Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
16 aug 2017 20:42
Zijn er hier jongelui die ook niet-N-gecodeerde banden durven rijden. Nee geen discussie over wel of geen N maar wel of er andere goede (niet noodzakelijk goedkope) alternatieven zijn.
Rij in de zomer meestal een set velgen met Yoko AD08r en wil voor rest van het jaar een goede zomerband op
De andere velgen. De AD08r is als semi-slick een erg stijve en daardoor ook wat zwaardere band. Qua stuureigenschappen en grip formidabel. In de regen doet hij het redelijk.
Ik vind de N keuze voor de 996.2 met 18 inch (8j/10j) velg erg beperkt dat zijn officieel dus de maten 225/40/18 en 285/30/18. Dan is met Bridgestone S02a, Conti SportContact, Pirelli P Zero en Michelin PS2 het verhaal zo wat uit.
Zelf geen fan van de PS2, wel comfortabel maar persoonlijk vind ik de wang wat slap. Bridgestone S02a is erg strak op het harde af zelfs. Heb ik nu. Continental SP geen ervaring. Pirelli P Zero wordt overal afgezeken wegens hoge slijtage. Zou voor mij geen breekpunt zijn. Maar de mensen die in de racerij zitten zijn wel lovend over de rijeigenschappen, En tevens unaniem dat ze een pain in the ass zijn om te balanceren.
Vandaar zijn er ervaringen met bandentypes buiten deze Porsche goedgekeurde. Eventueel afwijkende maten 235/40 en 295/30?
16 aug 2017 21:02
Ben juist zeer tevreden over de MPS2, wil eigenlijk niet anders op de(ze) P. Een moderne uitvoering P zou ik op MPSS of PS4(S) zetten. Maar dat vroeg je niet.
Heb nog nooit niet-N gecodeerde banden op de P gehad. Maar heb wel erg goede ervaringen met Bridgestone Potenza RE070 op het circuit (BMW E36). Ontwikkeld voor de Subaru impreza. Relatief stijve wang. Konden het circuit gebruik voor een sportieve straatband goed aan. Zouden het op een P ook niet verkeerd moeten doen imho. Maatvoering die je zoekt weet ik niet of die leverbaar is.
Er zijn hier ongetwijfeld wel echte "thrillseekers" te vinden die op non-N rated banden durven rijden ...
16 aug 2017 21:22
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor. Ik neig er naar om gewoon eens Pirelli te doen.
De MPSS zou dan in 225/40 285/35 18 zijn valt binnen de marge voor PSM en heb een C2 dus verder geen resticties wat betreft de aandrijflijn naar voren.
De Re070 ben ik op Amerikaanse fora al tegengekomen.
Op de bandensites de verschillende mogelijke maten ingeven geeft verder ook niet veel mogelijke combinaties. De maat achterbanden zijn de beperkende factor.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 14 sep 2017 13:28, in totaal 2 keer bewerkt.
16 aug 2017 21:48
MPS2 slappe wangen? Ik heb ze op mijn 964 en daar ros ik aardig mee rond en ik moet echt zeggen dat ik het een geweldige band vind. Veel grip, geen rol (dus stijve wangen) en weinig slijtage. De PS4 komt in zo'n beetje alle testen als subliem naar boven. Weet alleen niet of die er in N zijn.
16 aug 2017 21:51
Waarschijnlijk niet in 18 inch versie, vanaf 19inch is er veel meer keus.
16 aug 2017 22:31
er zijn hier veel meer oude mannen
maar die rijden allemaal op N codebanden
ontopic heb zelf wel goede ervaring met de pirelli gehad
16 aug 2017 22:55
Pirelli P Zero zaten op m'n turbo toen ik hem kocht. Heb er zelf toen vrij snel MPS2 op laten zetten.
Geen moment spijt van gehad. Vond de Michelins echt stukken beter.
Standaard 993 turbo 18inch bandenmaten zijn er helaas niet in de MPSS en volgens mij ook niet in de MPS4(S) ...
anders was ik daarvoor gegaan.
16 aug 2017 22:57
Heb tot nu toe alleen Pirelli gehad, maar stoor mij in toenemende mate aan de eerste kilometers met 'platte vlakken'. Zelfs na een dag of 2 al trilt de boel in de eerste km's. Grip is prima, slijtage niet raar voor een sportauto.
16 aug 2017 23:58
PS4 kan 225/40 icm 275/35
Voor PSS zou dan 225/40 en 275-285/35
Yoko Advan Sport V105 is een alternatief
23 aug 2017 8:20
Ik heb op de 3.2 een keer geen N gecodeerde Pirelli banden gehad echt geen aanrader.
Op hoge snelheid gaat de auto veel meer zwabberen en met hard insturen een bocht in vind ik dat je vooral aan de achterkant het merkt.
Praat hier wel over een ervaring van ongeveer 5 jaar terug dus of dit nu nog zo is weet ik niet.
Daarna altijd N gecodeerde banden gemonteerd
23 aug 2017 11:16
Heb precies dezelfde ervaring als jij; had voor mijn huidige set Pirelli P7 Cinturato erop zitten; en ondanks dat de naam doet denken aan de oude P7s waar de 911jes vroeger op geleverd werden, is dit tegenwoordig gewoon een comfortband. Het resultaat ervan was dat mijn auto ook ontzettend zwabberig aanvoelde, met name in de bochten. Daarna Michelin Pilot Exalto 2 met N-codering gekocht, wereld van verschil. Nog steeds best een comfortabele band, maar het zwabberen is weg. Dat betekent echter niét dat N-codering banden de enige juiste optie zijn.
Kheldar schreef:Zijn er hier jongelui die ook niet-N-gecodeerde banden durven rijden. Nee geen discussie over wel of geen N maar wel of er andere goede (niet noodzakelijk goedkope) alternatieven zijn.
Niet dat ik hem wil aanzwengelen
, maar het probleem vaak met de N-discussie is dat veel mensen de ervaring zoals P911 hierboven, een keer een slappe comfortband (non-N) gemonteerd waardoor het rijgedrag belabberd wordt, gaan dan naar een N-band (die het juiste draagvermorgen, snelheidsindex en wangsterkte heeft), waarbij het weggedrag aanzienlijk verbeterd. Dan ontstaat het geloof dat N de enige optie is. Dat hoeft dus niet waar te zijn, er is heus wel een aantal sportieve banden op de markt die aan dezelfde eisen voldoen maar gewoon nooit certificering bij Porsche gedaan hebben.
Enige probleem daarmee is dat daar geen lijst van is, en je dus alleen uit kunt gaan van meningen van anderen op fora etc. Laat banden nou een lekker subjectief onderwerp zijn, er zijn maar weinig mensen zijn die op dezelfde auto 5 of 6 verschillende banden hebben geprobeerd, en bovendien waar de een altijd rustig rijdt en Pirelli P7 Cinturato bijvoorbeeld een heerlijk bandje vindt, vindt de ander dat een
Kwalitatief
Uitermate
Teleurstellende band. Dat is precies de reden dat ik uiteindelijk toch een N-band gekocht heb; maar als er nou online consensus bestond over welke niet N-codering banden ook goede rij-eigenschappen bieden op onze 11-jes, dan had ik wellicht anders gekozen.
23 aug 2017 20:41
Ik heb op mijn Boxster 986 Hankook Ventus S1 Evo 2 18 inch liggen. Naar tevredenheid
24 aug 2017 0:09
Ja ik snap de bedenkingen. En ik ben niet bang om niet-N te rijden. Doe ik nu ook al.
Denk dat de keuze voor 19inch ineens al een stuk groter is.
Yoko Advan Sport v103 of v105 wordt geloof ik nu standaard af fabriek op de 718 gemonteerd.
25 aug 2017 22:36
is het niet zo dat de M PS4 nog dit jaaar een N codering gaat krijgen?.
Dacht zoiets gehoord te hebben....
26 aug 2017 8:17
Ja daar hintte Michelin ook op ... maar of ze dan ook 225/40/18 en 285/30/18 gaan maken betwijfel ik
26 aug 2017 13:44
Of ik ga naar een lekker lichte 19inch velg. Mooi minder onafgeveerd en roterend gewicht en meer rubberkeuze.
Opties?
27 aug 2017 0:20
Ik dacht dan de OZ Ultraleggera of Allegerita maar die zijn niet in 19". De Motec Nitro MCR1 zijn wel in dat formaat verkrijgbaar en schijnen ook licht te zijn.
27 aug 2017 10:07
Kheldar schreef:Yoko Advan Sport v103 of v105 wordt geloof ik nu standaard af fabriek op de 718 gemonteerd.
Als dat zo is komt de N-codering in een vreemd daglicht te staan. Ze leveren zelf nieuwe auto's af met andere banden!?
Zijn er forumleden met persoonlijke ervaringen met genoemde Yoko Advan banden. Deze banden worden in positieve zin vaker genoemd.
27 aug 2017 11:09
Ja de Motecs heb ik al eens aangedragen hier op het forum maar vind ze niet goed smoelen met een polar zilveren 996. De grijzere zilvers gaat al wat beter.
In de VS zijn er tal van opties voor lichte gesmede wielen in 19inch. Forgestar, Wheel Dynamics, Niche, ...
Een mooie optie is ook Cargraphic Performance 19. Lijkt een beetje op BBS CH-R
De Yokohama Advan Sport V105 heeft een N codering hoor.
http://www.y-yokohama.com/release/?id=2670&lang=en
27 aug 2017 11:15
Kheldar schreef:Of ik ga naar een lekker lichte 19inch velg. Mooi minder onafgeveerd en roterend gewicht en meer rubberkeuze.
Opties?
Mijn 18" achterwielen wegen 22kg per stuk.
Dat is toch wel erg nadelig voor het onafgeveerde gewicht.
De originele 17" van de 996 mk1 izit rond de 17 kg.
Dat laat de auto fijner rijden. Ondanks dat smaller zijn
Heb altijd het idee:
Een 19" heeft nog meer metaal, dat is ook nodig omdat een grotere diameter kwetsbaarder is voor vervorming.
Vandaar dat ijk me afvraag of je met 19 inch nog een aanvaardbaar gewicht kunt krijgen
27 aug 2017 22:25
De OZ en Cargraphics zijn 2-3kg lichter dan standaard OEM Porsche 19 vs 18. Zijn dus wel gesmede wielen ipv gegoten. In 18 zelfs nog lichter.
18x8.5j 8,4kg vs 18x8j 10-11kg voor een velg
Waarschijnlijk dat een 19 inch band iets zwaarder weegt dan een 18 variant wegens relatief meer versterkingen.
29 aug 2017 8:49
Sinds dit jaar Hankook Ventus S1 Evo 2 18 inch onder onze 986, Super tevreden!!
29 aug 2017 8:53
Helaas zijn die er niet in 285/30/18
Wel waarschijnlijk in afwijkende maten.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
08 sep 2017 7:50
Toch even over die pirelli’s (p-zero N4) die zitten er nu bij mij onder, echt een hele fijne band. Enige nadeel is inderdaad slijtage. Althans dat lijkt mij. Deze banden zitten er nu ongeveer 9000 kilometer op en over niet al te lange tijd, ik schat nog een 1000 kilometer en dan kunnen ze de kliko in.
De prijsverschillen tussen N-spec en niet N-spec zijn volgens mij niet zo groot. Dus dat is voor mij geen reden om niet voor Nspec te kiezen. Ik kijk meer naar hoe lang een band mee gaat m.b.t. slijtage. Maar de rijkwaliteiten moeten wel goed blijven. Ik wil ook weer niet 15.000 kilometer met een “K” band rijden. (en een N-spec band zal vermoed ik per definitie geen beroerde band zijn toch?)
Naar ik lees is de Pirelli nogal slijtgraag. Is dan 10.000 kilometer met een (achter)band veel, weinig of gemiddeld. Wat ik eigenlijk ook zou willen weten hoe lang de andere banden meegaan. Kan iemand mij dat uit ervaring vertellen.
Zelf ben ik niet heel erg getrouwd met een bandenmerk, maar koop wel altijd A-merken. Daarnaast ros ik de auto ook niet af. Rij wel sportief
08 sep 2017 10:18
Ik ga in mijn zoektocht naar een andere band ook niet tussen de obscure merken kijken. Ik blijf toch bij de premium en de bekendere kwaliteitsmerken. Dus ook Yokohama, Toyo (ook goeie commentaren over gehoord)
Met de Bridgestone S02a heb ik denk ik achter ongeveer 15.000 km gedaan en dan waren ze wel helemaal op. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel durf doorduwen in een leuke bocht ofzo.
Hoe is het rolgeluid van de Pirelli N4?
Nog iets anders. Bij mijn zoektocht op het net kwam ik erachter dat er een Michelin Pilot Sport 4 en een Pilot Sport 4 S band bestaat. Als ik ga zoeken wat het verschil is tss deze twee wordt de PS 4 S enkel een op een vergeleken met de Super Sport. De PS 4 S is de laatste nieuwe ontwikkeling en zou blijkbaar de technologie van de SuperSport in de PS 4 zijn, zoiets. Erg weinig over te vinden waarin de twee verschillen. De 4S is (voorlopig?) enkel vanaf 19inch te verkrijgen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.