Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Spoorverbreders monteren.

02 jan 2006 20:40

ik heb een set spoorverbreders liggen (orgineel af fabriek) voor mijn Boxster S. Ik heb ze er voor de keuring van de RDW af laten halen.
Nu wil ik ze weer gaan monteren, kan me iemand vertellen wat de aanhaalmomenten zijn van de bouten, of maakt dat niet zo veel uit :?:

Ik neem aan dat het wat anders is dan "gewoon" een wiel wisselen.

Re: Spoorverbreders monteren.

02 jan 2006 20:49

Boxy&Boraman schreef:Ik neem aan dat het wat anders is dan "gewoon" een wiel wisselen.


Zal hetzelfde zijn :arrow: 130 Nm :?:

03 jan 2006 22:41

ja het aandraaimoment is het zelfde.
wat ik me wel afvraag is hoe jij dit met je draadeinden doet?
verwissel jij die ook?
als je er spoorverbreders tussen zet worden je draadeinden korter
en dat is wel gevaarlijk!

anton964

03 jan 2006 22:49

De spoorverbreders worden op de as gemonteerd met de bouten waar het wiel nu mee vast zit.

Vervolgens wordt het wiel met nieuwe bouten op de spoorverbreders gemonteerd.

03 jan 2006 23:23

Boxy&Boraman schreef:De spoorverbreders worden op de as gemonteerd met de bouten waar het wiel nu mee vast zit.

Vervolgens wordt het wiel met nieuwe bouten op de spoorverbreders gemonteerd.


De kwaliteits manier om zo iets uit te voeren :idea:

Dus niet met langere bouten of tapeinden werken, maar eerst de spoorverbreder apart monteren en dan pas het wiel.

Zo zit het op een "origineel-35-mm-achter-spoorverbrede-993" ook :P

En dus zoals Olaf al zei over het aanhaalmoment......... :!:

04 jan 2006 10:40

Nou ben ik dus helemaal geen technische jongen zoals de vorige spreker.


Maar heb ik wel is gehoord van het "onafgeveerde gewicht", dat dat zo super belangrijk moet zijn.

Hoe zit dat dan met die spacers, beinvloed dat het rijgedrag of prestaties, of moet je Rorhl heten om dat te merken.

Wel is het zo dat Porsche er alles aan doet om dat gewicht zo klein mogelijk te maken, kijk maar is naar je vederlichte wielbouten.

04 jan 2006 10:43

John4S schreef:NouHoe zit dat dan met die spacers, beinvloed dat het rijgedrag of prestaties, of moet je Rorhl heten om dat te merken..


Rijgedrag wel (zowel postief als negatief), prestaties op zich niet :idea:

Geen idee of je zo gevoelig als Rorhl moet zijn om er wat van te merken :?

04 jan 2006 11:25

John4S schreef:Hoe zit dat dan met die spacers,.


Wegen net als de wielbouten bijna niks.. 8)

04 jan 2006 12:43

Gek dat je iets terug wilt monteren waarvan je weet dat de RDW het geen goed idee vindt.
Je creeert in feite een foute ET waarde op je wielen; achter kan dat nog wel maar op je voorwielen kan dat heel snel je stuurgedrag beinvloeden; moet je volgens mij niet willen.

04 jan 2006 15:24

lindemans schreef:Gek dat je iets terug wilt monteren waarvan je weet dat de RDW het geen goed idee vindt.
Je creeert in feite een foute ET waarde op je wielen; achter kan dat nog wel maar op je voorwielen kan dat heel snel je stuurgedrag beinvloeden; moet je volgens mij niet willen.


Ik heb ze er van af gehaald omdat ik dacht dat het niet zou mogen. Maar bij de keuring heb ik het nog even gevraagd, was geen probleem geweest, als het al was opgevallen........ :shock:

04 jan 2006 15:26

Ik heb ze net gemonteerd.
Even een foutje wegwerken, de "spacers" zitten met de wielbouten vast op de as, en de velg zit met moeren (aluminium) vast op de spacers.

Vastgezet met 130 Nm.

Ook weer even een 50 tal kilometers gemaakt, het weer is immers schitterend hier in het zuiden vandaag. Wat is het toch heerlijk om in een Porsche te rijden...... :D

04 jan 2006 15:50

Als het al was opgevallen.......is nu net mijn vraag. Merk je dat duidelijk aan de buitenkant dat er spoorverbreders op gezet zijn(toch gezien de geringe dikte)? Is uw boxster ook verlaagd?
Wim

04 jan 2006 15:58

WB schreef:Als het al was opgevallen.......is nu net mijn vraag. Merk je dat duidelijk aan de buitenkant dat er spoorverbreders op gezet zijn(toch gezien de geringe dikte)? Is uw boxster ook verlaagd?
Wim


Je ziet het wel, de "kont" is wat breder, ziet wat "krachtiger" uit.

Ik denk dat een leek het niet zal opvallen.

Re: Spoorverbreders monteren.

04 jan 2006 20:24

Hoeveel cm. mogen de wielen buiten de wielkasten uitsteken?
Of blijven de wielen MET spacers binnen de wielkasten?

04 jan 2006 21:03

Ze moeten binnen de wielkasten blijven geloof ik. Nu lees ik bij de equipment van porsche dat de spoorverbreders voor de boxster 5mm bedragen, dat daar verlengde bouten voor gebruikt worden en dat er een typegoedkeuringsattest voor vereist is (verzekering?). Zijn deze van jouw ook maar 5mm?Heeft iemand zo nog een set liggen, met de bouten en het attest?

04 jan 2006 21:17

lindemans schreef: achter kan dat nog wel maar op je voorwielen kan dat heel snel je stuurgedrag beinvloeden ...


Ik dacht eerder andersom ... voor altijd een grotere spoorbreedte dan achter, toch :?:

04 jan 2006 21:56

WB schreef:Ze moeten binnen de wielkasten blijven geloof ik. Nu lees ik bij de equipment van porsche dat de spoorverbreders voor de boxster 5mm bedragen, dat daar verlengde bouten voor gebruikt worden en dat er een typegoedkeuringsattest voor vereist is (verzekering?). Zijn deze van jouw ook maar 5mm?Heeft iemand zo nog een set liggen, met de bouten en het attest?


De Spacers zijn 17 mm, en zitten op de achteras. Was zo af fabriek. Staat in ieder geval zo in de papieren die ik erbij heb gekregen.

04 jan 2006 22:08

John4S schreef:Nou ben ik dus helemaal geen technische jongen zoals de vorige spreker.

Te veel eer 8)

John4S schreef:Maar heb ik wel is gehoord van het "onafgeveerde gewicht", dat dat zo super belangrijk moet zijn..

Helemaal waar, op zich, maar de mate waarin is uiteraard relevant :!:

John4S schreef:Hoe zit dat dan met die spacers, beinvloed dat het rijgedrag of prestaties, of moet je Rorhl heten om dat te merken.

Wel is het zo dat Porsche er alles aan doet om dat gewicht zo klein mogelijk te maken, kijk maar is naar je vederlichte wielbouten.

Omdat je geen technische jongen bent :wink: , werk je misschien niet zoveel aan de P. Toen ik de eerste keer zo'n groot, dik, breed achterwiel van de auto demonteerde dacht ik (ook!) eerst: "die moeren wegen echt niks!" en toen ik het wiel op tilde, dacht ik :?: :D :P DAT IS LICHT :idea: En dat was een compleet wiel. Wat denk je dat zo'n lichtmetalen dikke ring weegt, met die lichte bouten/moeren. "Weinigg Harry, errug niks" :mrgreen:

Olaf schreef:Ik dacht eerder andersom ... voor altijd een grotere spoorbreedte dan achter, toch :?:

Dat was wel zo bij de Deeesse, die Citroen dus, en enkele andere modellen. Bij een echte sportwagen is het - voorbeeld 993 - afhankelijk van velg 16/17/18": Voor 1405/1405/1411 en Achter 1444/1474/1454 dus steeds 40 - 70 mm groter achter.Paul leest voor uit Ferry's werk :roll:

04 jan 2006 22:57

Paul van Engelen schreef: Bij een echte sportwagen is het steeds 40 - 70 mm groter achter. :roll:


Ik snap 'm en had toch al niet de neiging om een bijvoorbeeld een Volvo V50, Citroen C4 of Hyundai Grandeur tot het segment sportwagens te rekenen :wink:

04 jan 2006 23:03

Olaf schreef:Ik snap 'm en had toch al niet de neiging om een bijvoorbeeld een Volvo V50, Citroen C4 of Hyundai Grandeur tot het segment sportwagens te rekenen :wink:


Een H... WAT :?:
:bang:

04 jan 2006 23:57

Paul van Engelen schreef:
Olaf schreef:Ik snap 'm en had toch al niet de neiging om een bijvoorbeeld een Volvo V50, Citroen C4 of Hyundai Grandeur tot het segment sportwagens te rekenen :wink:


Een H... WAT :?:
:bang:


Ja Echt ik heb het ook gelezen........... :oops:

05 jan 2006 9:13

Paul,

Bedankt voor het antwoord, zo leer ook ik is wat bij...............




en daar is dit forum voor.

05 jan 2006 12:32

Spoorverbreders is voor de apk geen probleem hoor.Daar hoef je ze er niet voor af tehalen.
Ze mogen alleen niet buiten de wielkasten komen.
bij mij zaten er ook op van 20mm deze zaten met langere draadeinden
vast.
Ik heb ze er afgehaald en bij porsche originele draadeinden besteld.
Ik mis ze niet en er gaat niets boven origineel.
Ik had het niet zo op dat namaak spul op mijn auto. Koop dan gewoon
een turbo.
In plaats van die ik wil wel maar ik kan niet rommel op je auto.

anton964

05 jan 2006 13:39

Trouwens, de spaces zelf zijn ook van aluminium :!:

05 jan 2006 13:41

Hij staat alweer gepoetst en wel in de garage, vanavond de hoes er over en hj kan er weer een tijdje tegen....... :drive:
Plaats een reactie