Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Hoogte vering 993

25 okt 2005 14:37

Hallo iedereen op het Porsche Forum!

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een rode Porsche 993.
Heb mijn Nissan 350Z ingeruild tegen 'het echte werk'. Ik kan ronduit lof uit spreken over de Porsche, en ondanks zijn leeftijd (10 jaar) weet ik zeker dat de 350Z er niet aan kan tippen. Nog niet gesproken over de emotie en het spartaanse die/dat de Porsche kent en de 350Z mist!

Afgelopen weekend is de 993 verlaagd, echter nu loopt het achterwiel aan de bijrijders kant aan! Ik heb geconstateerd dat de bijrijders kant achter ca. 1 cm lager is dan de bestuurders kant. Het wiel aan de bijrijders kant raakt het spatbord doordat er tevens spacers zijn gemonteerd.

TJ zegt dat het normaal is dat een 993 een hoogte verschil kent en dat dit normaliter tussen de 0,4 en 0,9 cm ligt. De oplossing zal zijn smallere (of geen) spacers gebruiken.

Is iemand van jullie bekend met dit 'probleem'?

25 okt 2005 14:58

Hallo Chiel,

Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe 993 (in mijn ogen de beste serie 911 ooit gemaakt).
Wat is eronder gegaan ? Zelf gedaan ? Onder mijn 993 zit een M030 > naar ik heb begrepen ongeveer 1 inch lager voor en achter, en daar geen problemen mee (17inch velgen).
Voor zover ik weet mag er (onbeladen) geen verschil zitten van 1 cm tussen links en rechts (écht goed gemeten ?? op een volledige vlakke ondergrond ?) :roll:
Welke velgen ?

Veel plezier met je 993 !

Re: Hoogte vering 993

25 okt 2005 15:01

chiel schreef:Is iemand van jullie bekend met dit 'probleem'?

Yep, en belangrijker met een oplossing :!: :arrow: klik hier. :salut:

BTW Welkom!

25 okt 2005 15:04

Bedankt voor je reactie Epicurus.

Spijtig dat ik je niet exact kan vertellen wat eronder is gegaan! Ik heb het door TJ laten doen en is eigenlijk bij de aankoop inbegrepen.
Ik heb de auto in de garage op een vlakke ondergrond gemeten, uiteraard zonder belasting waardoor de auto 'schuin' kan staan.
Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd verhaal over de afwijkende hoogtes. Maar TJ zegt dat iedere monteur van 993 hiervan op de hoogte is.

25 okt 2005 15:13

Oke Eric!

Is dus een bekend 'fenomeen'!
Bedankt voor je reactie.

25 okt 2005 19:00

chiel schreef:Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd verhaal over de afwijkende hoogtes.


Ik ook.... Erwin Jansen heeft er bij mij een M030-onderstel onder gezet. Wagen is nu op daarbij behorende hoogte. Geen problemen. :D

chiel schreef:Maar TJ zegt dat iedere monteur van 993 hiervan op de hoogte is.


De mijne repte er in ieder geval niet over......... :shock:

25 okt 2005 19:39

Zit zeker verschil in de ruimte in beide achterste wielkasten(binne-buitenkant),maar in hoogte?
Heb ook ander onderstel maar is zoals het behoort te zijn.

25 okt 2005 19:44

RS-R schreef:Heb ook ander onderstel maar is zoals het behoort te zijn.


Volgens jou, volgens TJ of volgens meneer Porsche? :roll:

25 okt 2005 19:48

Volgens RS specificatie, dus Porsche.
Anders stabilisatoren, naar eigen inzicht. :wink:
Plus wat belangrijker is, de auto voelt ook beter aan na de "onderstelkuur",
na verschillende proefritten door ter zake kundige specialisten.

25 okt 2005 20:12

Allereerst van harte welkom hier.
En ook ik heb de indruk dat een M030 ophanging lager is dan de originele.
Onder de mijne hangt deze ophanging en de meesten vragen steeds of ik dewagen verlaagd heb.

25 okt 2005 20:26

Theo weet veel van 911's, en naar ik heb begrepen, is de 993 nog steeds zijn favoriet (dus extra interesse?) maar dit verhaal blijf ik toch vreemd vinden, misschien toch eens die spacers verwijderen, en daar aan sleutelen ? Een 911 die bijna een centimeter scheef hangt ? Kan toch niet ! :shock:

25 okt 2005 20:47

911-lover schreef:En ook ik heb de indruk dat een M030 ophanging lager is dan de originele.

Eerder over M030 en ..... :idea: ..... het probleem waarmee dit topic is gestart komt ook ter sprake. 8)

25 okt 2005 21:23

RS-R schreef:Anders stabilisatoren, naar eigen inzicht.



Meende gelezen te hebben dat je er turbo stabi's onder hebt. Correct?

Is dat meer of anders dan de stabi's van het M030 onderstel?

25 okt 2005 21:37

Stabi's bij M030 zijn inderdaad van de Turbo en zijn (zoals eerder gezegd) ongeveer 2,5 cm lager. Bij M030 hoort volgens mij ook nog de staffere vering en sperdifferentieel toch (?)
Maar terug naar topic; M030 kan niet het probleem zijn toch ?
Of dachten jullie aan defecte stabi van M030 ? :?

25 okt 2005 22:42

Epicurus schreef:Stabi's bij M030 zijn inderdaad van de Turbo

Behalve achter, daar heeft de Turbo een nog dikkere stabi :shock:

Epicurus schreef: Bij M030 hoort volgens mij ook nog de staffere vering en sperdifferentieel toch (?)

Stuggere veren en schokdempers: Ja
Sperdifferentieel : Nee


Epicurus schreef:Of dachten jullie aan defecte stabi van M030 ? :?


Dat komt eigenlijk nooit voor, hooguit na een zeer grote schade.

25 okt 2005 22:52

FS1 schreef:
RS-R schreef:Anders stabilisatoren, naar eigen inzicht.



Meende gelezen te hebben dat je er turbo stabi's onder hebt. Correct?

Is dat meer of anders dan de stabi's van het M030 onderstel?


Ja

26 okt 2005 15:37

Ik heb gister andere spacers laten monteren, die een paar millimeter smaller zijn de spacers die er eerder op geplaatst waren.
Het rechter achterwiel loopt nu niet meer aan!

26 okt 2005 22:20

Mooi !

Nog even over de M030 optie; zit daar nou wel of niet een sperdifferentieel bij ? Erwin zegt van niet, maar op diverse locaties lees
ik er wel over;

het Sport-pakket, met code M030. Dit omvatte stijvere veren, schokbrekers en stabilisatorstangen, doorboorde remschijven, waarbij de voorste schijven tot 304 mm doorsnee vergroot waren, en een Torsen sperdifferentieel (40%). Die laatstgenoemde kon ook afzonderlijk besteld worden (optie M220)

Geldt er een afwijkende uitvoering voor de 993 ? Wil ik graag weten aangezien ik er altijd vanuit ging dat Sper erop zat (ik heb het nog niet ervaren...)

28 okt 2005 10:19

Mag ik even wijzen op de volgende informatie over dit onderwerp: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=68738#68738 :roll:

28 okt 2005 13:45

Dank Paul voor de tip, is inderdaad helder verhaal,
maar zit er bij de M030 (dus niét de M033) nou een sperdifferentieel of niet ? :shock: :shock:

28 okt 2005 19:19

Epicurus schreef:Dank Paul voor de tip, is inderdaad helder verhaal,
maar zit er bij de M030 (dus niét de M033) nou een sperdifferentieel of niet ? :shock: :shock:


Tja, die opties..........

Heb zelf af-fabriek wel optie 220 en 224 maar niet M030.

Gokje: het een zegt niets over het ander.....
Plaats een reactie