Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
15 feb 2024 15:44
hey iedereen
ik ben bij mijn cayman s alles aan het vervangen door powerflex bussen en armen maar aan de achterkant heb ik een probleem voor het afstellen met de camber, de draagarm geeft continu teveel negatieve camber van -2 graden (max afstelling naar binnen toe) wat teveel is voor de keuring in belgie
op youtube heb ik een video gevonden met iemand met hetzelfde probleem en hij doet een stukje frame weg voor de arm meer te kunnen afstellen maar is dit de enige manier voor dit goed te doen?
dit is het filmpje en spoel even door naar min 9
https://www.youtube.com/watch?v=I4pIy_qmH8E iemand ervaring met de verstelbare powerflex armen?
15 feb 2024 20:38
Wat is de exacte opmerking die ze bij de technische keuring over de draagarmen achter maakten? Wat staat er bij opmerkingen?
15 feb 2024 20:39
Reinout schreef:op youtube heb ik een video gevonden met iemand met hetzelfde probleem en hij doet een stukje frame weg voor de arm meer te kunnen afstellen maar is dit de enige manier voor dit goed te doen?
Zo te zien is dit i.d.d. nodig.
Maar moet een circuitauto gekeurd worden als een straatauto in België?
16 feb 2024 16:48
ik er nu een schroefset van st opgezet en daarom moet ik naar een speciale keuring daarvoor, waarbij ze ook de geometrie gaan bekijken maar de kerel die hem uitlijnd krijgt hem niet goed genoeg voor door de keuring te krijgen, al zou ik graag wat camber willen
het is een gewone straatauto en ik ben nog niet naar de keuring geweest
16 feb 2024 16:53
Hoi Reinout,
heb dit ook bij de 996, niet minder negatief te krijgen dan -2 achter,
voor mij op zich geen probleem maar het team waar ik hem
heb laten uitlijnen wist er ook niet meteen een oplossing voor.
PS, bij mij is dit wel op standaard hoogte, kan je hem niet iets hoger zetten achteraan?
PPS, ff filmpje bekeken en ziet ernaar uit dat dat idd de enigste oplossing is,
maar dat gaan ze zeker niet graag zien op de keuring..
16 feb 2024 18:00
ja idd maar het is vrij onopvallend, ik ga eens proberen op de hoogste stand te zetten en zo uit te lijnen
hopen dat het werkt zo
17 feb 2024 11:34
Mijn idee is dat hier een aantal dingen niet handig gaan.
Je hebt een straatauto en kiest voor Powerflex draagarmen met extra verstelling. Extra verstelling is niet nodig voor een straatauto en van Powerflex is het ook maar te betwisten of dat nu zo handig is voor een straatauto. Ik zou het nooit aanraden als een fijner onderstel het doel is.
Je denkt met een verbetering bezig te zijn en nu moet je de auto achter hoger gaan zetten om minder wielvlucht te krijgen. Niet handig en staat haaks op een onderstelverbetering.
En als je na de keuring weer gaat verlagen en op 2° negatieve wielvlucht uitkomt rij je met teveel negatieve wielvlucht wat het rijgevoel en vooral de bandenslijtage niet ten goede komt.
Want je hebt een gewone straatauto.
17 feb 2024 18:00
tja, toen ik vorig jaar hem wou uitlijnen met standaard draagarmen was het al een probleem met de camber dus terwijl ik de verlaging deed heb ik intussen de verstelbare gekocht en de oude versleten armen ermee vervangen. ik kan niet zien wat daar slecht aan is want nu ga ik minder camber hebben wat goed is voor de keuring
er zijn veel mensen op fora die beweren dat -1.7 camber het beste rijd, dat beweren ze ook bij mijn tuner Heinz (zeer bekend in belgie) want zij gaan hem na de keuring dan weer goed zetten op ongeveer de geometrie van de cayman R, ik zou er graag eens met op circuit willen gaan
als ik dat randje van het frame iets aanpas ga ik zeker goed uitkomen heb ik gemerkt
gelukkig moet zo een keuring van geometrie enkel als je de veren vervangt en niet elk jaar
18 feb 2024 14:33
Heb je de oorzaak van het probleem bij het uitlijnen met de standaard draagarmen kunnen achterhalen?
18 feb 2024 15:49
nee, hij stond volgens de voorgeschreven geometrie iets teveel camber, alsof hij zo fabrieks af gekomen is en dat was het minimum wat kon ingesteld worden
zowel links en rechts
23 feb 2024 11:19
Ik heb weleens de indruk dat men bij versleten delen van het onderstel - om de wegligging weer beter te krijgen - naar hardere en stuggere materialen gaat grijpen omdat die immers een strakker onderstel opleveren. Zoals zoals harde polybussen ipv rubber en stuggere dempers t.o.v. standaard. Voor gewoon weer lekker rijden op straat sla je m.i. dan door.
Het probleem hef je m.i. in hoge mate op door "standaard versleten spul" te vervangen door "standaard nieuw materiaal", in plaats van door te schieten naar nog harder en stugger.
23 feb 2024 12:26
Die indruk die je hebt klopt helemaal.
Mensen willen vaak meer dan nodig en goed voor ze is en geholpen door vele mooie websites vol met de mooiste onderdelen wordt vaak gekozen voor nog beter en nog mooier. Want het kost maar iets meer om nog beter te kiezen. Maar beter is niet altijd beter.
Meestal worden onderdelen minimaal beschreven en moet de koper bepalen wat een slimme aankoop is. En daar gat het vaak mis.
Bijvoorbeeld polyurethane onderdelen. Soms is het beter. Voor trackdays kàn het beter zijn. Maar polyurethane bussen zijn een goedkoop en eenvoudig alternatief voor betere constructies. Bedrijven als Powerflex maken met mooie websites en lage prijzen de consument gevoelig voor dingen die ze niet nodig hebben. Voor straatauto's is het totaal overbodig en de mensen vergeten vaak dat polyurethanebussen in de wielophanging bijvoorbeeld jaarlijks onderhoud nodig hebben. Of vaker. Bij een race auto is dit normaal, bij een straatauto wordt dit bijna nooit gedaan. Staat ook niet op de website en is niet algemeen bekend. Gevolg, rammelende en piepende wielophanging na verloop van tijd.
Waar niemand aan denk is dat zelfs de Porsche rallywagens van 1984 gewoon standaard rubbers hadden. Daar werden wereldkampioensschapswedstrijden mee gereden en gewonnen. Door goede coureurs onder erbarmelijke omstandigheden. Niks Powerflex of wat dan ook. Gewoon standaard!
Hebben wij dan nylon of urethane bussen nodig met die paar kilometer rustig rijden op strakke geasfalteerde wegen?
23 feb 2024 15:41
Erwin schreef:Mensen willen vaak meer dan nodig en goed voor ze is en geholpen door vele mooie websites (...) wordt vaak gekozen voor nog beter en nog mooier. Want het kost maar "iets" meer om nog beter te kiezen. Maar beter is niet altijd beter.
Daarom heb ik een 981 Cayman, en geen 911/991 (
die voor 80-90% hetzelfde is als mijn 981)
23 feb 2024 20:37
En de resterende 10-20% is "beleving" die bij de 911 wel standaard meegeleverd wordt?
28 feb 2024 17:47
effe een update, hij is uitgelijnd op de geometrie van de Cayman R en hij rijdt bijzonder goed, het onderstel is als nieuw en ik voel bij het afremmen dat hij sneller reageert en het onderstel niet meegeeft en bij snelle bochten is de grip ook beter
nu vindt ik geen negatieve punten erover, misschien iets van comfort ingeleverd maar ik ben blij met deze duidelijke upgrade
ik kan het effe niet laten maar dit is kwalitatief materiaal van powerflex en wordt aangeraden door veel techniekers ook door joep van autoweek (klokje rond) en mat watson van carwow, zijn geen onbekende in de auto wereld tenzij je onder een steen leeft
hier best een interessante video
https://www.youtube.com/watch?v=wSZ3ZLmemzU&t=545s
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.