteken, zou gemaakt worden.
Aan het eind van het liedje en net buiten de garantie moest de regelunit en de zenders worden vernieuwd.
Had al snel gezien wat je er zelf aan kan doen, accupool los, even wachten, weer monteren en een rondje rijden en alles doet het weer.
Heb vorig jaar 4 nieuwe zenders gekocht en laten monteren en alles werkt weer
17 jan 2016 13:15
molen934 schreef:.
Heb vorig jaar 4 nieuwe zenders gekocht en laten monteren en alles werkt weer
Even wat vragen daar over.
1) Is zelf kopen veel goedkoper?
2) Laat je die bij een betere bandenman monteren?
3) Moeten ze dan geprogrammeerd worden of ziet de computer dat vanzelf?
17 jan 2016 13:31
1. Gekocht bij Alpo, krijg wat meer korting
2. Dealer heeft het gemonteerd
3. Hij zoekt het (bij mij) zelf op
17 jan 2016 13:46
Ik heb die van mij tijdelijk uit laten schakelen.
Als er nieuwe banden op gaan worden ze pas gewisseld.
In vind het nu niet nodig om voor 4 meldingen de banden af te laten halen.
Bij de dd zitten zit het er ook niet op, en mis het dus niet.
Indicatie van de totale kosten?
4 sensoren samen 320 à 400 €
montage ....
17 jan 2016 14:57
Ben een vreemde snuiter, bij mij moet alles het doen
Heb het ook op de DD.
Kosten weet ik niet meer precies, aanschaf zenders rond de 400 dacht ik.
Als je eenmaal bij de dealer binnen staat vinden ze altijd wel weer wat
17 jan 2016 15:08
@Molen; Dus na t ontkoppelen/koppelen van je accu deed je RDK het weer?
Al is de unit vervangen en dus ook los geweest/gereset. Maar als je de accu ontkoppelt dan zou ook je "dashboard" moeten resetten en dat stukje communicatie heb ik ook nog... dus wie weet! Dat ga ik ook maar eens proberen, dit kost tenslotte niets...
18 jan 2016 9:25
Weet je zeker dat de baterijen in de velgen de zelfde frequentie hebben als de oude.
Heb dit namelijk laatst zelf ook bij de hand gehad.
Wil er anders best wel een keer kosteloos naar kijken voor je of dit klopt.
18 jan 2016 10:19
Moest bij de aankoop van de zenders wel het chas. nr. opgeven
Idd. even losmaken de accupool, weer monteren en een rondje rijden
Maat van me is wegenwacht en die vertelde dat dit vaak werd gedaan bij comp. storingen
01 feb 2016 14:07
Ik heb de accu ca 10 min losgekoppeld (de min) en weer aangesloten. Toen weer vol goede moed een rondje gereden maar zonder resultaat...dezelfde melding en uitroepteken blijft zichtbaar op mijn dashboard... Blijft toch wel heel bijzonder verhaal!
Misschien toch maar 4 nieuwe antennes proberen...? Dan is bijna alles vervangen dus een keer zou t toch moeten gaan werken...
01 feb 2016 14:39
Dat is jammer, je zal het wel een beetje zat worden van al dat gedoe
01 feb 2016 15:33
Heb je wellicht iets anders aan je auto laten doen net voordat je RDK is uitgevallen? Iets waarvan je denkt dat het er helemaal niets mee te maken zou kunnen hebben? Reden waarom ik hier aan zit te denken is dat het lijkt op een electromagnetische storing waardoor de signalen van de rechter wielen als het ware verstoord worden. Zelfs een vervangen lampje door een LEDje of andere zuignapnavi zou de boosdoener kunnen zijn (maar wel vergezocht)...
01 feb 2016 16:07
Zou kunnen... maar er zijn geen wijzigen, aanpassingen of andere zaken aan de auto gedaan de laatste maanden. Dus dat zal geen invloed gehad hebben. De auto is in topconditie.
Afgelopen maanden zag ik wel dat af en toe het systeem weer even moest "leren". Maar dit was maar eens per 2 maanden ongeveer. Tot dat hij maar bleef leren...
Ja leuk is anders. Het moet gewoon werken. Qua opzet is het systeem niet al te ingewikkeld lijkt me: 4 antennes, 4 sensoren, bedrading en een regelunit... Er zijn alleen zo veel onderdelen of combinaties mogelijk waar het in kan zitten. Elke aanpassing is weer: wielen eraf, of band eraf of antenne in de wielkast vervangen en keer zal je dan moeten gaan rijden. Of in 1x alles vervangen en dan rijden...
02 feb 2016 14:37
zou eens een pbtje doen naar Koen Exclusief.
Hij biedt aan er naar te willen kijken en heeft bij mij een soort gelijk probleem verholpen.
08 feb 2016 15:35
Auto vinden waarvan het wel werkt en wielen op jouw auto passen. Dan eerst alle 4 van de andere auto monteren en inleren met accu loskoppelen en errorcodes wissen denk ik. Is het probleem ogelost, mooi dan 1 voor 1 jouw wielen terugplaatsen als dat kan (als je gaat rijden als dat nodig is om systeem te laten werken, houdt rekening met wielontrekkebverschillen, beste per as gezamelijk vervangen). Zodra hij foutmelding geeft weet je waar het probleem zit. Had het wisselen van de 4 wielen uberhaubt geen zin, dan ligt het probleem bij de ontvanger.
25 feb 2016 19:53
Ik heb de Boxster inmiddels weer bij de dealer staan. Zij hebben, heel netjes, aangeboden om het probleem toch te gaan oplossen. Het voelde toch niet goed om iemand zonder oplossing maar met rekening te laten gaan. Hierbij nemen zij alle onderzoekkosten voor hun rekening. Dit in de wetenschap dat dit een langdurige klus kan zijn (zie alle reacties van te nemen stappen). Zodra het euvel is gevonden betaal ik de oplossing.
Ik moest immers ook nog een APK-tje laten uitvoeren dus kan dit mooi gecombineerd worden.
To be continued...
25 feb 2016 20:43
Wellicht beetje rare vraag, maar heb je nog naar Koen van Koen Exclusief hierboven gereageerd? Is forumbezoeker en een gerenommeerde specialist die aanbiedt eea kosteloos te bekijken. Vind ik persoonlijk een mooi aanbod (waar je uiteraard geen gebruik van hoeft te maken, zeker niet nu je dealer het oppakt) van Koen!
Hopen dat je dealer de oplossing gaat vinden. Succes.
26 feb 2016 19:47
Heb inderdaad goede dingen over Koen Exclusief gehoord en een leuk aanbod! Mocht het bij de dealer (waar ik vind dat ze dit gewoon moeten kunnen oplossen) niet lukken dan ga ik mijn geluk daar zeker eens beproeven (ondanks dat het een eind uit mijn buurt is).
En over "aanbod" gesproken: op de site van KE staan ook een paar pareltjes...
27 feb 2016 12:50
stotijn schreef:Maar ik vind het een handige en voor een sportieve auto, een noodzakelijke functie. Zeker afgelopen jaar tijdens snelle ritten in de bergen waarbij de temperatuur (en dus de druk) in de banden behoorlijk oplopen...
Hoeveel loopt druk dan op: 0,2 bar - 0,4 bar?
Bedoel boven normale verhoging tijdens koud -> warm van 0,2 -0,3.
Cijfers op basis ervaring op circuit, zonder RDK, met spanningsmeter
27 feb 2016 14:13
Bij mij liep de druk in de banden op tot voor +0.3bar en achter 0.2bar. Temperatuur buiten ongeveer 20graden, was op de Col du Turini dus veel bochten, remmen en accelereren... Hier komt de auto echt tot zijn recht!
02 maart 2016 22:42
BREAKING NEWS: 't schijnt opgelost te zijn...
Details hoor ik spoedig van de dealer maar het zouden toch problemen met de sensoren in de velgen/banden te zijn...
To be continued...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.