Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Fuséekogels versleten bij 3.2?

11 jan 2006 12:10

Bij maximale stuuruitslag (bijvoorbeeld als ik de 3.2 de garage in- of uitrij) lijkt er iets in de voorwielophanging te "knikken" bij het parkeren.
En dat "knikken" gebeurt gerust een paar keer achter elkaar. Het is een heel vervelend gevoel, net alsof er een wiel af gaat breken.
Er liggen standaard 16" Fuchsen onder de auto, alle bouten zitten vast, geen spacers voorop.
Hoort dat knikken (kan het me niet voorstellen)? Wat zou die klacht kunnen veroorzaken? Versleten fusées o.i.d.? Tijdens het rijden verder geen bijgeluiden of gekke bewegingen.
Graag raad, want vrees dat er iets aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 11 jan 2006 14:06, in totaal 1 keer bewerkt.

11 jan 2006 12:14

Stuurbekrachtiging die bij maximale uitslag blijft doordraaien? Kan een vervelend geluid geven...

11 jan 2006 12:16

Nicolò schreef:Bij maximale stuuruitslag (bijvoorbeeld als ik de 3.2 de garage in- of uitrij) lijkt er iets in de voorwielophanging te "knikken" bij het parkeren. Versleten fusées o.i.d.? Tijdens het rijden verder geen bijgeluiden of gekke bewegingen.


Zowel links als rechtsom :?:

Webber schreef:Stuurbekrachtiging die bij maximale uitslag blijft doordraaien? Kan een vervelend geluid geven...


Pssst ..... een 3.2 heeft geen stuurbekrachtiging - dat kwam pas bij de 964

11 jan 2006 12:17

speling op de fuseekogel...(is ook nog eens een APK punt)

11 jan 2006 12:17

Knikken gebeurt zowel links- als rechtsom.

11 jan 2006 12:19

Marcel schreef:speling op de fuseekogel...(is ook nog eens een APK punt)

Betekent zoiets kogels er uit en nieuwe er in persen, of nieuwe draagarmen?

11 jan 2006 14:07

Nicolò schreef:
Marcel schreef:speling op de fuseekogel...(is ook nog eens een APK punt)

Betekent zoiets kogels er uit en nieuwe er in persen, of nieuwe draagarmen?


Enne.....
Weet iemand iets van het prijskaartje dat daar aan hangt en waar ik verder ook (meteen) op moet letten?

11 jan 2006 14:28

Fuseekogel zit op de versies tot in ieder geval 73 (hopelijk heb je er iets aan...) op een klein armpje dat in zijn geheel vervangen wordt.

Ik was daar maandag 120 euro exc - exc (BTW en arbeid) voor kwijt.

11 jan 2006 18:11

912 schreef:Fuseekogel zit op de versies tot in ieder geval 73 (hopelijk heb je er iets aan...) op een klein armpje dat in zijn geheel vervangen wordt.

Ik was daar maandag 120 euro exc - exc (BTW en arbeid) voor kwijt.

Dat is dan voor één zijde, veronderstel ik?

11 jan 2006 19:18

Nicolò schreef:Dat is dan voor één zijde, veronderstel ik?


Uiteraard...

11 jan 2006 22:13

912 schreef:
Nicolò schreef:Dat is dan voor één zijde, veronderstel ik?


Uiteraard...

Aan wat voor klacht merkte je dat de fuséekogel versleten was?

12 jan 2006 15:11

Olaf schreef:
Webber schreef:Stuurbekrachtiging die bij maximale uitslag blijft doordraaien? Kan een vervelend geluid geven...


Pssst ..... een 3.2 heeft geen stuurbekrachtiging - dat kwam pas bij de 964


So solly :oops:

12 jan 2006 16:02

Nicolò schreef:Aan wat voor klacht merkte je dat de fuséekogel versleten was?


Je bent zelf niet diegene die het merkt, het is vaak de (APK-) keurmeester... :lol:

Met andere woorden, als de auto op de brug staat en je controleert op hoesjes en speling dan weet je wanneer je moet vervangen. Als je het merkt bij het rijden ben je al ver heen...

12 jan 2006 16:06

912 schreef:
Nicolò schreef:Aan wat voor klacht merkte je dat de fuséekogel versleten was?


Je bent zelf niet diegene die het merkt, het is vaak de (APK-) keurmeester... :lol:

Met andere woorden, als de auto op de brug staat en je controleert op hoesjes en speling dan weet je wanneer je moet vervangen. Als je het merkt bij het rijden ben je al ver heen...

Zijn er nu veiligheidsrisico's?

12 jan 2006 16:12

Geen idee, we kunnen niet vanaf hier onder je auto kijken.

Weet je zeker dat het je fusee's zijn?

12 jan 2006 16:14

Nicolò schreef:Zijn er nu veiligheidsrisico's

Ja, dat denk ik wel!
Ooit bij een collega gezien (weliswaar een MB 250D) wat de gevolgen zijn bij 50/60 km/per uur!!
Ik denk dat als dit op de snelweg was gebeurd, hij het niet meer had kunnen navertellen...........

12 jan 2006 17:24

Rob Herfst schreef:
Nicolò schreef:Zijn er nu veiligheidsrisico's

Ja, dat denk ik wel!
Ooit bij een collega gezien (weliswaar een MB 250D) wat de gevolgen zijn bij 50/60 km/per uur!!
Ik denk dat als dit op de snelweg was gebeurd, hij het niet meer had kunnen navertellen...........

Dan waren ze waarschijnlijk al wel heel ver versleten, want bij de speling die voor APK afkeur is vormt nog geen gevaar. Maar als er speling op zit wordt dit door de speling snel erger, dus vervangen is dan zeker zinvol.

12 jan 2006 22:56

Fuseekogel zit alleen bij de heel vroege 911 (SWB??) op een klein armpje, de latere series hebben gewoon een aparte kogel die redelijk eenvoudig vervangen kan worden. Ik zou het wel laten doen, de grote moer die de kogel vast zet kan heel erg vast zitten, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. De kogels zijn niet zo duur, komt nog een moer plus borgplaatjes bij (ongeveer 70 - 80 euro per kant).

13 jan 2006 17:30

912 schreef:Fuseekogel zit op de versies tot in ieder geval 73 (hopelijk heb je er iets aan...) op een klein armpje dat in zijn geheel vervangen wordt.

Ik was daar maandag 120 euro exc - exc (BTW en arbeid) voor kwijt.


dat is dus niet de fusee kogel, maar de stuurstang
als je stuurstangen moet vervangen, dan meteen "upgraden" naar turbo uitvoering

de fuseekogel zit tussen de veerpoot (dat ding waar je schokbreker in zit en je wiel/rem aan zit) en de draagarm

de veerpoot zit onderaan met een borgpen vast aan de fuseekogel
de fuseekogel zit weer met een speciale borgmoer (onder de draagarm) vast
hiervoor heb je een speciaal stukje gereedschap nodig (dop)

verder kan het "knakken" ook in je stuurhuis zitten
of in de koppelgewrichten van de stuur-as (even uit m'n hoofd één in het "smokkelaarsvak" en één onder het dashboard)

afgaand op de beschrijving die je geeft, denk ik aan het laatste...

13 jan 2006 19:08

Jeroen heeft gelijk. Misverstanden al om hier.
Volgens mij merk je de stuurstangen eerder dan je fusee, refererend aan de openingspost.

Hieronder een verduidelijking:

Afbeelding

Het rode cirkeltje is de stuurstang (bij mij vervangen)
De gele cirkel moet dan de fusee zijn... edit: ook vervangen, vandaar het misverstand
(klik op plaatje voor duidelijker beeld)
Laatst bijgewerkt door 912 op 05 feb 2006 10:40, in totaal 2 keer bewerkt.

24 jan 2006 9:41

bij deze wil ook nog even een duit in het zakje doen.
ook ik had een vreemd geluid bij in en uit parkeren. volgens de bandenspecialist waar hij op dit moment staat had het te maken met het uitlijnen.
zie daarvoor mijn post
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=6292
of het inderdaad helpt zal ik vanavond weten als ik hem weer ophaal. maar zelfs ik kon zien dat een voorwiel iets scheef stond :shock:
uiteraard pas toen hij mij erop wees.

apk en fusee

24 jan 2006 10:13

Klinkt bekend dit verhaal: ook ik had bleek bij de apk 3 maanden terug een versleten fusee kogel. Samen met de specialisten van renntech de boel vervangen (aan te raden vanwege gereedschap en trukjes met branders om dat ding eruit te krijgen..

Aparte was: ik had het nooit gemerkt en merk natuurlijk ook geen verschil nu er een neiuwe inzit.. maar ik kwam in ieder geval weer door de apk.

Succes Hans

05 feb 2006 2:37

Tik eens op Goolge zou ik zeggen, dan is het verschil tussen fusee en stuurkogel gauw duidelijk....

05 feb 2006 6:15

Jeroen, wat is het voordeel van turbo-stuurstangen? Ben benieuwd, ben geen techneut dus geen enkel idee.

05 feb 2006 10:40

Elven schreef:Wat is een fuseekogel en wat is een stuurkogel...that's the question in this topic..... :roll:


Het plaatje hierboven was niet duidelijk genoeg?
Plaats een reactie