Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Banden en N codering.

31 maart 2006 11:55

Rij al 13 jaar Porsche en hoorde kort geleden voor het eerst over banden en N-codering bij Porsches.

Ben op dit forum veel tegen gekomen over N-code maar eigenlijk geen mening of feiten m.b.t. waarom je ze eigenlijk moet gebruiken. Ik begrijp dat de wang steviger is en denk te begrijpen dat het rubber anders is. Denk ook begrepen te hebben dat van hetzelfde merk en type band ook versies zijn zonder N-codering. Bedoel daarmee dat van bijvoorbeeld de Continental SportContact er versies zijn met en zonder N-codering.

Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is overtuigende feiten waarom ik bij normaal gebruik N-codering banden zou moeten gebruiken. Dus niet omdat Porsche dat zegt. Moet hierbij schrijven dat ik een rustig rijder ben, niet op circuits rijd, donuts aan anderen overlaat en in de afgelopen 13 jaar misschien 4 of 5x boven de 200 geweest ben.

Gaat trouwens om een 928GTS. Haal mijn banden meestal via www.autobandenmarkt.nl.

Bedankt voor steekhoudende feiten en meningen.

Groeten, Leon

31 maart 2006 12:11

Denk als je boven de 200 zit (al is dat maar een paar keer per jaar) waarom Porsche zijn banden voorschrijft met N codering.


Mij geeft het een gerustellende gedachte als ik is knal op de autobahn.

Legio mensen zullen het wel beter weten, en er zal best een goede verklaring voor zijn, maar ik ga er vanuit dat ze in Zuffenhausen/Stuttgart/Weissach echt wel weten hoe het moet.

31 maart 2006 12:20

Overtuigende feiten en/of bewijzen zijn er -voor zover ik weet- niet.

Ik durf bijna te stellen dat de meeste (zeker wat oudere Porsches) inmiddels niet -meer- op banden met N-codering staan. Alleen bij de échte liefhebbers van het merk én die van het bestaan van N-coderingsbanden (en/of bij een bandenspecialist komen die van het bestaan van N-coderingsbanden afweet) worden banden met N-codering gebruikt...

Er zijn mensen die het een geruststellende gedachte vinden -inderdaad- om banden mét N-codering te monteren, maar feiten dat de bewuste banden beter zouden zijn, is er niet. Er zijn zelfs merken die aanvankelijk banden met N-codering voerden, maar dat inmiddels niet (meer) doen en niettemin aangeven dat hun banden probleemloos onder een Porsche gemonteerd kunnen worden.

Belangrijk bij het bepalen van een band voor een voertuig -dus ook een Porsche- zijn de Speed Index (SI) en Load Index (LI) van de band.

Er is inderdaad al héééééééééééééééééél wat geschreven over dit onderwerp met betrekking tot dit onderwerp.

Ik vrees dan ook dat je vraag weer een aanzetje vormt om die hele discussie weer nieuw leven in te blazen (al kan ik me je vraag heel goed voorstellen).

31 maart 2006 12:41

Bedankt John4S en Speedy944.

Het is voornamelijk omdat ik er voor het eerst van hoor. Om eerlijk te zijn, mijn auto's zijn in het begin bij Wittebrug en mijn laatste bij A-point in onderhoud geweest en ook zij hebben er nog nooit iets over gezegd.

Door pech (waterpomp) en een tip van de berger staat die nu bij Rob Goossen en laatste noemde het van die N-codering. Prijsverschil tussen banden met en zonder is echter geen kattepis. Je praat niet over €20 to €30 per band maar in sommige gevallen tot €60 per band of meer. Mag dan best Porsche minded zijn, grenzen zijn er zeker.

Heb in het verleden van slechte Marshalls tot goede Fulda's en Bridgestone's gebruikt zonder enige issues om eerlijk te zijn. Ook in extreme situaties wat weer betreft of verkeers situaties waar ik een paar maal extreem moest uitwijken en een maal zelfs een niet vrijwillige donut maakte bij over 100km. Elke keer echter weer zonder problemen onder controle gekregen zonder dat ik het gevoel had dat mijn banden een probleem waren.

Ben echter dankbaar voor elke mening of feit zonder een discussie te willen uitlokken.

Groeten, Leon

31 maart 2006 12:44

Pandora's doos wordt weer geopend... :twisted:

Ikzelf vind dat de N-codering niet meer zegt dan dat de band door Porsche is getest. Officieel is de band door Porsche mede ontwikkeld, maar recent is Bridgestone toch weer in de N-codering-trein gestapt en heeft men ook de RE050A (die al lang was ontwikkeld) met N-codering uitgebracht (alleen in 18" en 19"). Dus niet in gangbare maten voor de 964/993... kennelijk is het Bridgestone in die maten geen geld waard. Maar de RE050A is in 18" en 19" dezelfde band als in 17". Continental maakt wel N-coderingsversies van hun banden.

Overigens heb ik deze week nieuwe banden gekozen en na lang wikken en wegen gekozen voor de Bridgestone S-02A N-4. Met name omdat in de RE050A lijn kennelijk een nieuwe versie komt of is gekomen, die in de VS als RE050A Pole Position door het leven gaat en die naam zal in NL niet gevoerd gaan worden. En nu net het enige echte duidelijke voordeel van N-codering: je kan zien aan het cijfertje na de N welke versie het is en gelet op de gebrekkige info van Bridgestone kan ik het niet achterhalen bij de RE050A, dus vandaar mijn keuze voor de S-02A, die kennelijk ook nog eens speciaal voor de 4WD Porsches is ontwikkeld.

31 maart 2006 13:24

Het gaat hier (alle andere voor en tegen discussies achterwege gelaten) om een 928 . Hier zit de motor vooraan dus stel ik me de vraag of hier een N-Coderingsband nodig is. Zijn deze niet net aangeraden voor de Elver vanwege de plaats van de motor (achter de achteras) waardoor de verstevigde wangen hun nut krijgen :?:
-Koendieregelmatigverbovende200zitzonderN-coderingsbanden-

31 maart 2006 14:23

911-lover schreef:Zijn deze niet net aangeraden voor de Elver vanwege de plaats van de motor (achter de achteras) waardoor de verstevigde wangen hun nut krijgen


Nee. En dat van die verstevigde wangen is ook een fabel. Het zal best zo zijn dat b.v. Continental de wangen bij N-coderingen verstevigt, maar bij Bridgestone is dat niet zo (dan zijn ze nl. niet meer te monteren... :wink: ).

N-codering geldt voor Porsches. Ongeacht of het een motor vooraan, in het midden of achteraan betreft.

31 maart 2006 15:54

Gezien jouw rijgedrag zou ik er niet eens over denken om ook maar één euro extra uit te geven voor een N-band...amper eens in de 2 jaar boven de 200, terwijl iedere middenklasser dit tegenwoordig al probleemloos doet. In jouw geval zou ik een comfortband kopen, met weinig afrolgeluid...past gewoon beter bij je rijstijl, klaar.

31 maart 2006 17:16

Jurgen schreef:Gezien jouw rijgedrag zou ik er niet eens over denken om ook maar één euro extra uit te geven voor een N-band...amper eens in de 2 jaar boven de 200, terwijl iedere middenklasser dit tegenwoordig al probleemloos doet. In jouw geval zou ik een comfortband kopen, met weinig afrolgeluid...past gewoon beter bij je rijstijl, klaar.
wijs....wijs.....wijs :thumleft:

31 maart 2006 17:30

Ja toch...niet dan??? :lol:

31 maart 2006 18:30

Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik ook maar gewoon weer voor de banden ga die ik normaal ook had. De Bridgestones of de Fulda's.

Voor mij was het gewoon de vraag hoe het zat met die N-codering omdat ik er in mijn 13 jaar met een Porsche nog nooit van gehoord had en heel nieuwsgierig was wat er nu eigenlijk achter zat.

Tot nog toe denk ik echter dat banden zonder N-codering voor mij het beste zijn.

Groeten,

Leon

31 maart 2006 20:27

Mijn 944 staat nu rondom op Fulda Carat Excellero's en dat bevalt prima!

31 maart 2006 21:12

Dat waren inderdaad de Fulda's waar ik een oogje op heb. Komen schijnbaar goed over bij gebruikers, alleen jammer dat op tyretest.com er in principe maar 4 gebruikers waren die een mening hadden gegeven. De andere Fulda's kwamen er maar bekaaid vanaf.

Lijstje bestaat momenteel uit deze Fulda's, de Bridgestones Turanza E300 of de BF Goodrich g-Force Profiler.

Groeten,

Leon

02 apr 2006 19:27

Ik heb nu P Zero Nero's van achteren zonder N codering. Ik heb hierover met Pirelli contact gehad over hoe dit nu zit, en zij vertelde mij dat toen mijn auto gebouwd was er nog totaal geen sprake was van speciale coderingen, en dat deze banden ook uitermate geschikt zijn voor mijn auto. En tot nu toe heb ik er nog geen klagen over.

02 apr 2006 21:01

Ik had de werkplaatshandboeken van mijn 3.2 (zelfde generatie als die van jou) in bezit en daarin was beslist WEL sprake van banden met N-codering.

Dus je contact van Pirelli kletst uit zijn nek :idea:

Vraag aan droopy928: dat prijsverschil van 60 euro, gaat dat over precies dezelfde band met/zonder N-codering(zijn die er allebei...?) :?:

02 apr 2006 21:23

Paul van Engelen schreef:
Dus je contact van Pirelli kletst uit zijn nek :idea:


Nou, nee... N-spec stamt uit eind jaren 80. Dus het zou eens heel goed kunnen dat in 1986 de N-spec nog niet bestond.

Daarbij, N-spec banden die voor de 3.2 zijn ontwikkeld zijn ofwel niet verkrijgbaar, ofwel hopeloos verouderd.

03 apr 2006 11:52

@Paul

Voor zover ik het nu begrepen heb zijn van hetzelfde type band er inderdaad met en zonder N-code. Mocht dit niet zo zijn lieg ik in comissie.

Ik haal mijn banden meestal via autobandenmarkt.nl. De Continental SportContact die mij aangeraden werden als zijnde met N-code kosten daar +/- €120 en bij degene die me ze aanrade €188. Bij autobandenmarkt.nl staat er echter niets over N-code bij dus ga ik er vanuit dat deze ze niet hebben. Natuurlijk zal er verschil per plek zijn waar je ze koopt vanwege eventuele marges. Echter voor mij zijnde dit als hobby en geen circuit rijder telt dit toch wel aan op 4 banden.

Denk trouwens dat ik zelf maar voor de BF Goodrich g-Force Profiler ga omdat er wat meer meningen over te vinden zijn dan de Fulda Carat Excellero.

Groeten,

Leon

03 apr 2006 16:03

droopy928gt schreef:De Continental SportContact die mij aangeraden werden als zijnde met N-code kosten daar +/- €120 en bij degene die me ze aanrade €188.

Ik betaalde bij Leen Post €125,-- inclusief. Is dus vergelijkbaar.

03 apr 2006 18:31

Geacht forum,
Ik zal proberen nog wat meer stof te laten opwaaien.
Snelheid is wat voor de meeste voertuigen hetzelfde is, afwijkend is:
de acceleratie om er te komen bij een gewicht per band te dragen tijdens deze procedure.
De ene auto hangt meer achterover tijdens het gasgeven dan de ander, tijdens deze beweging komt er meer gewicht op de achterbanden.
Mooi zult u zeggen maar dat geeft minder wielspin, als de banden achter aangedreven zijn, ook dit is waar.
Kunt u zich ook voorstellen wat er in de band gebeurt als u volgas geeft met een Porsche!
Dat zelfde maar dan tijdens het remmen met de voorbanden.
Twee dingen waar uw Porsche goed in is.
De banden winden zich als het ware op, om dat tegen te gaan heeft men een karkas ontwikkeld om dit niet te laten gebeuren.
Tijdens het opwinden van de banden raken de meeste van ons ook opgewonden.
Dus alleen ik rij niet hard helpt niet, ik rem niet hard en ik trek nooit snel op zijn minstens zo belangrijk.
Hoe bedoel u geen N code nemen.
Vr. gr.
Jaap B(r)and

03 apr 2006 18:45

Je wilt hierbij zeggen dat andere auto's dit niet kunnen/doen Jaap...? 8)

03 apr 2006 18:52

Ik neem aan dat ik op dit forum niet hoef te gaan uitleggen waar een Porsche anders is dan andere auto's.

03 apr 2006 18:54

Jaap Brand schreef:Geacht forum,
Ik zal proberen nog wat meer stof te laten opwaaien.
Snelheid is wat voor de meeste voertuigen hetzelfde is, afwijkend is:
de acceleratie om er te komen bij een gewicht per band te dragen tijdens deze procedure.
De ene auto hangt meer achterover tijdens het gasgeven dan de ander, tijdens deze beweging komt er meer gewicht op de achterbanden.
Mooi zult u zeggen maar dat geeft minder wielspin, als de banden achter aangedreven zijn, ook dit is waar.
Kunt u zich ook voorstellen wat er in de band gebeurt als u volgas geeft met een Porsche!
Dat zelfde maar dan tijdens het remmen met de voorbanden.
Twee dingen waar uw Porsche goed in is.
De banden winden zich als het ware op, om dat tegen te gaan heeft men een karkas ontwikkeld om dit niet te laten gebeuren.
Tijdens het opwinden van de banden raken de meeste van ons ook opgewonden.
Dus alleen ik rij niet hard helpt niet, ik rem niet hard en ik trek nooit snel op zijn minstens zo belangrijk.
Hoe bedoel u geen N code nemen.
Vr. gr.
Jaap B(r)and


Om maar even een stelling uit een ander draadje uit de mottenballen te halen:

Is dat dan anders bij een Porsche dan bij bijvoorbeeld een Lamborghini, een Ferrari, of een andere (super)sportwagen met de motor achterin én achterwiel/4wiel-aandrijving???

Die merken kénnen geen N-codering en monteren 'gewone' banden...

03 apr 2006 18:57

Dank je Speedy...dat was natúúrlijk mijn stelling...

03 apr 2006 19:12

Ik pretendeer geen nieuwe dingen te vertellen alleen dat een N code zeker geen marketing tool is maar een duidelijke must bij optimaal gebruik van uw voertuig.
Wat betreft de toepassing van banden voor de Ultra High Performance auto is dit terug te brengen tot een beperkt aantal maten die uitsluitend op deze auto's zijn toegepast. (Lambo Ferrari)
Porsche was op zijn introductie momenten voorzien van banden die ook ruim door andere voertuigen konden worden gemonteerd.
Overigens denk ik wel dat de gemiddelde Porsche rijder niet in staat is om de verschillen aan te geven tussen de N en niet N code banden.
Neemt u van mij aan dat geen enkele bandenfabriekant zich laat verleiden om een beperkte oplage N code banden te maken als er geen feitelijk verschil is.
Mijn persoonlijk mening hierin doet er niet toe, alleen dat ik wel op N code banden rij.

03 apr 2006 19:15

Jaap Brand schreef:....alleen dat ik wel op N code banden rij.


En je komt nog uit "RIJEN" ook :lol: :lol: :lol:
Plaats een reactie