Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Spanning wielbouten fuchs

12 maart 2006 15:03

Hallo,

vraagje, wat is de correcte spanning die je moet zetten (met behulp van een momentsleutel) op je porsche/fuchs bouten voor fuchs velgen? Ik heb gehoord dat dit noodzakelijk is om dit correct te doen?

Bedankt.
Kurt.

12 maart 2006 15:09

Het is bij de 964 130 Nm. Maar het is idd wel belangrijk, dus even wachten of iemand kan bevestigen dat ook bij de oudere modellen 130 Nm het juiste moment is.

12 maart 2006 15:34

Alle wielmoeren van alle Porsche's zet je vast met 120 tot 130 Nm. Altijd een beetje vettigheid aan het schroefdraad!

12 maart 2006 16:12

en de bouten dan?


en vergeet de juiste volgorde niet.




robert

12 maart 2006 16:49

Heb pas de velgen eraf gehad. Bouten vastgedraaid met een normale sleutel. Is het echt belangrijk dat ze met precies 130Nm vastzitten.
Heeft iedereen een momentsleutel liggen dan? Die dingen zijn best duur zag ik.

12 maart 2006 16:53

Is het belangrijk om het in een bepaalde volgorde te doen?
Of gewooon kruiselings, een bovenaan, een onderaan.

12 maart 2006 17:02

typetwoparts schreef:Is het belangrijk om het in een bepaalde volgorde te doen?
Of gewooon kruiselings, een bovenaan, een onderaan.



als je een vierbouts hebt dan volstaat kruislings.
met een 5 bouts is het telkens de bout tegen over de gene die je net gedaan hebt , dus zo'n beetje het zelfde.

12 maart 2006 17:27

ik heb wel eens gehoort dat je geen vet aan je draadeinden mag doen.
omdat je dat het aandraaimoment zou verhogen en je ze dan makkelijk veel tevast zet.weet iemand of dit klopt?en als je er vet aan doet wat dan het beste is? copervet?

anton964

12 maart 2006 17:34

volgens mij (weet het eigelijk wel zeker) een KLEIN beetje vet en kopervet is prima.


robert

12 maart 2006 21:45

porscheware schreef:Heb pas de velgen eraf gehad. Bouten vastgedraaid met een normale sleutel. Is het echt belangrijk dat ze met precies 130Nm vastzitten.
Heeft iedereen een momentsleutel liggen dan? Die dingen zijn best duur zag ik.

Ben ervaringsdeskundige: een goede momentsleutel is hardstikke duur, maar tevens bij slechts wat eigen gebruik onverslijtbaar. Dus gewoon kopen.
En dan wat optimoly op de draadeinden.

12 maart 2006 22:50

130 nm is heel weinig!
met een gewone sleutel draai je ze snel te vast. zeker met een kruissleutel. momentsleutel zeker gebruiken bij de magnesium moeren

12 maart 2006 23:35

porscheware schreef:Is het echt belangrijk dat ze met precies 130Nm vastzitten.


Ja.

Heeft iedereen een momentsleutel liggen dan? Die dingen zijn best duur zag ik.


Vast niet iedereen, maar ik heb wel momentsleutel + garagekrik. En wat is duur? Ik heb iets van 150 euro betaald voor de momentsleutel. Gezien de levensduur...

12 maart 2006 23:51

GP schreef:130 nm is heel weinig!
met een gewone sleutel draai je ze snel te vast. zeker met een kruissleutel. momentsleutel zeker gebruiken bij de magnesium moeren

130 NM is volgens Porscheboekje!

13 maart 2006 8:57

Wat is het gevolg als ze te vastzitten? Ik draai ze nu gewoon vast met de standaard sleutel van het reservewiel met het idee vast is vast.

13 maart 2006 10:55

GP schreef:130 nm is heel weinig!
met een gewone sleutel draai je ze snel te vast. zeker met een kruissleutel. momentsleutel zeker gebruiken bij de magnesium moeren



:?: :?: :?:

130 nm is helemaal niet zo weinig. Bij een ringsleutel van 30 cm betekent dat je 40 kg kracht moet uitoefenen, is niet zo weinig hoor. De moeren zijn overigens van allumminium.

13 maart 2006 11:40

Peter 2.4S schreef: De moeren zijn overigens van allumminium.


Dat weet GP ook wel, maar dat is zo'n moeilijk woord om te schrijven :mrgreen:




Even een aanvulling: ik denk overigens ook dat de moeren van magnesium zijn. Heb ik ook altijd beweerd. Oude geoxideerde moeren zien er het zelfde uit als een oud en slecht geworden carter van een 2.4 Aluminium oxydeerd wel maar wordt nooit zo poederachtig als een magnesium carter of wielmoer.
En ze zijn wel erg licht voor aluminium. Dus misschien toch magnesium?
Laatst bijgewerkt door Erwin op 15 okt 2014 9:03, in totaal 3 keer bewerkt.

13 maart 2006 11:44

Peter 2.4S schreef:Bij een sleutel van 30 cm betekent dat je 40 kg kracht moet uitoefenen, is niet zo weinig hoor.


.... dus met een been op de sleutel gaan staan .... :idea:

13 maart 2006 12:07

130 Nm is zeker vast genoeg. Als je de volgorde van aantrekken respecteert en de kracht dan zul je geen problemen hebben.
Denk eraan dat de wielen ook krachten uitoefenen op de moeren en bouten waardoor deze zich ook "vastzetten".

:roll:

13 maart 2006 12:25

Renntech schreef:
Peter 2.4S schreef: De moeren zijn overigens van allumminium.


Dat weet GP ook wel, maar dat is zo'n moeilijk woord om te schrijven :mrgreen:




Even een aanvulling: ik denk overigens ook dat de moeren van magnesium zijn. Heb ik ook altijd beweerd. Oude geoxideerde moeren zien er het zelfde uit als een oud en slecht geworden carter van een 2.4 Aluminium oxydeerd wel maar wordt nooit zo poederachtig als een magnesium carter of wielmoer.
En ze zijn wel erg licht voor aluminium. Dus misschien toch magnesium?


Is ook een moeilijk woord, ik dacht liever teveel letters dan te weinig.

Ik zal gaan oefenen,

Aluminium,
Aluminium,
Al.....................

En wat betreft aluminium of magnesium, ze zijn inderdaad erg licht, magnesium is echter wel wat bros, dat zijn de moeren niet. We kunnen dit testen door een moer in de fik te steken, puur magnesium brandt als een fakkel.
:D :D
Laatst bijgewerkt door Peter op 13 maart 2006 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.

13 maart 2006 12:32

Draai ze al jaren aan met 12 tot 13 kg / m aan.

Toch een behoorlijke spanning, natuurlijk met de momentsleutel.

13 maart 2006 12:38

Peter 2.4S schreef: We kunnen dit testen door een moer in de fik te steken, puur magnesium brandt als een fakkel.
:D :D


Hé, dat is natuurlijk een goed idee.
Ik heb nog wel een carter liggen en een paar oude wielmoeren.

Als ze hetzelfde branden zijn de wielmoeren ook van magnesium.
Je hoort van mij :lol:

13 maart 2006 12:50

:wink:
bron : nieuwsblad van het noorden
Steenwijjk 13 maart 2006
van onze verslaggever
In Steenwijk is vanochtend de brandweer uit moeten rukken voor een felle uitslaande brand bij een garagebedrijf. Na een korte blusactie heeft de brandweer het vuur onder controle gekregen. Momenteel is men nog bezig met het nablussen. De eigenaar van Garagebedrijf R. te S. heeft geen idee wat de oorzaak van de brand was. :roll: voor foto's kijk op de site van Brandweer Steenwijk


:wink: :D

13 maart 2006 14:26

ik heb deze moeren er ook op zitten en wegen niets.ging er van uit dat het titanium was.
moet morgen naar mijn porsche garage toe zal het eens vragen.

anton964

13 maart 2006 14:40

Peter 2.4S schreef:puur magnesium brandt als een fakkel.


Het is dan ook natuurlijk een legering...

13 maart 2006 15:15

anton964 schreef:ik heb deze moeren er ook op zitten en wegen niets.ging er van uit dat het titanium was.
moet morgen naar mijn porsche garage toe zal het eens vragen.

anton964


Het is geen titanium!
Plaats een reactie