Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
10 okt 2024 16:56
Nu eens niet de vraag welke banden ik moet monteren op de 997. Nee, dat had ik zelf al beslist. Voor mij de Michelins met de, conform Porsche Forum voorschriften, N2 codering.
Vanmiddag 4 nieuwe rubbertjes laten monteren en de wieltjes in de juiste standen laten zetten. Ik rij weg bij het bandenbedrijf en na pakweg 2 kilometer voeg ik in op de snelweg. Bij 100 km/u begon het spulletje gelijk te trillen. Bij 130 werd het alleen maar erger. Zowel in de auto als uiteraard in het stuur. En dan ook nog eens in een soort cadans. Dat kon volgens mij niet anders dan onbalans zijn. Maar hé, ik heb net dik €1000 afgetikt! Ik ben gelijk terug gereden en alle 4 de banden zijn direct opnieuw gemonteerd. (top service!)
En nu komt het. Wat was er nu niet goed gegaan? De eerste montage werd gedaan met speciaal vet. Met dat spul zou voorkomen worden dat de banden op de velg zouden kunnen verschuiven bij zeer hard accelereren. Vooral de elektrobakken zouden daar last van (kunnen) hebben. Bij de tweede montage werd weer het vet gebruikt wat al 100 jaar wordt gebruikt en nu was alles dus goed. Kennelijk zorgde dat hardere/stuggere/plakkeriger vet ervoor dat de band niet goed op de velg kwam bij de montage. Weer een weetje in de wondere Porsche Forum N2 bandenwereld.
11 okt 2024 5:14
Ik denk dat ze het balanceren gewoon zijn vergeten, een prachtig excuus hebben verzonnen en jij bent er in getrapt
11 okt 2024 7:40
Wou al niet reageren om weer niet negatief over te komen maar toen ik het las vond ik ook dat de uitleg een hoog "magnetische flux" gehalte had.
Vergeten is één ding, gewoon domweg losgekomen iets anders.
Bestelde ooit online velgen en de helft van het lood lag er gewoon bij ipv op de velgen te kleven.
11 okt 2024 8:22
Heren. Ik stond overal met mijn neus bovenop. Er was niks vergeten. Er werd me zelfs de keus gelaten welke kleur plak"lood" ik wilde.
11 okt 2024 8:49
Had iets vergelijkbaar, bij monteren gebruikte ze een kunststof plaatje om de velg te beschermen.
Bij mij schoot hij in de band en hij bleef maar trillen
Heb hem nog nooit zo snel dat ding eruit zien halen
11 okt 2024 8:53
Beetje offtopic, maar ter info. Porsche schrijft geen 'N2' banden voor, maar banden met een 'N-codering'. Dat kan dus N2 zijn, maar hoeft niet...
N0 : eerst goedgekeurde band
N1 : goedgekeurde band met een paar verbeteringen of wijzigingen in vergelijking met N0
N2 : Idem, maar vergeleken met N1
N3 : Idem, maar vergelelen met N2
etc.
11 okt 2024 9:35
Herkenbaar het trillen en vaag stuurgedrag na montage 4x Michelin N codering. Niet mee te rijden.
Na enige km rijden ging het al beter (of was het gewenning)?
Toch maar even opnieuw de banden de en monteren/balanceren. Probleem opgelost.
Voor de duidelijkheid, stond er beide keren bij, zowel met de en montage als met balanceren.
Wat de oorzaak was is ons nooit duidelijk geworden.
11 okt 2024 9:41
Alle bovenstaande reacties focussen op wat de bandenboer mogelijk fout zou hebben gedaan.
Maar de oorzaak geeft de schrijver bjft duidelijk weer: de 997 is een auto die gewoon te weinig vermogen heeft!
11 okt 2024 10:56
In ieder geval meer dan een 944 Turbo
11 okt 2024 11:00
bjft schreef:Heren. Ik stond overal met mijn neus bovenop. Er was niks vergeten. Er werd me zelfs de keus gelaten welke kleur plak"lood" ik wilde.
Was een geintje hoor.
11 okt 2024 12:29
disciple schreef:bjft schreef:Heren. Ik stond overal met mijn neus bovenop. Er was niks vergeten. Er werd me zelfs de keus gelaten welke kleur plak"lood" ik wilde.
Was een geintje hoor.
Jaha, ik had je lachebekjes gezien hoor.
11 okt 2024 12:52
Dik 1000 euro aftikken voor 4 nw banden Michelin is best goede prijs . Ik moest 1250 aftikken voor 4 nw pirelli p zero
11 okt 2024 16:08
Het was €1195 inclusief uitlijnen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.