Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Remklauwrevisie achter 3,2

26 sep 2018 18:47

Linksachter liep de schijfrem aan. Een der twee zuigers bleek niet zo lekker te glijden.
Ik heb de klauwen uitgebouwd en het gat van de remleiding van een stopje voorzien:
Afbeelding

Bij de lokale onderdelenboer heb ik twee setjes ongebruikte rubbers (Hitec 435360) gehaald om in de klauwen te bouwen.
Nu schijnen de rubber ringen die in de cilinder komen niet recht te zijn maar licht trapeziumvormig. Deze kerel vertelt er over:
https://youtu.be/PgPQKqFWeos?t=4m55s

En warempel, ik kan bij elk der vier ringen een dikke en dunne kant vinden maar dit is zó minimaal dat ik twijfel of het wel echt is.
Weet iemand hier meer over?

Re: Remklauwrevisie achter 3,2

28 sep 2018 8:58

Die ringen zijn meestal gewoon vierkant in doorsnede en dan maakt het niet uit hoe je ze plaatst.
Mocht je al denken een minimaal verschil te zien dan vallen ze onder vierkant en kun je ze gewoon monteren.





.

Re: Remklauwrevisie achter 3,2

28 sep 2018 21:09

Bedankt Erwin.
Met het revisiesetje dat ik had, Hitec 435360, was iets vreemds aan de hand. De stofrubbers waren met geen mogelijkheid te bevestigen aan de klauw. Ik ging daarmee terug naar de automaterialenzaak en zij wisten het ook niet.
Toen reed ik naar P & P in Roggel. Hij had het juiste materiaal, een setje van Ate.
Thuis bekeek ik de rubbers, het bleken exact dezelfde te zijn als die die ik eerder had. Met een klein verschil; de nieuwe rubbers hadden de ingebouwde klemring met tandjes. De eerste rubbers hadden die klemring niet. Ik denk dat dat een productiefout is, volgende week ga ik nog even terug naar de automaterialenzaak.
Links met en rechts zonder klemring:
Afbeelding

Die stofrubbers er op persen was een heel gedoe. Met de hand lukte dat niet, ik heb een zuiger uit een andere remklauw gebruikt als hulpstukje:
Afbeelding

Re: Remklauwrevisie achter 3,2

30 sep 2018 0:19

Ik vind het leuk om nog een foto te plaatsen van de ellende.
Afbeelding

Ik had mijn fototoestel niet bij en kon geen foto maken van de gereviseerde klauwen.
De remklauwen heb ik ingebouwd, de onderste bout niet op draaimoment maar op zijn oudnederlands "vast is vast". Daar kon ik zo moeilijk bij, geen idee hoe anderen dat doen.
Daarna heb ik de klauwen ontlucht met de oude remvloeistof uit het reservoir en flink geremd zodat alle remblokken "aan" zitten.
Daarna de hele auto van nieuwe remvloeistof voorzien.
Dat was een drama, mijn ontluchtingsetje kon ik niet vastdraaien op het remvloeistofreservoir. Omdat ik alleen was heb ik de vloeistof daarom op zuivere zwaartekracht uit zichzelf door de leidingen laten lopen, geholpen door af en toe een beetje pompen met het rempedaal.
In totaal 0,7 liter nieuwe vloeistof gebruikt, ra 250 ml, la 200 ml, rv 150 ml, lv 100 ml, ongeveer.
Dan een voorzichtig proefritje, de auto remt goed! :ba:
Maar de handrem was niet goed, leek voornamelijk links te remmen. Dus de auto weer op bokken, wielen er af, handrem stellen door het gat in de remschijf, jullie kennen het wel. Met de handrem ben ik niet helemaal tevreden, hij remt pas op tandje 8 dus daar moet ik nog wat aan doen maar voor de APK zal het wel in orde zijn.
:mrgreen:
Plaats een reactie