Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993: Bandenspanning ?

23 mei 2006 23:39

Porsche noemt de volgende bandenspanning voor de 993:
voor: 2,5 bar voor alle maten wielen
achter: 2,5 voor 17" en 3 bar voor 16" en 18".

Mijn ervaring is dat de 17" banden ACHTER duidelijk sneller aan de buitenkant(en) slijten en dus lijkt de 2,5 te laag.

Ervaring, goede adviezen i.v.m. optimale slijtage/wegligging?
Graag wel vermelden over welke velgmaat het gaat!

23 mei 2006 23:42

Ik rijd al jaren op 17-ers met de bandenspanning voor 2,5 en achter 3
Ik ben steeds tevreden van de wegligging en de banden slijten mooi gelijk af.

23 mei 2006 23:43

Ik doe met 18" 2.5 bar, voor en achter :wink:

23 mei 2006 23:44

Bij mijn 964 C4 op 17":
achter: 3,0 bar
voor: 2,5 bar

Maar dat wist je al! :wink:

24 mei 2006 0:04

N.a.v. Koen's reactie: alleen de ervaring met 911 modellen is voor mij in dit verband interessant.

En dat heeft uitsluitend een technische achtergrond en niets te maken met andere actuele discussie's :wink:

Re: Bandenspanning 993?

24 mei 2006 5:05

Paul van Engelen schreef:Ervaring, goede adviezen i.v.m. optimale slijtage/wegligging?


De krijtjes-truuk van Jeroen914 :idea: :wink:

Re: Bandenspanning 993?

24 mei 2006 6:52

Olaf schreef:De krijtjes-truuk van Jeroen914 :idea: :wink:


Is inmiddels verwijderd op de prikpagina en hier wordt er nog een beetje over nageborreld. Wellicht dat Jeroen het nog eens wil opschrijven. Maar wat ik eruit opmaak is dat je op al je banden aan de linker en rechterzijde van het loopvlak een krijt streep zet en dan even de wielen laten spinnen. Als allebei de krijtstrepen weg zijn is de camber en de spanning oke? (of zoiets).

24 mei 2006 8:06

Mijn 993 rijdt op 18 inch, met 2,5 voor en 3 achter.

24 mei 2006 8:16

964.c4 met 18" voor 2,6 en achter 3,0




(zou het nog aan de wiel stand kunnen liggen? :roll: )



robert

24 mei 2006 8:22

2.4 voor en 2.8 achter om 18" .

Re: Bandenspanning 993?

24 mei 2006 8:34

Olaf & Horn schreef:De krijtjes-truuk :idea: :wink:


Heb dat begrip wel eens genoemd gezien, maar weet niet waar het precies over gaat.

Zou inderdaad natuurlijk aan de wielstand kunnen liggen. Maar anderzijds: beide buitenkanten van beide wielen?

Als het relevant kan zijn: misschien wil Jeroen zo vriendelijk zijn... 8)

24 mei 2006 10:49

Paul van Engelen schreef:N.a.v. Koen's reactie: alleen de ervaring met 911 modellen is voor mij in dit verband interessant.

En dat heeft uitsluitend een technische achtergrond en niets te maken met andere actuele discussie's :wink:


4,5 jaar met 911 gereden en idem bandendruk.
Vandaar ook mijn bijdrage :twisted: :wink:

24 mei 2006 12:00

je banden spaning staat onder de motorkap.
en in je boekje hou dit gewoon aan dat doe ik ook en ben zeer tevreden.
ik doe altijd 2.5 voor 3.0 achter zoals voorgeschreven.
een telage banden spaning is levens gevaarlijk.
bij hogere snelheden worden de banden dan veel tewarm waardoor ze helemaal aan flaren gaan.

gr anton964

24 mei 2006 12:48

anton964 schreef:ik doe altijd 2.5 voor 3.0 achter zoals voorgeschreven.


Quick reminder: je hebt 17"...

24 mei 2006 12:49

17": 2,5 voor en 2,8 achter

24 mei 2006 13:17

@Koen: dank voor je bijdrage dan(twijfelde achteraf ook al over welke auto je sprak :roll: )

@Anton: weet wat er in het boekje staat :idea: ; spreek je over 17" (zoals de Devil schrijft) en dan 3 bar achter, dan is dat toch niet standaard, maar harder precies zoals ik denk?

Dat beeld ontstaat nu toch al: afgezien van 1/10 meer of minder wat er IMHO weinig toe doet, achter een 1/2 bar meer...

24 mei 2006 13:29

hallo

ik heb 17 achter en ja ze schrijven voor mijn auto 3bar voor als je dat bedoelt.

anton964

24 mei 2006 13:52

anton964 schreef:hallo

ik heb 17 achter en ja ze schrijven voor mijn auto 3bar voor als je dat bedoelt.

anton964


Met 16"... Niet met 17", dan is het 2,5 rondom.

Re: 993: Bandenspanning ?

24 mei 2006 22:16

Paul van Engelen schreef:Porsche noemt de volgende bandenspanning voor de 993:
voor: 2,5 bar voor alle maten wielen
achter: 2,5 voor 17" en 3 bar voor 16" en 18".



Kan iemand dit technisch enigszins duiden voor de A-banden : waarom een hogere bandenspanning voor resp. de 'kleinere' (16") en de 'grotere' (18") wielen ?

24 mei 2006 22:24

Paul van Engelen schreef:@Koen: dank voor je bijdrage dan(twijfelde achteraf ook al over welke auto je sprak :roll: )



Geen probleem :wink:

ps :Off Topic :arrow: Met de 68 rijd ik op dezelfde druk op de 17ers

Re: 993: Bandenspanning ?

25 mei 2006 0:41

2.2VTEC schreef:Kan iemand dit technisch enigszins duiden voor de A-banden : waarom een hogere bandenspanning voor resp. de 'kleinere' (16") en de 'grotere' (18") wielen ?

Duiden kan ik het niet, maar het lijkt er wel op alsof de 'afwijkende' 17" ook beter met de hogere spanning kan worden gereden 8)

25 mei 2006 5:01

ok, op veler verzoek de "krijtjes test" nog een keer dan :D

het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip)

als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band

is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak

om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken
zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band

ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin
je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen
rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard)
't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje

meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten

zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog

is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag

pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw
herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt
dan staan je banden op de goeie spanning

denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band
je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld
deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen

bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen

zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom)
in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen

rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder)

met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip
als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af :mrgreen:
Afbeelding

zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer
Afbeelding
daarmee kan je de temperatuur over de breedte van het loopvlak meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.

als je 'm een dagje wilt lenen, dan hoor ik het wel...

25 mei 2006 5:26

Jeroen914 schreef:zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer
waarmee je de temperatuur over de breedte van het loopvlak kan meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.


Ik RUIK (weer) een P-Forum uitje in Zuid Holland :twisted:

Dagje (krijt)strepen rijden en Pyro-meten :idea: :wink:

25 mei 2006 11:57

Jeroen914 schreef:als je 'm een dagje wilt lenen, dan hoor ik het wel...


Kom is naar de NPC slalom (as zondag), altijd iedereen bezig met het spanningsgedoe..................je moet iets de schuld geven als je een slechte tijd rijd.



Ik..................ken er toch niks van, ik kom voor de lol..spanning genoeg in het echte leven :lol:

25 mei 2006 12:12

John4S schreef:Ik..................ken er toch niks van, ik kom voor de lol..spanning genoeg in het echte leven :lol:


Dat zeggen ook alle gastrijders van TG...maar op het moment supreme... :wink:
Plaats een reactie