AST was op voorhand geen optie ivm wederom ervaringen met BMWs in het verleden (over service niets te mekkeren overigens; enkel over setup en kwaliteit van de demping zelf), met Moton heb ik verder geen ervaring en is eerlijkheidshalve ook geen afweging geweest. Ik ben eigenlijk min of meer per ongeluk tegen JRZ aangelopen. Ik was bij mijn specialist om het plan voor mijn 964 te smeden: beter sturen stond al op de agenda. De specialist in kwestie had toen een Golf VII GTi (of was het een VI
) op de brug hangen waar een JRZ set onder kwam. Ik kende het merk van een aantal BMW 1 M Coupé rijders die erbij zweren, maar van dichtbij had ik het nog nooit gezien.
Nu heb ik nogal een zwak voor mooie spullen. Dingen die goed in elkaar zitten. Kwaliteit. Dat je weet dat het over een jaar of 10, als je er goed voor zorgt en het juist onderhoudt, ook nog vers bij staat. Dat is ook één van de dingen die me zo blijft aantrekken in de luchtgekoelde 911jes. Alleen al hoe het portier van een goede 964 opent en sluit vind ik feest. Maar ik heb dat bijvoorbeeld ook bij een mooi Zwitsers klokje. Afijn, die overweging zullen meerdere forummers wel herkennen. Toen we zo bij die Golf stonden en ik zag hoe het geheel in elkaar zat, de demper patronen afgewerkt zijn, hoe de leidingen naar die remote reservoirs zijn, werd ik daar wel hebberig van. Waarop ik meteen mijn grootste bezwaren maar heb geuit: "mijn ervaring met AST is dat de top sets alleen op circuit tot hun recht komen en op straat vooral knetterhard zijn, en dan ook nog eens regelmatig gereviseerd moeten worden. Geldt dat voor dit spul ook?" Met name dat knetterhard - onderhoud hoort er ergens ook wel een beetje bij - vind ik niet prettig: ik heb graag een klein beetje rol om de lengte as in de auto, zodat je kunt voelen wanneer je richting de grenzen van de grip gaat, en die hobbels verwerkt in plaats van er vooral hard overheen klapt. Dat vind ik namelijk leuker dan de snelste ronde rijden: een technisch zo goed mogelijke ronde rijden. Ik rijd liever tegen mezelf dan tegen de klok. Daarvoor is rust in de auto belangrijk, vertrouwen. Afijn, mijn specialist en later ook de mannen van JRZ zelf hebben vervolgens uitgelegd dat één van de verschillen van JRZ tov AST is dat het geen knetterharde veren nodig heeft om goed te functioneren: de dempers verwerken de oneffenheden in plaats van dat de auto stuitert op (te) harde veren. Uiteindelijk was mijn keus ergens wel subjectief, want ik heb niet met verschillende sets "back to back" gereden (praktisch niet haalbaar), maar van de antwoorden op mijn vragen en het spul van dichtbij werd ik wel zo enthousiast dat JRZ vervolgens een set mocht gaan leveren, aangevuld met verstelbare H&R stabi's die ik al eerder had gekocht.
Het resultaat is dus een top gedempte auto, die weliswaar strak afgeveerd is, maar niet onrustig wordt van korte of lange hobbels. Dat geeft ontzettend veel vertrouwen. Hij loopt nu ook rechtuit als een speer. Ook ruim boven de >kuch< twee dubbel nul kilometers in een uur. Bijna on-911 achtig stabiel zou je kunnen zeggen. Ook is aan mijn vereiste dat ik, met mijn beperkte vaardigheid en talent (ik zal altijd de beperkende factor blijven!), richting de grens moet kunnen sturen voldaan. Hij zet zich nog steeds een klein beetje in de veren bij fanatiek sturen, zodat ik voel wat ik doe. De stabi's staan voor in standje zacht en achter in standje hard. Dat heeft tot gevolg dat neus heel gewillig indraait (niks voor totale beginners schat ik in), in plaats van dat je eerst om het onderstuur hoeft heen te sturen. Camberplates voor helpen daar en bij de rechtuit stabiliteit trouwens ook: het is een goed compromis geworden. Om te voorkomen dat tractie op de achteras een issue wordt heb ik ervoor gekozen een Wavetrac sper in het differentieel in te laten bouwen. Maakt ook dat als de kont toch loslaat de auto nu prachtig op het gaspedaal te sturen is, vrij naar het motto "fährst du quer, siehst du mehr", maar da's weer een ander verhaal op zich.
Afsluitend nog een klein voorbeeld van de aftersales. Toen ik met de set naar huis reed en thuis parkeerde hoorde ik de demperpatronen een beetje wringen. Ik ben bepaald geen techneut en krijg dat niet zo maar uitgelegd, maar ze snapten meteen wat ik bedoelde en was één bezoekje later dan ook puik gefixd. De auto had dat tijdens de proefritten niet gedaan, anders was het al eerder verholpen. Verstellen gaat overigens voor doodeenvoudig en achter iets lastiger: je moet over de motor heen grijpen. Links geen punt, rechts moet het luchtfilterhuis even plaats maken. Als je dat 2x hebt gedaan stelt het niks voor. Ik denk trouwens dat in auto's met open filter en hitte draad conversie (verlanglijstje!) dat je er helemaal zo bij kunt.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan opduikelen. De auto winterslaapt nu nog, maar volgens mij heb ik (ergens...) foto's van de montage.