Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993: Ervaringen 18" turbovelgen

02 jun 2006 22:43

Mijn broer vind de 18" turbovelgen erg mooi; ik vind ze ook prima staan maar vind het niet zo belangrijk. (We hebben samen de auto).

Volgens mij moet de auto zowiezo dan verlaagd worden (op onze standaard 993 C2) wil dat er normaal uitzien. Werken dan Eibachs oid prima? Ook weet ik dat comfort en spoorvastheid achteruit kunnen gaan. En dat er originele, (extra lichte/sterke?) Porsche turbovelgen en namaak bestaan.

Ik zou graag eerstehands 993 ervaringen vernemen inzake comfort, zoekerigheid/rechtuitstabiliteit/nerveusiteit, aquaplaning, stuiterigheid, bochtgedrag, onder/overstuur en of er veel verschil bestaat tussen namaak en origineel. En met wat voor soort verlaging de ervaringen zijn.

Mijn broer is degene die relatief rustig rijdt, alleen hard rechtuit en nooit de limiet opzoekt; ik degene die alleen maar snelle bochten wil draaien :wink: . Ik vind het weggedrag met de standaard setup in principe prima, lekker speels. Ik zou het jammer vinden als met een andere setup de auto te hoekig wordt of minder progressief bochtgedrag vertoont.

Er is vast eerder over geschreven maar ik was weinig succesvol met de search functie.

Dank,

Han

02 jun 2006 22:49

Het rij gedrag wordt mijns inziens niet nadelig beïnvloed.
Ik had wel het idee dat hij iets minder graag recht uit wilde na het terug sturen na een bocht.
Ik had ze er onder in combinatie met het originele sport onderstel (M030 dacht ik).

Verder zou ik zeggen, gewoon doen, een super mooie combi!

02 jun 2006 23:08

als je de auto wil verlagen en naar 18 inch wil gaan dan denk ik dat je het volgende krijgt.



Stuggere veren en eventueel schokbrekers
- dit zal de auto minder comfort geven, maar strakker laten sturen.En ziet er goed uit.

Plattere banden
-Ook weer iets minder comfort maar wel weer een direkter gevoel met remmen en stuur gedrag.eventueel een hogere banden spanning die weer alles versterkt.Ziet er ook top uit.

Bredere banden
-Gevoeliger voor spoorvorming en aquaplaning.Een klein beetje meer grip.En weer het beeld is goed.

Je zal ook bij drempels enzo wat meer oplettend moeten zijn.

Ik merk duidelijk verschil tussen mijn 17 inch en 18 inch, met 18 inch iets gevoeliger voor spoorvorming maar na het uitwegen en uitlijnen bij erwin een heeeeel stuk minder dan daar voor.
Bij een sportief onderstel hoort nou eenmaal wat minder comfort, imo.

Ik vind het heerlijk als ik de kleinste veranderingen voel in een bocht of in het wegdek of het iets verliezen van de grip met de 17 inch is dat een stuk minder maar moet ik alleen wel zeggen dat het winterbanden zijn en geen 993 is wat ik rij.


robert

02 jun 2006 23:11

o ja en onderstuur of overstuur, ik denk dat dat aan de afstelling ligt en de technieker kan je geven wat je wil of wat hij denkt (weet) wat goed is.

03 jun 2006 0:23

HenkC2C schreef:Het rij gedrag wordt mijns inziens niet nadelig beïnvloed.
Ik had wel het idee dat hij iets minder graag recht uit wilde na het terug sturen na een bocht.
Ik had ze er onder in combinatie met het originele sport onderstel (M030 dacht ik).

Verder zou ik zeggen, gewoon doen, een super mooie combi!
Niet doen,niet mooi :twisted:

03 jun 2006 11:39

wel doen, wel mooi :twisted:

03 jun 2006 11:46

De wegligging zal met 18" iets beter worden. Overigens zul je dit alleen merken als je nu weet waar de grens ligt.
De auto zal ook stuiteriger en zoekeriger worden. Dat merk je elke meter die je rijdt. :roll:

Hou je van op de grens rijden dan is dat eenvoudiger met 17".

Met 18" ligt het grensbereik verder, is kleiner en kondigt zich minder gemoedelijk aan.

Ik rij dus met 16 " en zonder N codering.

Geen wegligging, wel comfortabel en te zetten tot op de centimeter :lol:

03 jun 2006 12:17

Marcel schreef:wel doen, wel mooi :twisted:


:thumright:

Denk dat het verhaal van Erwin niets aan duidelijkheid te wensen overlaat...



Hoe verder de grens wegligt, hoe smaller de rand.


Even voor de duidelijkheid...ik heb jaren een CX break erbij gehad, ahum... :wink: , en die had een heeeeele brede rand ; gaf vóór de bocht al aan liever rechtdoor te willen :lol: , dus verrastte je nooit...

03 jun 2006 12:34

Heb recent 18" Turbo velgen gekocht - zoals bekend uit ander draadje :wink: - en dit zijn mijn ervaringen.

Het slaan op richels is stevig en ook het rammelen op een keienweg. Maar heb dezelfde weg ook gereden met een 993 4S (met zelfde onderstel qua ophanging) en die was duidelijk zachter, dus mogelijk ligt dit aan de banden.
Ook de zoekerigheid is veel sterker dan bij de 17" velgen, maar 'ik' ben achter aan elke kant 30 mm breder geworden(255 -> 285) en bij jullie zou dit maar 10 mm (255 -> 265) zijn dus dat scheelt nogal; voor beide van 205 naar 225 mm, dus ook een behoorlijke 20 mm.

Het verlagen is technisch gezien beslist niet noodzaakzakelijk. En omdat de gecombineerde effecten dan natuurlijk nog sterker - harder 8) - zijn, lijkt het af te raden; verlagen kan altijd nog indien gewenst. Kijk eens in de albums van diverse PF'ers met een 993 en Turbo velgen of het optisch gewenst lijkt.

Belangrijk is de juiste velg dwz ET 52 VOOR en ET 65 ACHTER met 225/40 en 265/30 als je het Porsche advies wilt aanhouden(zie instructieboekje). Deze maten worden heel veel aangeboden, in origineel(8J en 10J, met P. onderdeelnummer aan achterkant) en niet origineel.

De lichte(re) Hohlspeich velgen zul je niet kunnen krijgen (denk ik) omdat deze alleen voor het Turbo model gemaakt zijn en de ET 40 voor de Turbo carrosserie niet geschikt is voor de smalle 993.

03 jun 2006 12:50

Paul van Engelen schreef:De lichte(re) Hohlspeich velgen zul je niet kunnen krijgen (denk ik) omdat deze alleen voor het Turbo model gemaakt zijn en de ET 40 voor de Turbo carrosserie niet geschikt is voor de smalle 993.


Maar zouden deze dan wel onder de 2S en 4S passen? Dit is toch een "turbo-brede-carrosserie"? Of gaat deze vlieger niet op, en moet je je toch aan de eerder vermelde ET-waarden houden?

Mauk

03 jun 2006 13:03

:shock: Oja, en als je besluit 18" te nemen, monteer dan wel een speciaal hiervoor bedoelt verstevigingsbalkje onder jouw auto.

Kost weinig ( Euro 42,20) en is eenvoudig te plaatsen.

03 jun 2006 13:08

Mauk schreef:Maar zouden deze dan wel onder de 2S en 4S passen? Dit is toch een "turbo-brede-carrosserie"? Of gaat deze vlieger niet op, en moet je je toch aan de eerder vermelde ET-waarden houden?

Ja zeker wel :!: Zie 'een' 993 S 8)
De vermelde 65 is voor de smalle en de ET 40 is voor de brede 993; verschil van 25 mm is vrijwel gelijk aan de 'verbreding' van 30 mm aan elke kant :idea:

Renntech schreef::shock: Oja, en als je besluit 18" te nemen, monteer dan wel een speciaal hiervoor bedoelt verstevigingsbalkje onder jouw auto. Kost weinig ( Euro 42,20) en is eenvoudig te plaatsen.

Ook onder een S gewenst Erwin :?: Vertel eens meer svp :!:

03 jun 2006 13:40

Ik geloof na 1996 niet meer nodig.Ding heet "querstrebe"of "steering rack bracked"Afbeelding

03 jun 2006 14:03

Paniek paniek, ............................moet zo'n verstevigings-balk ook onder een 964 T ?? Moeten is natuurlijk een groot woord, maar wat zijn de voordelen? :roll: :wink:

03 jun 2006 14:51

Paul van Engelen schreef: verlagen kan altijd nog indien gewenst. Kijk eens in de albums van diverse PF'ers met een 993 en Turbo velgen of het optisch gewenst lijkt.




Je creeert met het verlagen natuurlijk wel een wat dikkere kont , "nadeel" kan zijn dat je 'm te hard gaat vinden...persoonlijke afweging.


[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=12624[img][/img]

03 jun 2006 15:41

Renntech schreef:De wegligging zal met 18" iets beter worden. Overigens zul je dit alleen merken als je nu weet waar de grens ligt.
De auto zal ook stuiteriger en zoekeriger worden. Dat merk je elke meter die je rijdt. :roll:

Hou je van op de grens rijden dan is dat eenvoudiger met 17".

Met 18" ligt het grensbereik verder, is kleiner en kondigt zich minder gemoedelijk aan.

Ik rij dus met 16 " en zonder N codering.

Geen wegligging, wel comfortabel en te zetten tot op de centimeter :lol:


Heelemaal het antwoord waar ik naar zocht, en wat ik ook wel vermoedde, omdat dit feit niet Porsche-specifiek is. In principe weet ik genoeg, ik zal de druk van mijn broer voorlopig weerstaan en ervoor stemmen dat we 17" blijven. En ook wat nieuws geleerd, met die Querstrebe.

Thanks!

@Paul: Ook bedankt voor de input! Ik ben verder er zeker van op internet of ebay Duitsland wel eens originele Hohlspeich Porsche Turbovelgen gezien te hebben met juiste ET waardes voor de smalle 993. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.

@Jurgen: Wat heb je toch een mooie kar op je oprit!

Jurgen schreef:Hoe verder de grens wegligt, hoe smaller de rand.

Mooie uitspraak, die houd ik in mijn rugzak.


Han

03 jun 2006 18:06

Wawoum schreef:Ik ben er zeker van wel eens originele Hohlspeich Porsche Turbovelgen gezien te hebben met juiste ET waardes voor de smalle 993.

Ben benieuwd :shock:

Ze zijn snelst te herkennen - weet ik nu uiteindelijk - aan de ventielen: staal ipv rubber en daarbij een ventielgat met een afgeplatte kant ipv een volledig rond gat :idea: :arrow: Album
Daarnaast is de achterkant van de spaak glad - omdat hij aan de buitenkant massief is :idea: - en heeft de niet holle spaak inkepingen aan de achterzijde voor gewichtsbesparing.

03 jun 2006 18:30

Ik had ze ook onder de "smalle" :wink:

03 jun 2006 18:58

Henk, bedoel je echte Hohlspeich, of 18" Turbo(look) origineel Porsche... :?:

03 jun 2006 19:05

In ieder geval origineel Porsche, het waren spaken die aan de achterzijde "uitgehold" zijn. (of heb ik nu niet goed genoeg alle berichten gelezen?)

03 jun 2006 19:13

Wat wil je weten Henk? Ik heb ze allebei. Dus vraag maar raak :wink: .

03 jun 2006 19:24

Precies wat ik bedoel: wel origineel Porsche, maar geen "holle spaak".

Je hebt het goed gelezen en ik wacht andere berichten af.....

03 jun 2006 19:28

Jaco schreef:Wat wil je weten Henk? Ik heb ze allebei. Dus vraag maar raak :wink: .

Mag ik ook raak vragen TUJBOO-boy? :wink:

Heb je het gewicht al eens vergeleken? Ik schat 2-2,5 kg per wiel!
Maar liefst..... :wink: ongeveerde massa MINDERRRR :idea: :roll:

03 jun 2006 21:29

Geachte heer van Engelen, ook u mag me alles vragen :twisted: . Helaas durf ik dat niet te zeggen, daar ik de voorvelgen (holspaak) van een turbo heb en de achtervelgen van een 4S (massief). Dus weet ik wel hoe de achterkant/binnenkant v/d velgen eruit zien, maar niet het verschil daar de velgbreedte verschilt tussen voor en achter. Oja, kan verbeelding zijn, maar vind wel dat ze lichter stuurt t.o.z van de cup1 velgen. :wink:

03 jun 2006 21:42

Jaco schreef:Paniek paniek, ............................moet zo'n verstevigings-balk ook onder een 964 T ??



.... volgens mij volstaat het als jij alleen die 42,20 betaald - die stang kan IMO achterwegen blijven :twisted: :wink:
Plaats een reactie