Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
08 okt 2024 9:00
Ik kom met enige regelmaat vragen en opmerkingen tegen met betrekking tot het gebruik van spoorverbreders. Vaak in combinatie met de montage van velgen waarvan de ET waarde niet helemaal lekker uitkomt, waardoor wielkasten niet mooi gevuld zijn. Ik kwam vanmorgen op het Duitse forum Transaxlegarage.de (bron:
https://www.transaxlegarage.de/thread/7 ... ssbildung/) bijgaande foto tegen. De eigenaar kwam er bij toeval achter.
Vroegah, toen we bij de plisies nog in Porsches reden, namen we die dingen in beslag. Gedachte erachter was, dat je door de toepassing van spoorverbreders een niet fabrieksconforme bevestiging van de wielen aan de naven had én dat de lagers extra belast werden omdat het hart van het wiel verder naar buiten kwam te liggen. Zou dat nu niet meer zo zijn? Zouden die spoorvebreders bij een RDW keuring goedgekeurd worden? Ik heb geen idee. Er is veel veranderd sinds vroegah
08 okt 2024 9:25
toen ik de 997 kocht, zaten daar ook spacers op. Die hadden zelfs een TUV goedkeuring erbij, in Duitsland moet je dit blijkbaar laten (her)keuren. Dus zoiets kan de RDW ook doen, heb er alleen nog niet van gehoord. Ik heb ze er inmiddels afgehaald, vond ze teveel trilling veroorzaken.
Bedenk me trouwens net dat mijn Cayenne op de optielijst zelfs spacers af-fabriek heeft. Dus dan kan de RDW weinig doen lijkt me.
08 okt 2024 9:58
Met dat laatste heb je natuurlijk volkomen gelijk.
08 okt 2024 10:44
ik kan de foto's niet vinden maar bij mij waren deze compleet doormidden over de lengte meerdere barsten en brokkelde af, wat ik zie op de foto van de spacers was echt niks vergeleken bij wat ik had, daarna andere gemonteerd en geen problemen meer
(heb de foto's nu wel maar te groot voor album, wil ze wel delen want schrok er nu zelf weer van)
09 okt 2024 10:57
De 924 Turbo werd ook af fabriek geleverd met behoorlijk grote spacers achter, volgens mij gold hetzelfde voor de 944 Type 1. Ik kan melden dat na 40 jaar de spacers op mijn 924 Turbo er nog steeds net zo goed uitzien als de dag dat ze in de fabriek gemonteerd werden.
Dus het probleem ligt niet zozeer bij de spacer zelf, maar bij de kwaliteit van het materiaal en de engineering. Wellicht zijn bij de rem- en wielspacers die jullie laten zien inferieure aluminiumlegeringen gebruikt?
09 okt 2024 11:30
Mijn 997 heeft van fabriek af 5mm spacers rondom. Het was een optie die men kon aanvinken (code XRP). Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit dan gevaarlijk (belasting lagers) en/of onwettig (auto nieuw in België gehomologeerd met deze optielijst) zou zijn. Wat dikkere spacers betreft zou dit natuurlijk wel onwettig kunnen zijn.
09 okt 2024 11:52
Alu tegen staal wil best oxideren natuurlijk, maar dit is extreem.
Anodiseren of poedercoaten helpt en minimaal kwaliteit 6082 of 7075.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.