Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 4:40

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Bandenspanning 
Auteur Bericht
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
En wat dacht je van de juiste bandenspanning :wink:

Gelukkig heeft Jeroen laatst uitgelegd hoe je deze het beste kunt bepalen :P . Inderdaad het lijkt wel topsport (op de openbare weg).

24 sep 2003 15:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Zo vanzelfsprekend dat dat niet genoemd wordt :lol:

24 sep 2003 15:27
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Misschien vanzelfsprekend :roll: , maar ik denk toch niet dat er veel rijders zijn die 'm zo bepalen: www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=17190&t=17188 :mrgreen:

24 sep 2003 17:24
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
:shock: :shock:

24 sep 2003 22:54
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
En Eric, heb je het al geprobeerd?

gr.

Jeroen

24 sep 2003 23:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Is dit een methode die zichzelf bewezen heeft? Doen de pro's het ook zo?
Persoonlijk houd ik gewoon de door Porsche voorgeschreven bandenspanning voor de GTS aan. (zelfde velgen en banden) Ik ga er altijd net iets boven zitten en vul met stikstof.

Wat als je op de voorgeschreven spanning zit en het krijt is een stuk van de wang af. Misschien moet je dan wel op 3,5 bar vullen om te zorgen dat het krijtverhaal klopt. Onregelmatig wegdek in de bochten heeft ook effect op het krijt volgens mij. Of werkt het niet zo?

Ik vind het wel een ingenieuze methode! :wink:

SharkS4

24 sep 2003 23:41
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Shark,

Nee, de pro's meten de temperatuur van het loopvlak... huis-tuin-en-keuken-stumpers zoals ik doen het met een krijtje :D

En ja, het werkt echt.

Hoezo heb je de zelfde banden? Je auto is toch van '91?
De banden technologie is echt wel wat veranderd, dus waarom zou je de "voorgeschreven" spanning nog aanhouden.

En waarom heb je je camber eigenlijk een graad meer negatief gezet?

Je moet het gewoon maar eens proberen...
gr.

Jeroen

25 sep 2003 0:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Dat ik in ben voor een experiment is zeker. Ik ga het proberen Jeroen914! En waarom die GTS bandenspanning? Die banden- en velgenmaat(17" 7,5" offset 65mm voor, 17" 9" 55mm offset met 21mm spacers achter) komt precies overeen met die van mij. Deze spanning wordt door veel 928S4 rijders aangehouden volgens de internetverhalen tenminste. Met mijn splinternieuwe bandjes (225/45/17;255/40/17;Goodyear Eagle F1 DS3) wil ik natuurlijk wel weten wat de ideale spanning is!

Hebben jullie ook stikstof in de banden? zaterdag ga ik met krijt spelen! Hehehe... En het leuke is dat iedereen mee moet doen met deze krijtmetingen. Mijn navigator heeft ook een digicam bij zich, dus we leggen alles vast op harde schijf! :shock: :wink:

SharkS4

p.s. Camber laten verstellen omdat ik wil experimenteren. Tot nu toe bevalt het prima.

25 sep 2003 0:28
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Shark,

Heb je de nieuwe camber instellingen nog ergens op gebaseerd (ervaringen van anderen b.v. of het slijtage patroon van je banden)?

Met de "krijt test" kan je vrij snel zien of het extra neg.camber wel of niet goed is voor je auto.
Kan je het volledige loopvlak niet benutten door de bandenspanning af te stellen, dan moet je het camber aan gaan passen...

gr.

Jeroen

25 sep 2003 3:22
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Als je je wielophanging goed uitlijnt en de bandenspanning goed voor elkaar hebt, zouden je banden ongeveer zo moeten slijten...

Afbeelding

(bridgestone S01 na 7.000 km :D)

gr.

Jeroen

25 sep 2003 3:27
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
Jeroen914 schreef:
En Eric, heb je het al geprobeerd?

gr.

Jeroen

Nee Jeroen, dat gaat te ver voor mij :P , maar het leek me zo'n goede methode dat ik 'm anderen hier niet wilde onthouden (vooral degene die goede bandenspanning "vanzelfsprekend" uit een boekje halen :wink: )

Groet,
Eric

25 sep 2003 9:28
Profiel
PorscheForum Rookie
uhm... nog geeneen :(
Provincie Utrecht
Bericht 
Lijkt me een sterk staaltje van destructieve metingen...
Weet niet of je dit wel wil doen met `nieuwe bandjes. Als je niet zo heel handig bent, ben je dus al snel een keer of drie, vier aan het gummen... Gaan je nieuwe bandjes wel héél gauw naar de bandjeshemel... ;)
Joost.

25 sep 2003 14:49
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Joost... da's ge!ul
bovendien kost het meer als je banden niet goed afslijten...

gr.

Jeroen

25 sep 2003 17:24
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
Misschien rijdt Joost op een héééél zachte compound :wink: , hoewel die worden eigenlijk toch al standaard geleverd "zonder" profiel 8)

25 sep 2003 19:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Maakt voor Shark niet uit, want die gumt toch wel! :D

Ik heb net nieuwe banden en heb ze vanmiddag eens bekeken na flink blazen in de bochten. Ik kan nu ook goed zien waar de band contact heeft gemaakt en waar niet. Het lijkt erop dat de slijtage ophoudt net voordat de wang begint. Misschien heb ik dan wel net teveel camber, want de spannig wil ik niet lager. Zaterdag de krijtproef (op de som)

SharkS4

25 sep 2003 20:29
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Shark,

We praten zaterdag wel verder :D
Je kan me niet missen...

Afbeelding

gr.

Jeroen

26 sep 2003 2:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Goedemorgen Jeroen,

Zet 'm ff in je personal gallery! (zit onder de link fotoalbum)

Lady in RED. Mooie bak!

Ik ga ff poetsen voor morgen. Wel frustrerend dat die diepe krassen er nu op zitten, hoe meer je poetst hoe meer je ze ziet.:cry:
Heb morgen ook nog een nieuw speeltje bij me, een DGPS ontvanger op m'n notebook met Route66. Werkt perfect! :D

Tot morgen,

SharkS4

26 sep 2003 10:36
Profiel
PorscheForum Rookie
uhm... nog geeneen :(
Provincie Utrecht
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Joost... da's ge!ul
bovendien kost het meer als je banden niet goed afslijten...

gr.

Jeroen

:( héhé, ik ben ook maar eem leek!
Ik denk alleen hardop mee! ;)
Succes. ps, Jeroen, echt een hele vette auto, kerel!
Joost.

26 sep 2003 12:30
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Joost911 schreef:
:( héhé, ik ben ook maar eem leek!
Ik denk alleen hardop mee! ;)

Hey Joost,

Vandaar ook mij opmerking :D
Was niet persoonlijk bedoeld ofzo...

gr.

Jeroen

26 sep 2003 13:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
He Jeroen, die prikbord post van jou, kun je zo ook niet de camber uitzoeken? Want je zegt blijven afstellen tot het krijt precies bij de wang ophoudt. MAAAAARRRRRR: wat gebeurt er dan aan de binnenkant vd band? Misschien komt ie daar al helemaal niet in de buurt vd wang, dan moet je de camber wat meer negatief zetten ;-)
Dus mijns inziens is het niet alleen een manier om de juiste spanning te achterhalen maar ook om de camber uit te zoeken.
En de spanning die je dan krijgt is dus ook rijstijl afhankelijk. Je zegt ff flink bochten maken ed, maar wat dan als je gewoon rijdt? Omdat de banden iets minder vervormen (minder zijwaarste G's) dan slijt de binnenkant weer sneller. Als ik net even a la joost hardop denk dan moet je gewoon naar je eigen stijl bochten maken.
Of een soort tabelletje voor de überfreaks: 1 tabel maken voor als je op straat rijdt, en 1 tabel voor scheuren ;-)
Klinkt mijn verhaal logisch of zit ik hier maar wat te blaten?? :wink:

27 sep 2003 13:38
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
foxtrot / oscar
Bericht 
Nee, je zit niet te blaten :D

De "krijt strepen" moet je natuurlijk ook aan de binnenkant van de band zetten om e.e.a. goed te checken.

Krijg je het loopvlak niet optimaal benut door de bandenspanning aan te passen, dan moet je inderdaad het camber gaan verstellen.

E.e.a. is inderdaad ook afhankelijk van rijstijl/gebruik

Als je alleen maar veel km's op de snelweg maakt dan slijten je banden bij veel negatief camber teveel aan de binnenkant.

Om het allemaal nog leuker te maken... naarmate je banden warm worden verandert de spanning (wordt hoger)
Als je het helemaal goed (of in ieder geval beter) wilt doen, dan kijk je welke spanning het beste werkt (banden warm) en vervolgens laat je je banden afkoelen en meet je de spanning opnieuw, zodat je weet hoe hard je je banden op moet pompen VOORDAT je de volgende keer begint te gummen...

Zelf je camber afstellen is niet zo eenvoudig (en zelfs af te raden).
Het verstellen zelf kan je wel, maar het exacte aantal graden is voor de "doe-het-zelvert" slecht te meten.

gr.

Jeroen

28 sep 2003 2:37
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Zo gezegd, zo gedaan!

Afbeelding

De banden waren het probleem niet, maar m'n voorremmen wel! :cry:

Afbeelding

Het was genieten met al die vette Porsches!

SharkS4

28 sep 2003 13:09
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
Nou Shark, als je die hele krijtstreep van de wang hebt afgegumd heb je goed je best gedaan. :mrgreen:

29 sep 2003 11:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Van:http://www.car-care-porsche.nl/Ccaanb/ccaanb.html

Die trekkracht is een verhaal apart en bereikt zijn maximum nèt boven de 4000 toeren. Een waarde van 800 Nm zegt helemaal niets als je dit niet zelf hebt ervaren. Zo bleek er tijdens de ontwikkeling en het testen steeds weer onbalans in de wielen, terwijl die toch minutieus waren uitgebalanceerd. Een krijtstreepje op band en velg gaf het antwoord op dit raadsel, want na een stevige testrit stonden die streepjes niet meer recht tegenover elkaar: de velgen bleken in de banden te verschuiven. Verlijming loste dit probleem overigens op.

10 nov 2003 2:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]