Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

911SC stuurinrichting knakt.

30 aug 2023 20:43

Beste forumleden,

Ik ben momenteel met de stuurinrichting van mijn 1978er 3.0SC bezig.
Er was een stuurkogeltje stuk en ik zet er meteen een setje Turbo spoorstangen op.
Echter komt er ook al geruime tijd een knakkerig geluid uit de stuurkolom.
Ik verdenk de bovenste kruiskoppeling van de stuurstang er van, dit geluid te maken.
Heeft iemand een tip hoe ik daar bij kom?
De onderste is eenvoudig te vinden maar de bovenste zit flink verscholen.

Verder zag ik dat er ooit onder het stuurhuis twee busjes zijn geplaatst om hem ongeveer een cm omhoog te plaatsen.
Ik dacht dat men dat deed als de auto verlaagd werd?
Mijn auto heeft de normale hoogte voor en achter, voor Europese begrippen.
Is dit een nuttige upgrade of kan ik het beter weer naar origineel terug zetten?

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

30 aug 2023 22:14

Als je de onderste kruiskoppeling ziet dan kun je toch wel voorstellen dat de bovenste er 30 cm boven zit en het te vinden is onder de zwarte afdekking?

Haal die afdekking midden op de foto te zien weg en je ziet de kruiskoppeling zitten. De afdekking weghalen is wat lastig en je moet daarvoor twee klemplaatjes loswippen met een grote schroevendraaier o.i.d.
En voor die tijd wat onderdelen van het verwarmingssysteem verwijderen zoals je ziet. Niet een heel eenvoudig klusje wat je effe doet.

Afbeelding


En die twee busjes? Beide opties zijn goed. Weghalen of laten zitten. Je zult geen verschil in rijgedrag merken bij jouw auto. Zou ze zelf weghalen als jouw auto niet veel verlaagd is.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

30 aug 2023 23:23

Dank voor de duidelijke uitleg Erwin.
Met alle kachelzooi er nog voor, kon ik slecht zien hoe het er daar onder uit zag.
Ik zal inderdaad aardig wat weg moeten halen om er bij te komen, geen probleem.
Morgen ga ik er mee verder en haal ik ook de busjes onder het stuurhuis vandaan.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 11:16

Vanmorgen heb ik alle kachelpruttel verwijderd om bij die afdekplaat te komen.
De twee clips waarmee deze vast zit wilden met een schroevendraaier maar moeizaam omhoog.
Met een deurpaneelwipper echter gaven ze snel de strijd op, beetje wiebelen en ze waren er af.
Afbeelding

Daarna had ik inderdaad prima zicht op de bovenste kruiskoppeling en heb meteen 45 jaar stof verwijderd.
Afbeelding

Onder het kachelhuis kwam ik een los veertje tegen, waarvan ik de herkomst nog niet heb ontdekt.
Wellicht weet iemand hier waar deze van is?
Afbeelding

De bovenste kruiskoppeling was inderdaad de boosdoener.
Op een bepaalde stand zat er speling op.
Zijn de complete aftermarket stuurstangen goed, of moet ik gewoon een losse kruiskoppeling zien te scoren?
Afbeelding

Nu alles er uit ligt is het ook een stuk eenvoudiger om de Turbo spoorstangen te monteren, zonder iets te beschadigen.
Dan kan allles straks schoon en met nieuw vet weer teruggeplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Tot later!

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 15:30

Top, Erwin; die belangeloze hulp van jou weer hier :salut: :thumleft:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 16:10

Mooi topic met duidelijke foto's. :thumleft:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 20:21

Mooi spul die Turbo spoorstangen van Uro parts.
Ik denk dat het wel iets strakker is dan die zachte rubbers van de oude spoorstangen.
Meteen het stuurhuis even schoongemaakt, nu hij er toch uit was en nog dicht was.
Dan krijg je tenminste ook geen zand onder de nieuwe harmonica's.
Deze heb ik wel even warm gemaakt met een föhn, want ze waren flink stug om zo te monteren.
Om de kogelkoppen op de tandheugel flink vast te kunnen zetten, heb ik een oude steeksleutel 32 pas geslepen.
De vier vlakken waar je een sleutel op moet zetten zijn net te smal voor een normale sleutel 32.
Ik zag een Duitser op YouTube die alle vier de vlakken van de kogelkop groter freesde, maar dat lijkt me niet ten goede komen van de sterkte.
Afbeelding

Ik heb eerst de tandheugel met aluminium bekken in de bankschroef geklemd.
Een beetje Loctite op de schroefdraad van de nieuwe kogelkoppen.
Daarna met een flinke pijp op de steeksleutel vast gezet.
Ik denk dat ik wel ongeveer 150nm heb bereikt.
De rest was eenvoudig.
De lengte van de oude spoorstangen heb ik zo goed als het kon aan weerszijdenIk nagemeten en de nieuwe ook zo afgesteld.
Uiteraard moet de auto als het klaar is weer worden uitgelijnd.

Afbeelding
Afbeelding

Zodra ik een nieuwe as met kruiskoppelingen en verse stabilisator rubbers heb, kan alles weer in elkaar.

Afbeelding

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 21:17

Je hebt je wel vermaakt vandaag zie ik en ook goed opgeschoten :thumleft:

Dat onbekende veertje komt mij zó bekend voor, maar het schiet mij nu niet te binnen. Misschien kom ik er nog op. Zat ook een beetje te denken het veertje voor het terugspringen van de knipperlichthendel na het maken van een bocht. Maar goed, tegelijkertijd niet zo interessant want alles werkt blijkbaar.



Iets heel anders maar niet geheel onbelangrijk, jij bent denk ik techneut. Heb je die bankschroef zelf aangeschaft en zo ja waarom dan een Heuer?

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 22:09

Dat is eigenlijk puur toeval.
Toen ik in 2018 verhuisde van Huizen naar West Friesland, had ik ineens geen ruimtegebrek meer.
Toen mijn schuur klaar was, ging ik op zoek naar meer gereedschap en machines
Op marktplaats, vond ik hier in de buurt deze stalen werkbank met een dik rvs blad.
Het was van een handige knaap die alles zelf gemaakt had, maar zijn bedrijf iets ging inkrimpen.
De Heuer was part of the deal en zat al op de werkbank.
Tot op heden ben ik er niet ontevreden over, maar mijn oude bankschroef heb ik ook nog en dat is een antiek monster afkomstig van een schip.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 23:09

Haha, logisch verhaal maar ik had verwacht en gehoopt dat je een ander antwoord gaf.
Iets in de trant van: ik koop liever goede kwaliteit dan iets minder betalen voor B-kwaliteit. :roll:



.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

31 aug 2023 23:42

Oh maar dat is zeker waar, liever goed spul dan goedkoop.
Ik heb best veel geld uitgegeven aan kwaliteits gereedschap.
Dat gaat vaak een leven lang mee.
Mijn steek/ ringsleutelset van Hazet, kocht ik toen ik een jaar of 17 was.
Rib uit mijn lijf toen, maar ligt nu bijna 44 jaar later nog keurig en compleet in mijn gereedschapskar.
40 jaar geleden kreeg ik van een nicht van mijn moeder een berg gereedschap van haar overleden man.
Die had in Canada en later in Nederland een garage gehad.
Allemaal oude Snap-on en Blue point spul.
Jaren 60 en 70 gereedschap waar ik nog bijna dagelijks gebruik van maak. :D

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

01 sep 2023 8:00

Hydroleo schreef:Onder het kachelhuis kwam ik een los veertje tegen, waarvan ik de herkomst nog niet heb ontdekt.
Wellicht weet iemand hier waar deze van is?
Afbeelding

Ik zou zeggen, dit veertje komt uit één van de ventilatieroosters midden in het dashboard.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

01 sep 2023 9:12

Hydroleo schreef:Oh maar dat is zeker waar, liever goed spul dan goedkoop.


Ja, die uitspraak probeerde ik te ontlokken :mrgreen:
Fijn dat je zo denkt. Omdat je het beste gereedschapsmerk toch al aanhaalt zo even een vergelijking daarmee.

Deze eerste zin van jou vond ik een typische contradictie.
Hydroleo schreef:Mooi spul die Turbo spoorstangen van Uro parts.

Mooi spul én Uro Parts in één zin kan echt niet :D

En op het plaatje daarbij laat je een Lemförder spoorstang zien. :shock: Dát is wel kwaliteit die je wilt en gelijk aan origineel.

Lemförder is te vergelijken met Snap-on.
Uro Parts met die merkloze steeksleutel waar alleen Chroom-Vanadium op staat (en gebruikt wordt door mensen die nauwelijks sleutelen en om toch maar wat gereedschap in huis te hebben).
Daarvan zeg je ook niet: Mooi spul die steeksleutels van Chroom-Vanadium. :mrgreen:
Ik ben dan ook benieuwd hoe lang die veel te harde plastic stuurhuishoezen van Uro Parts meegaan. De originele ( van zacht rubber) zijn bij de meeste auto's nog de originele uit de jaren 80.

Over het vastzetten van de spoorstang: Jij hebt hem knetter vastgezet én ook nog met Loctite borgmiddel. Ik heb nu al medelijden met degene die hem onder de auto moet loshalen als de spoorstang misschien een keer vervangen moet worden.
Een spoorstang hoort vast met 85 Nm en er wordt geen Loctite gebruikt. Dat een binnenste spoorstangkogel niet zo vast moet kun je al zien aan de eenvoudige smalle vlakke kantjes zodat er niet al te veel kracht op gezet kan worden met de platte Snap-on steeksleutel.
Bedenk ook dat een binnenste spoorstangkogel echt niet los komt, er komt geen kracht op die de kogel zou laten losdraaien. Zelfs 40Nm zou nog geen problemen geven.


Twee adviezen:
1) Demonteer de hoezen nog een keer om de spoorstangen normaal vast te zetten. Zonder Loctite. Heb je later plezier van.
2) Je mag mij de volgende keer een pb doen en vragen welke onderdelen je het beste kunt kopen en bij welke webshop want ze zijn gewoon op internet te vinden voor nog geen 40,- meer.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

01 sep 2023 11:08

Haha, ik vroeg me al af waar je op uit was. :mrgreen:

Even een kleine correctie:
De eerste foto is geen Lemforder spoorstang, maar een Üro parts onderdeel.
De foto heb ik geleend van de Rock Auto website, die alleen de Üro spoorstangen heeft.( Ik heb ze niet daar gekocht overigens)
Ik had alleen de tekst er even af gehaald. :lol:
Maar misschien hebben zij de foto wel weer geleend van Lemforder, want daar zie ik inderdaad ook de blauwe klemveertjes om de kogelhoesjes.
Of hebben ze beide de zelfde fabrikant. ( Wat me ook niet zou verbazen)
Ik heb 21 jaar een Citroën Oldtimer onderdelen groothandel gehad en heb veel gezien en gehoord bij fabrikanten.
Wij deden zaken met fabrieken overal over de wereld, die ook gewoon fabriceerden voor de grote merken zoals; Valeo, Volkswagen, FM, Bosch enz,enz.

40 Nm zonder loctite vind ik voor de binnenste stuurkogel echt véél te weinig.
Die originele met rubber zouden nooit los kunnen lopen.
Dan moet eerst de contramoer, die de hoes op zijn plek houd en de contramoer van de buitenste kogel los lopen.
Maar hier schrijft Porsche zelfs 70Nm voor!
Afbeelding

Jammer genoeg kan ik nu de aanhaalmomenten voor een Turbo spoorstang niet meer vinden.
Ik had waarden gelezen van 130 tot 150NM, wat ik ook niet heel raar vond.
een wielmoertje zet je immers ook al vast met 130NM.

40 Nm is natuurlijk heerlijk, als je de hele spoorstang nog een keer wil verwisselen zonder het stuurhuis uit te bouwen.
Ik denk dat deze binnenste kogelgewrichten wel even mee gaan, gezien de afmeting en het feit dat ze onder de hoezen zitten.
Hoezen en buitenste stuurkogels kun je moeiteloos vervangen op de auto.
En als de hele spoorstangen aan vervanging toe zijn, haal ik het stuurhuis er gewoon weer onderuit, dat kost me een half uurtje extra werk.

Ik heb jaren lang classic races gedaan met dikke snelle tweetakt motoren.
Daar heb ik geleerd dat je beter alles goed vast kunt zetten en borgen.
Mijn mentor op dat gebied was er erg duidelijk over.
Krukas tandwiel moeren van de Yamaha TZ750 moest je volgens de Yamaha manual vast zetten met 40 NM.
De tandwielen kwamen nog wel eens los en ruïneerden dan meteen een hele dure set carters.
Wij gebruikten Loctite en het dubbele aanhaalmoment. :mrgreen:
Ik heb dan ook jaren gereden zonder te hoeven sleutelen langs het circuit, dat kon ik niet van iedereen zeggen.

Je tweede advies maak ik graag een volgende keer gebruik van! :res:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

01 sep 2023 11:26

Hydroleo schreef:De eerste foto is geen Lemforder spoorstang, maar een Üro parts onderdeel.
Niet alles geloven wat je op internet ziet. :idea: Als je op mijn website kijkt krijg je ook de indruk dat het om een mooi bedrijf gaat met een nette werkplaats. :mrgreen:


Hydroleo schreef:Maar misschien hebben zij de foto wel weer geleend van Lemforder, want daar zie ik inderdaad ook de blauwe klemveertjes om de kogelhoesjes.
Tadaaa!


Hydroleo schreef:40 Nm zonder loctite vind ik voor de binnenste stuurkogel echt véél te weinig.

Is ook te weinig. Voorgeschreven is 85 Nm. Dat moet je aanhouden. Maar als voorbeeld zou zelfs 40 NM nog geen problemen geven en jouw spoorstangkogel laten loskomen.


Hydroleo schreef:Krukas tandwiel moeren van de Yamaha TZ750 moest je volgens de Yamaha manual vast zetten met 40 NM.
Wij gebruikten Loctite en het dubbele aanhaalmoment. :mrgreen:

Niet aan je Porsche werken alsof het een Yamaha is. :shock:

Wielmoeren vastzetten met 260 Nm en Loctite doe je ook niet. Hoop ik tenminste.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

01 sep 2023 12:47

Wielmoeren vastzetten met 260 Nm en Loctite doe je ook niet. Hoop ik tenminste. [/quote]

Donders, dat is een goed idee om mijn Fuchsen en nieuwe banden tegen diefstal te beschermen! :cheers: :cheers:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

02 sep 2023 22:32

@ Erwin:

Ik dacht al dat ik het goed gelezen had :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 10:41

Hmm, bijzonder.

Ik haal info zelden van internet maar uit mijn eigen boekenkast en daarin vind ik hele andere gegevens.

Bijvoorbeeld het aanhaalmoment van deze spoorstangkogel aan het stuurhuis bij een:

924: 50 Nm
944: 70 Nm
968: 75 Nm
993: 75Nm

en bij een 911 Turbo van 76-89: 70 Nm.

Ik noemde gevoelsmatig 85 Nm, maar zat zelfs nog iets te hoog. Geen 150 Nm dus volgens mijn originele werkplaatshandboeken en snap niet dat jij iets vindt met wel 150 Nm.
Héél af en toe stonden er schrijffouten in de werkplaatshandleidingen. Daarvan kreeg de dealer later rondschrijvens. Ik heb die ook en zal er eens door heen bladeren. Wel 1000 rondschrijvens uit die tijd, dus niet snel gevonden.

Ik zal straks wat foto's posten als ik effe tijd kan vrijmaken.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 11:09

Ja, ik had het toch echt niet uit mijn duim gezogen.
In het werkplaatshandboek van de 911 waar ook turbo bij vermeld staat staat alleen 70 NM.
Maar daar staat duidelijk bij Gelenkbuchse ( Balghalter Nutmutter), dus dat is de uitvoering met rubber bus.

Die 150 Nm heb ik uit het 930 werkplaatshandboek. (en van een Duitse Vlogger die veel technische video's op You Tube heeft staan)
Dat hele werkplaatshandboek had ik gedownload en toen kwam ik dat tegen.
Daarbij staat ook nog ball socket vermeld, dat is de spoorstang die ik gemonteerd heb.
Vandaar dat ik van 150NM uit ben gegaan, wat voor een M16 zonder contra moer niet belachelijk leek.
Maar ik ben het met je eens dat ze niet heel snel los zullen lopen.

Het zit er trouwens allemaal weer onder en knakt niet meer.
Ik heb hem uitgelijnd en gisteren geprobeerd naar volle tevredenheid.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 11:12

Vergeten te zeggen Erwin:

Dat veertje had je goed, is van het ventilatierooster in het dasboard.
Ik was het vergeten, maar die was bij mij stuk en had ik 1,5 jaar geleden vervangen.
Veertje van de oude is waarschijnlijk met demonteren naar beneden gegleden.

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 12:12

Hydroleo schreef:Dat veertje had je goed, is van het ventilatierooster in het dasboard.

Die had Anne 2.7 dus goed :wink:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 12:26

Dat klopt helemaal, Anne zat goed. :thumleft:



Nu hou ik er over op, anders wordt het vervelend maar toch de beloofde foto's :mrgreen:
( blijft vreemd verschillende waarden in Engelse en Duitse versie)
AfbeeldingAfbeelding


Bij een 924 zelfs maar 50 Nm Afbeelding

En hieruit haal ik mijn info: Afbeelding

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 14:54

horn schreef:
Hydroleo schreef:Dat veertje had je goed, is van het ventilatierooster in het dasboard.

Die had Anne 2.7 dus goed :wink:


Excuus, ik was vergeten dat Anne dat had gepost! :cry:

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

04 sep 2023 15:11

En hieruit haal ik mijn info: Afbeelding[/quote]

Mooie bibliotheek!
Inderdaad bizar dat er in elke versie weer verschillende waardes worden gegeven.

Mijn 911 staat in ieder geval weer op de bandjes.
Net nog even een stukje gereden. :drive:
Helaas blijft hij ter hoogte van de krukas keerring nog steeds olie druppelen.
Zeker weer een verkeerde kwaliteit oliekeerring gekocht 1,5 jaar geleden
Van de winter nog maar eens de motor er uit, als ik hem dan nog heb.

Afbeelding

Re: 911SC stuurinrichting knakt.

05 sep 2023 8:40

Mooi dat het knak geluid er uit is en dat je weer kunt rijden.
Hydroleo schreef:......... als ik hem dan nog heb.

:roll:


.
Plaats een reactie