Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
22 sep 2022 9:08
Hoi,
Zoals in m'n voorstellingstopic aangehaald ben ik bezig met de voorbereidingen om m'n 2005 Porsche 997 Carrera S na 8 jaar stilstand terug in orde te zetten. Buiten het nodige grote onderhoud, wou ik de wagen ook subtiel verlagen. De wagen is uitgerust met PASM en dat wil ik behouden. Enkel andere veren steken is geen optie, omdat de schokdempers 57.000 km's zijn ingesleten op de huidige veren.
Met behoud van PASM kom je al snel uit op de Bilstein B16 Damptronics schroefset. Online lees ik hier veel positieve zaken over, dat de wagen in Comfort-stand 10-20% stugger rijdt, maar dat de demping veel beter aanvoelt. Er is één groot nadeel, en dat is het feit dat ik een Belg ben. Terwijl ik erg lovend ben over ons bier en chocolade, kan ik dat echt niet zijn over onze Belgische wegen. Zo zijn er ook deskundigen die het me afraden om een B16 kit te steken omdat ik elk putje zou voelen, verkeersdrempels schuin moet nemen etc.
Spijtig genoeg ken ik ook geen mensen met dergelijke ophanging om een keertje mee te rijden, dus 't voelt een beetje raar om een kost van 4.500 EUR te investeren enkel en alleen op subjectieve feedback wat ik vind online.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de 997 S een tikkeltje strakker mocht afgeveerd zijn, maar het is niet de bedoeling om het comfort zodanig op te offeren dat vrouwlief en m'n 2 kinderen, die nu nog achteraan passen, nooit meer mee willen rijden.
Feedback is welkom! Heeft er hier iemand ervaring met de B16 ophanging? Wat zou je doen in mijn plaats?
Bedankt!
22 sep 2022 9:35
Geen ervaring mee, maar ik zou het niet doen. De wegen in België zijn idd erg slecht, itt het bier en de chocolade.
Denk dat het voordeel van iets strakker sturen teniet gedaan wordt door het ingeleverde comfort.
Als je iemand kent met een GT3 zou je daar ook een keer in mee kunnen rijden. Is nog stugger denk ik, maar geeft wel een indicatie.
22 sep 2022 9:48
Hallo,
Ik ben van de week ook in belgie geweest, moest van boom naar maastricht. Het is echt niet gedoen. Wat maakt dat asvalt een herrie. Het is echt vreselijk.
Ik heb ook pasm. Wel met het 030 onderstel.
Dat zijn ook pasm dempers maar dan -20 mm.
Als jij nu een s hebt met pasm is hij - 10 mm
Ik heb de porsche laten uitlijnen en bussen laten vervangen bij modena racing in tholen
Dat is echt een wereld van verschil.
Zij kunnen ook de pasm anders inleren als je dat wil
Gr anton
22 sep 2022 14:14
Ik heb een B16 op mijn 997TT.
Inmiddels 100k km's mee weggetikt.
Sportstand gewoon laten voor wat het is. Veel te stug, maar dat is bij de standaard dempers al zo.
Mijn advies, neem de set en koop er een setje soepeler veren bij. Die kosten niet de wereld en maakt net het verschil.
Als je echt iets goeds wilt: Koop Intrax met ARC. Zachte setup, maar door ARC nauwelijks hellen in de bochten.
Reken wel op 5-6k voor een setje en je zult bij KW nog even een PASM delete moeten kopen van plm. 350,-
22 sep 2022 16:31
Ben helaas nog geen ervaringsdeskundige, maar ik zit zelf t.z.t. aan B16 Damptronic i.c.m. zo'n DSC kastje (
https://www.dscsport.com/product/dsc-vplug-n-play/) te denken:
- B16 kun je volgens mij ook subtiel verlagen met slechts 15 mm.
- Het DSC apparaat tovert je dempers om naar dynamische dempers, waarvan de demping tijdens het rijden constant wordt aangepast. Dit kun je dan met 2 mappings doen: een soepele en een stijvere (sportknop) en evt. helemaal naar wens tunen. Het maakt gebruik van realtime G-krachten, remdruk, gaspedaal stand, etc.
Conclusie (nogmaals: van horen zeggen):
- Subtiel omlaag is mogelijk
- Goede wegligging van de B16's
- Desgewenst zelfs meer comfort dan PASM in standaard-setting, waarbij de auto vanzelf stijver wordt als je bijvoorbeeld een bocht in duikt of hard remt/accelereert.
- Slecht voor de portemonnee
Laatst bijgewerkt door
Spastblast op 22 sep 2022 16:41, in totaal 1 keer bewerkt.
22 sep 2022 16:37
Pasm delete voor 350? Kun je dat niet gewoon met de piwis uitprogrameren dan?
22 sep 2022 16:59
Voor zover ik me erin heb verdiept zou een P dealer dat moeten kunnen, maar er zijn er maar heel weinig die dat voor je willen of kunnen doen.
Ruf schijnt het te doen voor een schappelijk bedrag, maar is toch een heel ritje (alhoewel de moeite waard denk ik als je er een fabrieksbezoek aan vast kunt knopen)
https://www.kwsuspensions.de/catalog/pr ... /id/15731/
22 sep 2022 18:19
Spastblast schreef:Ben helaas nog geen ervaringsdeskundige, maar ik zit zelf t.z.t. aan B16 Damptronic i.c.m. zo'n DSC kastje (
https://www.dscsport.com/product/dsc-vplug-n-play/) te denken:
- B16 kun je volgens mij ook subtiel verlagen met slechts 15 mm.
- Het DSC apparaat tovert je dempers om naar dynamische dempers, waarvan de demping tijdens het rijden constant wordt aangepast. Dit kun je dan met 2 mappings doen: een soepele en een stijvere (sportknop) en evt. helemaal naar wens tunen. Het maakt gebruik van realtime G-krachten, remdruk, gaspedaal stand, etc.
Conclusie (nogmaals: van horen zeggen):
- Subtiel omlaag is mogelijk
- Goede wegligging van de B16's
- Desgewenst zelfs meer comfort dan PASM in standaard-setting, waarbij de auto vanzelf stijver wordt als je bijvoorbeeld een bocht in duikt of hard remt/accelereert.
- Slecht voor de portemonnee
Over die DSC controller had ik ook al veel gelezen. Blijkbaar dag en nacht verschil en ook in combinatie met de B16 kit. En ook belangrijk de sport-modus wordt erg bruikbaar. En dat is ook de reden waarom ik PASM niet wil uitschakelen. Ik wil bewust kunnen kiezen tussen comfortabel rijden en sportief rijden. Dus ik denk dat ik gelijk voor die DSC Sport Controller ga.
Ja 't is niet goed voor de portemonnee
Enig idee waar je die controller kan kopen zonder dat je nog extra douane kosten hebt? Misschien via
https://www.design911.co.uk? Ik dacht gelezen te hebben dat ze ook een magazijn in NL hebben en daaruit verschepen.
22 sep 2022 18:45
Nou ik heb nu zelf ook piwis en volgens mij is dat niet zo heel moeilijk om het te deleten.
Maar piwis is echt een doolhof aan mogelijk heden.
22 sep 2022 21:09
PASM is volgens mij meer dan alleen de hardheid van een schokdemper. Ik weet niet of je met piwis alleen de schokdempersturing kunt uitschakelen. Met de KW set is dat in ieder geval wel het geval.
22 sep 2022 22:02
Ik heb onlangs een Bistein B16 damptronic set laten monteren, incl nieuwe rubbers, draagarmen etc. Een enorm groot verschil in wegligging, klein verschil in comfort maw iets stugger, maar gewoon prima te doen. Investering meer dan waard.
23 sep 2022 10:48
Kattekrab schreef:Over die DSC controller had ik ook al veel gelezen. Blijkbaar dag en nacht verschil en ook in combinatie met de B16 kit. En ook belangrijk de sport-modus wordt erg bruikbaar. En dat is ook de reden waarom ik PASM niet wil uitschakelen. Ik wil bewust kunnen kiezen tussen comfortabel rijden en sportief rijden. Dus ik denk dat ik gelijk voor die DSC Sport Controller ga.
Ja 't is niet goed voor de portemonnee
Enig idee waar je die controller kan kopen zonder dat je nog extra douane kosten hebt? Misschien via
https://www.design911.co.uk? Ik dacht gelezen te hebben dat ze ook een magazijn in NL hebben en daaruit verschepen.
Ik heb me nog niet verdiept in waar je die het beste kan kopen. Maar die site heeft inderdaad sinds kort een NL magazijn. Volgens mij i.v.m. Brexit en bijkomende importkosten voor het Europese vasteland, die je op deze manier uitspaart.
Vergeet niet dat je ook deze nodig hebt bij 'ons' model:
https://www.design911.co.uk/fu/prod1361 ... =doofinder
29 sep 2022 6:12
Hans44 schreef:Voor zover ik me erin heb verdiept zou een P dealer dat moeten kunnen, maar er zijn er maar heel weinig die dat voor je willen of kunnen doen.
Ruf schijnt het te doen voor een schappelijk bedrag, maar is toch een heel ritje (alhoewel de moeite waard denk ik als je er een fabrieksbezoek aan vast kunt knopen)
https://www.kwsuspensions.de/catalog/pr ... /id/15731/
Om PASM te deactiveren is vrij simpel te doen met een PIWS =>
http://awe-tuning.com/media/pdf/AWE_Tun ... Delete.pdf
29 sep 2022 9:16
anton964 schreef:Ik ben van de week ook in belgie geweest, moest van boom naar maastricht. Het is echt niet te doen. Wat maakt dat asfalt een herrie. Het is echt vreselijk.
Haha, welcome to my world. Om van de putten en verkeersdrempels nog te zwijgen. Ik kan, op enkele betere stukken weg na, alleen op de comfort stand rijden hier in België. DE reden waarom ik zelfs nog niet overwogen heb een strakkere vering te monteren.
30 sep 2022 8:53
GinnFizz schreef:anton964 schreef:Ik ben van de week ook in belgie geweest, moest van boom naar maastricht. Het is echt niet te doen. Wat maakt dat asfalt een herrie. Het is echt vreselijk.
Haha, welcome to my world. Om van de putten en verkeersdrempels nog te zwijgen. Ik kan, op enkele betere stukken weg na, alleen op de comfort stand rijden hier in België. DE reden waarom ik zelfs nog niet overwogen heb een strakkere vering te monteren.
Dat is ook gelijk de reden waarom ik de DSC controller mee laat installeren. Daarbij ik ben ook niet van plan om echt heel laag te gaan. Het belangrijkste is gewoon om nét iets strakker te rijden als het er iets dynamischer aan toe gaat.
06 okt 2022 19:06
Schokbrekers die inslijten? Klinkt niet aannemelijk. Ik zou lekker alleen iets kortere veren monteren. Dat ligt hij lager en veert hij iets immers ook iets strakker door de kortere veerweg als je die karakteristiek gekozen hebt. En dan lekker profiteren van alle know how die porsche in PASM heeft gestoken.
07 okt 2022 16:01
Octaaf schreef:Schokbrekers die inslijten? Klinkt niet aannemelijk. Ik zou lekker alleen iets kortere veren monteren.
Voor wat het waard is... Ik heb hier ook naar geïnformeerd bij mijn Porsche-specialist en die vertelde iets soortgelijks; als de schokdempers er al een tijdje onder zitten, dan zijn ze 'gewend' in een bepaald bereik te werken (los van het feit dat ze voor een bepaalde veerlengte zijn bedoeld), als je er dan opeens kortere veren onder gooit, dan is de kans groot dat dit een slechtere wegligging oplevert.
07 okt 2022 16:24
Alleen veren vervangen is verkeerde zuinigheid. De auto gaat er slechter van sturen, dempers slaan door (vaak een te lange slang voor de kortere veer) en gaan meestal snel lekken.
Een auto kopen van 50k en dan hierop bezuinigen snap ik echt niet, tenzij je 'm hebt om alleen maar naar te kijken, maar dan kun je (net als vroeguhh) de huidige veren inkorten met de lasbrander.
16 nov 2022 15:03
Hoi,
Enkele jaren geleden heb ik een Bilstein B16 Damptronic op de Carrera S mk1 laten monteren. Na ca. 15.000 km weer terug gegaan naar de originele dempers maar dan met Techart verlagingsveren. Is een prima combinatie. De Bilstein set ligt nog als nieuw in doos de garage...
16 nov 2022 17:01
Mocht je de set willen verkopen, laat het dan even weten, dan kunnen we kijken of we het daar eens over kunnen worden. Ik was eigenlijk van plan me hier pas later in te verdiepen, maar wellicht is dit leuk voor beiden.
16 nov 2022 17:03
Mag ik me al aanmelden om een keertje mee te rijden dan?
02 dec 2022 17:36
Sorry voor late reactie. Was even niet op het forum maar wil de set wel verkopen.
05 dec 2022 10:12
Super, ik heb je gemaild.
05 dec 2022 10:13
Kattekrab schreef:Mag ik me al aanmelden om een keertje mee te rijden dan?
Eerst maar eens kijken of en wanneer het eronder komt
14 mei 2023 15:13
Zijn er al nieuwe ervaringen opgedaan met de B16 dempers eventueel icm de DSC upgrade?
Ben op zoek naar een upgrade voor onder mijn Cayman. Neig zeker naar B16.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.