Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

N2

04 jul 2005 8:18

Hoi,

Wie heeft er ervaring met 100% stikstof in de banden, voordelen, nadelen ???????

Ferdy

04 jul 2005 9:23

Ikke niet, maar m'n alles wetende kennis heeft wel het een en ander te zeggen :arrow:

1ste hit

3de hit

4de hit


Wat me opvalt is dat er voornamelijk 'gehit' wordt op CARAVANS :?

04 jul 2005 10:08

N2...dacht dat je de weg naar Hasselt bedoelde.. 8) :wink:

05 jul 2005 17:39

Ha, die Ferdy;

Ik denk dat stikstof in je banden gewoon easy money voor de bandenboer is. Het verhaal wil dat stikstofmoleculen groter zijn dan zoorstufmoleculen en daardoor zouden ze als gevolg van de minimale porositeit van het rubber minder snel de band verlaten, waardoor deze langer op spanning blijft. Ik vul mijn banden altijd met 80% stikstof en 20% zuurstof. Gewoon aan de pomp....
Zelfs als de theorie klopt zou ik als alle zuurstofmoleculen verdwenen zijn gewoon aan de pomp kunnen bijvullen en daardoor na één keer op 96% stikstof kunnen rijden, en bij de volgende keer op 99,2%: gratis!

05 jul 2005 19:23

humphrey :?: :?: :?:

05 jul 2005 19:33

Marco schreef:humphrey :?: :?: :?:

Humphrey :!: :!: :!: :wink: :^:

06 jul 2005 11:06

Hansv schreef:Ha, die Ferdy;

Ik denk dat stikstof in je banden gewoon easy money voor de bandenboer is. Het verhaal wil dat stikstofmoleculen groter zijn dan zoorstufmoleculen en daardoor zouden ze als gevolg van de minimale porositeit van het rubber minder snel de band verlaten, waardoor deze langer op spanning blijft. Ik vul mijn banden altijd met 80% stikstof en 20% zuurstof. Gewoon aan de pomp....
Zelfs als de theorie klopt zou ik als alle zuurstofmoleculen verdwenen zijn gewoon aan de pomp kunnen bijvullen en daardoor na één keer op 96% stikstof kunnen rijden, en bij de volgende keer op 99,2%: gratis!

Dit verhaal klinkt heel aannemelijk. Zijn er natuurkundigen die dit kunnen weerleggen?

06 jul 2005 12:00

Het enige wat ik tot nu toe kan bedenken is dat er uiteindelijk ook wel stikstofmoleculen zullen verdwijnen, maar altijd (veel) minder dan zuurstofmoleculen. De verhouding zal dus steeds meer in het voordeel van de stikstof vallen.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 06 jul 2005 14:27, in totaal 1 keer bewerkt.

06 jul 2005 13:04

Stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen en daardoor lopen je banden minder snel leeg :?: :?: :?:
't mot nie gekker worden
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

de werkelijke reden om stikstof in je banden te doen is dat het minder gevoelig is voor temperatuursveranderingen
gewone lucht neemt in volume toe of af als de temperatuur hoger resp.lager wordt. In een band zal de spanning dan toe of afnemen

stikstof doet dat niet/minder en daardoor hou je dus een constantere druk in je banden

06 jul 2005 13:31

Jeroen914 schreef:Stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen en daardoor lopen je banden minder snel leeg :?: :?: :?:

de werkelijke reden om stikstof in je banden te doen is dat het minder gevoelig is voor temperatuursveranderingen
gewone lucht neemt in volume toe of af als de temperatuur hoger resp.lager wordt. In een band zal de spanning dan toe of afnemen
stikstof doet dat niet/minder en daardoor hou je dus een constantere druk in je banden

Allebei waar :!: ..... maar of het zinvol is om stikstof in je banden te doen voor "gewoon" gebruik op de openbare weg :?: :wink:

06 jul 2005 13:37

Als je regelmatig je bandenspanning controleert niet

06 jul 2005 14:38

Yep, inderdaad zeker geen alternatief om het in de gaten houden van één van de elementaire zaken niet meer te hoeven ..... hoewel dat voor teveel mensen geen reden zou kunnen zijn. :roll: ;) 8)

06 jul 2005 23:55

De gewone lucht is al voor 80% stikstof hoor......

07 jul 2005 6:47

Pffffffff ... en wat zal het volgende zijn ... :D :D
Vol biologische 10w60 ofiets ... :geek:

07 jul 2005 14:18

lindemans schreef:De gewone lucht is al voor 80% stikstof hoor......

Juist. Dan snap ik dus nog steeds niet waarom de stelling van Jeroen914 opgaat.

07 jul 2005 22:02

Ha, die WdePundert;

Als je in plaats van 80% stikstof nu eens 100% van dat spul in je banden pompt zal de temperatuursongevoeligheid in theorie toenemen. Of dat veel effect heeft op je bandenspanning (bijvoorbeeld bij warm weer of na een lange rit) waag ik te betwijfelen.

08 jul 2005 8:59

Hansv schreef:Ha, die WdePundert;

Als je in plaats van 80% stikstof nu eens 100% van dat spul in je banden pompt zal de temperatuursongevoeligheid in theorie toenemen. Of dat veel effect heeft op je bandenspanning (bijvoorbeeld bij warm weer of na een lange rit) waag ik te betwijfelen.

Helemaal mee eens Hansv. Dus is voor mij nog steeds niet verklaard waarom banden met stikstof beter hun spanning behouden.

08 jul 2005 11:04

Misschien omdat het toch zo'n 20% scheelt :?: :roll: :wink:

08 jul 2005 11:07

EriC4C schreef:Misschien omdat het toch zo'n 20% scheelt :?: :roll: :wink:

Dus, i.p.v. één keer per maand één keer per zesendertig dagen de spanning controleren? :D

05 aug 2005 8:38

wat wordt er eigenlijk in de racerij gebruikt, gewoon lucht of stikstof? Als het lucht is, waarom zou je het dan op de weg wel toepassen? Geloof er ook niet zo in.

05 aug 2005 8:57

Ha, die Dennis;

Goed punt; ik meen me inderdaad te herinneren dat zelfs in de autosport gewoon lucht wordt gebruikt. Bij de volgende GP-F1 toch eens opletten of ze groene ventieldopjes hebben....
;-)

05 aug 2005 14:01

F1-banden en vliegtuigbanden zijn gevuld met stikstof :!: :salut:
Plaats een reactie