Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
31 maart 2018 11:17
Ik heb al enige tijd een probleem, mijn 996 trilt, met name boven 138 km/uur maar ook voelbaar bij lagere snelheden. Bij gas geven voel ik zo goed als niets maar op continue snelheid wel.
Tot op heden wiellagers vervangen, opgangrubbers differentieel en koppeling naar voor as vervangen, as gebalanceerd, wielen gebalanceerd. Wat kan het nog zijn? Porsche zegt dat 1 velg iets krom is, net buiten marge van Porsche, kan dat het zijn? Er wordt ook gezegd dat mijn remschijven krom zijn, hoe kom ik hierachter zonder veel geld uit te geven? Wat kan het nog meer zijn.
Rijden is mijn 911 is gewoon niet leuk, niet genieten, en daar baal ik van...
Hoor graag,
Richard
31 maart 2018 20:57
Remschijven krom dat zou je moet voelen met zachtjes remmen dat het trillen erger wordt.
Hoe oud zijn je banden? Misschien zijn ze afgeplat of zit er een scheurtje in het loopvlak.
Velgen recht?
Anders eens een bandenboer zoeken die een Hunter 9700 load balancer heeft. Kan je precies laten opmeten of er ergens te veel hoogteslag in zit en of de velg nog recht genoeg is.
Zoals je zelf zegt je hebt een kromme velg. Dat kan soms erg nauw luisteren icm de band die er om ligt.
Setje nieuwe (goede) banden met frisse balancering?
Als dat allemaal
Niet helpt stap voor stal verder kijken naar ophanging. Speling op rubbers etc.
31 maart 2018 21:14
Eerst velgen laten controleren op rondheid. Er worden soms duizenden euros in het oplossen van problemen gestoken, terwijl het soms heel simpel is: velgen niet rond.
31 maart 2018 21:18
Gewoon ergens proberen een setje (winter) wielen te lenen. Om dan af te leiden of het wel of niet aan de wielen ligt.
Zo ja, dan kan men bij een bandenbedrijf op het balanceerapparaat snel vinden welk wiel/wielen het veroorzaakt.
31 maart 2018 23:31
Dank voor de reacties, de banden zijn vorig jaar vervangen, toen ook de rubbers gedaan en aandrijfas gebalanceerd. Alles door Porsche Maastricht.
Ik wil Porsche idd vragen of zij een set hebben om te proberen maar ik denk niet dat dit het is. Hoe kan ik de remschijven testen, nee trillen wordt niet erger als ik zacht rem.
Ik hou jullie op de hoogte als ik iets weet.
31 maart 2018 23:49
Ik heb geen 996 (wel een C4) maar jaren lang een vibratie gehad rond 150 km/uur.
Zeer irritant.
De onderhouds-historie leert dat diverse specialisten hier aandacht aan hebben
gegeven, maar nooit met een oplossing zijn gekomen. Zou misschien zus, zo, enz.
Je zoekt het al snel in onbalans van een wiel, aandrijfas, en dat is ook logisch.
Bij mijn auto bleek het een gescheurde versnellingsbak-steun te zijn.
Marcel Graumans van Fast Oldies heeft uiteindelijk de vinger op de zere plek gelegd.
Dus wie weet ... ?
01 apr 2018 9:27
Goede tip ... baksteun en motorsteunen controleren.
Voor een handbak komt het niet veel voor dat ze stuk gaan, maar alles slijt uiteindelijk. Voor de automaat is de steun anders met meer rubber en die gaan na al die jaren uitdrogen en scheuren.
01 apr 2018 18:39
Zijn er vorig jaar 4 banden vervangen? Heb je op de voor- en achteras hetzelfde merk banden?
01 apr 2018 19:10
Ik snap het helemaal, was ook volledig het vertrouwen in mijn 997 kwijt en ten einde raad.
Mijn 997 had ook last van trilling na een paar maanden op een nieuwe set banden. De auto voelde onstabiel bij hobbels rond de 130km/u (dipjes in de snelweg, als de voorkant licht wordt). Het was gewoon eng en de lol was er echt van af. De banden waren gemonteerd en de auto was uitgelijnd bij een P specialist dus ik veronderstelde dat het goed zou zijn. Toch met mijn klachten teruggegaan en ze zeiden dat het waarschijnlijk platte kantjes waren door 3 maanden stilstand. Dus 4 nieuwe banden.. right..
Na uitgebreid onderzoek op internet heb een bandenboer gezocht met een Hunter 9700 (zoals hierboven ook beschreven). Ze hebben de band op de velg een kwartslag gedraaid en er waren bijna geen gewichtjes meer nodig. Erg bijzonder wat die machine allemaal kan meten. Daarna voelde de auto weer helemaal top!
01 apr 2018 20:34
De Hunter 9700 is een goed apparaat maar geen wonderdokter. Een slechte band of velg of de superpositie van beiden blijft moeilijk of zelfs onmogelijk te corrigeren.
Voordeel is wel dat het de velg EN band opmeet op hun rond-heid en kan zo desnoods de ideale positie van de band bepalen om de ongelijkheden te minimaliseren. Een velg of band met te veel hoogteslag wordt dus ook herkend. Vooral omdat de meting gebeurt doordat het loopvlak van de band belast wordt om de werkelijke rijsituatie zo goed mogelijk te benaderen kan net dat verschil maken om de balans zo perfect mogelijk te krijgen.
Vergeet niet dat het hierbij gaat over brede achterbanden en over een redelijk grote maat (18inch). Dus kleine afwijkingen kunnen grote gevolgen hebben.
Zou dus eerst eens een Hunter proberen. Dan eens met een andere set velgen met vergelijkbare banden. En dan zo stap voor stap verder te gaan.
Nog een vraag. Welke banden heb je er nu onder liggen (merk, type, hoeveel km al gereden). Rij je vaak/veel? Al eens geprobeerd met de spanning voor/achter een tikje lager te zetten (bv. 2.3 / 2.8 ).
Sommige banden (vooral Bridgestone) willen nl. ook gewoon wel eens de eerste kms na een paar dagen stilstaan en/of bij koudere dagen trillen. Heb wel eens gehad dat het soms 20-50km duurde voor het weg was. Erg vervelend.
Pirellis staan er om bekend om een pain in the ass te zijn om zo goed te balanceren. Eens dat goed is gelukt wel een supergoeie band.
Mijn huidige set banden op de 996 (Yokohama Advan Sport 105) heeft ook even geduurd voordat ze goed trillingsvrij reden. Uiteindelijk is het na 1000km en nog eens vanaf nul balanceren weg gegaan.
Het is erg vervelend er zijn zoveel variabelen in het spel. Happy Hunting. Benieuwd wat er op termijn gevonden gaat worden.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.