Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
28 jun 2006 13:23
Ik heb een 911SC 3.0 coupé uit 1982.
Deze is door de vorige eigenaar uitgerust met 17" cup 1 velgen.
Voor heb ik nu Pirelli PZero 205/45 ZR17 w88 en achter 255/40 ZR17.
Nu de voorbanden (bijna) aan vervanging toe zijn, twijfel ik aan de bandenmaat 205/45 ZR17 (omtrek 1936mm?) of 205/50 ZR17 (omtrek 2001mm?).
Laatst bijgewerkt door
Frank SC911 op 03 jul 2006 15:03, in totaal 2 keer bewerkt.
28 jun 2006 14:25
Ha, die Frank SC911;
205/45-17 vind ik nogal erg laag. 205/50-17 was origineel op de 964(RS) met deze wielen, maar volgens mij zal 215/45-17 ook wel passen.
28 jun 2006 15:19
Jawel, maar de afwijking is ca. 3,5%
28 jun 2006 17:10
Deze gegevens staan in het instructieboekje
Hoewel, 17"
Maar je weet dan i.i.g. wat de juiste wielmaat is, en dan kan je daar dus naar toe rekenen.
28 jun 2006 17:45
Ha, die Paul;
215/45-17 heeft een omtrek van 1964mm; 37mm kleiner dan 205/50-17. Scheelt dus nog geen 2%. Bovendien lijkt me voor een SC een iets kleinere afrolomtrek geen probleem; kilometerteller en snelheidsmeter gaan toch via de uitgaande as van versnellingsbak, dacht ik en ABS is er ook niet om ontregeld te raken. Over die paar mm zou ik me geen zorgen maken.
29 jun 2006 9:22
Nee, dat staat niet in het instructieboekje.
De CUP velgen kwamen tijdens de 964 CUP uit in 1990(?), dus dat staat niet in het instructieboekje van mijn SC uit 1982.
29 jun 2006 12:06
Volgens mij is standaard 185/70 VR 15 op 6Jx15 (diam. 640 mm) voor, dus omtrek 2011mm en 215/60 VR 15 op 7Jx15 (diam. 639 mm, omtrek 2007 mm) achter.
205/45 ZR 17 (diam. 616mm, omtrek 1936 mm) geeft dus wel een vrij grote afwijking!
29 jun 2006 12:10
Zonde, cuppies op een SC; ik zou dan voor 16" Fuchsen gaan....maar ja
29 jun 2006 12:28
Smaken verschillen.
Toen ik hem kocht zaten ze er al op en eigenlijk wilde ik een 964 met CUP-velgen, maar ja de centjes he. Ik heb wel Fuchs overwogen, maar er zijn nog wel meer dingen aan de SC die eventjes voorrang krijgen.
Er zit ook Carrera voor- en achterspoiler op en ook daarover krijg ik dergelijke discussies! Geeft niet hoor, tenslotte heb ik een toch 911 (die ikzelf bovendien heel mooi vind). Geeft weer eens wat gespreksstof.
29 jun 2006 13:28
Ha, die Frank;
185/70-15 wordt ook vaak vervangen door 195/65-15 (1993mm). Er blijft dan maar een klein verschil t.o.v. 205/50-17 en 215/45-17, ietsje groter bij 205/45-17 uiteraard. Lijken me stuk voor stuk verschillen waar je geen problemen mee hoeft te verwachten. Als je uitgaat van de 205/55-16 fabrieksoptie kom je uit op 1985mm; nog minder verschil. Er rijden daarentegen ook SC's met 205/50-15 rond en afrolomtrek 1841mm. Wat voor probleem voorzie je eigenlijk bij een verschil in omtrek van zo'n 2 à 3%?
29 jun 2006 16:19
Och problemen.
Ik moet nieuwe voorbanden (eigenlijk maar 1, maar ja...).
Ik wil dan het liefst de goede maat, als ik dan nu toch de keuze heb, that's all.
In diameter scheelt 205/45 met 205/50 (616 on 637) 21 mm. De auto ligt voor nu nogal laag (drempels!) en komt dan dus 10 mm hoger te staan voor, wat dan ook een voordeel is. Echter ook 10 mm dichter bij de spatbordranden, dat moet wel passen natuurlijk. Desnoods moeten dan de schermranden omgezet worden.
29 jun 2006 22:48
Ha, die Frank;
Dat zijn inderdaad puntjes van aandacht. Als je SC nu misschien verlaagd is, kun je eventueel ook weer wat ruimte terugwinnen. Let er ook op dat, hoewel de maten universeel zijn, banden per merk iets van de maatvoering af kunnen wijken. Duimstokje mee naar de bandenboer dus....
03 jul 2006 10:12
Frank SC911 schreef:Nee, dat staat niet in het instructieboekje.
De CUP velgen kwamen tijdens de 964 CUP uit in 1990(?), dus dat staat niet in het instructieboekje van mijn SC uit 1982.
Schreef zelf ook al dat ik me afvroeg:
17" voor een SC
Maar blijft overeind dat in het instr.boek staat wat de juiste WIELmaten voor je auto zijn, dat is dan waarschijnlijk voor 15" velgen of zo, maar deze maat kan je dus omrekenen naar 17" velgen
06 jul 2006 21:31
Hallo Frank,
Ik had op mijn SC ook 17"cup met de volgende bandenmaat:
Voor: banden: 215/45/ZR17 TOYO Proxes T1
velg maat: 7.1/3 J x 17 : ET 23
Achter: banden: 235/45/ZR17 TOYO Proxes T1
velg maat: 9 J x 17 : ET 15
Voor liep de band heel soms aan bij een diepe kuil in de weg dus daar zou ik iets smallers adviseren, de km afwijking was niet veel dacht ik zo.
Ik heb inmiddels 15"ATS (orgineel) velgen gemonteerd dit rijdt vele malen beter, comfortabeler geen zoekgedrag bij spoorvorming en kuilen.
Dus wat dat betreft zou ik zeker 15" of 16" overwegen.
Ik vindt dit personlijk ook mooier .. maar dat is smaak he.
Ik hoop dat hier wat aan hebt, succes Taco
07 jul 2006 20:32
215/45-17 vooraan is goed.
235/40-17 achteraan was voor de keuring in België te klein in omtrek en moest deze op mijn Elver vervangen door een 245/40-17.
Dan klopte de maat wel en geraakte ik gekeurd.
07 jul 2006 22:28
Ach ,
dat is smaak en gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak . Het zou nogal saai worden op onze wegen
Ik vond mijn Fuchsjes (7 en 8j 16") er niet zo mooi eronder en heb ze appart verkocht.
07 jul 2006 22:41
Mijn ervaring is dat 17" gaat aanlopen op de wielkastranden, maar die kun je dan ombuigen. Wordt er allemaal niet beter op. En je trekt je een breuk aan het stuur bij het parkeren e.d.
07 jul 2006 22:44
Aanlopen gebeurd enkel bij sterk verlagen vooraan als je extreemnaar links of rechts afzet.
Randjes heb ik in een half uurtje perfect omgelegd.
Achter is voldoende plaats over.
En zwaarder bij het sturen
De bandenmaat is 1 maatje breder dan serie , maar de hoogte van het rubber is minder waardoor het minder tegenwringt
07 jul 2006 23:00
911-lover schreef:Aanlopen gebeurd enkel bij sterk verlagen vooraan als je extreemnaar links of rechts afzet.
Randjes heb ik in een half uurtje perfect omgelegd.
Achter is voldoende plaats over.
En zwaarder bij het sturen
De bandenmaat is 1 maatje breder dan serie , maar de hoogte van het rubber is minder waardoor het minder tegenwringt
Mijn 911'je is niet verlaagd en vooraan 20 mm breder dan origineel 16" vind ik een heel verschil. Waarschijnlijk ook nog in combinatie met behoorlijke spacers om de cupjes wat meer naar buiten te leggen zorgt toch echt voor aanlopende banden (bij niet omleggen). Dat aanlopen was dan het beste te zien aan de afdruk van de lak op het rubber. En ik ben toch echt een rustige rijder.
07 jul 2006 23:02
Daar kan het aan liggen.
Ik gebruikte geen spacers
07 jul 2006 23:11
911-lover schreef:Daar kan het aan liggen.
Ik gebruikte geen spacers
Let wel, spacers bij originele cups, geen spacers nodig bij imitaties. Als de cups vlak liggen met de schermrand is toch eigenlijk het mooist.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.