Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
03 jul 2005 15:59
Hallo Porsche rijders,
ik ben nieuw op dit forum. Heb de laatste weken de markt verkend naar een Carrera 3.2 cabrio.
Bij inspectie van een 3.2 cabrio viel op dat de rechter steun van de achterste stabilisator uit de bodemplaat was gescheurd en dat was goed te horen tijdens de proefrit. Bij Lammertink waren ze er nogal laconiek over: nieuwe steun oplassen en klaar; komt vaak voor.[was geen auto van Lammertink trouwens]
Wat is jullie ervaring?
groet
Frank
03 jul 2005 16:18
Bij mijn 3.2 van aug. 1987 is in mei 2000 bij 130.525 km ook een stabilisatorsteun gelast
03 jul 2005 19:23
inderdaad niks om je zorgen over te maken en komt regelmatig voor
nieuw steuntje zit er zo op
03 jul 2005 20:53
heren, bedankt voor de geruststelling. Ik heb de auto namelijk desondanks gekocht, vrnl vanwege de verder goede staat van onderhoud en de in mijn ogen serieuze eigenaar. Het is een J serie [88] met sperdiff, volleder, turbostoelen, 185.000 km en in Windsorblau met zwarte, handbediende kap, een mooie combinatie. Tijdens de proefrit trouwens meteen een bekeuring opgelopen. Dat belooft wat voor de toekomst.
mvrgr
Frank
03 jul 2005 22:08
revhead schreef:Tijdens de proefrit trouwens meteen een bekeuring opgelopen
Frank,
GEFELICITEERD !!! met de auto dan ....
04 jul 2005 14:32
Bij mijn 3.2 is rond 205.000 km een steun vervangen, de andere bleek al eerder vervangen te zijn.....
09 jul 2005 11:03
Zoals gemeld door de anderen is dit een voorkomend probleem.
Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige Porsche 3.2 Targa Carrera 1985 is toen weer vastgelast en daarna geen probleem meer.
Veel rijplezier met je Porsche
09 jul 2005 14:04
revhead schreef: Tijdens de proefrit trouwens meteen een bekeuring opgelopen.
Zoals de oude wijze chinees zegt:
een goed begin is het halve werk...
Veel plezier met je aankoop en welkom hier.
09 jul 2005 14:09
HennieC2Targa schreef:Zoals gemeld door de anderen is dit een voorkomend probleem.
Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige Porsche 3.2 Targa Carrera 1985 is toen weer vastgelast en daarna geen probleem meer.
Veel rijplezier met je Porsche
Treedt dit spontaan op of is van tevoren al te zijn dat dit gaat gebeuren? Binnenkort ga ik n.l. naar Zuid Frankrijk en wil dit liever niet daar meemaken.
09 jul 2005 23:56
Bij mij spontaan; auto was dag daarvoor voor onderhoud en APK geweest; zonder klachten naar huis gereden. Ritje dag daarna "af"...
10 jul 2005 11:50
lindemans schreef:Bij mij spontaan; auto was dag daarvoor voor onderhoud en APK geweest; zonder klachten naar huis gereden. Ritje dag daarna "af"...
Heeft dit dan ook nog gevolgschade, of is het een kwestie van lassen en klaar?
10 jul 2005 11:56
Gewoon
"effe checken" voor vertrek lijkt me.
Dat het spontaan gebeurt wil natuurlijk niet zeggen dat je het vooraf niet kunt zien als je er specifiek naar kijkt.
10 jul 2005 18:44
hoe kan je foto's plaatsen van je eigen computer op deze pagina? Dan kan ik het laten zien
10 jul 2005 19:23
revhead schreef:hoe kan je foto's plaatsen van je eigen computer op deze pagina? Dan kan ik het laten zien
uploaden in je persoonlijke album hier en dan er naar verwijzen
20 jul 2005 12:09
Revhead - als je die foto's hebt ben ik ook wel benieuwd, wil graag zien hoe dat er uit ziet.
20 jul 2005 14:23
ik ben er nog niet aan toe gekomen, mijn album te vullen, want mijn fotofiles zijn te groot. Ik kom hierop terug.
Porschegroet
Frank
09 aug 2005 18:42
lijkt me een typisch 3.2 probleem als ik het zo lees...
dus ben benieuwd, als mij dat overkomt hoe merk ik het en kan ik het zien ofzo?
09 aug 2005 19:14
Marco schreef:lijkt me een typisch 3.2 probleem als ik het zo lees...
dus ben benieuwd, als mij dat overkomt hoe merk ik het en kan ik het zien ofzo?
Typisch 3.2 "probleem" idd! Bij mijn 3.2 ook gehad!
Merken?
Nou, je hoort het echt wel! Kan niet missen!
Klinkt overigens erger dan dat het is!
09 aug 2005 21:30
Rob Herfst schreef:Typisch 3.2 "probleem" idd! Bij mijn 3.2 ook gehad!
Merken?
Nou, je hoort het echt wel! Kan niet missen!
Klinkt overigens erger dan dat het is!
Helemaal eens met de andere 3.2 specialisten
En het is inderdaad een heel erg rot geluid, wanneer de auto ook maar een beetje "rolt".
Ergens rond de 1,5 ton km's gaan beide steunen wel een keer.
Een kenner kan vast wel beginnende scheurtjes zien, maar ik ken er 1 die toch wel 2 maal verrast werd
Wel even met de reparateur overleggen hoe deze het aanpakt. Ik dacht eerst zelf aan een nieuwe steun. Bij Wittebrug was het voorstel: reparatie met versteviging van de oorspronkelijke - te dunne - plaat. Dit laatste is bij nader inzien veel beter
Lassen aan de bodem zelf is niet echt iets waar je blij van wordt i.v.m. grote kans op roestvorming op plaatsen waar je niet bij kunt. Repareren raakt alleen de steun en niet de bodemplaat en is daarmee veel aantrekkelijker
Mocht het je overigens onderweg - ver weg! - overkomen en er is geen geschikt bedrijf voor reparatie, dan deze tip. (Laat) de (achter)stabi demonteren - 6 bouten - en rijdt met dat ding in de auto relaxed naar huis. Een ECHTE kenner die het verschil merkt, en dat zeg ik met honderden kilometers ervaring
09 aug 2005 22:14
leer weer veel hier, zal binnenkort aan erwin vragen me eens de bewuste steun aan te wijzen (weet ik ook waar ik het over heb)
13 aug 2005 13:55
'k heb effe gekeken...
reden dat dit veel bij 3.2'tjes voorkomt is omdat de achter stabi behoorlijk wat dikker is dan van bv. een SC (21mm bij de 3.2 tegen 18mm van een SC)
In een 3.2 krijgen de steuntjes dus behoorlijk wat meer voor hun kiezen
Er zijn van Porsche extra stevige steuntjes leverbaar, maar er is net een nieuwe steun op de markt...
Deze steunen zijn gegoten ipv gestanst plaatwerk
Zijn uitgetest met stabi's t/m 32mm dik
, zonder problemen!
Eerst wat foto's van de gescheurde standaard steuntjes
Dan de nieuwe gegoten steun (hier met 32mm stabi)
Laatst bijgewerkt door
Jeroen914 op 13 aug 2005 14:23, in totaal 1 keer bewerkt.
13 aug 2005 14:02
Zit wel voor de volgende 100 jaar vast maar dit is meer een afdoende dan een ''mooie''oplossing..
13 aug 2005 14:14
pardon????
13 aug 2005 15:09
Het ziet er inderdaad stevig uit en waarom het geen mooie oplossing is, is voor mij ook de vraag. Zo vaak lig ik niet onder de auto.
13 aug 2005 16:51
Het door mij eerder aangegeven bezwaar van stevig laswerk aan de bodem is duidelijk te zien op de 1 na laatste foto. Op de laatste wordt getoond dat e.e.a. aan de zichtkant wel goed bewerkt wordt, maar hoe zit het met de onzichtbare/onbereikbare kant van het plaatwerk
Beetje ingevoerde mensen weten wat voor corrosie laswerk kan veroorzaken
Mijn vraag betreft de constructie. Op de 2e foto is alles bekend: een stabi in een rubber en dat onder een klem. Op de 2 na laatste foto zijn er stevige stalen klemringen op de stang bijgekomen en lijkt de stang niet in een rubber te draaien maar rechstreeks onder een stalen klem. Ook aan de "verre" kant zie ik een onbekende grote dopmoer o.i.d.
Aanpassing van de uitvoering
Later toegevoegd: Of is dit speciaal voor een 32 mm "race" uitvoering
Mijn advies blijft lassen/repareren van de gescheurde plaat en deze hierbij verstevigen. Eenvoudiger oplossing en veel "fijner" voor de bodem van de P.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.