Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Trillingen in stuur bij 100 km/h

15 okt 2005 12:59

Ik hoop van jullie even een snelle mening / diagnose te krijgen over wat jullie hiervan denken:

Rijd ik tussen de 90 en 100 km/h in z'n 4 of 5 begint mijn stuur langzaam te trillen. Het is niet extreem maar het is ook niet normaal. Als ik constant 2100 toeren rijd (ongeveer 100km/h) in z'n 5 dan en ik dan terug schakel naar z'n 4 bij dezelfde snelheid dan doet ie het ook (ondanks toeren dip).
Ik was eerst bang dat het transmissie of aandrijving probleem kon zijn maar kan het misschien aan de velg/band liggen??
Kan geen oneffenheden vinden op rubber (kleine blaasjes etc).
Kan het zijn dat de velg een beetje ovaal is geworden??

Alvast bedankt

:D

15 okt 2005 13:03

Kan het misschien zijn dat een loodje zch gelost heeft en je daardoor dit verloren bent?
Dan krijg je ook een onbalans met trilling tot gevolg.
Heeft hij het enkel bij een bepaalde snelheid en daarboven of onder niet?
Hoe zit het met het remmen? Trilt het dan ook?
Ik denk en hoop voor je dat er enkel en loodje vooraan is gaan vliegen (heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt) :wink:

15 okt 2005 14:17

stond de auto al een tijd stil :?:
klopt de banden spanning wel :?:

ik zou eerts de banden spanning controleren en als dat niet helpt laten balanceren dat moet haast de oplossing wel zijn


robert

15 okt 2005 16:56

als die een tijd heeft stilgestaan misschien beetje vierkant geworden
even aankijken en anders laten balanceren

edit: wat robert zegt dus :oops:

15 okt 2005 18:56

Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van een 912 ... maar ik neem aan dat je ook remschijven rondom hebt :idea:

Als je denkt dat het je banden zijn ? kijk dan eens of er verschil is in de trilling bij warme en koude banden ..

.. een velg zal IMO niet uit zichzelf van vorm veranderen :idea:

15 okt 2005 22:37

Bedankt voor de dusverre tips/ diagnoses.

De banden zijn nieuw dus dacht dat het daar aan lag. Ze zijn overnieuw gebalanceerd en het probleem is er nog steeds.
OP een vlak stuk asphalt weer geprobeerd, tussen de 80 en 100 km/h trilt het stuur weer onafhankelijk van het toeren tal en/of versnelling. Boven de 100 stopt het en bij hogere snelheden is er niets aan de hand.
Toch raar?? Misschien een productie fout bij banden??
Ga hem woensdag laten nachecken. De garage heeft al een set nieuwe banden bestelt, zij denken dat het een productie fout kan zijn of mijn velgen ovaal.

Keep you posted

:D

15 okt 2005 23:06

Porsche912 schreef:Bedankt voor de dusverre tips/ diagnoses.

De banden zijn nieuw dus dacht dat het daar aan lag. Ze zijn overnieuw gebalanceerd en het probleem is er nog steeds.


Je kan de banden ook op de auto laten balanceren. Zou ik eens proberen, want als er b.v. in de schijven onbalans zit kun je dezelfde trilling krijgen.

Juist omdat het rond een specifieke snelheid optreed moet ik denken aan onbalans. Zou het continue zijn, zou het ook een wiellager oid kunnen zijn... maar dat is bij jou dus niet het geval.

BTW: als je heel voorzichtig remt, merk je dan dat je dan weer wel remt en dan weer niet? In dat geval heb je kromme schijven, hetgeen onbalans met zich mee zal brengen.

16 okt 2005 0:24

Banden nieuw en nu trilling?? voorheen niet, blijkt in igg niet uit je verhaal, dan lijkt me het meest logische:

1. loodjes verloren
2. niet goed gebalanceerd
3. banden probleem

eerst de eenvoudige mogelijkeheden nagaan, zeker als ze alleen maar bij een bepaalde snelheid trillen, is meestal onbalans tgv banden....

16 okt 2005 11:57

Bedankt weer......

Devils: Ik zal het eens proberen of ik dat merk tijdens het remmen. Is me tot nu toe i.i.g. niet opgevallen.

Gelukkig zijn jullie het tot nu toe wel eens met mijn vermoeden dat het i.i.g. ligt aan de banden en/of de velgen of de remschijven.

Ik was bang hier misschien wel te horen dat het volgens sommigen aan de ophanging zou liggen en/of de aandrijving.

Keep you posted

:D

20 okt 2005 23:33

Vandaag mijn auto afgehaald, 4 nieuwe banden eronder en de trilling is weg. Bleek uiteindelijk een productiefout in m'n rechter voorband (blaasjes) maar aangezien de andere 3 van dezelfde batch kwamen hebben ze ze alle 4 vervangen.

Super!

Nogmaals dank voor de reacties.

:D

20 okt 2005 23:39

Goed dat je probleem opgelost is :thumleft:

20 okt 2005 23:40

4 banden vergoed?

21 okt 2005 9:50

lijkt me wel die banden handel stuurt ze gewoon terug.
anders was porsche912 nu niet zo blij



robert

21 okt 2005 10:52

Inderdaad alle 4 vervangen.... (de dealers in duitsland houden zoiezo niet van het halve werk :thumleft: )

Hij zei dat hij ze zou terug sturen aangezien het voor hem ook een garantie verhaal is.

912 is i.i.g. weer blij en tuft weer verder.... :drive:

:D

31 okt 2005 8:51

Ik heb hetzelfde probleem; trillen tussen 100-120 km.
De voorbanden zijn opnieuw gebalanceerd. Banden zijn in goede staat. Dacht dat het bij deze snelheid alleen de voorbanden konden zijn. Toch maar achterbanden balanceren? Zou balanceren aan de wagen toch kunnen helpen?
Wil gewoon dat ie als een scheermes rijdt zonder trilling.

31 okt 2005 9:27

Kijk ook ff de rubbers na van stabi en dergelijke.

Heb zelf een velg gehad die door de vorige eigenaar een blutsj had opgelopen. Laten rechttrekken en probleem is opgelost.

02 nov 2005 15:56

Heb hetzelfde probleem. De voorbanden ( pirelli ) hebben op het profiel blokken zitten die om en om afgesleten zijn. Profiel is nog goed, rij er dus maar mee door Schijnt bij achterwiel aandrijving in combinatie met banden kwaliteit vaker voor te komen. Herkent iemand dit??

grtn
Fer 8)

19 nov 2005 11:43

Een trilling kan ook aan de velg liggen; als de velg uit het hart is geslagen (schuif eens lekker hard tegen de stoep aan) dan heeft dit trillingen tot gevolg. Maar ook velgen kan je laten richten.

En nee, ik heb hier geen ervaring mee. :D

19 nov 2005 12:21

Porsche912 schreef:De banden zijn nieuw dus dacht dat het daar aan lag. Ze zijn overnieuw gebalanceerd en het probleem is er nog steeds.

Eigen ervaring: de bandenmontage kan slecht zijn gebeurd waardoor de band niet gelijkmatig om de velg ligt. Het is dan net of de band hoogteslag heeft; moet je dan ook kunnen zien. Band losmaken, voor de zekerheid nog een halve slag draaien en met veel bandenvet opnieuw monteren. De "hoogteslag" is dan verdwenen. Werkelijk waar, zelf 14 dagen geleden met twee banden aanschouwt. De bandenleverancier die niet goed kon monteren had zelfs al een nieuwe band geleverd en ook weer slecht gemonteerd!

19 nov 2005 13:01

Enkele weken geleden heb ik voor nieuwe Contisports laten monteren bij Leen Post in Sliedrecht. Sindsdien last van trillen boven de honderd km p/u. Vanmorgen ben ik teruggegaan en heb de banden opnieuw laten balanceren. Daar werd me verteld dat dit wel meer voorkwam bij N1 banden vanwege het zachtere compound. De banden worden wat vlak na een nacht stilstaan. Dit zou na enkele kilometers over moeten zijn.
Ook nu heb ik echter nog steeds last van een trillend stuur. Ook na enkele kilometers.

19 nov 2005 13:09

WdePundert schreef:De banden worden wat vlak na een nacht stilstaan. Dit zou na enkele kilometers over moeten zijn.
Ook nu heb ik echter nog steeds last van een trillend stuur. Ook na enkele kilometers.

Tja .....
WdePundert schreef:Ik rijd niet vaak erg lange afstanden .....

:lol:

EriC4C eerder schreef:Wat de Conti's betreft: heb zowel op de vorige als deze set idd. gedurende de eerste kilometers het idee dat er een plat vlak zit :idea: :roll: , maar heb geen ervaring met ander merk/type banden onder de 911.

:wink:

19 nov 2005 16:38

OK. Het ligt dus blijkbaar ook voor een deel aan de Conti's. Verder had ik het over erg lange afstanden, waarmee ik afstanden van honderden kilometers bedoel. Ook op een rit van plm. honderd kilometer blijft de trilling echter aanwezig.

19 nov 2005 17:12

Overigens vind ik het wel vreemd dat bij het opnieuw balanceren toch andere gewichten geplaatst werden. Blijkbaar was er eerder toch wel iets fout gegaan.

19 nov 2005 17:16

WdePundert schreef:OK. Het ligt dus blijkbaar ook voor een deel aan de Conti's. .


Heb hetzelfde bandenmerk en type en hetzelfde fenomeen,opnieuw balanceren en het is weer een tijdje weg :!:
Geloof dat er meerdere P rijders er last van hebben :?

19 nov 2005 23:32

Conti's zijn naar MIJN mening kl..., slechte banden :idea:

Had ook doorlopend onbalans op de banden die op de P. zaten toen ik deze kocht. Dit treedt extra op na een nacht stilstaan. Wil niet zeggen dat het dan ook na enkele kilometers over is.
Conti i.i.g. niet meer, ondanks andere oordelen hier: ook veel te zacht/deinend/comfortabel.

Maar ook bij andere merken kan je problemen hebben. Ik heb waarschijnlijk door een beschadiging aan de velg steeds een probleem aan hetZELFDE wiel. Belangrijk is hierbij hoe geavanceerd de apparatuur van het bandenbedrijf is.

Probleem lokaliseren: Trilling in het stuur betekent onbalans VOOR. Dit treedt op rond de 110 km/h. Trilling in je bilpartij, dus in de "hele" auto, betekent ACHTER; dit standaard bij rond de 180 km/h.
Balanseren aan de auto is af te raden - omdat er vaak na demontage opnieuw onbalans is - en vooral: NIET NODIG! Onbalans in remschijf of naaf - de "overige" draaiende delen - is echt vrijwel nooit de oorzaak.
Plaats een reactie