Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
04 aug 2017 15:25
Mijn 996 MK1 is momenteel voorzien van H&R veren op originele (US) dempers.
Aangezien ik de auto heel erg gevoelig vind voor o.a. zijwind en sporen wil ik er wat aan doen.
Uiteraard ga ik eerst alle rubber in de diverse draagarmen controleren en indien nodig vervangen.
Daarnaast kijk ik voor andere schokdempers.
Op de boxster had ik Koni FSD, die het erg goed deden, maar ik zie bij bv carnewall ook een complete M30 set (dempers, veren en stabi's).
De vragen die ik nu heb;
-is er een betere vervanger voor de draagarm rubbers, of beter origineel houden?
-hoe goed is de M30 set ten opzichte van origineel? Maakt dat veel verschil, of is het beter andere dempers te nemen (bilstein/Koni) met eibach (of de huidige H&R)
Met de M30 set komt de auto in elk geval weer iets omhoog van wat het nu is. (M30 is 10mm, h&r is 35mm)
Wie heeft er ervaring mee?
04 aug 2017 17:41
Gevoeligheid kan ook nog in de banden zitten...
Wat wil je van de auto, mag ie stug/sportief of heb je liever comfortabel?
Optie 1 zou ik andere dempers uitzoeken die bij de HR veren passen
Optie 2 zou ik voor origineel gaan veren en dempers.
Alle andere opties zullen duurder uitpakken lijkt me.
04 aug 2017 17:43
De banden zijn Dunlop sport Maxx rt2. (Voor 235, achter 265 18")
Het mag stug, maar niet knetter hard. Opzich is hij nu qua comfort fijn,maar t mag wel ietsje strakker/harder.
De M30 retrofit set kost bij carnewall 1350,-. Dempers, veren en stabi's (die zijn dikker dan standaard?)
Set bilsteindempers kost 750/800.
Qua kosten valt me dat mee.
Schroefset kost 1900,- instelbaar van bilstein. Maar dat heb ik vaker onder diverse alfas gehad, maar vond dat te hard.. nier gordel.was geen overbodige luxe dan...
04 aug 2017 21:01
Bilstein B6... prima balans tussen sportief en comfort. Had ze altijd op mijn GTV-6 jes. Nu op de 964
04 aug 2017 21:45
Hehe, waar komen die ook alweer vandaan arjan??
05 aug 2017 1:21
Een B6 is in mijn ogen vergelijkbaar met een koni geel. Klopt vrij aardig toch? (Daarmee reed en rijd ik op mijn 33jes en 75's en de bilstein had ik ook op de gtv6 )
Nu vraag ik me af of de M30 daarmee vergelijkbaar is, of moet ik die anders zien?
En bij die set zitten de stabi's. Zijn die veel dikker? Of beter de (nog dikkere?) GT3 stangen nemen?
05 aug 2017 8:06
Koni geel is echt anders dan B6. B6 is gasgevuld en dempt zowel ingaande als uitgaande slag. Koni geel is oliegevuld en dempt alleen uitgaande slag.
05 aug 2017 11:16
Ok duidelijk.
En de stabi's?
05 aug 2017 12:16
Stabi's vind ik altijd een beetje het blijven toevoegen van ingrediƫnten aan een al goed gerecht...op een gegeven moment klopt de smaak niet meer. Te vaak wordt er bijvoorbeeld aan de voorkant een dikkere stabi geplaatst waardoor de achterkant weer anders reageert zodat je dat ook weer moet aanpassen waardoor de voorkant weer anders wordt...enz, enz.
Met te dikke stabi's krijg je een skateboardeffect...te weinig rol en een mogelijk veel sneller uitbrekende achterkant.
05 aug 2017 13:01
de Fiscalist schreef:Hehe, waar komen die ook alweer vandaan arjan??
Van mij
05 aug 2017 13:56
Ik heb 2 jaar geleden een M030 (origineel Porsche) setje gekocht bij Design911 (dempers + veren+ stabi's) voor mijn 996 cabrio. Is volgens mij hetzelfde setje als van Carnewal.
Auto staat iets lager, is iets stugger maar vooral nog steeds goed uitgebalanceerd (dempers/veren en stabi's) aangezien het een standaard upgrade is van Porsche. De wegligging en handelbaarheid is er ontzettend op vooruit gegaan.
05 aug 2017 14:39
Had de M030 ook op mijn 996.2 zitten. Vond dit absoluut niet te hard en stuurde lekker strak.
05 aug 2017 23:36
giulia schreef:Koni geel is echt anders dan B6. B6 is gasgevuld en dempt zowel ingaande als uitgaande slag. Koni geel is oliegevuld en dempt alleen uitgaande slag.
Snap dat laatste niet en wil graag wat leren. Als je bijvoorbeeld een verkeerdrempel oprijdt krijg je toch een hele rare reactie als de ingaande slag niet gedempt wordt?
11 aug 2017 22:48
Heb zelf ooit de m030 dempers gehad onder de 996. Was daar zeer te spreken over. Groot verschil met origineel vergeleken. Daar heb ik eerlijk gezegd niet heel veel ervaring mee, anders dan proefritten en meerijden met anderen.
Mijn ervaring is ook dat als je het een verbeterd, het andere weer om de hoek komt wat voor verbetering in aanmerking komt, dus heb je de dempers gedaan, dan komen de banden. Heb je die vervangen door semi slicks dan komen vervolgens de remmen. Andere remvloeistof of blokken tot gevolg.
Succes!
Dat wat Gulia zegt klopt niet helemaal. Oliegedempt wil niet zeggen dat de ingaande slag niet gedempt wordt. Die wordt ook door olie gedempt, hebt is een soort ventiel met diverse metalen plaatjes op elkaar waar de olie langs moet. Twee kanten op. Heen en terug zeg maar. Ik neem aan, maar weet dat niet zeker want ken alle verschillende types Koni niet, dat het emulsiedempers zijn. Waar gas en olie bij elkaar zitten in de demper. Heb je een apart gasreservoir dan zijn olie en gas gescheiden van elkaar.
11 aug 2017 23:14
Ik heb af fabriek al de M030 optie, maar ook al H&R veren. Ik weet niet beter dan dat dit origineel zo geleverd is. De dempers zijn overigens ook nog de originele (met 170.000km), dus ik overweeg om het setje te vervangen. Lijkt me ook een leuke klus.
16 aug 2017 11:34
Volgens mij zijn dat de veren die ik nu ook heb! Daarmee ging hij toch een paar cm naar beneden.
Hopelijk binnenkort weer eens tijd om me er in te verdiepen en een bestellijstje te maken.
09 sep 2017 17:14
Ik verbaas me echt over wat je schrijft want ik vind dat de 996 als een blok op de weg ligt, met wat voor weer, wind of regen dan ook. Ik rijd met een M030 ROW origineel onderstel met volgens mij ook nog originele dempers (140k km).
Ik kan dus een upgrade naar M030 van harte aanraden.
Is er vwb de schokdempers nog een voorkeur van medelezers? Koni vs Bilstein B8? Ik wil nu schokdempers gaan vervangen, vandaar de vraag.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.