Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

12 jun 2017 11:24

Heren,

Heeft iemand ervaring met de verschillende Bilstein B6 - versies?

Er zijn 3 versies beschikbaar:

1. B6 Performance - Type - - Serie Turbo
2. B6 Performance - Type Sportlich Straße
3. B6 Performance - Type Club-Sport

Echt prijsverschil is er niet maar ben benieuwd naar de individuele afstelling.

Het gaat om een Carrera 3.0 uit 1976. Wat er nu onderzit is inmiddels 40 jaar uit. Hij gaat af als een malle maar stuurt momenteel als een dweil :mrgreen:

Re: Bilstein B6 - Opties

12 jun 2017 12:24

Dempers en vering moeten op elkaar afgesteld zijn. Als je de standaard torsiestaven onder je auto hebt zal dat dus het beste werken met de Serie Turbo Bilsteins. Standaard torsies combineren met harde dempers daar gaan je tanden van klapperen.
Ik weet niet wat er nu onder zit en voor hoe lang het daar al zit, maar als je momenteel nog op de originele bilsteins rijdt, dan zal het vervangen door een nieuwe setje standaard (dat zijn de serie Turbo) en zeer merkbaar verschil opleveren.
Wil je sportiever dan dat dan moet je ook dikkere torsiestaven gaan monteren.

Ik weet niet wat de rest van de staat van je onderstel is, maar sturen als een dweil kan overigens met veel meer te maken hebben dan je dempers (rubbers van de draagarmen, stuurstangen, fuseekogels etc). Voor mij kwam de echt merkbare verbetering toen ik dat allemaal aanpakte.
Daarnaast hebben je banden ook een grote invloed op de rijervaring!

Als je dit overigens allemaal al bedacht had en eigenlijk gewoon wilde weten of je voor standaard torsies+standaard bilstein of juist dikker+sport moest gaan dan kun je dit allemaal negeren :mrgreen: Ik rij zelf op serie turbo :salut:

Re: Bilstein B6 - Opties

12 jun 2017 13:35

Niels thanks! Mij is in elk geval nu duidelijk dat de "Turbo" serie dus de standaard (zachtse) versie is.

Op een Carrera 3.0 zitten standaard al dikkere torsies. Ik dacht 19mm voor en 23mm achter....Mij is ook bekend dat er meer speelt dan alleen de schokbrekers voor een goede ophanging maar bedankt voor de info :)

Nu weet ik alleen nog niet welke ik ga kiezen.... :mrgreen:

Naar de staat van de rubbers moet nog gekeken worden maar indien nodig zullen die ook vervangen worden

Inmiddels heb ik een mooie set 15" Fuchs aangeschaft 7 en 8J en daar zijn vorige week nieuwe Toyo proxes T1R ondergegaan (205/50/15 en 225/50/15). Hij staat alleen nog als een Dakar auto dus hij gaat met het vervangen van de schokbrekers gelijk een flink stuk omlaag.

Nog even wat plaatjes..

Afbeelding

Afbeelding

Re: Bilstein B6 - Opties

12 jun 2017 14:48

Alledrie de varianten van de B6 zijn al een upgrade tov wat je er standaard onder hebt zitten. Ervan uitgaande dat je oude onderstel nieuw is is B6 strakker. Maar je huidige onderstel is ook nog eens 40 jaar oud. Ik zou dus niet te hard/strak/sportief gaan. Standaard turbo is ook al zwaarder uitgevoerd dan standaard Carrera.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 12 jun 2017 16:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Bilstein B6 - Opties

12 jun 2017 15:54

En ook niet te laag
Vind dit wel mooi :)

Re: Bilstein B6 - Opties

12 jun 2017 16:22

Ricoberg schreef:Niels thanks! Mij is in elk geval nu duidelijk dat de "Turbo" serie dus de standaard (zachtse) versie is.

Op een Carrera 3.0 zitten standaard al dikkere torsies. Ik dacht 19mm voor en 23mm achter....Mij is ook bekend dat er meer speelt dan alleen de schokbrekers voor een goede ophanging maar bedankt voor de info :)

Dit zijn de standaard torsiestaafdiktes gedurende de jaren:

Model Year Front Rear
911 1974-77 19mm 23mm
911 1978-85 19mm 24.1mm
911 1986-89 19mm 25mm
911 Turbo 1976-88 19mm 26mm
911 Turbo 1989 19mm 27mm

MarkS schreef:Alledrie de varianten van de B6 zijn al een upgrade tov wat je er standaard onder hebt zitten. Ervan uitgaande dat je oude onderstel nieuw is is B6 strakker. Maar je huidige onderstel is ook nog eens 40 jaar oud. Ik zou dus niet te hard/strak/sportief gaan. Standaard turbo is ook al zwaarder uitgevoerd dan standaard carrra.


Dat ligt er heel erg aan hoe hij uit de fabriek is gekomen. Vanaf de 911SC was bilstein een optie ipv boge en dan kreeg je vanuit de fabriek de 'serie turbo' dempers. Veel eigenaars kiezen er op een later moment voor om de torsiestaaf achter te vervangen door een wat dikker exemplaar icm met sport-dempers achter; dan verdwijnt het 'wiebelende kont'-gevoel een beetje.

Ik denk dat in dit geval met nieuwe bandjes, nieuwe turbo bilsteins en evt vervangen van de versleten rubbers je een heel lekker sturende auto tevoorschijn haalt :thumleft:

Re: Bilstein B6 - Opties

13 jun 2017 7:05

Duidelijke antwoorden allemaal, ik ben zelf ook nog aan het nadenken wat ik wil.

Weet iemand ook wat de aangeraden dikte van de torsiestaven is als je wel voor de sport/clubsport variant wil gaan.

Hoe zit het daarnaast met de stabi stangen, deze diktes verschillen ook? Heeft iemand daar een overzicht van?

Setje 4 nieuwe Bilstein Sports voor een SC gaan in Duitsland voor ongeveer €650-700 op eBay mocht iemand zich dat afvragen.

Re: Bilstein B6 - Opties

13 jun 2017 9:32

Voor een SC zie ik op pelicanparts vaak 21 voor-26 achter langskomen als combinatie, maar daar zou je even wat meer onderzoek naar moeten doen (googlen).
Echter als je een targa hebt zou ik dat persoonlijk niet doen, daarvoor flext de body al te veel, met dikkere torsies gaat je dat alleen maar versterken (mooie kleur trouwens voor zo'n SC Targa :mrgreen: )

Toen ik mijn auto net had begon ik ook met schokdempers vervangen, omdat het een makkelijke upgrade is en ik dacht dat ik er de wegligging wel mee zou kunnen verbeteren. Ik kwam er al snel achter dat je daarvan als stand-alone upgrade niet zoveel merkt, omdat tegen de tijd dat de schokdempers vervangen moeten worden óók de draagarm en veerplaat rubbers aan vervanging toe zijn. De grootste verandering kwam pas toen ik die ook aanpakte.

Als iemand het hele klusje gaat aanpakken kun je me altijd bereiken voor advies, is leuk werk!

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

13 jun 2017 11:02

Ricoberg schreef:Heren,

Heeft iemand ervaring met de verschillende Bilstein B6 - versies?

1. B6 Performance - Type - - Serie Turbo
2. B6 Performance - Type Sportlich Straße
3. B6 Performance - Type Club-Sport


Een hele goede upgrade is in dit geval van een Carrera 3.0 coupé de Sportliche Sraße uitvoerring. Lekker sportief, iets strakker dan standaard en niet te hard.

Kan goed in combinatie met de standaard achterveren, ook al is het een verbetering als je achter meteen de 26mm Turbo veren neemt.

Onder een Carrera 3.0 kunnen de standaard Bogé veeroten en schokdempers zitten, maar je zag ook vaak dat ze afgeleverd werden met een sport onderstel en dan heb je Bilstein veerpoten en dempers. ( idd met dezelfde setting als de 930 Turbo)

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

13 jun 2017 16:37

Als Erwin zegt dat sportdempers niet te hard zijn voor een c3.o coupe dan geloof ik dat :mrgreen:
Ik zou het echter voor een targa nog steeds niet doen :)

advies van Niels die zijn sportschokdempers na 400 km heel snel onder zijn targa vandaan heeft gehaald

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

13 jun 2017 19:34

Klopt, daarom schreef ik ook 'coupé' erbij.

Onder een oude Targa zou ik ook maximaal serie Turbo of nog zelfs B6 standaard adviseren.




.

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

13 jun 2017 22:56

Nice, bedankt voor de antwoorden daar kan ik (ook) iets mee!

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

14 jun 2017 13:40

ik heb de B6 sportlich strasse onder de 3.2
mag van mij nog wel wat steviger gedempt worden vindt dit nog wat te weinig...

Re: Bilstein B6 - Opties voor een Carrera 3.o - 1976

15 jun 2017 8:29

Heren,

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en discussies :cheers:
Plaats een reactie