Ik kwam laatst een verhaal tegen van een 986 rijder die de koppeling niet fijn vond:
Nu herkende ik mijzelf wel in dit verhaal, dat de koppeling van een Porsche (voornamelijk 996/986) op de een of andere manier nét niet helemaal lekker werkt.
De tip was om de koppelingsveer bij het pedaal te verwijderen:
https://www.renntech.org/forums/topic/13367-clutch-booster-spring-removal/Gezien dit klusje zéér eenvoudig is (ook voor de niet-sleutelaar) en slechts één spijker aan materiaal kost kon ik niet wachten dit zelf uit te proberen.
Afgelopen weekend heb ik dan ook de veer bij mij verwijderd.
Ik wil er maar een ding over kwijt:
het is fantastisch.
Nee, de koppeling is nu niet (te) zwaar, maar de bediening er van is nu zoals ik verwacht van een Porsche!
Waarom de veer in mijn optiek niet lekker werkt:
De veer heeft een kantelpunt als het pedaal omlaag gaat, bij dit kantelpunt drukt de veer ineens de andere kant op wat een onnatuurlijk gevoel geeft bij het koppelen.
Zonder deze veer zit er niks wat het gevoel van de koppelingsplaten wegneemt uit het pedaal, wat het voelen van het aangrijppunt eenvoudiger maakt. Het pedaal komt nog steeds vanzelf omhoog, de veer zorgt er enkel voor dat deze makkelijk in te drukken is.