Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
28 aug 2017 23:13
De 996 is best gevoelig voor een correcte bandenspanning. Maar het is best lastig om de juiste balans te vinden.
Momenteel, 2,5 bar rondom. Toch vind ik de auto met name boven de 100 wat zweverig worden in de voortrein. Achter voelt het stug en stabiel aan.
Schokbrekers dempen nog goed en zorgen beslist niet voor deinen. Hogere spanning voor stuurt iets preciezer, maar rijd minder lekker op binnen wegen.
De vraag is: waar rijden jullie het liefst mee.
Hier:
Bridstone RE 050A: 2,5 V, 2,5 bar achter.
29 aug 2017 19:23
Voor de 225-265 combo is het idd 2,5bar rondom. Voor de 225-285 is het 2,5 voor en 3,0 achter. Ik zet soms voor 2,3 en achter op 2,8. Maar dat komt vooral omdat ik de Bridgestone S02a als ze verder afslijten wel erg hard rijden vind.
Denk dat bandenspanning toch echt iets persoonlijks is en ook icm welke band er op ligt.
Vermoed dat het deinen niet echt met de bandenspanning te maken heeft maar met je onderstel en de rubbers. Na al die jaren zit daar toch de tand des tijds en slijtage in. Misschien dat de auto ook iets meer achter doorveert bij oneffenheden waarbij de gewichtsverdeling op de voorwielen fluctueert wat je dan voelt als nerveus zoeken.
Bij het plaatsen van de schroefset heb ik gelijk in de ophanging vooraan alle rubbers door powerflex PU bussen laten vervangen.
Als ik de dempers heel zacht zet voel ik het op hogere snelheid meer deinen dan met strakker afgeregelde demper. Dan voel je de oneffenheden wel meer in je stuur maar blijft de voorkant veel strakker op de weg liggen.
29 aug 2017 21:43
Wat Kheldar zegt.
het hangt af van combinatie onderstel, voorkeur , soort gebruik en banden.
tja en 911's zijn altijd al zweverig vooraan geweest... Dat is het em net. Motor zit achteraan.
29 aug 2017 21:57
2.5 voor en 3.0 achter 18 inch Carrera velgen
Lekker hard dat stuurt het strakst
29 aug 2017 22:06
Oh ja ... bij het uitwegen hebben ze de auto vooraan ook iets meer laten zakken dan achter om tot een goede gewichtsverdeling te komen. Dus misschien dat dat ook er bij helpt.
Heeft er misschien ook mee te maken dat de ontwerpers de 996 af fabriek toch iets meer onderstuur-biased hebben afgesteld. Ze wilden er een 'veiligere auto van maken die minder onvoorspelbaar uitbreekt met de kont, bij de intro was PSM een optie. Pas vanaf de mk2 standaard. Alhoewel dit eigenlijk niet zou moeten meespelen als het aankomt op de hogesnelheidsstabiliteit op bv. de snelweg.
30 aug 2017 12:47
Bedankt voor de informaties
Deinen is het bij mij niet. Wellicht is het beter te omschrijven als: minder precies sturen.
Alle onderste draagarm zijn vervangen voor nieuw.
Ben eerder geneigd om een lagere, dan een hogere bandenspanning dan de huidige 2,5 rondom te prefereren.
Harder oppompen resulteert bij lagere snelheden in een minder rustigere besturing.
Zal binnen kort de krijt methode (krijtstreep overdwars op de banden) toepassen. En dan controleren waar de band het wegdek het meest raakt.
Hierop zouden we de bandenspanning optimaal maken.
Wat me ook opvalt is dat de temperatuur verhoging van de achterbanden hoger is dan bij de voorbanden.
Komt misschien ook wel doordat de motor veel warmte afstraald.
30 aug 2017 13:24
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Hoe slapper de band hoe meer flex in wegligging voor hoe onrustiger het kan aanvoelen.
Met de Yoko AD08r bv. is wegligging voor nog merkbaar directer en strakker dan met een andere zomerband. Doordat deze zo stijf is geeft Yoko als adviesdruk voor warm 2,5 bar aan onafhankelijk van bandenmaat en type auto.
Wat voor 'krijt' kan je daar eigenlijk het best voor gebruiken? Met bordkrijt werkt het in in ieder geval niet bij mij. Dat gaat er zo af over het gehele loopvlak. Moet iets zijn dat er echt moet afgesleten worden. Zodanig dat je goed verschil kan zien waar slijtage het ergst is.
30 aug 2017 14:19
Dat krijt (beetje vetkrijt achtig) dat de bandenboer gebruikt zal er vast geschikt voor zijn.
Je zou zelfs een streep kunnen maken met een dun penseeltje en iets verf. Door hier en daar op de profielblokken een streepje te trekken.
30 aug 2017 15:13
Op de 993 is het bij 17inch 2,5bar rondom en bij 18inch 3,0bar achter.
Ik lees nergens om welke velgen het hier gaat maar kan me voorstellen dat dit ook nog van invloed is bij de 996.
Daarbij lijkt me minder dan 2,5bar sowieso te laag, zeker achter.
30 aug 2017 20:01
Een semi-slick soft compound kan je gewoon op 2.5 bar afregelen eens hij op temperatuur is.
30 aug 2017 22:31
Klopt, rij op het circuit ook op 2,5 bar warm. 2x meten en lucht aflaten en daarna blijft hij goed.
Maar dat is een E36 en geen 911.
Laatst bijgewerkt door
MarkS op 31 aug 2017 18:16, in totaal 1 keer bewerkt.
31 aug 2017 15:49
Ik gaf op dat ik de Bridgestone RE 050A heb.
Maar dat is niet juist. Er zitten rondom Bridgestone S02a N3 banden op in de maat 225/40/18 en 265/35/18
Die zijn nogal stug en gevoelig voor een paar dagen staan. Na een km of 10 pas fijn rond.
Het gekke is dat dat gehobbel met 3 bar even erg is dan bij 2,3 bar.
31 aug 2017 16:11
zowel met de 993 (het instap modelletje
) als met de 996 Turbo andere waarden geprobeerd maar het best rijden ze op de opgegeven fabriekswaarden. 993 op Bridgestone de 996 op Michelin beiden staan op 2.5 bar voor en 3.0 bar achter. te zacht is zeker niet goed
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.