Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

kromme schijven na 10000 km

10 mei 2022 22:07

10.000 km geleden heb ik een paar nieuwe remschijven van het merk Sebro op mijn 993 cabrio gemonteerd. Nu, onderweg naar het zuiden merkte ik dat bij licht aanremmen het stuur begon te trillen. Alleen bij hard doorremmen verdween de trilling. En ik heb het niet over een lichte vibratie zoals bij een onbalans in de wielen, maar over behoorlijk trillen. Ik herken het als het resultaat van kromme schijven. Zijn er hier mensen die ook zo'n ervaring hebben met Sebro schijven. Niet om mijn gelijk te halen, maar meer om straks een andere, lees betere keuze te kunnen maken.
Ik heb het hier al vaker verteld, maar ik rij als een drol met de 993 en op een circuit kom ik al helemaal niet. En nee, mijn voet blijft niet op het rempedaal bij een verkeerslicht :D

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 4:48

inremmen_nieuwe_remschijven

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 8:33

@DPRIDE
Op dit site die jij linkt zeggen ze:
Trillingen tijdens remmen
Dit kan trillingen tijdens toekomstige rempartijen als gevolg hebben. In heuvelachtig terrein gebruik je daarom altijd de handrem.

Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord en klinkt in mijn oren als een broodje aap.
Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel... :popcorn:

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 8:39

Als ik in de bergen gebruik moet maken van de handrem dan hadden ze toch wel knijpremmen zoals op een fiets aan het stuur gemaakt? Wat een rare opmerking. De rest van het verhaal is ruimschoots bekend.

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 8:47

In de nieuwe generatie auto's je handrem gebruiken is niet aan te raden; is namelijk een noodstop!

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 9:01

Ik denk dat hier bedoelt wordt dat als je stil staat op een helling om dan de handrem te gebruiken. Alleen wat ongelukkig geformuleerd

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 9:14

Ik heb geen goeie ervaringen met merken als Zimmerman en Sebro, Ze hebben allemaal de neiging om krom te trekken als je ze een keertje goed warm had. Dat was mijn eerstehands ervaring met mijn 964's en 968. Ik heb van alles geprobeerd, niet de handrem aantrekken, laten afdraaien etc maar bijna altijd trok de voorschijven krom. Sindsdien betaal ik op advies van een gerenommeerde Porsche specialist altijd de extra geld voor schijven geleverd door Porsche zelf. Ja ze maken het niet zelf, maar toch leveren ze schijven die bij mij de afgelopen 14 jaar nooit krom is gaan trekken nadat ze een keertje goed gebruikt werd :idea:

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 9:28

outletvalve schreef:Ik denk dat hier bedoelt wordt dat als je stil staat op een helling om dan de handrem te gebruiken. Alleen wat ongelukkig geformuleerd


Ja dat is uiteraard zo. Dan is het wat ongelukkig geformuleerd. Maar ook daar houd ik me aan. Alle handelingen die kromme schijven kunnen veroorzaken vermijd ik. Daarom is het ook zo frustrerend.

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 9:46

Check de pasvlakken van je wielnaaf eens. Die moeten perfect schoon zijn als er nieuwe schijven worden gemonteerd.
Heb zowel Sebro als Zimmermann in gebruik en is echt dezelfde kwaliteit als de originele (en veel te dure) Brembo schijven. Zowel op circuit als straatgebruik op diverse water- en luchtgekoelde modellen echt nooit problemen gehad.

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 9:57

Die schone pasvlakken had ik extra op gelet. Een specialist had mij daar al eens nadrukkelijk op gewezen. Fijn te horen dat de Sebro's toch wel goed zijn. Ik denk dat ik gewoon een soort van pech heb.

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 10:40

Je rijdt als een drol …. zeg je.

Kort en hard remmen vanaf nu [drol modus uit]

;)

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 12:03

Zal ik doen Olaf :)

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 12:49

Met mijn 964 ook een tijdje problemen gehad met trillen bij het remmen. Ik dacht ook aan kromme remschijven. Bleken uiteindelijk kromme wielnaven te zijn. Wellicht ook eens laten nameten.

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 14:05

dpRide schreef:inremmen_nieuwe_remschijven
Wat een slecht artikel zeg! Ze beginnen met te zeggen dat inremmen erg belangrijk is en daarna zeggen ze niet hoe je moet inremmen.

bjft schreef:ik rij als een drol
Dat is niet erg. Als je maar niet remt als een drol. Wat korter en krachtiger remmen geeft de remdelen meer tijd om af te koelen.
Uit mijn ooghoek zie ik mijn passagier van gisteren door de auto vliegen, steeds weer tegengehouden door de riem :mrgreen:

Re: kromme schijven na 10000 km

11 mei 2022 21:28

Je kan hier heel veel over schrijven,
Maar meestal is het toch gewoon voet op de rem of door een diepe plas water.
Kan zijn dat je remmen iets aanlopen en de schijven dus warm worden.maar wielnaven komt ook voor. Maar dat merk je eigenlijk pas als je nieuwe schijven monteert. Ook je remsysteem goed ontluchten zodat de blokken goed terug gaan en zorgen dat je dempings plaatjes vast zitten aan de blokken.
Ook zorgen dat de zuigers van de remmen goed gangbaar zijn en wielen vast zetten met moment sleutel

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 1:39

Inderdaad zoals hierboven,
Remklauwen/flexibels zijn ook niet nieuw meer en remmen kunnen al wat aanlopen zonder dat je het echt merkt.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 8:17

Ook ik heb gemerkt dat een 993 daar heel erg gevoelig voor is :oops:
Heb de schijven ook al diverse malen vernieuwd en idd de naaf heel erg goed schoongemaakt voor de schijf word gemonteerd :thumleft:
De laatste zitten er alweer jaren op maar rijd ook (te) weinig met luchtkoeler.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 13:15

bjft schreef:Zijn er hier mensen die ook zo'n ervaring hebben met Sebro schijven. Niet om mijn gelijk te halen, maar meer om straks een andere, lees betere keuze te kunnen maken.


Ja, ik heb veel ervaring met dit bekende 993 (en in mindere mate ook 964) probleem. De huidige Sebro remschijf is niet het probleem, dit probleem had je net zo goed met een originele remschijf kunnen krijgen. Goede montage, goede auto en een dosis geluk dat jou het bekende tril probleem bespaart blijft heb je nodig. :D

.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 13:44

Erwin bedankt voor je reactie. En ik al 11 jaar maar denken dat ik een goeie auto heb. Haha. Maar uhm, volgens mij heb ik bij de montage juist goed opgelet dat alles schoon, clean en optimaal gangbaar was. En wil je eigenlijk zeggen dat de schijven nog gewoon goed zouden kunnen zijn en dat het euvel dus ergens anders in zit?

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 14:07

bjft schreef:En ik al 11 jaar maar denken dat ik een goeie auto heb. Haha. Maar uhm, volgens mij heb ik bij de montage juist goed opgelet dat alles schoon, clean en optimaal gangbaar was. En wil je eigenlijk zeggen dat de schijven nog gewoon goed zouden kunnen zijn en dat het euvel dus ergens anders in zit?


Ook een goede auto kan wat 'losser' in de wielophangingsrubbers zijn komen te zitten. Maar het probleem zit meestal in slingering van de naaf. Schoon is een pré, maar hoeveel naafslingering heb je gemeten? Vast meer dan 0,03mm.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 14:14

Nee, de naafslingering heb ik bij montage niet gemeten. Het is voorzover ik me kan terughalen begonnen op de terugweg vanuit Frankrijk vorig jaar oktober. Dat zal dus rond km 9000 na vernieuwen van de remschijven zijn geweest. De 9000 km ervoor geen centje pijn gehad.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 14:28

Advies dat werkt: Na de wielnaven meten en afwegen of de slingering acceptabel is de remschijven laten afdraaien op de auto door een bedrijf die daar ervaring mee heeft en dus weet hoe hij dat bij een 993 moet doen. Daarna héle grote kans op fijne remmen zonder trillen.



.

Re: kromme schijven na 10000 km

12 mei 2022 14:37

Dank je wel voor de tips Erwin.

Re: kromme schijven na 10000 km

23 jun 2022 19:59

Zou eens kijken of je remmen slepen, worden ze loei heet van. En je remolie testen op vocht gehalte, krijg je luchtbelletjes van.
Dit beide is een slechte combinatie, zelfs als je rijdt als een drol :mrgreen:

Re: kromme schijven na 10000 km

23 jun 2022 21:13

Ik zou ook eens kijken naar de ouderdom van de remslangen. Als ze erg oud zijn, zwellen ze op bij remdruk. Het gevolg kan zijn, dat de blokken niet goed terugkomen en op de schijf gaan slepen, met veel hitte tot gevolg. Ik heb dit ervaren met F- en G-modellen.
Plaats een reactie