Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
25 okt 2005 22:53
hallo,
de laatste tijd hoor ik een vreemd geluid bij de voorveren (of wielen) van mijn 944 type 2 van 1985. ik hoor het als de auto een tijde geparkeerd heeft gestaan en ik achteruit rij en het stuur bv helemaal linksom draai. het is een soort knok die ik linksvoor hoor. ook zie ik dan de voorkant van de auto bewegen. er zit dus ergens speling. maar waar kan ik dus nog niet vinden. heeft iemand van jullie een ideetje waar ik het beste kan zoeken?
groet'n van Johan
27 okt 2005 13:26
Kijk een naar je fussee kogel.
27 okt 2005 14:01
Dacht ik ook aan!
Let op! Als die afbreekt/losschiet heb je een probleem (hopelijk rij je op dat moment niet al te hard)...
28 okt 2005 0:37
je hebt nastelbare wiellagers voor,kijk eens of je speling hebt op je voorwielen.
zo ja ,dan kan je de wiellagers iets strakker zetten.
komt vaker voor bij de 944.
en anders kan het inderdaad ook de fusee kogel zijn.
maar het kan ook nog je stuurkogel zijn,die wat ruim is .
kortom,even checken wat het nu precies is.
17 jan 2006 13:30
ondertussen (na een lange vakantie en ziektewet) de fusees gecontroleerd en alle rubbers ook. ziet er allmaal netjes uit en nergens speling te vinden.
ben er ondertussen al wel achter dat het geluid geproduceerd word door een wiel dat tijdens het sturen en rustig rijden opzij springt, dus over de straat glijd.
iemand een id?
17 jan 2006 19:54
Zet 'm eens recht neer en kijk of je wielen recht staan. Verkeerde uitlijning kan dribbelen veroorzaken.
Maar als ie het een keer doet, dan lijken mij rubbers van stabi enzo roet in het eten te gooien. Vastgeplakte rem...?
17 jan 2006 21:58
jvinkers schreef:ben er ondertussen al wel achter dat het geluid geproduceerd word door een wiel dat tijdens het sturen en rustig rijden opzij springt, dus over de straat glijd.
iemand een id?
Dit is niet zo vreemd
Alle Porsche's doen dit, de een wat meer dan de ander. Vooral goed merkbaar bij het achteruit rijden.
Het wordt veroorzaakt door weinig Ackerman wielstand bij Porsche's ten op zichte van de gemiddelde auto.
17 jan 2006 22:57
Had ik een beetje gelijk.
Renntech, spiegelrubbers zijn uitstekend! Tnx.
18 jan 2006 9:13
Het lijkt mij sterk dat alle Porsche dit doen, in de mate die ik ondervind tenminste. Het is een paar maand geleden begonnen met een paar lichte tikjes tijdens het achteruit rijden. en in de loop van de tijd is het alleen maar erger geworden.
De auto schud zelfs helemaal tijdens dit dribbelen. en het is nu een soort constant gestuiter geworden. zo erg doet hij het.
Ben helaas niet zo heel technisch op autogebied, maar wat is "Ackerman wielstand"?
Voor het uitlijnen heb ik zaterdag een afspraak staan bij de garage. Deze garage heeft voor mij ook alle rubbers en speling gecontroleerd. Zo snel ik meer weet laat ik het horen!
18 jan 2006 18:25
of
hier, incl verhandeling over dat ackermangebeuren
19 jan 2006 19:59
probleem al gevonden
19 jan 2006 21:28
probleem helaas nog niet gevonden.
kwam wel tot de ontdekking dat het bij nat weer veel minder is als bij droog
maar zaterdag breng ik hem naar de dokter om hem te laten uitlijnen
20 jan 2006 10:32
laat ze je zaterdag niet wijs makane dat de achterkant niet valt te verstellen, want dat kan wel terdege.
20 jan 2006 11:42
Ik krijg ineens een brainwave, met dank aan Martijn die begon over de achterwielen
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik zie het volgende:
de rechter achterband zit hoger in de de wielkast dan de linker.
de auto staat dus aan de achterkant scheef. het lijkt mij zo'n 3 tot 4 cm verschil te zijn. Als ik recht achter de auto ga staan valt het zo goed als niet op. maar................ heeft dit misschien invloed op de uitlijning?
wat denken jullie?
20 jan 2006 12:38
????? heb je wel dezelfde linker en rechterachterband. 3-4 cm is enorm.....daar kan geen enkel auto goed mee rijden. Is de ene kant verhoogd of de ander kant door gezakt ==> gebroken veer misschien??
Dit moet een basic probleem zijn, maar een probleem is het wel....uitlijnen heeft geen zin als dit probleem niet is opgelost.
Laatst bijgewerkt door
Marcel op 20 jan 2006 12:41, in totaal 1 keer bewerkt.
20 jan 2006 12:40
jvinkers schreef:kwam wel tot de ontdekking dat het bij nat weer veel minder is als bij droog
moet je maar eens aan je vrouw/vriendin vragen hoe dat komt dat het beter glijdt als het nat is....
Sorry, was makkelijk inkoppertje....
20 jan 2006 17:25
Marcel schreef:jvinkers schreef:kwam wel tot de ontdekking dat het bij nat weer veel minder is als bij droog
moet je maar eens aan je vrouw/vriendin vragen hoe dat komt dat het beter glijdt als het nat is....
Sorry, was makkelijk inkoppertje....
21 jan 2006 18:42
De achterophanging van een 944 werkt met schets platen. Je kunt hiemee de hoogte verstellen.
Het kan beste dat er een los is geschoten of dat er in het verleden iemand mee gespeeld heeft.
Je kunt dit wel weer recht zetten. Maar het is echt een hamlappen klus. Omdat het vaak muur en muur vast zit
22 jan 2006 10:31
Louter uit interesse, wat zijn schetsplaten?
22 jan 2006 11:53
Ik heb het even nagekeken en kwam op het volgende:
uit de torsieas komen 2 platen, hieraan worden 2 andere platen gebout die weer vastzitten aan de achtwielophanging. dat gedeelte waar je lagers inzitten en de remmen gemonteerd zijn.
die platen van de torsieas zijn de schetsplaten, geloof ik.
ik heb er een beschrijving van gevonden in mijn workshop manual en ik heb een afbeelding daarvan in mijn persoonlijke afbeeldingen map. Als iemand mij kan vertellen hoe ik dat plaatje hier bij in het forum krijg zal ik hem er even bij inzetten.
Wederom, ik ben geen expert op autogebied, dus ik weet niet of ik alle beschrijvingen en termen goed heb, maar ik bedoel het goed
22 jan 2006 14:48
In de Engelstalige manuals spreekt men van "springplates". Dat je 944 3 à 4 cm verschil heeft lijkt me ook veel.
Wat je zeker moet controleren is de remmen, zoals elders al vermeld. Om te weten of de achteras gelijk staat meet je eerst de hoogte op een vlakke ondergrond. Dan krik je de wagen omhoog, haal de wielen eraf en meet je de ophangingsarmen vanaf een zelfde punt links en rechts. Dus je meet de afstand van de ophangingsarm naar een zelfde punt, links en rechts.
zo kun je al meer weten over de balans li en re achteraan.
Om de auto uit te lijnen zou ik eerst de hoogte meten, anders is het weer te veel werk om alles goed te krijgen.
Als je laat uitlijnen, best naar een garage gaan die ervaring heeft met Porsches.
Veel plezier nog
22 jan 2006 18:32
thx jvinkers en 924carreragt.
22 jan 2006 18:35
Met dank aan jvinkers.
23 jan 2006 10:08
Porsche 924/944/968 rear ride height can be lowered (in most cases) by approximately ¾" using the following procedure. This adjustment was originally designed for factory ride height settings across the rear of the car.
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=62&c=4
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.