Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
04 sep 2017 14:32
Hallo,
Ik ben nieuw hier maar rij sinds ca 1 jr een 993 tweede serie (met Varioram).
Het probleem dat ik nu heb is dat de weggedrag van mijn wagen voorin wat zoekerig , nerveus is bij snelheden boven 80 km/uur. En als ik met matige snelheid (40-50 km) over een verkeersdrempeltje rijd dat ahw mijn voorste wiel tegen wielkast aan "schuurt" en met een klap terug op positie komt. Op een gewone wegdek met kasseien hoor ik voorin heftig piepen en kraken zoals ik nooit eerder gehoord heb en is hij wat springerig en bonkerig. Ook opvallend is dat hij beetje naar rechts trekt op vlakke asfaltweg bij snelheden boven 70-80 km/u.
Hij rijdt dus momenteel anders dan ik gewend ben. Normaliter ligt hij solide als een blok op de weg en is het intens genieten.
Ik ben maar een leek en ik vraag me af wat er a.d. hand is. Zijn mijn schokdempers versleten of mijn draagarmen of beiden? Hoe kom ik hier het snelst achter voordat ik naar de garage ga en een poot wordt uitgedraaid?
04 sep 2017 14:49
Roberto, ook al zijn er schokbrekers kapot kan dat bijgeluiden maken maar nooit een spatbord raken. zitten er de originele (toegestane) velgen op de auto, zitten er pacers tussen of heeft iemand de auto extreem verlaagd?? Erger nog is het plotsklaps ontstaan kijk of laat kijken hoe de spoorstangen/stuurinrichting is. zijn ze verbogen, hebben ze speling of is er iets los?? ook is het handig om de voorste schroefveren te controleren, misschien is er 1 gebroken. uit jouw verhaal maak ik weinig op dus vandaar deze vragen.
04 sep 2017 16:01
Ik krijg de indruk van TS dat het probleem opeens is ontstaan. Ik kan me niet voorstellen dat je zo een jaar rond blijft rijden. Dus dat verlagen lijkt me niet aan de orde. Lijkt meer op een draagarm of veerpoot of zo waar een rubber uit ligt of helemaal los zit. In ieder geval iets wat "opeens" los is geraakt. Ik zou er niet meer mee willen rijden. Even een krik eronder en eens voelen aan de voorwielen of daar inderdaad iets niet heel erg los zit. En anders toch maar even naar een specialist. Maar dat schijnt de makkelijkste oplossing hier te zijn
04 sep 2017 16:24
even dus de schroefveren nakijken, grote kans (als ik het verhaal zo lees) dat er een gebroken veer onder zit.
04 sep 2017 17:05
En ff voorstellen en minimaal een foto
04 sep 2017 18:05
Bedankt voor de info allen
Ik heb alleen achter spacers zitten. Ik heb zelf geen brug om te kijken of de schokdempers of de veren gebroken zijn. Moet dus toch naar de garage om het na te laten kijken.
Zelf denk ik dat het de schokdempers zijn omdat ik me nu de APK-keuring van paar maanden terug nog kan herinneren dat de keuringsmeester zei dat een vd schokdempers slijtage begint te vertonen. En al die verkeersdrempels helpen mij ook niet
Hoop natuurlijk niet dat er meer ad hand is.
04 sep 2017 18:40
Aan je nickname te zien, zit je in Heemstede.
Als Steenwijk niet té ver is, voor jou, om te rijden ... ga dan eens praten met Erwin van Rebel Engineering: specialist in het 993 onderstel, de uitlijning én het uitwegen daarvan.
Ook levert hij tegen zeer gunstige prijzen andere schokbrekers en eventueel veren.
Succes met het oplossen van je probleem
04 sep 2017 18:56
Onderstelspecialist Patrick Snel in Zwaag zit ook in jouw buurt.
http://www.snel-automotive.nl/?page_id=461
04 sep 2017 18:59
Anders
http://www.svenmolenaar.nl in Zandvoort, is om de hoek
04 sep 2017 19:25
Olaf schreef:Aan je nickname te zien, zit je in Heemstede.
Als Steenwijk niet té ver is, voor jou, om te rijden ... ga dan eens praten met Erwin van Rebel Engineering: specialist in het 993 onderstel, de uitlijning én het uitwegen daarvan.
Ook levert hij tegen zeer gunstige prijzen andere schokbrekers en eventueel veren.
Succes met het oplossen van je probleem
Met een zwabberende 911, wazrvan het voorwiel aanloopt in het scherm en bonkige geluiden reed ik niet meer naar Steenwijk.
04 sep 2017 21:44
ff bellen en ze halen 'm bij je thuis op
04 sep 2017 23:01
Dan komt hij weer in haar programma
05 sep 2017 9:00
Afspraak gemaakt met PCA voor nakijken onderstel.
Ik denk niet dat het een vd voorstangen of rubbers zijn, want dan hoor je ze continu "klapperen". Ik had bij mijn Audi zo'm probleem gehad en dan hoor je wanneer je op een normale, niet geasfalteerde straat i.e. woonwijk rijdt, continu geklapper.
Ik krijg alleen gebonk te horen wanneer ik over flinke oneffenheden op de weg rijd of zo'n verdomde hoge verkeersdrempel. Vlgs mijn onderhoudsboekje en alle onderhouds facturen zie ik dat de schokdempers nooit zijn vervangen en er dus nog de originelen eronder zitten.
Stel dat het alleen bij schokdempers blijft, weet iemand wat voor type originelen eronder zitten? Zijn het Monroe, Bilstein, Koni of iets anders. Als ik een iets verlaagd onderstel wilt hebben zonder aan comfort in te boeten wat voor set raden jullie mij aan?
05 sep 2017 9:08
Eibach (3 cm lager) veren en standaard Bilstein, overal te bestellen maar af te raden bij de dealer, mijn Bilstein bij Johan van de Gugten besteld en heel goed advies van hem gekregen. voor de prijs bij de dealer kun je ergens anders een dubbele set aanschaffen, nog maar niet te praten over het monteren van het geheel, die prijzen schieten een beetje door zeg maar
05 sep 2017 9:18
Van de Gugten is niet ver bij mij vandaan. Ga er deze week even langs rijden voor hun opinie en evt. offerte.
Dank voor de info
05 sep 2017 11:37
Heb ooit een artikel geschreven over het 993 onderstel, misschien interessant voor je:
http://flugplatz911.blogspot.nl/2013/10/porsche-993-onderstel-informatie-en.htmlRij nu met Bilstein B6 met H&R verlaagd op RS + 5mm hoogte. Bevalt uitstekend zowel voor sportief doorknallen als dagelijks gebruik
05 sep 2017 12:34
Kom net terug vd dealer. Het blijkt allemaal mee te vallen. Enkel rubbers rechtsvoor waren bijna op en aan vervanging toe. Schokdempers rondom waren nog goed. Rechtsvoor was echter ietsje "slapper" dan de rest.
Veren, spoorstangen, etc. allemaal nog in goede conditie.
Omdat 1 schokdemper te slap en rubbers aan vervanging toe zijn, zit ik te tobben of ik alleen de voorste schokbrekers moet vervangen of alle vier met ietsje verlaging.
Neig meer naar het laatste: alle vier vervangen, ietsje verlaagd, maar comfort moet wel goed zijn. Niet dat ik na 1.5- 2 uur rijden gebroken uit de auto kom.
Heb geen ervaring met andere dempers. Weet niet wat juiste type geschikt is voor mij. Bilstein B6, B8 of B12? Andere veren er ook bij?
05 sep 2017 12:35
Goede informatie. Toppie
05 sep 2017 12:59
OOk ik heb het onderstel van mijn 993 vernieuwd. Bilstein B6 dempers. Prima. Ik had ook gelijk H&R veren laten monteren. Die heb ik er na een paar honderd kilometer stuiteren als een kart er weer onder vandaan laten halen en de oorspronkelijke veren weer laten monteren.
Tip: ga eerst eens rijden met een auto die de door jou gewenste/gedachte setup heeft. Kan je mogelijk een hoop ergernis besparen.
05 sep 2017 14:04
Blijkt maar weer dat het heel persoonlijk is!
Ik heb zowel BIlstein Koni als H&R sets verkocht en geinstalleerd op 993's en 964's en heb met vrijwel alle combinaties gereden in verschillende 993's. Waar je ook voor kiest, ga voor een hele nieuwe set rondom niet de helft. Het zal t.o.v. je oude set ( die visueel misschien goed lijken ) een gigantische upgrade zijn en je weet niet wat je meemaakt als ie goed is uitgelijnd op een verse set schokbrekers.
Als je wilt kun je mijn 993 proberen, als je dat te hard vind en dat weet je binnen 5 minuten dan zou ik de veren hergebruiken met verse dempers. Kun je alleen niet veel lager gaan.
Voor uitlijnen zijn er wat mij betreft maar 2 opties, Snel of Rebel. Patrick Snel is dichter bij Heemstede.
PB maar voor een testrondje, ik woon in Haarlem
PS. ik zit niet meer in de verkoop van onderstel spullen dus ga je niks verkopen
05 sep 2017 14:17
Roberto_Heemstede schreef:Afspraak gemaakt met PCA voor nakijken onderstel.
Die zou ik lekker cancellen. Genoeg goedkopere opties.
05 sep 2017 15:18
Maar wat is dan jouw advies?
P-Track schreef:Blijkt maar weer dat het heel persoonlijk is!
Ik heb zowel BIlstein Koni als H&R sets verkocht en geinstalleerd op 993's en 964's en heb met vrijwel alle combinaties gereden in verschillende 993's. Waar je ook voor kiest, ga voor een hele nieuwe set rondom niet de helft. Het zal t.o.v. je oude set ( die visueel misschien goed lijken ) een gigantische upgrade zijn en je weet niet wat je meemaakt als ie goed is uitgelijnd op een verse set schokbrekers.
Als je wilt kun je mijn 993 proberen, als je dat te hard vind en dat weet je binnen 5 minuten dan zou ik de veren hergebruiken met verse dempers. Kun je alleen niet veel lager gaan.
Voor uitlijnen zijn er wat mij betreft maar 2 opties, Snel of Rebel. Patrick Snel is dichter bij Heemstede.
PB maar voor een testrondje, ik woon in Haarlem
PS. ik zit niet meer in de verkoop van onderstel spullen dus ga je niks verkopen
05 sep 2017 18:08
Maarten schreef:Roberto_Heemstede schreef:Afspraak gemaakt met PCA voor nakijken onderstel.
Die zou ik lekker cancellen. Genoeg goedkopere opties.
Buiten de goedkopere opties, zijn er gewoon mannen die het beter kunnen ...
uitlijnen enzo
05 sep 2017 21:52
Ik heb een paar jaar geleden Bilstein PSS10 op mijn 964 laten zetten en nooit spijt gehad. Fijn instelbaar. Even later door Erwin van Rebel laten uitlijnen, hij rijdt sindsdien geweldig. Misschien dat B6 ook prima is, maar mijn ervaring met drie Bilstein sets voor 3 verschillende auto's was toch dat de duurste PSS10 set het fijnste was. Alhoewel de andere twee auto's geen Porsche waren...
05 sep 2017 23:52
Bilstein B6 (HD) is voor de meesten voor straatgebruik prima en zelfs nog een lichte upgrade tov de standaard dempers.
PSS10 is erg mooi en instelbaar maar als je daar geen gebruik van maakt een overkill.
Ik heb proefgereden ermee en vond het net iets te hard.
Erg subjectief dus allemaal. Als je de kans hebt om proef te rijden, doen natuurlijk.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.