Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:34

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Mijn 3.2 spontaan verlaagd? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Bericht Mijn 3.2 spontaan verlaagd?
Vrijwillig heeft mijn '84 3.2 een andere "stance" aangenomen. Hij stond 2 dagen geparkeerd op een ietswat ongelijke parkeerplaats. Nu liep ik er vandaag langs en zag dat linksvoor ineens veel ruimte in de wielkast was en linksachter lijkt het nu wel een lowrider. Gelukkig raakt het wiel nog net niet de wielkast. Ik ben zojuist een stukje gaan rijden, in de hoop dat de schokbrekers spontaan terug zouden schieten in hun oorspronkelijke vorm, maar dat is helaas niet gebeurd. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe te verhelpen?

15 aug 2013 21:16
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Mijn 3.2 spontaan verlaagd?
Iets met de torsie-vering ?

15 aug 2013 22:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Lekke schok-demper?

15 aug 2013 22:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Hoe kan ik dat checken? Lekkage?

16 aug 2013 0:46
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
- vet en viezigheid bij de veerpoot.
- geen of verminderende demping.

16 aug 2013 0:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Muziekje erbij>>>>>>>>>
http://www.youtube.com/watch?v=F_iJ28iXwo0
:mrgreen:

16 aug 2013 9:05
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Hoe kan een lekke demper zorgen voor een lager liggende auto? Een demper dempt beweging, een demper vangt geen statische krachten op. Zelfs al zou je je demper van je auto halen, dan nog zakt een auto niet verder door als hij stilstaat dan wanneer de demper er wel onder zit.

16 aug 2013 11:15
Profiel
Gebroken veer ?

16 aug 2013 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Ik heb de auto opgekrikt, en er in principe niks te zien (geen oliesporen of viezigheid op de schokbreker). Als in, wanneer de auto in opgekrikt, het wiel naar boven druk kan ik met 1 hand al redelijk het wiel iets omhoog bewegen. Zou dat duiden op iets met de torsie-as? Gebroken?
Hoe kan ik een gebroken veer vaststellen?

16 aug 2013 13:08
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Zoals al aangegeven door Frank: een demper heeft geen invloed op hoe hoog de auto op zn veren staat, tenzij hij helemaal vast zit (zal niet hetr geval zijn).

Op basis van wat je schrijft durf ik wel te beweren dat er een torsiever gebroken is op de hoek waar de auto nu laag staat. Auto zakt daar dan in waardoor het voorwiel diagonaal er tegenover minder belast wordt en uit de vering omhoog komt. De auto leunt vooral nog op het achterwiel dat nog normaal staat en het voorwiel daar diagonaal tegenover. Het beetje veren dat het wiel op die hoek dat toch nog doet, dat doet hij dan op / via de stabilisatorstang van de achteras. Dat is een kwetsbare situatie, als die stang of diens steunen door deze hoge belasting het begeven, dan zakt hij op die ene hoek achter helemaal door z'n hoeven.

Niet meer mee rijden even goed naar laten kijken !

16 aug 2013 13:17
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
De veer moet toch zichtbaar zijn langs de buitenkant als je je wiel afgehaald hebt?
Kan je niet zien waarom het wiel zo makkelijk inzakt door alles na te gaan waarmee het wiel bevestigd is?

16 aug 2013 13:24
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
dobbelsteen schreef:
De veer moet toch zichtbaar zijn langs de buitenkant als je je wiel afgehaald hebt?
Kan je niet zien waarom het wiel zo makkelijk inzakt door alles na te gaan waarmee het wiel bevestigd is?

Tot en met de 3.2 heeft de 911 geen spiraalveren.
Het zijn zgn torsiestaven die in een gesloten buis opgesloten zitten en dus niet van buitenaf zichtbaar zijn

18 aug 2013 17:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Heel forum vol Porschekenners, maar weinig èchte techneuten hier :roll:

@ Carrera80 we pikken dat ding wel even op bij jou en zetten er hier een andere torsie-as in. Het moeilijkste is waarschijnlijk dat ding hier krijgen. (hoewel ik er misschien voor zou opteren om ze beide te vervangen)
Daarna gaan we lekker aan de slag volgens dit stappenplan. En kijken we meteen of hij achter moet zakken. Asvalt schrapen kan toch ook met een 3.2 :mrgreen:

24 aug 2013 16:44
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
911gt2 schreef:

Volgens mij meldt Lindemans in het bericht voordat van jou dat het de torsiestaven waarschijnlijk zijn, dus wat dat betreft is de kennis er wel!

24 aug 2013 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Daarom zei ik ook 'weinig' :wink: .

26 aug 2013 12:06
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
911gt2 schreef:

bob c4 gaf meteen al het goede antwoord................ik een passend muziekje......wat wil je nog meer ?

voor stap voor stap handleidingen ben je bij rennlist forum beter af, maar is niet zo gezellig als hier.

Trouwens, als je een slechte sleutelaar bent: niet aan een porsche beginnen maar laten doen.
Als je een goede sleutelaar bent had je deze vraag niet hoeven stellen. :mrgreen:

26 aug 2013 18:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
Humor (nu) dat "bijpassend" muziekje van jou :lol:

""Low Rider" is a song written by the band War and appearing on their 1975 album Why Can't We Be Friends?."

26 aug 2013 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ben wel benieuwd naar wat foto's

27 aug 2013 0:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
@911gt2: thanks for the help!
Zojuist terug van vakantie, dus hij staat er nog net zo bij zoals 2 weken geleden. Iemand van hier ervanring met Sway-A-Way solid torsion bars?

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/ksearch/PEL_search.cgi?command=show_part_page&please_wait=N&make=POR&model=911M&section=SUSshk&page=4&bookmark=&part_number=SAW-1126

03 sep 2013 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Beste forumleden,
Na tussenkomst van een heerlijke vakantie en andere zaken, ben ik afgelopen weekend dan toch begonnen aan het vervangen van beiden torsieassen aan de achterzijde. Heb gekozen voor Sway-A-Way 26mm (turbo) assen. Deze zijn iets dikker en daardoor iets stijver. Demontage ging op zich vrij soepel (op bout schokbreker na. Wat zit dat ding vast!!).

Nu heb ik de gebroken as verwijderd, maar blijft de andere helft van de as achter in het torsie-as-huis. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Dan wel tips om dit afgebroken stukje as te verwijderen?

Laatst bijgewerkt door Carrera80 op 30 sep 2013 11:33, in totaal 1 keer bewerkt.

30 sep 2013 11:20
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Via de andere kant eruit tikken?

30 sep 2013 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Zat daar ook aan te denken, maar weet niet zeker of dat ook zo werkt bij een 3.2. Kom deze techniek op het web wel tegen voor early 11jes. Maar kan het uiteraard proberen!

30 sep 2013 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Ten behoeve van alle doe het zelf klussers hier op het forum hierbij een kort verslagje van het vervangen van de achterste torise-assen.

Zoals je op de foto’s kan zien was het toch echt een gebroken torsie-as (rechts achter). Deze was vreemd genoeg aan de uiterste binnenkant afgebroken. Ik ben nog steeds erg verbaasd over hoe in godsnaam zo’n dik en zwaar stuk staal door midden kan breken! De enige manier om dat laatste stuk uit de auto te krijgen was door eerst de torise as aan de andere kant te verwijderen; vervolgens hebben we beide assen aan elkaar gelast om via de andere kant het vast zittende stuk er uit te kunnen tikken.

Vervolgens de nieuwe iets dikkere en stijvere (Turbo) sway-a-way 26mm assen gemonteerd aan de achterzijde. Aangezien dan toch de gehele rijhoogte opnieuw dient te worden uitgemeten, maar meteen nieuwe velgen en banden gemonteerd en de auto een stukje verlaagd. Na wat proefrijden en fine tunen trekt de auto nogsteeds iets naar links, dus dient hij opnieuw te worden uitgelijnd en gewogen.

Overall een niet al te lastige klus, die voor de gemiddelde sleutelaar gemakkelijk is uit te voeren. Foto’s van de nieuwe wheels en stance volgen nog wel eeen keer hier… :salut:
59505

59504

Laatst bijgewerkt door Carrera80 op 23 okt 2013 15:20, in totaal 1 keer bewerkt.

23 okt 2013 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Voorplaatsen foto's alleen nummer tussen Album)(Album plaatsen of URL uit proporties van de foto tussen img)(img

Als je mijn bericht quote kun je zien hoe het eruit ziet :salut:

Voor de leesbaarheid de foto' hier dan maar weg gehaald :wink:

Laatst bijgewerkt door Heinz op 23 okt 2013 16:24, in totaal 1 keer bewerkt.

23 okt 2013 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Thanks Heinz!
Heb bericht aangepast. Als het nu nog niet duidelijk is (alle foto's 3x) :mrgreen:

23 okt 2013 15:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]