Auteur |
Bericht |
FERDY
3.0 SC 1982BELGIUM
|
N2
Hoi,
Wie heeft er ervaring met 100% stikstof in de banden, voordelen, nadelen ???????
Ferdy
|
04 jul 2005 8:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ikke niet, maar m'n alles wetende kennis heeft wel het een en ander te zeggen
1ste hit
3de hit
4de hit
Wat me opvalt is dat er voornamelijk 'gehit' wordt op CARAVANS
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
04 jul 2005 9:23 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
N2...dacht dat je de weg naar Hasselt bedoelde..
|
04 jul 2005 10:08 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Ferdy;
Ik denk dat stikstof in je banden gewoon easy money voor de bandenboer is. Het verhaal wil dat stikstofmoleculen groter zijn dan zoorstufmoleculen en daardoor zouden ze als gevolg van de minimale porositeit van het rubber minder snel de band verlaten, waardoor deze langer op spanning blijft. Ik vul mijn banden altijd met 80% stikstof en 20% zuurstof. Gewoon aan de pomp....
Zelfs als de theorie klopt zou ik als alle zuurstofmoleculen verdwenen zijn gewoon aan de pomp kunnen bijvullen en daardoor na één keer op 96% stikstof kunnen rijden, en bij de volgende keer op 99,2%: gratis!
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 jul 2005 17:39 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
05 jul 2005 19:23 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 jul 2005 19:33 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dit verhaal klinkt heel aannemelijk. Zijn er natuurkundigen die dit kunnen weerleggen?
|
06 jul 2005 11:06 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Het enige wat ik tot nu toe kan bedenken is dat er uiteindelijk ook wel stikstofmoleculen zullen verdwijnen, maar altijd (veel) minder dan zuurstofmoleculen. De verhouding zal dus steeds meer in het voordeel van de stikstof vallen.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 06 jul 2005 14:27, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jul 2005 12:00 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 jul 2005 13:04 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Allebei waar ..... maar of het zinvol is om stikstof in je banden te doen voor "gewoon" gebruik op de openbare weg
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2005 13:31 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Als je regelmatig je bandenspanning controleert niet
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 jul 2005 13:37 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2005 14:38 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
De gewone lucht is al voor 80% stikstof hoor......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 jul 2005 23:55 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Pffffffff ... en wat zal het volgende zijn ...
Vol biologische 10w60 ofiets ...
|
07 jul 2005 6:47 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Juist. Dan snap ik dus nog steeds niet waarom de stelling van Jeroen914 opgaat.
|
07 jul 2005 14:18 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die WdePundert;
Als je in plaats van 80% stikstof nu eens 100% van dat spul in je banden pompt zal de temperatuursongevoeligheid in theorie toenemen. Of dat veel effect heeft op je bandenspanning (bijvoorbeeld bij warm weer of na een lange rit) waag ik te betwijfelen.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
07 jul 2005 22:02 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Helemaal mee eens Hansv. Dus is voor mij nog steeds niet verklaard waarom banden met stikstof beter hun spanning behouden.
|
08 jul 2005 8:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 jul 2005 11:04 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dus, i.p.v. één keer per maand één keer per zesendertig dagen de spanning controleren?
|
08 jul 2005 11:07 |
|
|
dennis964
964 C2 Amethyst
|
wat wordt er eigenlijk in de racerij gebruikt, gewoon lucht of stikstof? Als het lucht is, waarom zou je het dan op de weg wel toepassen? Geloof er ook niet zo in.
_________________________________________ Walter Rohrl: "...und jetzt bitte richtig gasgeben!"
|
05 aug 2005 8:38 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Dennis;
Goed punt; ik meen me inderdaad te herinneren dat zelfs in de autosport gewoon lucht wordt gebruikt. Bij de volgende GP-F1 toch eens opletten of ze groene ventieldopjes hebben....
;-)
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 aug 2005 8:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 aug 2005 14:01 |
|
|