Devils son schreef:In 1977 bestond de N codering niet eens.
Ik zou mij daar dus maar geen zorgen over maken. Bridgestones hebben bij de sportievere banden vaak vrij stijve wangen.
Het is geen onzin om bij 15” banden toch voor N codering te kiezen. Dat lijkt vreemd, want waarom N codering banden kopen terwijl dat toen niet eens bestond? Ik zal het proberen uit te leggen.
Tot ongeveer 15 jaar geleden waren banden anders dan tegenwoordig. De opbouw van de band was stugger en het loopvlak was vaak wat zachter voor goede grip. Auto’s en onderstellen zijn veranderd en dat vraagt ook een andere band. Minder verbruik en comfortabeler is wat tegenwoordig telt.
De moderne band doet het gewoon niet goed onder een 911 (punt) Dit is omdat bij een 911 de motor als een groot gewicht achter in de auto hangt. Een moderne auto heeft dat niet, die heeft de motor op de sturende wielen en merk je niks van die slappe wangen van een band, behalve heerlijk comfortabel rijden.
Voor elke 911 moet (?) je tegenwoordig N codering banden gebruiken, ook voor de oudere modellen uit de tijd toen er nog geen N codering bestond. In 15” kom je uit op Pirelli P6000. Maar omdat de Pirelli P6000 N2 erg prijzig is wordt er vaak naar een beter betaalbaar alternatief gezocht. En eigenlijk zijn die er niet meer. Alleen als rond en zwart belangrijk is, dan is er keus. Gaat het om de bekende 911 rijbeleving dan vallen (bijna?) alle banden af.
Zelf heb ik jaren geen Pirelli P6000 met N codering verkocht omdat ik de paar keer dat ik ze geleverd had niet onder de indruk was van de rijeigenschappen, ik het een lelijke band vind en er toen wél goede alternatieven waren. Tegenwoordig schijnt de Pirelli P6000 N2 wel goed te zijn. Waarschijnlijk was het toen een N1 waar ik ervaring mee heb en tegenwoordig is het N2.
Bij de zoektocht naar goedkopere 15" banden zie je dat het stuk voor stuk middenklasse banden zijn. Ik heb veel verschillende type banden geprobeerd maar allemaal hadden ze veel te slappe zijwangen. Daar kun je niet veel mee. Of je moet van het gevoel houden van een oude VW Kever of 356 op 5.60x15 diagonaalbanden en 170km/h op een snelweg met spoorvorming. Ik heb er niet zo’n probleem mee, maar de moderne automobilist is anders gewend en wil ook anders. Ik kan mij er iets bij voorstellen.
De keus in 15” en VR banden is niet groot als het om 185/70-15 gaat. Zelfs niet in HR. (tot 210Km/h) De Vredestein Sprint Classic valt af, geen grip. Misschien leuk om te zien, verder niet echt geschikt. Blijven een paar extreem dure exoten over. Misschien is de nieuwe Dunlop Sport Classic een alternatief. Mooie band en zou er graag eens mee rijden. Ze prijzen hem aan als oude look met modern comfort en wegligging. Geen idee of dat positief is.
In de maat 195/65-15 is de keus veel groter. Maar stuk voor stuk zijn het weer middenklasse banden. Bijvoorbeeld bij Bridgstone de Turanza T001. De sportieve serie van Bridgestone, de Potenza is niet verkrijgbaar in 15”. Dus zelfs de stugge Bridgestone is tegenwoordig niet zo stug meer. En zo gaat dit bij alle merken. Heb je eindelijk een goede band gevonden zijn ze pas leverbaar vanaf 17" of zelfs nog groter. En het zal bij een vernieuwd 15" banden model steeds slechter voor ons worden. Steeds meer gericht op comfort en laag brandstofverbruik.
Ik denk dat er wel wat goedkope merken zijn die banden hebben met stuggere zijwangen maar dan heb je het probleem van te weinig grip. En juist is een band met grip belangrijk bij een 911 die weinig vooras druk heeft.
Een moderne band in 195/65-15 die wel stugge zijwangen heeft is een Run Flat Tyre. (RFT) Ik heb eens een set Bridgestone Drive Guard RFT besteld en het rijdt verassend goed onder een oude 911. Helaas is de grip net niet zoals het zou moeten zijn. Tja, het is ook een middenklasserband, geen topmodel van Bridgestone. Overigens mag een RFT niet onder een auto zonder TPMS ( bandenwaarschuwingssysteem) , dus al helemaal niet onder een klassieke 911. Wel is dat systeem naderhand op te bouwen, maar ik zou liever wat door sparen en een setje Pirelli P6000 N2 nemen.
Het is dus wel degelijk lastig een goede en goedkope band te vinden die de 911 niet tot een gevaarlijk zwabberende auto maakt op hogere snelheden.
Bedenk dat de band het allerbelangrijkste onderdeel van een auto is, zeker van een 911. Ik zou er liever niet op willen besparen.
Een moderne N coderingband geeft dus het gevoel zoals een band gaf in de tijd toen de 911 nog nieuw was. De moderne normale band kan de oorzaak zijn dat een 911 gevaarlijk reageert op stuurbewegingen op iets hogere snelheid.