Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Beschaafd opleuken; 18" velgen?

11 sep 2005 21:21

Afgelopen zaterdag bij RennTech de P opgehaald.

Bij een vorige gelegenheid heeft Erwin de wagen al voorzien van M030 veren en dempers. Nu zijn ook de daarbij behorende originele P-stabi's gemonteerd. :D

Ik zit nog met een twijfelpunt: 18" velgen (Turbo-look I) of niet? :? Ik vind ze wel stoer maar heb nog niet helemaal duidelijk (ja ja, ook na gebruik van de zoekfunctie) wat dat doet met de rij-eigenschappen.

Iemand ervaring met de overstap van Cup 17" naar Turbo-look 18"? Wat is pro/contra?

11 sep 2005 21:27

Ja.

Voor mij alleen maar positief.
Gewoon doen.

11 sep 2005 21:34

17" geen optie voor 993, 18" mi een must....

11 sep 2005 22:10

18 inchers horen er gewoon onder alles wat kleiner is is gewoonweg te klein voor de auto imho , ook al denkt porsche daar anders over

11 sep 2005 22:15

993 tot '95 wel dit ding monteren------------------>
Afbeelding

12 sep 2005 0:11

18" turbolook??Moet je niet doen...is echt niet mooi. :lol: 8)

Re: Beschaafd opleuken; 18" velgen?

12 sep 2005 11:01

FS1 schreef:..... Ik vind ze wel stoer maar heb nog niet helemaal duidelijk (ja ja, ook na gebruik van de zoekfunctie) wat dat doet met de rij-eigenschappen.

Iemand ervaring met de overstap van Cup 17" naar Turbo-look 18"? Wat is pro/contra?

Marcel schreef:17" geen optie voor 993, 18" mi een must....

en
robbie965 schreef:18 inchers horen er gewoon onder alles wat kleiner is is gewoonweg te klein voor de auto imho , ook al denkt porsche daar anders over

:roll: :roll:

12 sep 2005 11:28

Ok, advies was alleen cosmetisch georienteerd. MIjn 993 targa destijds omgezet van 17 naar 18", weinig merkbaar verschil...wel een stuk mooier

13 sep 2005 0:26

gewoon doen

13 sep 2005 10:09

dennis964 schreef:gewoon doen

Omdat jij het mooier vindt :?: :roll:
Voor sommigen geldt blijkbaar meer dan het cosmetische aspect en vraagt hij zich terecht af wat de consequenties ervan zijn. Een serieus antwoord hier op blijft echter, m.u.v. door RS-R, uit .....

13 sep 2005 12:38

Voor het oog worden inderdaad vaak grotere velgen gemonteerd.
Het rijden met laagprofiel banden zorgt in het algemeen voor een iets stugger, minder comfortabel rijgedrag., maar bij een Porsche lijkt me dat geen probleem :wink:
Theoretisch is de acceleratie bij grotere velgen iets minder, de topsnelheid daarentegen zal iets toenemen, maar beiden zijn academisch van aard.
Stuurprecisie en grip daarentegen nemen iets meer toe.
Vergeet niet dat Porsche voor 993 voor 1995 geen vrijgave geeft voor het monteren van 18 inch velgen.
Met de eerder vermelde "steering rack bracket" mag het overigens gewoon.
Iets verlagen en vooral niet vergeten de auto te laten uitlijnen en uitwegen door een specialist,deze kan tevens dan ook de dempers controleren of ze nog goed zijn als alles toch ervan af is. :idea:
Zou overigens ook een veerpootbrug monteren. :wink:

13 sep 2005 13:23

RS-R schreef:Theoretisch is de acceleratie bij grotere velgen iets minder, de topsnelheid daarentegen zal iets toenemen, maar beiden zijn academisch van aard.
Dat snap ik niet.Wielomtrek blijft toch hetzelfde... ??:scratch:

13 sep 2005 13:59

2000 gtv schreef:Dat snap ik niet.Wielomtrek blijft toch hetzelfde... ??:scratch:


Anders gezegd: jij snapt het WEL.

13 sep 2005 19:46

Devils son schreef:
2000 gtv schreef:Dat snap ik niet.Wielomtrek blijft toch hetzelfde... ??:scratch:


Anders gezegd: jij snapt het WEL.

Zoek het maar op zou ik zeggen.

13 sep 2005 20:32

RS-R schreef:Voor het oog worden inderdaad vaak grotere velgen gemonteerd.
Het rijden met laagprofiel banden zorgt in het algemeen voor een iets stugger, minder comfortabel rijgedrag., maar bij een Porsche lijkt me dat geen probleem :wink:


Mij ook niet ..... :D

RS-R schreef:Stuurprecisie en grip daarentegen nemen iets meer toe.


Mooi! 8)

RS-R schreef:Iets verlagen



Erwin heeft de auto nu volledig op M030 hoogte gebracht. Is wat mij betreft voldoende.

RS-R schreef:en vooral niet vergeten de auto te laten uitlijnen en uitwegen door een specialist


Nog meer werk voor Erwin.....

Bedankt voor alle info. :)

13 sep 2005 22:03

RS-R schreef:
Devils son schreef:
2000 gtv schreef:Dat snap ik niet.Wielomtrek blijft toch hetzelfde... ??:scratch:


Anders gezegd: jij snapt het WEL.

Zoek het maar op zou ik zeggen.
Ben er wel nieuwsgierig naar.Geef maar even een hint in welke richting deze wijsheid gezocht moet worden.

13 sep 2005 22:14

de wielomtrek van 18 inch met 40 er banden is groter dan 17 inch met 45 banden om maar een voorbeeld te nemen

maar het kan ook anders

13 sep 2005 22:22

Alsje grotere velgen steekt en banden met een lager profiel kan dat er idd voor zorgen dat zoals je aanhaalt de omtrek identiek is of zo goed als identiek dus geen enkele afwijking oplevert.
vb Een 17 duims velg waar een 225/45-17 band op ligt heeft dezelfde omtrek als een 18 duims velg met een 225-40 band (afwijking 0,42%)

straffer nog

Een 14 duims velg met een 175-65 band heeft dezelfde omtrek als een 17 duims velg met een 195/40 band. (afwijking 0,84%)

Elke afwijking tussen + en - 1,5% afwijking zijn toegelaten voor op de weg daar deze kleine afwijking niets beinvloed (de afwijking is in omtrek dus in profiel (straal) is dat nog eens de helft daarvan)

De omtrek en daardoor acceleratie en topsnelheid veranderen dus niets.
Het comfort daarentegen wel daar hoe dikker de band is hoe meer oneffenheden van de weg door de band kunnen afgeveerd worden.
Hoe lager de band hoe meer men deze oneffenheden voelt. Daarbij is ook nog dat hoe lager een band van profiel is hoe meer druk dat er op deze band wordt gezet. :wink:

13 sep 2005 22:48

911-lover schreef:Alsje grotere velgen steekt en banden met een lager profiel kan dat er idd voor zorgen dat zoals je aanhaalt de omtrek identiek is of zo goed als identiek dus geen enkele afwijking oplevert.
vb Een 17 duims velg waar een 225/45-17 band op ligt heeft dezelfde omtrek als een 18 duims velg met een 225-40 band (afwijking 0,42%)

straffer nog

Een 14 duims velg met een 175-65 band heeft dezelfde omtrek als een 17 duims velg met een 195/40 band. (afwijking 0,84%)

Elke afwijking tussen + en - 1,5% afwijking zijn toegelaten voor op de weg daar deze kleine afwijking niets beinvloed (de afwijking is in omtrek dus in profiel (straal) is dat nog eens de helft daarvan)

De omtrek en daardoor acceleratie en topsnelheid veranderen dus niets.
Het comfort daarentegen wel daar hoe dikker de band is hoe meer oneffenheden van de weg door de band kunnen afgeveerd worden.
Hoe lager de band hoe meer men deze oneffenheden voelt. Daarbij is ook nog dat hoe lager een band van profiel is hoe meer druk dat er op deze band wordt gezet. :wink:


maar op een 993 ligt geen 225/45.
Topsnelheid bij MIJN 993 is met 18 inch marginaal hoger.
Empirisch, op zelfde dag, onder gelijke omstandigheden getest.
Zoals ik al eerder vermelde, academische waarden.

13 sep 2005 22:52

Dat was ook maar een voorbeeld.
Er zal heel zeker ook geen 14 duims op liggen :wink:
Welke bandenmaat ligt er op een 993 en ik zal dadelijk kijken welke 18 dezelfde omvang heeft :roll:

14 sep 2005 14:16

RS-R schreef:993 tot '95 wel dit ding monteren------------------>
Afbeelding
Heb deze (eindelijk)zojuist gemonteerd.Even testritje gemaakt en.......geen verschil.Maarja had ik ook niet verwacht,is meer voor het gevoel dat het goed zit nu. :)
Plaats een reactie