Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

kleine barsten in remschijven

16 aug 2006 20:04

Ik bekeek vandaag tijdens het wassen van mijn bolide mijn voorremschijven en het viel me op dat bij veel gaten in de schijven kleine verticale barsten zitten. Ik kon zien aan de roest er rondom dat deze niet helemaal nieuw zijn. Met een lengte van ong 5 mm gemiddeld. Als er interesse in is kan ik er wel even een plaatje van schieten.

Maar vroeg me af of dit vaker voorkomt, dat het ouderdom is, of slijtage, of dat het helemaal niet goed is misschien ??
Heb de achter schijven ook bekeken maar die hebben het niet.

Daarna heb ik de auto na het wassen nog even drooggereden, en paar keer flink geremd, maar dat is helemaal niets mis mee, remt nog perfect !

16 aug 2006 20:08

Zijn het geventileerde en dwarsgeboorde schijven? Zoja, dan kan dit het zijn, de remschijven 'scheuren' na bepaalde tijd

16 aug 2006 20:14

Officieel horen ze niet echt te scheuren volgens mijn..

Er zijn wel eens gevallen bekend van andere merken (brembo en brakemax) dat er verkeerd gegoten is of iets dat ie daardoor met een nieuwe schijf kans op scheuren zijn vanuit de geboorde gaten.

Ik niet echt dat er brembo (al hoewel het best mogelijk is) onder een elfje ligt maar zimmerman schijven?

16 aug 2006 20:21

heb al veel vaker gehoord van geperforeerde schijven met kleine scheurtjes vanuit de perforaties. Zolang ze niet van gat naar gat scheuren schijnt er niks aan de hand te zijn. Heb ik van horen zeggen.

16 aug 2006 20:40

Heb het niet van hear say maar van de AG:
norm is max. 5 mm :idea:

16 aug 2006 22:14

Zowel Harald als Paul zitten goed ; scheurtjes komen vaker voor. Ook ik heb ze... ; er is pas naar gekeken en de scheurtjes zijn nog niet zo groot, dat nieuwe schijven nodig zijn...maar ben over 10, max 20 K km verder ook aan de beurt .
Gerco , is dus niets om van te schrikken, maar wel iets om in de gaten te houden.

16 aug 2006 22:32

Jurgen schreef:..... maar wel iets om in de gaten te houden.

Als je ze daar kunt houden, dan heb je helemaal geen scheurtjes en er dus ook geen probleem ermee. :idea: Afbeelding

16 aug 2006 22:35

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

17 aug 2006 0:24

Okee, dank voor alle info en ik slaap weer iets beter dan !

Het ziet er alleen een beetje vreemd uit dus vandaar dat ik wat bezorgd was. En fraai is het ook niet.

Ik heb nog even in mijn fotoarchief gekeken en vond nog een prachtige foto van de remschijf (+wiel) van toen ik de auto kreeg, en daar staan die scheurtjes absoluut nog niet op ! Dus daarna heb ik ze gekregen, en ik vraag me dus af, hoe kan je die krijgen, is dat ouderdom of ligt dat aan mijn rijstijl soms ? :roll:

Met een beetje "geluk" zijn ze al aardig ver afgesleten en moet ik ze toch al laten vervangen over een tijdje :wink:

17 aug 2006 8:05

Gerco,

De schijven zijn niet zo heel erg kostbaar (voor Porsche begrippen) en zijn vrij makkelijk te monteren :roll:

Zou ze gewoon vernieuwen, het is toch je eigen veiligheid :idea:

Ga je nog even op het circuit kijken :?: Porsche Club Wuppertal is er nog 1 dag bezig :!:

17 aug 2006 16:09

Kijk a.s zondag maar eens bij andere Porsches met geventileerde remschijven. Wedden dat ze het bijna allemaal hebben? En vervangen heeft geen zin als ze voor de rest nog goed zijn. Binnen no time hebben de nieuwe schijven het ook weer.

17 aug 2006 17:05

Ik heb ook begrepen naarmate het materiaal dunner wordt er kleine scheurtjes kunnen ontstaan. Dit heb ik wel al eens eerder gezien. Wellicht zijn ze langzaam aan vervanging toe?

Groet,

Sander

17 aug 2006 17:29

horn schreef:heb al veel vaker gehoord van geperforeerde schijven met kleine scheurtjes vanuit de perforaties. Zolang ze niet van gat naar gat scheuren schijnt er niks aan de hand te zijn. Heb ik van horen zeggen.


Door imperfecties in de geboorde gaten, (dwz kleine inkepingen, bramen, oneffenheden etc.) onstaat er bij cyclische belasting een piekspanning bij die imperfecties. Als deze spanning te hoog is, gaat het metaal ter plaatse bezwijken. Dit is niets anders dan metaalmoeheid. De piekspanning is het hoogst aan het uiteinde van de scheur. Om te verkomen dat de scheur verder ingroeit, zou je deze moeten laten eindigen in een perfect rond gat. Tot zover de theorie.

Pas als er stukken afbreken zou ik me zorgen maken.

18 aug 2006 2:34

Paul van Engelen vertelde me vanavond dat die scheuren komen door warmte spanningen bij pittig gebruik.
Dus ik mag aannemen dat het een goed teken is dat ze er een jaar geleden toen ik de auto kocht nog NIET in zaten, maar sinds ik er mee rijd wel 8) :wink:

@Molen934, ja ik ben gisteren heel even op het circuit wezen kijken, was wel mooi om te zien, stond nog een mooie 993 turbo S met wat opties :)
Ook nog een 997 met een wiel wat los zat (!!) met wat metaalvijlsel in de velg, kwam blijkbaar door een spacer met (als ik het goed begrepen heb) te korte wielbouten.

Maar ik ga de scheurtjes inderdaad goed in de gaten houden !

18 aug 2006 10:37

Gerco schreef:Paul van Engelen vertelde me vanavond dat die scheuren komen door warmte spanningen bij pittig gebruik.



.... wat nog weleens over het hoofd wordt gezien is dat de gaatjes in de loop der tijd vol gaan zitten met remstof en corrosie :idea:

Als je niks te doen hebt :arrow: wiel eraf en met een boortje van 3,8 a 4 mm alle gaatjes (door en door - behalve waar dat niet kan) schoonmaken :!:

18 aug 2006 10:41

't is dus echt vrij normaal, in mijn boek (Het ultieme verhaal van Porsche) staat een foto van een gemonteerde velg van een turbo, daar zie je ook barstjes :)

18 aug 2006 13:32

Olaf schreef:Als je niks te doen hebt :arrow: wiel eraf en met een boortje van 3,8 a 4 mm alle gaatjes (door en door - behalve waar dat niet kan) schoonmaken :!:

Inderdaad kan het niet overal.
Soms loop je in de ventilatie ruimte tussen de 2 schijven aan tegen een stuk metaal waarop je boor kan breken.
Denk dat deze stukken ijzer zijn geplaatst ivm balanceren van de schijf.

Kreeg wel opmerkingen toen ik vertelde over deze actie :cry: , maar las daarna nog eens dat zelfs PON het had gedaan bij een beurt :lol:

Of het veel scheelt en speciaal voor dit probleem, vraag ik me wel af :idea:

18 aug 2006 13:51

Ik peuterde dat steeds zuiver met een kruisschroevendraaier.
Gaat perfect

18 aug 2006 14:01

Paul van Engelen schreef: maar las daarna nog eens dat zelfs PON het had gedaan bij een beurt :lol:


Bij "mijn" 60.000 km beurt hebben ze bij PON idd ook de schijven weer schoongeboord. Voor de ventilatie is het stukken beter. Aldus de monteur. Ach, het zal wel :lol:

18 aug 2006 14:39

Paul van Engelen schreef:Kreeg wel opmerkingen toen ik vertelde over deze actie :cry: , maar las daarna nog eens dat zelfs PON het had gedaan bij een beurt :lol:


Volgens mij is het 'reinigen' van de schijven een onderdeel van een (grote) beurt :idea:

Paul van Engelen schreef:Of het veel scheelt en speciaal voor dit probleem, vraag ik me wel af :idea:


Vraag ik me af wat de achterliggende gedachte is van 'geventileerde' schijven .... en wat daar mee gebeurd als deze niet of minder 'geventileerd' zijn :wink:

18 aug 2006 16:00

Olaf schreef:
Paul van Engelen schreef:Kreeg wel opmerkingen toen ik vertelde over deze actie :cry: , maar las daarna nog eens dat zelfs PON het had gedaan bij een beurt :lol:


Volgens mij is het 'reinigen' van de schijven een onderdeel van een (grote) beurt :idea:


Bij mijn specialist i.i.g wel.

18 aug 2006 16:16

Olaf schreef:Volgens mij is het 'reinigen' van de schijven een onderdeel van een (grote) beurt :idea:

Volgens mij niet, maar laat het me zo. eens zien. In elk onderhoudsboekje staat toch ook de lijst met werkzaamheden :idea:
En anders heb ik er uiteraard wel 1 uit mijn 'theorieboek 8) ' :idea:

Olaf schreef:Vraag ik me af wat de achterliggende gedachte is van 'geventileerde' schijven .... en wat daar mee gebeurd als deze niet of minder 'geventileerd' zijn :wink:
Ok...... :!: :lol:
misschien heb ik het daarom dan ook wel gedaan :P
Maarrr, meeste ventilatie slaat op de ruimte tussen de schijven.
En die gaatjes, ja waarvoor zijn ze eigenlijk: water afvoer :?:

18 aug 2006 16:34

Paul van Engelen schreef:En die gaatjes, ja waarvoor zijn ze eigenlijk: water afvoer :?:


:thumleft:

On the road, drilled or slotted discs still have a positive effect in wet conditions because the holes or slots prevent a film of water building up between the disc and the pads.

... was zelf in de veronderstelling dat de gaatjes de extra ventilatie waren :arrow: omdat ongeboorde schijven doorgaans ook tussenruimte hebben :wink:

19 aug 2006 1:02

Olaf schreef:Vraag ik me af wat de achterliggende gedachte is van 'geventileerde' schijven .... en wat daar mee gebeurd als deze niet of minder 'geventileerd' zijn :wink:



Heb gelezen op site's over remmen dat de niet geperforeerde schijven een betere rem werking hebben.Dan wel met van die kleine groeven erin.

Had ook gelezen dat P de remmen perforeerde om het gewicht terug te brengen.


Maar heb zo even geen link naar de site's


robert

19 aug 2006 1:54

Ik had het idee dat de gaten er ook (of vooral) in zitten voor luchtdoorstroming. De gehele remschijf werkt volgens mij ook als een radiale ventilator, die dus lucht naar buiten "slingert". Deze lucht moet ergens vandaan komen, en komt dus door de gaten tussen de schijven in, en wordt dan naar buiten geslingerd door de centrifugaal werking. Wat het basisprincipe is van een radiale fan.

Ik handwas mijn auto altijd en daarbij spuit ik met de hogedruk ook altijd even in alle remschijven om de gaten door te spoelen en het stof tussen de schijven te verwijderen. Je moest eens zien wat de kleur is van het water wat er dan weer uit komt, erg donker !
Plaats een reactie