Oei...
Tik eens autoband-gerelateerde zoektermen in de zoekfunctie in en je krijgt een enorme hoeveelheid info; ook over 'merkloze' autobanden.
Ik voel de N-coderingdiscussie er weer aankomen!
Niet iedereen is onverdeeld positief over 'merkloze' banden, maar dat geldt ook voor de bekende 'merkbanden'. Over het algemeen is de tendens dat men over de merkbanden wel positiever is dan over de 'merkloze' banden, maar ook bij de merkbanden zijn er voorkeuren en die zijn voor iedereen weer anders...
De een wil alleen Conti's, de ander alleen Pirelli. Weer een ander moet noch aan de een, noch de ander onder z'n Porsche denken en gaat alleen voor Michelin, etcetera, etcetera...
Banden vormen het contact van je auto met de weg en bepalen dus voor een groot gedeelte de wegligging en het rijgedrag van je auto. Het profiel, de opbouw van de band, de gebruikte compound, etcetera bepalen mede die wegligging en het rijgedrag.
Op een band -ongeacht merk- staat de Load Index (LI) en de Speed Index (SI). Beide indexen moeten voldoen aan de eisen die voor je auto gelden. Als dat het geval is, mág/kan die band op je auto gemonteerd worden, ongeacht het merk.
Niettemin kunnen 2 verschillende (merken) banden met eenzelfde LI en SI tóch een heel ander weggedrag en een geheel andere wegligging hebben.
Bij de gerenommeerde(re) merken zit dat over het algemeen wel goed. Bij onbekendere merken (vaak ook goedkoper; maar niet noodzakelijkerwijs) is dat wat vaker een discussiepunt...
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik een tijdlang heb gereden op Marshal Racer Pro's (die zaten onder de auto toen ik 'm kocht) en ik vond dat m'n auto best lekker reed en over de wegligging had ik ook niets te klagen. Toen deze banden echter versleten waren en ik aan nieuwe toe was, heb ik me eens op de autobandenmarkt georiënteerd en uiteindelijk is mijn keuze op Fulda's (Carat Excellero's) gevallen en ik moet zeggen dat het verschil in wegligging, weggedrag, etcetera echt drastisch is verbeterd! Het verschil was direct merkbaar!
Er zijn ook onbekendere merken die op zich helemaal niet slecht (hoeven te) zijn. Dat zijn merken als Viking, Hankook, etcetera...
Dat een auto op dit soort banden staat (mits correcte SI en LI) zou mij er in ieder geval niet van weerhouden om die auto te kopen. Die banden kun je immers snel en gemakkelijk vervangen...
Om vervolgens in de lastige situatie terecht te komen om te gaan bepalen welke banden je zélf onder je auto wilt...